Bouwverslag ERES 3 meter Bubble Dancer

Prachtig, heb met intresse je bouwverslag gevolgd, staat bij mij ook op de verlanglijst, maar eerst leren vliegen :)

Euh ... leren vliegen gaat zeker makkelijker met zo'n kist als met dat eigen ontwerp van jou. Zonder je te willen afkraken of zo, maar deze kist is zo goed ontworpen, die vliegt zich zelf, daar is eigenlijk geen piloot voor nodig ...

Dirk corrigeert me wel als ik me vergis...

Ik neem aan dat hij bedoelt dat de zwever juist erg geschikt is om mee te leren vliegen. Als je het moet leren met een lastig vliegende zwever is het veel moeilijker en loop je het risico om verkeerde dingen aan te leren.

Een zwever 'die zichzelf vliegt' hoef je enkel te leren de goede kant op te sturen, een draak moet je ook nog eens in de lucht leren houden :-)

Dat heb ik wel begrepen, maar wat mij vooral intreseerd is waarom de enen zwever zichzelf vliegt en je met de andere moet worstelen om in de lucht te blijven.
We kunnen misschien deze gedachten wisseling in mijn eigen topic verder zetten, om dit mooije bouwverslag niet te beschadigen :)

...Zonder je te willen afkraken of zo, maar deze kist is zo goed ontworpen, die vliegt zich zelf, daar is eigenlijk geen piloot voor nodig ...

Klopt! De BubbleDancer vliegt ontzettend stabiel. Wat mij ook opvalt is dat je ontzettende scherpe bochten kunt draaien en dat je rolroeren absoluut niet nodig hebt om vlak te blijven.

Om te leren vliegen is een toestel als dit heel geschikt! Hoe groter, hoe stabieler zeg ik altijd maar...

Leuk detail; kijk hier eens: www.aviatorstudio.net

Norbert

Dirk corrigeert me wel als ik me vergis...

Ik neem aan dat hij bedoelt dat de zwever juist erg geschikt is om mee te leren vliegen. Als je het moet leren met een lastig vliegende zwever is het veel moeilijker en loop je het risico om verkeerde dingen aan te leren.
Bijna goed.
Het is met die kist makkelijker leren vliegen omdat die kist erg fout-tolerant is. Je moet wel heel erg verkeerd sturen om hem kapot te vliegen. Stuurfout gemaakt? ... Alles los laten en het komt direct goed ... Zo'n type kist is het. :)

Verkeerde dingen aanleren kan met iedere kist, ook deze. :(

... maar wat mij vooral intreseerd is waarom de enen zwever zichzelf vliegt en je met de andere moet worstelen om in de lucht te blijven.
We kunnen misschien deze gedachten wisseling in mijn eigen topic verder zetten, om dit mooije bouwverslag niet te beschadigen :)
Dat gaat het doel en de omvang van een bouwdraadje ver te boven.
Over dat onderwerp bestaat een heel sub-forum met vele draadjes.
Als je daarin echt geïnteresseerd bent, raad ik je aan om daar eerst eens te gaan lezen.
Trek er wel een maandje of wat voor uit .. :eek:
Dit is dat 'draadje'.

Dat heb ik wel begrepen, maar wat mij vooral intreseerd is waarom de enen zwever zichzelf vliegt en je met de andere moet worstelen om in de lucht te blijven.

Om de oorzaken te beschrijven waarom één kist goed vliegt en de ander misschien niet, is in grote lijnen wel in een paar zinnen te beschrijven.
Over hoe je het moet ontwerpen lees je veel, maar lang niet alles, in het door Dirk genoemde draadje.

Oorzaken goed vlieggedrag, waarbij ik hoofdzakelijk het gedrag om de langs-as en om de dwars-as benoem. De totale massa heeft natuurlijk een grote invloed op vliegsnelheid en daalsnelheid.

Langs-as:
Profiel keuze vleugel. Slankheid. Tapsheid (i.h.b. tipkoorde). Opbouw vleugel. Grootte stabilo. Afstand Stabilo-Vleugel. Zwaartepunt. Massa stabilo-kielvlak-staartboom. Profiel Stabilo. Slankheid stabilo. tipkoorde stabilo. Grootte v.d. roeren ook i.c.m. uitslagen.
Dwars-as:
Effectieve V-stelling. Grootte kielvlak in relatie tot V-stelling. Massatraagheid tippen en staart. Tipprofiel vleugel. Profiel kielvlak. Grootte van de roeren ook i.c.m. uitslagen. Zwaartepunt. Zijdelings oppervlak vóór zwp.

Rick

In mijn eeuwige zoektocht om dingen eenvoudiger te maken o_O, heb ik besloten om even de mal voor de V-mount uit te breiden. Dit met als doel om eenvoudig en uit één stuk, een V-mount te kunnen maken.

Dus aan de slag!

Ik maak eerst een mal om de oude heen. Het ruitjespapier is gewaxed en heeft precies de dikte van vier laagjes carbon.

Op de foto is het eerste schaaltje al klaar, hier begint de tweede schaal:

Grotefoto-IPES66AK.jpg

Grotefoto-BDYEY6E8.jpg

Hier zijn de twee onderste schalen klaar, nu de bovenste dekseltjes er op. Lastig uit te leggen, maar kijk de foto's maar eens:

Grotefoto-EQRROKIB.jpg

Grotefoto-ISTBMTCW.jpg

Hieronder kun je heel mooi het resultaat zien. De vier nieuwe mal-delen allemaal klaar.

Grotefoto-AGAOEYRU.jpg

Nu kan de produktie beginnen!

Eerst weer alles inpakken, dan krijg je een mooi glad oppervlak:

Grotefoto-K6IDA3WY.jpg

Allereerst wordt nu een carbondraad, doordrenkt met epoxy, strak op het stalen stangetje gewikkeld.
Het blauwe stukje folie komt straks aan de buitenkant van de V-mount te zitten.

Grotefoto-CCEEXQYE.jpg

Grotefoto-Y4OONVEV.jpg

Daarna het bovenste deel van de mal, vastdraaien, en de vier lagen carbon aanbrengen:

Grotefoto-HQAO3S3F.jpg

Daarna de vier mal-delen schroeven, en wachten (drogen) maar!

Zo komt hij ongeveer uit de mal:

Grotefoto-KQHMKD4D.jpg

Dan nog even de randen eraf knippen en dan heb je het eerste groffe deel te pakken. Heeft nog wel nabewerking nodig. Het grote voordeel: alles uit één stuk!

Grotefoto-HNOYLFF4.jpg

Ik kan wel zeggen dat de BubbleDancer zeer mooi vliegt! Echt een thermiekbeest. Ik heb er nu een 1800mAh LiPo in zitten, maar die vlieg je, na een uur vliegen, voor de helft nog niet leeg.

Intussen is al weer een nieuw project gestart, ook weer iets met epoxy, maar ook met balsahout.
Epoxy is mooi, maar hout vind ik nog mooier!

Groeten Norbert

Wat ben je toch een Willie Wortel!
Echt fantastich wat je allemaal bedenkt èn maakt!
Nogmaals mijn complimenten.
Groetjes,
Piet

Dit slaat nergens op:

Grotefoto-GG864IQD.jpg

Grotefoto-XJOU7JCP.jpg

De uitmuntende vliegeigenschappen van de BubbleDancer om zeep helpen door er een camera op te monteren...

Maar toch nog lekker aan het thermieken geweest! Stuurt wel iets vreemder, maar het viel mee. In plaats van de 1800mAh LiPo een 1300mAh er in geplaatst, om het gewicht niet al te ver op te drijven. Langzaam omhoog, met halfgas. Toen toch nog even naar 350 meter geweest, zonder de motor...

Wat vlieg dit toch mooi!

Binnenkort het filmpje....

Nou, het heeft even geduurd, maar hier is het filmpje:

Eerst een handstart, en dan de lucht weer in met de motor. Als voor de tweede keer de motor weer aangaat, wordt er op de bubble's gedanst. Als je goed luistert, kun je op het eind de remklep horen uitgaan, dan volgt de landing....

Mooi filmpje!!!

Ps als je nou een stukje binnenband om je prop doet dan klapt hij mooi in na het uitschakelen van je motor :thumbsup:

Zo dus, maar dan met een stukje binnenband van de fiets (of O ringetje)
Action verkoopt hele goedkope binnenbandjes ;)

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: jve
Mooi, hoor. En de lokale fietsen man heeft binnen banden genoeg [emoji3]

Daar heb ik ze ook voor nop vandaan.

Jacob Bos

.... als je nou een stukje binnenband om je prop doet dan klapt hij mooi in na het uitschakelen van je motor :thumbsup:

Ja, ik weet het, maar ik heb er niet aan gedacht.... :hammer:

Gaaf filmpje! Welke camera heb je gebruikt?

Dank je! Toen ik ging uploaden naar youtube ben ik blijkbaar iets vergeten aan te vinken, want de film is geen HD meer. Online staan deze HD-stukken nog wel, onder mijn naam. De camera is een Sony HDR-AS20. Deze is zonder GPS. De AS30 heeft GPS, zonder hoogte informatie is mij verteld, dus dan maar zonder GPS voor mij. Er komt 60fps 1080p uit, dus ook fullscreen perfect.

Mooi, hoor. En de lokale fietsen man heeft binnen banden genoeg [emoji3] Daar heb ik ze ook voor nop vandaan.

Tja, ik heb kinderen, dus helaas ook (genoeg) lekke binnenbanden.....

Back