Bouwverslag F16 van Fly Eagle en is gemaidend:)

Hee niet te snel bouwen kan je dadelijk niet meer bij benen:) ha ha
volgende week op vakantie en daarna maar eens de F16 op de bouwplank zetten,
o ja eerst nog even de Taifun ME 108 nog oplappen maar dat komt wel goed
dus over een paar weekjes twee F16tjes te zien hier :lol:

Deze krijgen het hoogteroer/elevons wel om denk ik :D :D

IMG00017-20090815-1607.jpg
De druk op de stabilo's van een F-16 valt overigens wel wat mee, omdat de hele stabilo's als roer fungeren. De ene helft van het stabilo zal meer weerstand voor de servo opleveren, de andere helft zal die weerstand redelijk opheffen omdat de weerstand die op die helft werkt tegengesteld is aan de andere...

Klinkt misschien wat wollig, maar de krachten op de servo vallen erg mee! :D

Ziet er allemaal trouwens erg verzorgd uit; ik wou dat de vorige eigenaar van mijn Avonds F-16 deze bouwwijze had gehanteerd, dan had ik het nu een stuk gemakkelijker! ;)

~Jolmer

Dat van die roeren klopt wel ja.

Maar aangezien je met elevons en 1 hoogteroer echt niet kan vliegen (zo kwam mn foam EF-16 aan zn eind) - better safe than sorry.

Ja, beetje netjes inbouwen helpt wel qua overzicht. En hier moet 't ook wel, het wordt best een vol kistje...

Ook deze kist krijgt dus geen ailerons en flaps?

zxie dat heel veel modellen dat niet hebben, wat is nu het wezenlijke voordeel van om het alleen te besturen over de elevons (behalve de gewichtsbesparing).

Zit namenlijk hier al wat over na te denkne omdat op mijn lijstje een F15 staat die ik 2010 wil aanschaffen (wie weet eerder, waarschijnlijk wel ;-) ), en dan toch ook al een beetje de keus moet gaan maken om het met of zonder ailerons te doen.

Reden is dat ik dan de ailerons als flaps kan gebruiken, en tijdens de landing nog steeds kan rollen.

Volgens mij werken die elevons bij lage snelheden / high alpha ook beter dan rolroeren. Ik zou wel kunnen gaan mixen, maarja...

Volgens mij vliegt 't orgineel ook alleen met hoogteroer?

Hmm, F15, ken ik die? ;)

Mhhh, F16 is natuurlijk weer een heel ander model dan de F15, en ik denk dat het bij de F16 misschien beter werkt.

Op de modellen zie je bij de F15 ook geregeld alleen de aansturing dmv elevons, echter vindt ik dat bij zo`n model de rolroeren eveneens zouden moeten werken incl. de flaps en remklep.

En of je die F15 ken weet ik niet, ben nog wat aan het rondneuzen wat een leuke maat cq. leuke deal is.
Dus mocht je nog een 2de hands zien staan laat maar weten.

Zoek wel een "kleine" versie die ook met mijn P80 te vliegen is, schaal 1 op 10 cq. 1 op 9 is dit ongeveer.

Volgens mij vliegt 't orgineel ook alleen met hoogteroer?
De echte F-16's maken wél gebruik van flaperon's i.c.m. beide stabilo's. Hier vind eigenlijk een halve mix op plaats (de flaps kunnen bij mijn weten alleen naar beneden), maar veel is het overigens niet. Ik heb me laten vertellen dat bij de landing (wanneer het landingsgestel uitgaat) de flaps naar beneden gaan en dan eigenlijk niet meer meegemixt worden, om de werking van de flaps zo groot mogelijk te houden.

De beide stab's zijn inderdaad heel erg effectief, door de enorme oppervlakte én uitslag van beide! Dat verschilt overigens niet zo gekke veel met die van de F-15; ik heb eens een filmpje van een F-15 gezien die met 1 vleugel en beide stab's nog kon blijven vliegen! ;)

~Jolmer

Was dat een echte F15? Die bleef uitsluitend vliegen door de geweldige boordcomputer ;)
Door inderdaad hele puike Avionics, een enorme (vlakke) en dragende romp én grote roeren! :D

Hier het filmpje:

~Jolmer

Laatst bewerkt door een moderator:
Zie dat bij de echte F15 ook een zekere mate van elevon aktie wordt gebruikt bij rollen met de ailerons. Deze zijn dus meegemixt. Maar we zijn een beetje off-topic aan het gaan, sorry, laten we weer terug gaan de F16 dan zal ik tzt eens een nieuw F15 draadje openen hoop ik.
Nog heeeeel kort even off topic; de F-15 heeft in tegenstelling tot de F-16 zowel flap's als aileron's en zijn de aileron's in beide richtingen meegemixt met de stabilo's. De F-16 heeft alleen flaperon's die beide functies vervullen, afhankelijk van de vliegconfiguratie...

~Jolmer

deze nog korter dan off topic.

Dan MOET ik het zo ook maar gaan bouwen tzt ;-)

gaaf filmpje (sorry weer ff off toppic)
ben trouwens wel benieuwd naar wat er met die F100 is gebeurd...

de echte gebruikt de flaps ook als rolroeren.

Dit filmpje heb ik eens gemaakt tijdens m'n stage op Kleine Brogel. De flaps zijn hier volledig naar beneden:
http://www.facebook.com/v/137192550251
Hey Koen,

Ik wist dat de F-16 flaperon's had, maar niet dat die ook in de vleugel omhoog konden scharnieren. Zo zie je maar; je leert iedere dag! :D

Als jij de mix van stabilo's en flap's zou moeten beschrijven, hoe zou dat er dan uitzien? Ik zie dat bij het eerste gedeelte van de uitslagen van de stab's de flap's eigenlijk niet of nauwelijks meedoen, maar dat ze pas bij de grotere stabilo-uitslagen mee beginnen te doen?

~Jolmer

Laatst bewerkt:
:offtopic:Tsja, als we dan tóch nog effe afdwalen......;)
Mhhh, F16 is natuurlijk weer een heel ander model dan de F15, en ik denk dat het bij de F16 misschien beter werkt.

Hey Berto, een helehoop F15 vliegers kunnen beamen dat taileron control only heel goed werkt en dat je het verschil met normale rolroeren niet eens zult merken.

Mocht je nog twijfels hebben, koekeloer dan effe naar m'n filmpie :D.

Grtz,
Gerald

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, nog even off topic dan :-(

Na jouw pb natuurlijk direct even de filmpjes bekeken en ik moet zeggen dat ziet er zeer goed uit.
En Damn wat vliegt dat mooi :yes:

Tevens is door de gewichtsbesparing het vliegen met mijn P80`er dan ook direct weer aantrekkelijker (al MOET er wel zo`n luchtrem opkomen :yes: ).

Maakt mijn keuze alleen maar makkelijker (of moeilijker :roll: ).

Hey Koen,

Ik wist dat de F-16 flaperon's had, maar niet dat die ook in de vleugel omhoog konden scharnieren. Zo zie je maar; je leert iedere dag! :D

Als jij de mix van stabilo's en flap's zou moeten beschrijven, hoe zou dat er dan uitzien? Ik zie dat bij het eerste gedeelte van de uitslagen van de stab's de flap's eigenlijk niet of nauwelijks meedoen, maar dat ze pas bij de grotere stabilo-uitslagen mee beginnen te doen?

~Jolmer
Het volgend filmpje geeft een antwoord op je vraag denk ik :).
De flaps bewegen altijd mee heb ik de indruk ;). Bij rollen gaan ze niet extra down.

http://www.facebook.com/v/238763520251

Grappig om te zien in dat filmpje hoe die monteur achter de powered all-moving elevator loopt...., als ik dat in mijn tijd als monteur deed kreeg ik een ontzettende draai voor m'n oren ha ha!

Back