Bouwverslag Fokker F7a

Na het behalen van mijn motor-brevet in 2013 met een zelfgebouwde Charter werd het tijd om mijn droom waar te gaan maken: de bouw van een Fokker F7a.

full

Ooit, jaren geleden, eens bovenstaande foto gezien, en op slag verliefd.

Omdat dit mijn eerste 'schaal' model is, is het leren, ervaring opdoen en expirimenteren voor mij belangrijker dan om een exact model te gaan bouwen. Het vliegtuig zal op een schaal van 1:16 gebouwd gaan worden, aangedreven door een 6.5cc tweetakt motor.

Foto's van de bouw en het verslag volgen binnenkort....

Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugel

Omdat ik eigenlijk geen tekeningen heb kunnen vinden van dit model heb ik ze zelf gemaakt. Wilde gok, maar ja, je moet wat.

Ik ben begonnen met de vleugel. Alle ribben zijn uit 2,5mm triplex gezaagd. Hiervoor heb ik twee platen op elkaar gelijmd zodat links en rechts zo gelijk mogelijk zouden worden.
full

De vleugel is aan de bovenkant helemaal vlak (geen V-stelling). Ik heb nokjes laten staan op de ribben zodat de vleugel op zijn kop op een vlakke ondergrond gebouwd kan worden. Deze nokjes worden later weggezaagd voordat de bovenkant ingedekt wordt.

full

full

full

Ingedekt met 1,5mm balsa dus. Leermoment: Volgende keer over de hoofdligger heen indekken en niet er tegen aan. Geen idee waarom ik hiervoor gekozen heb.......

Vleugel vervolg

Hier nog wat plaatjes.....
full

Uitsparing voor aileron servo

full

Proef passen van beide helften

full

Stabilo met hoogteroeren.

Ziet er mooi uit :thumbsup:
Let wel op het gewicht aan de staart, meeste vintage modellen hebben een relatief korte neus waardoor je snel veel lood in de neus moet toevoegen.

Helemaal waar van die korte neus. Dat heb ik ondertussen gemerkt, maar het is goed afgelopen: De ontvanger accu is helemaal voorin tegen de firewall geplaatst en de motor ongeveer 5mm meer naar voren dan ik oorspronkelijk had gepland. Toen kwam het zwaartepunt precies waar ik het hebben wilde, zonder lood te hoeven toevoegen.

Een volgende versie krijgt een iets langere neus.

P.S. Op staat de F7a al kant en klaar te schitteren. Dat betekent zeker niet dat ik niet open sta voor goede ideeën, tips, waarschuwingen etc. Sterker nog: hoe meer hoe beter. Echter ik kan ze nog maar beperkt toepassen in dit model.

Laatst bewerkt:
De romp

Voor de romp heb ik eerst een vakwerk gemaakt van 5x5 balsa van beide zijkanten. Die zijn daarna eerst bekleed met 1,5mm balsa.
Daarna heb ik van triplex een aantal schotten gemaakt waarlangs de zijkanten gelijmd zijn.

full

full

full

O ja, kielvlak met richtingsroer:
Deze zijn, net als stabilo en hoogte roer iets groter gemaakt dan schaal. In werkelijkheid zijn deze onvoorstelbaar klein ten opzichte van het vliegtuig.
full

Geen tekening kunnen vinden
dan heb je niet echt goed gezocht
kijk is onder vliegende schaalmodellen in het draadje tekeningpaketten Yke rusticus
daar vind je de tekeningen die voor de F7a van PHIB gebruikt zijn

vragen stellen hier op het forum helpt ook vaak erg goed
maar je maakt er evengoed een mooi model van

Fred, Jeroen, dat is het nadeel van de standaard en de uitgebreide zoekfunctie, zoektermen moeten minstens 4 karakters lang zijn. Voor zoeken op kreten van drie karakters als F7a heeft Robert in Google zoek ingebouwd, het witte veld helemaal bovenaan de pagina
google_custom_search_watermark.gif

Meer zoektips en -trucs, ook handig voor IxQuick.nl en Google
FAQ zoekfunctie

Tijdens mijn zoektocht was ik deze lijst wel tegen gekomen. Volgens mij stond er wel een Fokker F7 op maar geen F7a. Er zit een wereld van verschil tussen de F7 en de F7a.

Hoe dan ook, ik ben gewoon in het diepe gesprongen en heb van alle beetjes die ik op internet ben tegen gekomen een tekening gemaakt. Ik wist dat er een grote kans was dat het niet (goed) zou vliegen, maar dromers zoals ik laten zich niet zomaar iets vertellen. ;)

Ik heb ook zeker vaak op dit forum geweest om te lezen en voor tips and tricks. Daarom ook dat ik nu eindelijk toe kom om hier een deel van de foto's te plaatsen in een bouwverslag.

Word een mooi toestel, maar heb toch een vraagje.
Je gebruikt voor de vleugel een Clark Y profiel, dit is vlak onderaan, maar je voorziet je ribben aan de bovenzijde van nokjes om omgekeerd een vlakke vleugel te bouwen, je had je een deel werk kunnen besparen doordat je direct op de onderste beplanking je ribben kon plaatsen en lijmen.
Maar bekijk dit maar als muggenziften hoor, vind nu eenmaal dat een mooi bouwverslagje wat kritiek moet hebben.

Johan.

#Johan
kritiek wordt altijd gewaardeerd, ik kan nog een hoop leren, dus hoe meer hoe beter :p.

Echter, de vleugel is niet vlak aan de onderkant: De eerste drie ribben zijn exact even groot, daar loopt het profiel dus horizontaal. Daarna loopt het profiel aan de onderkant omhoog naar de tip.

Een (zeer) grove schets:

full

Folie aanbrengen

Dit vind ik altijd het leukst om te doen: Folie aanbrengen:

full
full
full

Nog een mooi plaatje van de binnenkant met de stuurstangen voor hoogte en richting:

full

afbouwen romp

Ook de romp in de folie gezet:

full

En de cockpit gemaakt.

full

Het plankje blijft vast op het vliegtuig met een doorvoer voor de vulslang voor de brandstof. De cockpit zelf wordt hier met magneetje op vast geklikt zodat de brandstof doorvoer uit het zicht is.

full

full

De cockpit zelf is niet helemaal naar mijn zin geworden. Dit gaat in een later stadium nog vervangen worden. Voorlopig doe ik het met deze.

full

Apparatuur en motor

Hierbij de foto's van de tank en servo's:

full

en de motor:

full

Detail van de aileron servo-aansluitingen:

full

Voorlopig gereed

Voor de vleugel heb ik gekozen voor een kleurloze transparante folie. Hierdoor lijkt het net of de vleugel gelakt is.

full

En dit is dan het uiteindelijke resultaat. De fokker heeft ondertussen zijn maiden gehad. Vliegen met dit toestel is nog eenvoudiger dan met een charter. Het toestel is mooi te besturen bij zowel hoge als lage snelheid.
Opstijgen vanaf de grond moet ik nog wel beter onder de knie krijgen (taildragger) want dat ziet er af en toe een beetje (te) spannend uit.

full

En op het veld:
full

Ik ben echt super tevreden met en trots op het resultaat. Ik was dit project begonnen om te kijken of ik met mijn beperkte ruimte, middelen en ervaring in staat zou zijn een vliegend toestel te bouwen. Als het niet zou lukken, jammer dan. Dan zou ik toch een hoop geleerd hebben en een paar centen aan hout en folie kwijt zijn.

Ik ben ervan uit gegaan dat het ontwerp uit 1924 van meneer Fokker weinig snelheid nodig zou hebben en dat de vleugel zulke goede vliegeigenschappen zou hebben dat die het ook wel in een verhouding 1:16 zou doen.
Ik weet, dat is een naïeve gedachte....maar dat pakte in dit geval toch goed uit.

Hopelijk ben ik in staat om een filmpje te posten binnenkort......

Van alle kisten die je kunt bedenken om te bouwen kies je die mooie Fokker. Prachtig resultaat.

Heb het verslag met plezier gelezen, kijk uit naar het filmpje.

Welk merk folie heb je gebruikt voor die vleugel? transparante kleurloze folie kende ik nog niet.
gr.
Richard.

Back