Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De druk op de stabilo's van een F-16 valt overigens wel wat mee, omdat de hele stabilo's als roer fungeren. De ene helft van het stabilo zal meer weerstand voor de servo opleveren, de andere helft zal die weerstand redelijk opheffen omdat de weerstand die op die helft werkt tegengesteld is aan de andere...Deze krijgen het hoogteroer/elevons wel om denk ik![]()
![]()
De echte F-16's maken wél gebruik van flaperon's i.c.m. beide stabilo's. Hier vind eigenlijk een halve mix op plaats (de flaps kunnen bij mijn weten alleen naar beneden), maar veel is het overigens niet. Ik heb me laten vertellen dat bij de landing (wanneer het landingsgestel uitgaat) de flaps naar beneden gaan en dan eigenlijk niet meer meegemixt worden, om de werking van de flaps zo groot mogelijk te houden.Volgens mij vliegt 't orgineel ook alleen met hoogteroer?
Door inderdaad hele puike Avionics, een enorme (vlakke) en dragende romp én grote roeren!Was dat een echte F15? Die bleef uitsluitend vliegen door de geweldige boordcomputer![]()
Nog heeeeel kort even off topic; de F-15 heeft in tegenstelling tot de F-16 zowel flap's als aileron's en zijn de aileron's in beide richtingen meegemixt met de stabilo's. De F-16 heeft alleen flaperon's die beide functies vervullen, afhankelijk van de vliegconfiguratie...Zie dat bij de echte F15 ook een zekere mate van elevon aktie wordt gebruikt bij rollen met de ailerons. Deze zijn dus meegemixt. Maar we zijn een beetje off-topic aan het gaan, sorry, laten we weer terug gaan de F16 dan zal ik tzt eens een nieuw F15 draadje openen hoop ik.
de echte gebruikt de flaps ook als rolroeren.Hanzl zei:Volgens mij vliegt 't orgineel ook alleen met hoogteroer?
Hmm, F15, ken ik die?![]()
Hey Koen,de echte gebruikt de flaps ook als rolroeren.
Dit filmpje heb ik eens gemaakt tijdens m'n stage op Kleine Brogel. De flaps zijn hier volledig naar beneden:
http://www.facebook.com/v/137192550251
Mhhh, F16 is natuurlijk weer een heel ander model dan de F15, en ik denk dat het bij de F16 misschien beter werkt.
Het volgend filmpje geeft een antwoord op je vraag denk ikHey Koen,
Ik wist dat de F-16 flaperon's had, maar niet dat die ook in de vleugel omhoog konden scharnieren. Zo zie je maar; je leert iedere dag!
Als jij de mix van stabilo's en flap's zou moeten beschrijven, hoe zou dat er dan uitzien? Ik zie dat bij het eerste gedeelte van de uitslagen van de stab's de flap's eigenlijk niet of nauwelijks meedoen, maar dat ze pas bij de grotere stabilo-uitslagen mee beginnen te doen?
~Jolmer
Het is hier wel de Belgische luchtmachtGrappig om te zien in dat filmpje hoe die monteur achter de powered all-moving elevator loopt...., als ik dat in mijn tijd als monteur deed kreeg ik een ontzettende draai voor m'n oren ha ha!