Bouwverslag Extra 330

• Topicstarter Topicstarter petr
  • Startdatum Startdatum
P

petr

Guest
Hoi,

Dit word mij 1e zelfbouw balsa vliegtuig!! Dus hier zal een project komen, en ook behoorlijk wat vragen :)

Ik heb hier nu de plannen, maar daar begint het al... Kan ik dit gewoon op a4 uitprinten en aan elkaar plakken zonder problemen?

Waar halen jullie trouwens je balsa? En zijn er nog speciale dingen nodig?

Lijm= uhu hart? Is goed voor balsa had ik gelezen?

Gr peter

hallo,
leuk dat je ook bent overgegaan tot een zelfbouwvliegtuig ;)

ik weet niet in welke vorm je de plannen hebt (ik neem aan digitaal) dan kun je ook naar een copieshop gaan en daar op A2/A1 ofzo uit laten printen.

als lijm kun je ook medium secondelijm gebruiken. ik werk hier graag mee, omdat je dan lekker door kunt werken. wat ook goed werkt (zelf nog nooit geprobeert) is bruislijm. dit kun je in de doe-het-zelf zaak halen in een potje. om te smeren dus in plaats van te spuiten (kit-spuit)

wat ik, als ik jou was, ook zou doen, is gewoon een stuk roofmate (schrijf je dat zo?) halen en dit als ondergrond gebruiken. dit is lekker vlak. je legt dan je tekening erop en zet dit met schilders-tape vast, dan doe je er huishoud-folie overheen (zodat de lijm niet aan je tekening blijft plakken) en vervolgens kun je dus gewoon op de tekening bouwen en met spelden je hout vastzetten.

ik hoop dat je hiermee verder kunt

Ik werk erg veel met balsa, snel is natuurlijk secondelijm, maar dat is niet echt mooi.
Bruislijm vult mooi de gaten op, dit is dan ook een aanrader.
Maar als je Uhu Hart al in huis heb, dit kan je ook prima gebruiken !

Nouja.. al in huis is wat anders... Ik heb hier nog iets, zou sowieso nog erbij moeten halen dan!

Maar dan probeer ik het toch met bruislijm!

Verder, heeft iemand enig idee waar balsa te krijgen is? Hier in apeldoorn zit geen modelwinkel... dus het zou online worden dan!

quartel in zwolle is een optie, maar de laatste paar keer dat ik daar was hadden ze ook niet veel mooi balsa. even kijken op modelbouwwinkels.nl denk ik

Bedankt robbert! Balsa zal ik bij de hangar gaan halen, goedkoop en duidelijk!

jongens, druk de tekening aan het bestuderen...
Omdat ik balsa wil bestellen, maar...

Ik kom er niet echt uit welke maten ik moet hebben.. Staat er een beetje in het frans op, en b.v. de diepte? Hoe kan je dat te weten komen?

En word er alleen balsa gebruikt? Of ook triplex?

gr

waarschinlijk ook wel triplex, want alleen balsa is niet zo sterk !

dat zat ik ook te denken, maar waar moet dat triplex komen dan? En welke maat moet ik daarvoor hebben?

Als ik jou was, zou ik met tekening en al naar een winkelier gaan en daar bespreken hoe en wat. Uit je teksten maak ik op dat je nog een hele berg vragen hebt, waarschijnlijk kan zo'n winkelier je daar beter/sneller mee helpen dan wij hier.

Ik ben zelf vrij trouwe klant bij MCModelbouw in bilthoven, niet te ver weg bij jou dus. Die kunnen al het benodigde hout voor je bestellen, als ze het al niet op voorraad hebben, en ook met je doornemen hoe en wat. Een andere goede winkel op dat gebied is HobbyInn, te waalwijk.

Bij dit soort kisten is gewicht een belangrijk iets. Ga dus niet voor bv. het hobbytriplex van de gamma, maar zorg voor echt 'vliegtuigtriplex'. Dit is iets duurder, maar een stuk lichter en kwalitatief hoogwaardiger.

Gezien je vraagstelling zou je waarschijnlijk beter af zijn met het aanschaffen van een bouwdoos. Dan heb je al het hout, goede plannen en een duidelijke beschrijving. Qua kosten zal dit niet duurder zijn dan zelf los hout kopen en dat gaan zagen..

Pijltje staat verkeerd om :cool: :p

Zit idd wat in, maar ik wil gewoon zelf echt helemaal een vliegtuig bouwen!
Maar er zijn hier in apeldoorn wat mensen die ook vliegen (fonziebear) die is zelf ook met een projectje bezig en wil me vast wel helpen :)

Dan print ik eerst de plannen helemaal uit, en neem ik contact met hem op!
Bedankt jongens!

Bij dit soort kisten is gewicht een belangrijk iets. Ga dus niet voor bv. het hobbytriplex van de gamma, maar zorg voor echt 'vliegtuigtriplex'. Dit is iets duurder, maar een stuk lichter en kwalitatief hoogwaardiger.

Je bent dus nog nooit bij de Gamma geweest en hebt het hobbytriplex in de hand gehat.

Je geeft hier een tip waar dus niks van klopt . :confused:

Echt "vliegtuigtriplex" bestaat niet , het is dan een multiplex .
Ik het hier 3mm wat uit 8 lagen bestaat en 5mm heeft 10 lagen .

En het van de Gamma weegt maar de helft en bestaat uit 3 lagen balsa .

Ik bouw er 2 meter kisten van voor benziner .

Mvg Johan

Pijltje staat verkeerd om :cool: :p

QUOTE]

nee hoor, hij wijst naar het bericht erboven !

Ooh, bij mij staat alles een beetje andersom... alleen hier op dit forum btw..

Maargoed, is dus het triplex van gamma wel of niet goed? Als het uit minder lagen bestaat, zal het wel lichter zijn want er word dan ook minder lijm gebruikt no?

Maargoed, is dus het triplex van gamma wel of niet goed? Als het uit minder lagen bestaat, zal het wel lichter zijn want er word dan ook minder lijm gebruikt no?

Gewoon het Gamma ply gebruiken voor de romp en eventueel een deel van de ribben . ;)

Is sterk genoeg en veel lichter als wat anderes .

Mvg Johan

Back