Bouwverslag Extra-Fun 2 Meter onder 4,5 kg

Gaat het lukken onder 4,5 kg ?

• Total voters
    371
Iedereen vertelt dat een kist power moet hebben.

Ik vraag mij af voor wat en wie.

Ik geef mijn mening... :-)
Ik zeg niet dat het perse meer moet zijn, maar het is toch niet abnormaal veel ofzo
Natuurlijk doe je het altijd met wat je voor handen hebt, maar eens je iets anders gewoon bent hehe
Het is ook niet zo dat alleen een echt "3D" vlieger veel power nodig heeft, maar vooral in het begin is het heel erg meegenomen als je power teveel hebt

Laatst bewerkt:
Ik geef mijn mening... :-)
Ik zeg niet dat het perse meer moet zijn, maar het is toch niet abnormaal veel ofzo
Natuurlijk doe je het altijd met wat je voor handen hebt, maar eens je iets anders gewoon bent hehe
Het is ook niet zo dat alleen een echt "3D" vlieger veel power nodig heeft, maar vooral in het begin is het heel erg meegenomen als je power teveel hebt

Das ook de bedoeling dat iedereen zijn mening kan uiten.:D

Als op een goed gebouwde 3D kist (ARF of Kit) een motor gezet word met veel vermogen en de Pilot kan met het vermogen omgaan kan is er niks op aan te merken.

Maar heel vaak is het zo dat een 3D kist gebouwt word zonder bouwervaring.

Daar worden de sterkste Servo´s ingebouwt die ze vinden.

En de motor is ook een maat te groot.
Daar door is het gewicht 25% of meer hoger dan de Firma aangeeft.

Die ligt dus bij de eerste snaprol uit elkaar.
Ik heb er al welke zien vallen.:(

Mvg Johan

Daar worden de sterkste Servo´s ingebouwt die ze vinden.

Die ligt dus bij de eerste snaprol uit elkaar.

De mijne zijn allesinds nog niet uit elkaar gevallen, en ik smijt er ook de sterkste servo's in die ik kan vinden (voor het +/- std gewicht dan wel :-) ). Een servo van 20kg hoeft trouwens niet meer te wegen dan eentje van 10kg

Ik heb nog geen bakken vol vliegervaring, laat staan 3D ervaring, maar wat ik wel al geleerd heb, is dat 'vol gas' slechts zelden voorkomt.

De fout die veel beginners maken, is denken dat als ze meer vermogen hebben, dat er ook harder gevlogen moet worden.

Als je met een overpowered kist met overpowered servo 'vol gas' een snap gaat trekken, tsja, dan zou hij inderdaad uit elkaar kunnen vallen. Dat wil niet zeggen dat overpoweren slecht is.

Voorbeeld: ook een ondergemotoriseerde kist kan door runderig gedrag gesloopt worden. Schroef een 4,5cc op een calmato, zet er miniservo's in, vlieg 'm naar zo hoog mogelijk, laat 'm volgas loodrecht naar beneden knallen en trek 'm vlak boven de grond zo abrubt mogelijk level..

Met andere woorden; dat zaken in de handen van een piloot die er niet mee om kan gaan, kapot kunnen gaan, is geen bewijs dat betreffende zaken verkeerd gebouwd of gedimensioneerd zijn.

Bij een kist als deze is het juist bijna noodzakelijk om hem "overpowered" te hebben (nu vraag ik me af wanneer een toestel precies "overpowered is, maar ok). Ik neem aan dat Johan niet suf rondjes gaat vliegen ermee, mijn ervaring met truukjes als hoveren/torquen/rollende loopings/rolling harriers etc. is dat wanneer je een kleine correctie moet maken een flinke stoot gas toch wel erg prettig en veilig is om de boel weer netjes recht te krijgen. Voorbeeldje; als ik in een hover of torqueroll het toestel laat zakken richting de grond, dan komt het wel eens voor dat ik nét iets te laat weer gasgeef waardoor het toestel eigenlijk te ver door zou zakken. Als je een toestel hebt die (minstens) ongeveer 1.5x zijn eigen gewicht kan trekken dan kun je dat met een stoot volgas nog corrigeren, als de motor maar nét zijn eigen gewicht kan trekken, dan is het dus einde verhaal, een toestel die op zo'n manier gemotoriseerd is is eigenlijk alleen maar geschikt om schaal te vliegen..... (gelukkig zit ik met al mijn kisten ruim boven die "1.5x"-factor) Nogmaals; ik ken Johan zijn vliegstyle niet, maar je bouwt zo'n toestel niet om rondjes en achtjes te vliegen. Er zijn genoeg pipercubs die nog niet eens de helft aan thrust hebben van hun eigen gewicht, en die vliegen ook prima. Dat is echter een hele andere klasse:D Of de ZG20 sterk genoeg is, dat hangt dus heel erg van het gewicht af, de ZG20 op het filmpje trok zo'n 7kg, voor het mooie zou het toestel dan inderdaad max. zo'n 4.5kg mogen wegen:p

Grt.

Al meine ZG-20 trekken 7 kg

Voor mijn style van vliegen is ie perfekt .(ben geen "echte" 3D vlieger)

Vanmiddag hat Ik familie bezoek en kon niks doen.

Nu toch nog even snel een Schrift gesneden en er op geplakt.
(foto´s zijn niet erg goed maar het is te zien)

pict0015ym0.jpg

pict0016zy6.jpg

Mvg Johan

Voor dat je die 3000,00€ er weer uit hebt kan ik nog wel een paar hondert modellen voor je beletteren.

En dat snij program kost ook een paar duizend euro´s

Hat gister net een Boomerang getekend en als sticker gemaakt en nu al de eerste bestelling hiervoor.

pict0014ir2.jpg

Als het in het ziekenhuis langer zou duren neem Ik mijn Laptop mee en ga nog een paar creèren . :D

Mvg Johan

Workaholic :lol:

Ziet er wel erg netjes en stoer uit die logo's erop!

Is er een planning van wanneer hij omhoog gaat?

groeten,
niels

Een planning heb Ik niet.

Je kan gewoon niet een plan maken als je nog onder het mes moet.
Ik weet niet hoelang de herstel gaat duren.

Zal wel 4-6 weken bouwstop komen zoals de vorige keer.

Vannavond liep ook de snijplotter een paar uur.
Alle wouden nog snel effe een paar stickers . :D

Mvg Johan

Johan . maak anders is een keer een totaal plaatje.
ik ben stiekem wel benieuwt.

Grt.

Als het zondag droog is maak Ik wel een paar foto´s buiten voor Ik naar het Ziekenhuis ga.

Morgen nog iets bespannen en nog een Sticker voor op de vleugel maken.

Vandaag niks kunnen doen, Ik moest voor de Intake naar Nijmegen.

Mvg Johan

Niet dat het mijn zaken zijn maar hopelijk niets ernstig Johan?

Stevo

Vorig jaar hadden ze kaakkanker ontdekt.

Ben toen in maart geopereert en hebben ze een groot deel van de onderkaak weg gehaalt waar bij de kaak door gebroken is.

Door de radiotherapie daarna word de breuk ook aangetast en wil dan vaak niet meer aan elkaar groeien.

En dat gaan ze maandag repareren met een stuk bot uit de heup.

Is wel een grotere zaak (duurt zo`n 5 uur)

Daarna gaat het wel weer bergop.

Mvg Johan

Als het groene lampe aan is onder mijn avatar ben Ik er weer.;)

Morgen eerst nog maar een keer vliegen als het droog blijft.

Mvg Johan

Ps. Niels , laat de Funtana heel als Ik er niet ben.:D

Als het groene lampe aan is onder mijn avatar ben Ik er weer.;)

Morgen eerst nog maar een keer vliegen als het droog blijft.

Mvg Johan

Ps. Niels , laat de Funtana heel als Ik er niet ben.:D

Het wordt vandaag superweer! 8) kijk maar naar buiten :D
Vandaag ga ik ook lekker naar het veld, heb de hele dag de tijd.

En de funtana houd ik heel, beloofd! ;)

groeten,
niels

Johan,

Klinkt niet zo goed :puppydogeyes: Rotziekte die kanker, gaat mijn grootvader stilletjes aan dood.

Gelukkig gaat het bij jou wel de goede kant uit!

Veel sterkte en als het iets minder gaat dan denk je maar aan het modelbouwforum en je vliegtuigen. Komt dan helemaal goed;)

Stevo

Back