Hallo Iedereen, als allereerst de beste Wensen en veel voorspoed voor het nieuwe jaar.
Voor de mensen die mij nog niet kennen,
Ik ben Dyon, 21 lentes jong en woon in het oosten van het land.
Ik ben eigenaar van een motorkotter van 12 meter uit 1930 en van een schakel zeilboot uit 1963.
In de winter bouw ik graag scheepsmodellen om de tijd naar de zomer te doden.
dan lijkt de winter ook wat korter.
Normaliter lees ik enkel mee op het forum, maar na enkele bootjes te hebben gebouwd, waardoor mijn zelfvertrouwen steeg toch maar besloten een bouwverslag bij te gaan houden over de bouw van mijn fantasie coaster.
Ik ben een vrije bouwer ik bouw graag modellen zonder tekening,
mede doordat ik dan niets verplicht ben.
Eerder heb ik een baby bakdekker gebouwd naar het model van mijn vader zijn oude scheepje, en dit is mij zeer goed bevallen.
Het plan was om mijn kotter te gaan bouwen in de schaal 1 op 10,
dat zou betekenen dat het scheepje de afmetingen kreeg van 1.20 meter lang, 43 cm breed en een diepgang van 17,5 cm.
Maar omdat ik daarvoor het hele schip moet opmeten heb ik besloten dit nog even uit te stellen (het is niet uit te houden aan boord door striemende wind en kou)
Vandaar het idee voor een coaster welke in mij opkwam toen ik naar een grote romp aan het zoeken was.
De afmetingen zijn, 1.47 meter lang, 28cm breed, en een diepgang van 9 cm.
Ik heb een schetsje gemaakt van wat het idee was, dit kan uiteraard gaandeweg het bouwproces veranderen.
Maar genoeg getypt de foto's
waar we allen dol op zijn:
de schets:
De schroef met een diameter van 70mm:
Achterschip op de bouwplank:
En het hele schip op de bouwplank:
Het hele schip met de stringers in het vlak:
De kiel heb ik uit 3 delen gehaald,
mischien dat ik dit nog uit 1 plank ga halen maar dat valt nog te bezien.
Het is een low budget project om de tijd te doden tot het voorjaar
als t niets word gaat de romp de kachel is
maar ik ben er vrij zeker van dat ik me in alle bochten wring om te model varend te krijgen.
en wat er dan mee gebeurt weet ik nog niet.
Groeten Dyon.
Voor de mensen die mij nog niet kennen,
Ik ben Dyon, 21 lentes jong en woon in het oosten van het land.
Ik ben eigenaar van een motorkotter van 12 meter uit 1930 en van een schakel zeilboot uit 1963.
In de winter bouw ik graag scheepsmodellen om de tijd naar de zomer te doden.
dan lijkt de winter ook wat korter.
Normaliter lees ik enkel mee op het forum, maar na enkele bootjes te hebben gebouwd, waardoor mijn zelfvertrouwen steeg toch maar besloten een bouwverslag bij te gaan houden over de bouw van mijn fantasie coaster.
Ik ben een vrije bouwer ik bouw graag modellen zonder tekening,
mede doordat ik dan niets verplicht ben.
Eerder heb ik een baby bakdekker gebouwd naar het model van mijn vader zijn oude scheepje, en dit is mij zeer goed bevallen.
Het plan was om mijn kotter te gaan bouwen in de schaal 1 op 10,
dat zou betekenen dat het scheepje de afmetingen kreeg van 1.20 meter lang, 43 cm breed en een diepgang van 17,5 cm.
Maar omdat ik daarvoor het hele schip moet opmeten heb ik besloten dit nog even uit te stellen (het is niet uit te houden aan boord door striemende wind en kou)
Vandaar het idee voor een coaster welke in mij opkwam toen ik naar een grote romp aan het zoeken was.
De afmetingen zijn, 1.47 meter lang, 28cm breed, en een diepgang van 9 cm.
Ik heb een schetsje gemaakt van wat het idee was, dit kan uiteraard gaandeweg het bouwproces veranderen.
Maar genoeg getypt de foto's
waar we allen dol op zijn:
de schets:

De schroef met een diameter van 70mm:

Achterschip op de bouwplank:

En het hele schip op de bouwplank:

Het hele schip met de stringers in het vlak:

De kiel heb ik uit 3 delen gehaald,
mischien dat ik dit nog uit 1 plank ga halen maar dat valt nog te bezien.
Het is een low budget project om de tijd te doden tot het voorjaar
als t niets word gaat de romp de kachel is
maar ik ben er vrij zeker van dat ik me in alle bochten wring om te model varend te krijgen.
en wat er dan mee gebeurt weet ik nog niet.
Groeten Dyon.