bouwverslag fairmount van bb

ben het met armando eens dat als je nu polyester gaat aan brengen aan de binnen kant heb je kans dat er vocht tussen gaat zitten en dan is het einde voor je romp.

gr willem

Ik heb hier een smit rotterdam die al meer als 6 jaar oud is en die heeft ook poly aan de binnen kant en buitenkant, is nog niks mis mee, en heeft toch de afgelopen 4 jaar elk seizoen gevaren, (weet alleen niet of de beste man die hem gebouwd heeft ook g4 heeft gebruikt), je moet er wel voor zorgen dat je hout droog is en blijft voordat je gaat polyesteren...
Verder heb ik hier weinig ervaring mee, misschien heb ik wel geluk met me rotterdam,

Grtz Vincent,

reageert stabilit met spuitplamuur
want ik heb de planken van de huid met stabilit gelijmd
maar na iedere keer schuren tot het glad is en dan spuitplamuur erop komen de naden iedere keer terug klein bobeltje over de lengte richting van he schip wat kan ik hieraan doen heb alles in de g4 gezet en toen gebeurde er niks ik doe er nu spuitplamuur op en er ontstaad een bobbeltje

reageert stabilit met spuitplamuur
want ik heb de planken van de huid met stabilit gelijmd
maar na iedere keer schuren tot het glad is en dan spuitplamuur erop komen de naden iedere keer terug klein bobeltje over de lengte richting van he schip wat kan ik hieraan doen heb alles in de g4 gezet en toen gebeurde er niks ik doe er nu spuitplamuur op en er ontstaad een bobbeltje

Goed ontvetten met een silecone ontvetter. En dan dunne lagen spuitplamuur. Misschien dat je teveel, te dik in 1 keer spuit/heb gespoten. Het zou goed moeten gaan.

Mvg Edwin

Als je de Stabilit goed mengt met de juiste verhoudingen reageert het niet, zelf heb ik ook wel gehad, dat als ik te zuinig met harder geweest was, dat er kleine bobbeltjes kwamen, vooral langs de randjes, waar de Stabilit aansloot op het materiaal.
Wanneer ik voldoende poeder bij de hars gooi, heb ik dat probleem niet...

Bart

er komen ook niet allemaal kleine bobbeltjes de naad lijkt een lasnaad van voor naar achter is mischien wel leuk maar ik wil dit vlak hebben

ne 2 weken lijkt t mij wel dat het droog moet zijn wat kan ik hier aan doen want ik wil dit niet en heb er al een heel busje spuitplamuur op gespoten en tussen door met 600 schuurpapier helemaal glad gescuurd tot dit strak was em je de lijn niet meer zag/voelde en dan weer spuitplamuur erop en t is nog steeds niet weg

De naad en Stabilit er deels af schuren, en dan opnieuw een laagje aanbrengen, en dan genoeg poeder er door.
Kijk maar hier, de vaste delen van de roeren op de romp van mijn Smit New York zijn bijna helemaal van Stabilit, en ook overgespoten met spuitplamuur en dat soort bende. Door er genoeg harder door te gooien moet het goed gaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb vandaag motoren en koppelingen besteld
en ben nog druk bezig met de romp is nog steeds niet echt helemaal strak en als hij dat dan is komen er met verfen weer draadjes of zoiets in lijkt het ik doe het met de roller om al de zijdeglans te hebben en die roller heb ik eerst over schilderstape gerold paar keer

en ben nog druk bezig met de romp is nog steeds niet echt helemaal strak en als hij dat dan is komen er met verfen weer draadjes of zoiets in lijkt het ik doe het met de roller om al de zijdeglans te hebben en die roller heb ik eerst over schilderstape gerold paar keer

Ben erg benieuwd naar foto's:p
ga zo door!

Gr. David

Wat je ook kan proberen is je romp eerst in de putty-spray zetten van motip,

Spritzspachtel-400ml_02.jpg

Die is vele male dikker als gewone grondlak en op acryl basis, je spuit dan ook kleine oneffenheden vol (zoals schuurkrasjes en kleine putjes),

Ik gebruik het ook voor me rompen (zowel hout als kunststof)

Wel goed laten drogen (staat op de bus 1 uur maar maak er maar 24 uur van,voor de zekerheid)

Na het drogen even lichtjes schuren (liefst met zo een speciaal schuur padje)
Dan grondlak erop en dan aflakken...

Grtz Vincent,

@Vincent.
En wat voor plamuur gebruik je dan eerst bij houten rompen voor het vullen van grotere oneffenheden?

Groet,

Ad Bakker

Voor hout rompen gebruik ik van pesto speciale epoxy plamuur, maar heb het ook wel met polyester fijn plamuur (van motip) gedaan, werkte net zo goed en was makkelijker bewerkbaar als epoxy plamuur, de epoxy word harder als de poly,

Grtz vincent,

dat heb ik ook gedaan met die spray putty en toen onderwaterschip de roodbruine primer erop maar dat groene heb ik verf voor laten aanmengen in zijdeglans alleen denk dat er troep in de verf zit want het bakje waar ik de verf in doe om met de roller te kunnen rollen zit het ook in

Zonde dat het niet zo bij je wilt lukken met het strak krijgen.
Zelf heb ik niet zoveel materiaal nodig gehad om strak te krijgen, raar dat bij jouw dan niet goed gaat.

Maar geef niet op, zal vast goed komen, geef het de tijd.

het is drama tis net afbijt wordt er niet goed van hopeloos iedere keer afschuren en dan nog eens proberen weer drama

Zoals de heer Ad Bakker al opmerkt, je hebt verschillende soorten verf, de meest voor komende 2 soorten zijn Acryl (is op waterbasis) en Alkyd (is op een kunstharsbasis) en die 2 kunnen absoluut niet samen, het vreet mekaar op als het ware, ik denk dat je beter die groen in een spuitbus kan halen en even opletten of het op acryl basis is,het ral nummer van de groen is 6018 en het blauw is 5002 (heb even bij Edwin gespiekt..:D)

Grtz Vincent

Back