Bouwverslag F806 Hr. Ms. De Ruyter (Tromp klasse)

Hallo daar:worship:,

Leuk dat je even een kijkje neemt bij mijn "poging" om van tekening de Hr. Ms. De Ruyter te maken.
Na het zinken van mijn Smit Rotterdam:nooo::cry: en na het (met zeer veel interesse) lezen van meerdere bouwverslagen op dit forum:D (vooral het bouwverslag van de F801 Hr. Ms. Tromp:worship: ).Ook natuurlijk veel research met :google::rolleyes: Besloten om een poging te gaan doen:shock:
Ik heb zelf nog nooit een schip gebouwd dus ik heb ook geen idee of ik nu meteen " te veel hooi op mijn vork" neem maar ik zie wel "waar het schip strandt":-D
Vorige week de bouwtekeningen binnen gekregen. Dus meteen de volgende dag op kantoor het kopieerapparaat mishandeld:evil:
Na wat meet, knip en plak werk:
dsc02624z.th.jpg
URL%5D
dsc02624q.jpg

Na de grote hel van het hand figuurzagen:n00b:
dsc02626o.th.jpg
dsc02625q.jpg

dsc02628l.th.jpg

De eerste proef opstelling op de werf om te zien waar er nog geschuurd moet worden.
dsc02630zx.th.jpg
dsc02631o.th.jpg
dsc02630zx.jpg

Tot zover mijn vorderingen:celebrate:

Groeten, Chineesefood

Bron vermeldingen (tot nu toe:spam:):
Bouwverslag Hr. Ms. Tromp
website Hr. Ms. De Ruyter
scheepsmodelbouw.be

Laatst bewerkt:
Leuk begin heb je de Rotterdam ook weer kunnen bergen of was dat niet meer mogelijk.

Ps ik zie geen foto's even je links na kijken...

Zusterschepen

Geweldig,
Zal je bouwverslag blijven volgen. De Tromp is mijn 1e schip en gaande weg ben ik ook wel tegen wat verkeerde beslissingen aangelopen waar ik later spijt van heb. Dus als je ergens mee zit dan is het forum een probaat middel.

Succes !

Luc

@Tinus:
natuurlijk baalde ik flink. maar had dat schip 2ehands gekocht op mp. Maar was allang blij dat mijn lading bleef drijven (had al m'n velgen en banden van mijn big scale baja in de bak liggen:evil:)

@Luc:
Het lezen van jouw verslag heeft mij overgehaald om deze poging te doen:thumbsup:

Update:
Gisteren de spanten afgemaakt en op de bouw werf uitgelijnd. De spanten heb ik nog niet op de bouwwerf vast gezet. Na het bestuderen van enkele foto's (die ik op het net heb kunnen vinden) en de tekening achter m'n eerste fout gekomen:confused:. En 3 probleempjes:rolleyes:.
Fout;
Spant nummer 0 en nummer 0.1 tijdens het uitzagen verwisseld:n00b:
Problemen:

• waar komt spant nummer 0.1 (staat nergens op tekening)
  • totale achterdek:p
  • boeg
Oplossing (denk ik):
Ik maak eerst de complete kielbalk en plaats de spanten op de juiste plaats voordat ik mijn spanten definitief op de werf vast zet.
Zo kan ik beter zien waar spant nummer 0.1 moet komen en ik kan meteen een besluit nemen of ik de romp eerst beplank. Of dat ik eerst probeer om het H dek op/tussen de spanten te plaatsen en de boeg uit een massief stuk hout te gaan maken.

ha Tinus,

Succes met je Tromp.. tja net als bij schilders wordt dit schip na de sloop pas echt populair zie ik...;)

Heb zelf ook een model van dit schip.. nu in restauratie zie bijgaande link..

restauratie-hrms-tromp-geleidewapenfregat

ligt nu even op zn gat helaas, maar zal tzt wel weer opgepakt worden..

Groeten Kees

Laatst bewerkt door een moderator:
Problemen:

• waar komt spant nummer 0.1 (staat nergens op tekening)
  • totale achterdek:p
  • boeg
Oplossing (denk ik):
Ik maak eerst de complete kielbalk en plaats de spanten op de juiste plaats voordat ik mijn spanten definitief op de werf vast zet.
Zo kan ik beter zien waar spant nummer 0.1 moet komen en ik kan meteen een besluit nemen of ik de romp eerst beplank. Of dat ik eerst probeer om het H dek op/tussen de spanten te plaatsen en de boeg uit een massief stuk hout te gaan maken.

Hoi,
Doet zich de vraag natuurlijk voor : wat voor tekening heb je ?
De mijne is een tekening van de marine speciaal voor modelbouw. Daar staan alle spanten duidelijk op. Met behulp van het spantenplan kan je ook ongeveer zien waar die moet komen maar op de tekening in de lengte horen de spanten op hun plek aangegeven te staan. Je oplossing is trouwen best een goede denk ik.
De boeg heb ik ook van een stuk balsa gemaakt. Kijk in het begin van min verslag, daar komt je dat tegen.

Het achterdek is een ander verhaal. Daar zijn meerdere oplossingen voor. Ik heb in het hoofddek een luik gemaakt zodat ik bij de roeren kan. De roerkoningen moeten nl. boven de waterlijn uitsteken anders krijg je problemen. Als mijn verslag niet duidelijk genoeg is zal ik nog wat detail foto's maken.

Overigens nog een tip. Kijk je tekening goed na op tekenfouten en afwijkingen in maatvoeringen. Dat komt nl. nogal eens en erg vervelend als je er te laat achter komt. Mijn tekening voor de HMS Onverschrokken is bijvoorbeeld ca. 13% te klein. Die ga ik na de Tromp bouwen.

Luc

Update

@ Luc:

Ik heb de tekeningen van de Nvm.

Update:

Ik heb de Kielbalk in 3 delen gemaakt. Dit heb ik gedaan om over het maken van het achterdeel en de boeg na te denken. Ik heb 2 multiplex platen van 6mm aan elkaar geplakt en dus in 3 delen, het achter stuk (tot net na spant nr 2) midden deel (van spant nr 2 tot spant nr 7) en de boeg (van spant nr 7 tot spant nr 10) op maat gemaakt

Achterdek:
dsc02638v.jpg

Midden deel en boeg:
dsc02649y.jpg

Alles staat nog wel los op de werf. Over het achter dek ben ik ben ik nu wel tevreden Ik heb spant nr 0.1 (die dus niet op tekening staat.:rolleyes:) Net achter spant 0 geplaatst want ik denk dat dit spant dient als ondersteuning van het H-dek.

Foto van test opstelling achterdek:
dsc02645u.jpg

Voordat alles wordt vastgezet op de werf ga ik nu eerst over het maken van de Boeg nadenken:confused:
Tot zover weer de vorderingen.
Grtz. Arnold

Hoi Arnold,

Nog even over je kiel. Ik heb m ook zo ongeveer gemaakt (behalve de boeg dan) maar het lijkt op de foto of de boel niet in 1 lijn ligt. Het zal wel een volslagen onterechte opmerking zijn maar let wel op dat de perfect haaks bouwt t.o.v. je spanten. Anders plamuur en schuur je je straks suf. En dat is geen lol kan ik je verzekeren.

De kielbalk in de boeg laten doorlopen doe ik trouwens ook in mijn volgende model. Dat werkt toch wat handiger.
Ben wel benieuwd hoe je het H-dek gaat aanpakken. Fred en ik hebben daar nl. een volslagen andere manier voor gekozen.

Luc

2e Poging

Nadat ik de spanten aan de kielbalk had gelijmd is de kielbalk al 3 maal gebroken:( Ook heb ik de kielbalk lijn niet recht uitgezaagd:rolleyes: Ik vind het te veel werk om dit alles te herstellen:mrgreen: Daarom heb ik besloten om opnieuw te beginnen (van de eerste poging natuurlijk al wel veel geleerd:D) Dit kost minder moeite dan herstellen:p
Met de 2e poging heb ik in plaats van berken multiplex (4mm) hardhout multiplex (6mm) gebruikt om de spanten en kielbalk te maken.
Het resultaat kielbalk uitgezaagd:
dsc02737r.jpg

Spanten LOS opgesteld met kielbalk:

dsc02741a.jpg

Nu alleen de spanten nog uithollen, alles nog een x na meten (1 van de dingen die ik geleerd heb van poging 1:p) En dan nadenken of ik eerst het G- dek plaats of dat ik begin met beplanken van de romp.
Zoals op de foto hierboven te zien is het tijdelijke H- dek al geplaatst tussen de spanten. Deze oplossing is nog niet definitief maar ik denk dat dit wel goed in de buurt zal komen:p
Een paar detail foto's van het plaatsen H-Dek:
dsc02758h.jpg

Spant nummer 0.5 met sleufjes om het H-dek in te schuiven.

Spant nummer 0 hier op rust de andere kant van het H-dek:
dsc02759x.jpg

Tijdelijk H-dek uitgezaagd (timmerplaat 2mm):
dsc02760t.jpg

Het resultaat (LOS op de kielbalk geplaatst.)
dsc02754o.jpg

Tot zo ver deze update.
Grtz Chineesefood. (Arnold)

plaatsen van de roeren

Hoi Arnold,

Let je wel op met dat als je het g-dek op deze manier plaatst je een beetje heel erg problemen gaat krijgen met je roeren. Die zitten nl tussen spant 0 en 1. (zie foto)
full

Ook bij jouw tekening zie je op de tekening van spant 3 schuine strepen staan die aangeven waar de roeren komen staan.
Omdat er tijdens het varen vaak veel water over dit dek loopt, met name als je hard remt, is het belangrijk dit goed waterdicht te maken. Daarom heb ik de oplossing gekozen om om de roeren heen een waterdicht schot te maken. Voordeel is dan dat de roerkoning makkelijk boven de waterlijn komen en je er later ook weer makkelijk bij kan.
Luc

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de handige tip Luc:D
Hier had ik dus nog niet over na gedacht:confused:(zo ver was ik nog niet:p) Zowiezo is het dek wat je op de foto's ziet een tijdelijk dek (zodat ik een beetje kan zien hoe het uiteindelijk er uit komt te zien.) Ik heb ook meteen op mijn werf aangegeven tussen welke spanten het roer, de schroef, schroefas en de stabiliteit vinnen komen. Ik denk dat ik nu eerst de kielbalk op de spanten ga lijmen en een begin maken met beplanken van de romp.
Maar eerst lekker op vakantie:music:

Groeten Arnold.

Back