bouwverslag fourstar 40

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door drenth, 18 jul 2007.

  1. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    bouwverslag fourstar 40 maiden op 13-1-2008

    beste mensen

    ik vond het toch maar eens tijd om een ander vliegtuig er bij te nemen na de trainer dus bij deze de fourstar 40
    ik heb hem net op gehaald bij de hobby in.
    en wil er ook graag een bouwverslag van maken, bij deze.
    het is me 2e project dat ik doe dus me bouwkunst is nog niet alles....
    alle op of aanmerkingen mogen hier geplaatst worden

    de foto's komen er aan

    groeten Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2008
  2. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    foto's:

    de doos
    [​IMG]

    open
    [​IMG]

    alles op tafel (tafel is te klein)
    [​IMG]

    de vleugel
    [​IMG]

    in de lijm
    [​IMG]
    ps let niet op de bult rommel er rond :lol:

    groeten Jeroen
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Goeie keuze die fourstar. Er zijn ook bouwverslagen van te vinden op dit forum, hoef je niet alles zelf te verzinnen ;)
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
  5. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Hee, dat is een bekende doos :D

    Je bouwt snel, ziet er goed uit!

    Even een tip, de vleugelverbindingsspie is echt veeeeeeeeeeeeeeel te klein (heb op RCU gelezen dat er een man al aan zijn derde 4* bezig was, telkens klapte de vleugel dubbel :oops:) Ik heb daar een 5 mm vliegtuigmultiplex spie in gedaan van 40 cm lang (dus door een aantal ribben heen. Ribben doorsnijden op het moment dat je voor en achterligger gelijmd en nog vastgepind hebt zitten. Op de spie lijmen en vervolgens nog een stukje lucifer oid erlangs lijmen voor lijmopp.) Mijn vleugel is nog steeds heel en ik heb er bijzonder lomp mee gevlogen (helaas gecrasht door storing, of door windwegval oid. Duimstoring was het eigenlijk gewoon niet...) Kist vloog heerlijk, heb er probleemloos mee gevlogen tot en met zo'n windkracht 6 (harde vlagerige wind...). Kist laat zich dan nog goed sturen. Het landingsgestel voldoet, (heb er ook altijd mee gevlogen), maar na een tijdje vliegen (in het begin was dit veel minder) werd het landingsgestel wel erg "springerig". Bij het minste of geringste aan vertikale snelheid springt 'ie weer op. Met forse snelheid landen hielp vaak wel, maar dan heb je weer het probleem dat je kist na een stukje uitrijden ineens weer de lucht in wordt geschopt door een hobbeltje of zo. Niet hoog, kan geen kwaad, maar het ziet er gewoon niet uit 8O. Ik ga het zeker volgen :!:

    Stefan

    [sub:95e3acebd3]ps, heb je nog interesse in mijn oude vleugel?[/sub:95e3acebd3]
     
  6. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    @ stefan

    wat is vliegtuigmultiplex?


    dat snel bouwen is niet zo moeilijk je kan het zo inelkaar schuiven
    (is wel iets beter dan de charter)

    groeten Jeroen
     
  7. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    weet iemand dit?
    moet ik bij de eerste 2 spanten ook zo'n spantje er tussen?
    (bij het midden van de vleugel)
    even een foto:

    [​IMG]

    groeten Jeroen
     
  8. Skyrider

    Skyrider

    Lid geworden:
    27 aug 2006
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik ken het specifieke toestel niet, maar ik denk van niet, daar moet waarschijnlijk de op het plan vermelde 'dihedral brace' komen. Is dit niet te zien in de bouwhandleiding?
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heb deze kist ook gebouwd, vliegt erg lekker ( en dan had ik nog wel een licht kromme vleugel :oops: )

    Over die webbings tussen de ribben: je hebt nu per vleugel 2 vakken open liggen, dus in totaal 4 vakken. nu moet je ( als je volgens de tekening bouwt) de vakken die in het midden zitten openhouden en de buitenste 2 dichtmaken. de middelste twee moeten vrij blijven voor de dihedral brace :wink:
    ikzelf heb mijn kist volgens de tekening gebouwd en ik had geen problemen met een veugel die wou doorbereken...
    ik vloog hem met een 7,5cc irvine en dat had meer dan genoeg vermogen :wink:
     
  10. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Danny, als ik lomp vliegen zeg bedoel ik ook lomp vliegen... Heb jij ooit je kist een hoge wingover laten maken, met daarna een volgas duik met direct daarna (op absolute topsnelheid dus) de meest lompe snap die je ooit gezien hebt :p. Dat noem ik lomp vliegen en daar had mijn vleugel geen problemen mee. Overigens, sinds mijn eerste crash met deze kist is mijn romp krom geweest, kist vloog er niet minder om (als je van boven keek dan waren beide rompzijkanten ongeveer een centimeter opgeschoven. Moeilijk uit te leggen op papier en een foto maken gaat inmiddels ook niet meer :oops:) Eerste crash kwam overigens door vliegen met te weinig hoogte en harde wind achter een paar bomen. Windvlaagje en je ziet 'm niet meer :cry:. Anyway, heb er daarna nog lang mee gevlogen, kist ging letterlijk loodrecht het aardappelenveld in 8O, waardoor alleen de binnenkant van de romp opgefrommeld was. Vleugel had weinig schade en de rompzijwanden waren ook nog heel. Snap het nog steeds niet. Heb er daarna nog een jaar veeeeeeeeel en probleemloos mee gevlogen :!:

    Anyway, offtopic, gewoon die vleugel sterk bouwen, en het komt goed. Ook zou ik de aanbevolen driehoeklatjes bij het stabilo plaatsen. Zowel bij stabilo-kielvlak als stabilo-romp. Laatste is misschien niet echt nodig, maar wel een fijn idee...

    In de handleiding staat trouwens dat je niet bij de tank hoeft te kunnen... Dat klopt in princiepe, maar ik zou toch maar een tankluikje maken. Wel zo handig... Ik had mijn accu en ontvanger helemaal vooraan en kwam perfect uit met het zwaartepunt(met een os 46 ax).

    Hoe ga je hem motoriseren?

    Bijna vergeten... vliegtuigmultiplex is gewoon heel goede kwaliteit multiplex, te krijgen bij de modelbouwzaak. Eventueel is mindere kwaliteit ook goed, de spie wordt in principe gunstig belast...

    Stefan
     
  11. hezik

    hezik Guest

    In plaats van die spie verstevigen, gewoon twee of drie lagen glasweefsel over het midden van je vleugel leggen.. wordt hij ook steviger van.
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    dit had ik gedaan en toen ik een nose-over kreeg resulteerde dit in een stabilo wat van de romp getrokken was in plaats van een afgetrokken ( niet doordenken....) staartvin... :lol:
    heb ik niet nodig gehad, als je een goede tank hebt is het eigenlijk nooit nodig.
     
  13. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    bedankt voor alle tips :thumbsup:
    ik wou de mijne gaan vliegen met een 7.5 irvine
    en een tank luik komt er toch wel in, dat is altijd wel handig

    groeten Jeroen
     
  14. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    7,5cc irvine is een goede keus, had ik zelf ook op mijn four-star, loopt lekker, alleen wel even goed opletten met goed afstellen in het begin, anders wil hij niet starten...
    heeft meer dan genoeg vermogen voor deze kist :wink:
    hier mijn ( al een tijdje terug overleden) four-star 40:
    [​IMG]

    veel plezier met de bouw en met het vliegen :wink:
    bouwen duurde bij mij anderhalve dag, het folieën een halve dag, en het inbouwen van motor+elektronica nog een dag.
    je moet wel eerst de maat van de motor weten voordat je de firewall inlijmt :!:, eerst dus de motor opmeten, hierna de dikte van 1 motormount erbij optellen, en zo ver moeten de gaten uit elkaar komen, die moet je eerst boren en dan de inslagmoeren inhameren en lijmen, dan pas het motorschot inlijmen.

    als ik het me goed herinner was een irvine 7,5cc 36 mm breed, maar dit zal ik nog voor je nameten...

    daarna kostte het me nog een week om het ding zo af te stellen dat ie wou lopen, aangezien ik niet echt verstand had van motoren ( nu nog steeds niet echt, maar al wel meer...)
     
  15. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    ik ben weer een beedje verder,
    het gaat nu niet zo hard want het is goed weer en dan moet er gevlogen worden :)

    de linker vleugel ongeveer af:
    [​IMG]

    [​IMG]

    ps. hoe krijg ik die plaatjes groter?
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    erop klikken? :lol:

    ik gebruik altijd de onderste link die je krijgt als je een foto upload, dan komt ie op ware grootte in beeld ( wel eerst de foto verkleinen met paint of iets dergelijks anders word het forum kapot gerukt...)
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik neem de foto´s al met een kleiner format. :lol:
    Is veel makkelijker.
    Kamera staat op 640 x 480 :wink:
    En dan de onderste link kopieren en tussen zetten.

    Mvg Johan

    Mvg Johan
     
  18. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    ik heb onder tussen de 2e vleugelhelfd ook al een eind af

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten Jeroen
     
  19. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    en ik ben toch maar weer eens begonen met de bouw

    de romp delen heb ik net geplakt
    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten Jeroen
     
  20. drenth

    drenth

    Lid geworden:
    24 aug 2006
    Berichten:
    418
    Locatie:
    hapert (NB)
    @ danny
    weet je al/nog wat de boor maten zijn?

    groeten Jeroen
     

Deel Deze Pagina