Bouwverslag Fotiy Krylov

Na een jaar zoeken van foto's en een tekening is het dan eindelijk zover dat ik de Super sleper Fotiy Krylov ga maken.

De Fotiy Krylov en zuster schip de Nikolai chiker zijn bieide gebouwd in 1989 voor de Russische Marine, Aan het ontwerp heeft Wijsmuller meegewerkt.

In die tijd dat ik de info probeerde bij mekaar te garen voer ze nog in charter voor de griekse rederij Tsavliris.

Van hun heb ik ook veel medewerking gahad. Zij hebben me veel foto's toegezonden voor details. Want ja hij komt niet veel in Holland. Tot die ene dag.

Ik ben zelf vrachtwagenchauffeur en zou op de dag dat ie binnen kwam in Vlissingen zelf naar Middelburg gaan om iets te lossen. Mooi zou je denken, komt ie een dag later.

Heb toen veel foto's ontvangen van stefaan joris welke op de dag van binnenkomst in vlissingen was.

Ga de Fotiy Krylov maken schaal 1:100 en dan met Freeks stapel methode met planken.

Was eerst een romp aan het maken uit piepschuim en dan beplakken met karton etc maar dat beviel me niet.

Heb heeeel vroeger ooit een de barrcuda gemaakt van smit en die manier van bouwen met die planken beviel me wel. De Barracuda leeft helaas niet meer.

Ben tot zover gekomen

Laatst bewerkt:
fotiy kylov

Gisteren hout gehaald bij de plaatselijke houthandel. En in de avonduren de tekeningen op het kopieerapparaat gelegt.

Had nu de helft te kopieren omdat ik geen planken kon krijgen van 1 cm dik. maar 1,8. Ja dat had met de breedte te maken want die moesten minimaal 19 zijn

fotiy krylov

Nou vandaag, mn vrije dag, ben ik begonnen met de uitgeprinte tekeningen over te zetten op houten planken

En had redelijk weer dus ben gaan uitzagen,

dit is het resultaat na een paar uurtjes werk

Heb nu een probleempje; op de tekening is de overgang van romp naar verbreed bovendek niet aangegeven. is ineens een deel van 4 cm dik. Kan ik dat doormiddel van plamuur oplossen?

gr

de bouw van de romp ligt even stil. Maar de rest zijn we lekker mee bezig.

Ben met de bovenbouw bezig.

Zoals er misschien is gezien is deze van karton. Vind dit prettig werken. en de masten zijn van evergreen plastic

Voor de vorm van de stuurhut heb ik een deksel van de salade gebruikt kwam heel goed in de buurt qua grote.

Deze beplakt met foto papier en dan de ramen uitgeknipt op zwart zelfklevende folie
zodat je dit effect krijgt

Uit duitsland heb ik bij Modellbau in Hamburg diverse onderdelen besteld zoals reddingsboten en kranen

Na het plakken en schilderen van de onderdelen

Heb ik met pvc pijp de onderzijde's van de kranen gemaakt welke dan door een gat in de dekplaat worden gestoken.

Heb er een extra kraan bijgemaakt welke dan in hijsstand is uitgevoerd

welke dan gewisseld kan worden met een van de andere kranen op het achterdek.
Voor de cabine heb ik een blokje hout gebruikt.

Alles samengevoegd krijgen we tot nu toe dit resultaat

Dit was het weer voor nu

zo deze week een paar dagen vrij.

Ben wat aan het experimenteren geweest.Heb een foto uit mn fotomap gehaald van de kasten op het voordek, op vorige zag men al dat ik dat had afgetekend op hout.

De kasten heb ik ieder apart gezet en verkleind afgedrukt en daarna op het hout gelijmd.

kreeg dit resultaat.

zijn weer een stapje verder met de bovenbouw.

Gisteren de voormast verder afgewerkt.

Na weer wat gekopieer en "lampjes" aangebracht. De lampjes zijn 2 kraaltjes op elkaar.

Verder weer via fotoboek , verkleinen, en uitprinten is de rederijvlag van Tsavliris in de mast gekomen.

Verder de geleide boog welke onder de lieren staat op zelfde wijze gedaan. Dit ivm de russische Tekst.

En als laatste bezig met de diverse kranen

Ben vanmiddag wat bezig geweest met hout

en toen alles samen gevoegd

Laatst bewerkt:
gister een dagje rust gehad.

Ben vanmorgen weer verder gegaan. heb de reddingsboten verder geupdate met reflectorstreepjes en raampjes.

Hebben testtrails gedaan in de vijver. Ja voor geval er iets gebeurd bij de terwaterlating

Test ging ok

en ook de kraancabines zijn nu van "ruiten" voorzien.

Heb nu naaimachine spoeltjes binnen welke ik ga gebruiken voor de lieren op het achterdek. had eerst stalen maar die nu vervangen door plastic. Dit omdat ze ook geschilderd moeten worden.

Laatst bewerkt:
Hoi Kappie,

die reddingsbootjes zien er goed uit! Hoe zijn die gemaakt, en heb je die helemaal zelf gemaakt of komen die ergens vandaan?

AB,
VrGr,

Theo

Ha die Theo tb en Mdesade 316.

Ik haal m'n onderdelen uit Hamburg. Zie de link Modellbau in Hamburg

Kranen, reddingsboten luiken you name it en zeer veel verschillende type's tegen een leuke prijs. De service is echt heel goed.

De reddingsboten kwamen daar ook vandaan. Ze zijn in abs

Ik heb ze toen uitgesneden en de helfde op elkaar geplakt.

en daarna geschilderd en voorzien van reflecterstreepjes, wit plakband en ramen met zwart stickerfolie.

Met de kranen is meer gebeurd.

De kraanvoet en armen komen ook uit duitsland. Heeft een zeer grote collectie

Deze moeten dan iets geschuurd worden en ik heb ze tegen elkaar geplakt

Daarna onder de kraanvoet een bordesje gemaakt van plasticplaat en van hout een cabine gesneden. dit op het bordesje geplakt.

Van pvc pijp de voet verlengd. Deze komt door een opening in het dek zodat de kraan dan wat kan draaien.

Heb 1 kraan gemaakt met een opgetopte arm. doordat ik met die pvc voet werk kan ik er dan 1 uit het dekhalen en wisselen met een "werkende" kraan. Leek me wel leuk.

verder dus wat geschilderd en de cabineruiten met zwartefolie gemaakt.

Denk dat met weinig zo toch iets leuks ontstaat.

Heb nu zelf een probleem.

Had een tijd geleden mn plastic dek groen geschilderd. Nu zat er een vuiltje op wilde dat eraf halen trok ik zowat mn hele dek weer schoon. De verf liet los?????????

Mooi schip, vind het vooral leuk hoe je met deze materialen een pracht van een boot gaat bouwen. De brug van een salade bakje is mijn favoriet :-).

Ga zo door.

Gr robin

Das een goeie,

Het enige wat bij mij een keer voor problemen heeft gezorgd is een ongeschuurd/ vettig oppervlak. Misschien dat dat een oorzaak zou kunnen zijn?

Gr robin

Bedankt Robin voor de tip,

Ga dek wel eerst behandelen met was dreft (ontvetter) en beetje licht opschuren.

Ben nu nog bezig met het maken van de lier met de naaimachine spoeltjes ja wordt wel wat.

Heb voor mn volgende projekt, de davits, ook de onderdelen binnen.

Ha die robin,

weet jij een oplossing voor mn verf die loslaat????

Waarschijnlijk voor de hand liggend, maar ik heb ook eens problemen gehad toen ik de boot na schuren met vochtige doek afnam en toen te snel grondverf erop gedaan heb. Het droogde niet goed en kwam er in plakkaten weer af.

Freek

Ik denk dat ik binnekort het dek maar een beetje ga opschuren en dan grondverf en dan de goede kleur ga opbrengen. want deze sleepboot heeft op de verschillende dekken ook verschillende kleuren namelijk groen en rood.

Nou ben weer eens bezig geweest met het bouwen van de davits. Zoals U al zag waren de onderdelen binnen gekomen.

Na het verkleinen van de tekening, want dit deel stond 1:50, ben ik gaan bouwen.

Ik moet zeggen zijn ze aardig gelukt op nog een paar katrolletjes na

Back