Bouwverslag "Faimount Alpine" van Billing Boats

• Topicstarter Topicstarter Edwin Zuijdwijk
  • Startdatum Startdatum
Zorg je dat je zit als je het mailtje leest....
Ik heb er ook eens naar geinformeerd, maar zonder blikken of blozen werd er iets van € 80,= voor gevraagd, en dan kon ik er nog niet eens echt mee ankeren :(

Hallo Adam,

Heb idd contact met ze gehad. En ja de prijs daar schrik je van, als bouw pakket 80 EUR, en kant en klaar 100 EUR (slik)......
Maar het liertje is wel erg klein en ziet er goed uit, ik blijf zeker nog even doorzoeken.

Goede avon Edwin
misschien kan ik je een paar tips geven.
1e kijk op tugspotters daar staan een hele boel foto,s van de fairmount schepen,dit kan je gebruiken als achtergrond informatie
2e Bij het paket is koperdraad geleverd dat zit op een rol, om dit recht te maken doe ik het volgende knip 1,5 m af zet een kant van de draad in de bankschroef, de andere kant pak ik in kombinatietang en geef er dan een ruk aan de draad is nu recht
Waar die lapjes stof voor dienen daar ben ik nog niet achter
De rederij van deze schepen is gevestigd in rotterdam

groetjes
j.v.d.lugt

Goedemorgen,

Dat van het koperdraad is bekent, maar bedankt daarvoor. Die lapjes stof ben ik ook nog niet achter. En heb No.141 in de tekening bij geschreven, stond er idd niet in.

Heb nog wel een vraag. De sleeprol (zo noem ik het maar even :oops:) op het achterdek, draait dit bij het origineel of is het een vast onderdeel, waar de sleepkabels over heen (kunnen) rollen.

Mvg Edwin.

Goedemorgen,

Dat van het koperdraad is bekent, maar bedankt daarvoor. Die lapjes stof ben ik ook nog niet achter. En heb No.141 in de tekening bij geschreven, stond er idd niet in.

Heb nog wel een vraag. De sleeprol (zo noem ik het maar even :oops:) op het achterdek, draait dit bij het origineel of is het een vast onderdeel, waar de sleepkabels over heen (kunnen) rollen.

Mvg Edwin.

Hoi Edwin,

Die rol noem ze hekrol en is voor ankerwerk bedoeld.
Uiteraard kan deze rol draaien.
Maar bij het binnendraaien of vieren van de sleepdraad zal hij ook meedraaien als de draad er op rust.

Kleine update: Gedeelte achterdek gemonteerd, voordek ligt er los op om te kijken of alles in lijn ligt......en dat ligt het gelukkig. Ankerkluizen (?) gemonteerd. En het eerste gedeelte van de huid gemonteerd. De beplanking bestaat voornamelijk uit grote stukken 3mm houtstukken, is een voordeel, misschien, ik moet er wel goed op letten dat het op elk stant goed tegen aan wordt gedrukt.

De bouw zal een paar dagen stil liggen i.v.m. werk. Volgende update volgt vanzelf.

dscf0883i.jpg

dscf0884.jpg

dscf08850.jpg

dscf08870.jpg

Mvg Edwin.

Hallo FirstTimer,

Heb alleen maar Apple thuis, gaat helaas niet werken. Ben er nog druk mee, dus misschien dat de foto's nog gaan verschijnen.

Dan is het juist nog makkelijker, zit ingebakken in de MAC

Foto openen in Preview > Tools > Adjust Size...

Je kan ook Automator gebruiken, dat is vooral handig voor meerdere foto's maar kan ook met één foto: 1. Start Automator 2. Sleep de foto('s) in het rechter gedeelte van het scherm 3. Kies links Photos (Preview icoontje) 4. Sleep de actie 'Scale Images' onder het gedeelte waar je foto('s) staan 5. Automator zal nu vragen of je een extra actie wil toevoegen die een kopie maakt van de originele bestanden, i.p.v. deze te overschrijven met de verkleinde versie. Kies Add / Don't Add naar keuze 6. Pas grootte in pixels aan waarnaar je ze wilt verkleinen 7. Klik op de Play (Run) knop 8. Klaar

anders even Googlen ;)

Inderdaad, en als je in Preview een gedeelte van een foto met de muisknop ingedrukt gehouden selecteert (dat er zo'n stippellijn rechthoek komt te staan, terwijl de de muis beweegt zie je de grootte in pixels van het geselecteerde gedeelte), kan je via "crop" in het tools menu eerst (voordat je resized) ook nog digitaal inzoomen.

Groet,

Ad Bakker

Foto openen in Preview > Tools > Adjust Size...

Je kan ook Automator gebruiken, dat is vooral handig voor meerdere foto's maar kan ook met één foto: 1. Start Automator 2. Sleep de foto('s) in het rechter gedeelte van het scherm 3. Kies links Photos (Preview icoontje) 4. Sleep de actie 'Scale Images' onder het gedeelte waar je foto('s) staan 5. Automator zal nu vragen of je een extra actie wil toevoegen die een kopie maakt van de originele bestanden, i.p.v. deze te overschrijven met de verkleinde versie. Kies Add / Don't Add naar keuze 6. Pas grootte in pixels aan waarnaar je ze wilt verkleinen 7. Klik op de Play (Run) knop 8. Klaar

anders even Googlen ;)

Heren,

Enorm bedankt, heb wel zitten zoeken maar gewoon over heen gekeken. Zal de foto's in het verslag op de goede plaats terugzetten.

Mvg edwin.

Voor degene die ook aan het bouwen zijn.

Op de bouwplaat zijn volgens tekening de nummers 24 en 29 omgedraaid.
24 moet 29 zijn en andersom.

Mvg Edwin.

Klein updatetje:

Al veel voorbereidend werk aan het doen voor het spuiten/verven van het dek, waar je als je verder gaat bouwen er nooit meer lekker en netjes bij kan. G4 besteld om het dek waterbestendig te maken. Ben bezig met klein gedeelte dekopbouw, staat wel in elkaar gelijmt, maar nog niet op dek, dit om het dek (als opbouw droog is) te kunnen beitsen met G4 en de goede kleur geven.
Om het dek een antislip karakter te geven, wil ik eerst het dek insmeren met houtlijm, dan gezeefd vogelzand erover, en dan in de goede kleur spuiten. Foto's volgens uiteraard.

Tevens ook een gedeelte van de onderkant van de romp gemonteerd, moet zeggen dat alle onderdelen erg netjes op elkaar aansluiten, dit komt hopelijk ten goede aan het eind resultaat, over 2 jaar ofzo......

dscf0891t.jpg

dscf0890y.jpg

Mvg Edwin.

Hallo Edwin
Als ik naar je laatste onderste foto kijk lijkt het net of je spanten nog haaks zijn.
beter is het om af te schuinen zodat je romp plaat meer steun, oppervlakte krijgt.
het model heeft wel een mooie belijning.
jammer dat het niet schaal 1:50 is
groet Loek

Hallo Loek,

Onder de romp beplating is dit ook zeker gebeurt. Heb alleen afgeschuind waar de beplating zit. De rest schuin ik af als hij dicht wordt gemaakt met de houten latjes.
Maar moet idd toegeven dat foto anders laat zien, maar integendeel.

Mvg Edwin.

Updatetje:

Ik kan er van alles bij vertellen, maar foto's zeggen meer dan 1000 woorden.....

achterkleur.jpg

zijkantkleur.jpg

boegschroef.jpg

Mvg Edwin.

Fairmont Alpine

Dag Edwin. Ik ben ook de Alpine aan het bouwen.Als ik jou advies mag geven zou ik de accu"s plat op de bodem leggen,nu het spul nog open heb liggen. Niet volgens het bouw plan.Bij mijn gaat het voorspoedig alles past mooi.Heb je al aan motoren gedacht? Grt Rob.

Hallo Rob,

Heb zekers al aan de motoren gedacht, heb 2 Robbe 755/40 besteld op aanraden van de winkel. En de accu's, bedoel je bevestigen zonder de meegeleverde bodem platen?
En wat is bij jouw voorspoedig....haha....al bijna klaar, nee toch zeker....

Heb trouwens van het "Fairmount" bedrijf zelf de kleurnummers gekregen, mocht je deze willen hoor ik het wel, of ben je al voorzien.
Ben zeker benieuwd ook naar jouw foto's.

Mvg edwin.

Back