Bouwverslag: Gaui 500X NAZA met Flat mounted gps__ + gps Maiden flight en loiter!__(update 29-11-201

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Leuk dat je dit leest...


Hier komt een compleet bouwverslag van een gaui 500X quadflyer.
(dus geen upgrade verslag naar NAZA,zoals de vorrige!)

Als "extra" gaat deze gaui 500x doorzichtige armen krijgen. Hierin worden leds verwerkt.

Problemen verwacht ik al wel. Ik ga ernstig ruimte tekort krijgen, en het frame zal zowiezoo niet meer inklapbaar worden. De regelaars passen niet meer in de armen, en ik zal iets moeten doen aan de doorzichtigheid van de armen, zodat alle draden niet zichtbaar zijn...Een krappe bedoeling, maar als het lukt erg gaaf!

Via de zender worden de led armen geschakeld, en zullen er op het einde van de armen ook (knipper) leds komen.
Deze zullen ook via de zender te schakelen zijn in knipper frequentie..

Als zender word er een MX16 HOTT gebruikt
Als flight controller word de geprezen naza + gps gebruikt.

Dit word voor mij een Gokje, ik heb geen idee of mijn idee gaat werken en of ik alles in dit kleine frame weg gebouwd ga krijgen...

Mvrg: Emil.
 
Laatst bewerkt:
We beginnen met de bouw:

De basis ingredienten:
dscf6447.jpg





Bodemplaat met 4 boom blocks, houd rekening met de nokjes in de blocks!
dscf6449.jpg




Monteer de blocks met de 3x8 zelftappers:
dscf6450.jpg




Monteer met dezelfde schroeven de bovenplaat, en pak 6 busjes 3.5x22 en 12 bijbehorende m2x5 boutjes:
dscf6451.jpg




Monteer de 6 busjes op de gemerkte punten: (het beste met bij voorkeur een flesje ECHT bier! ;) )
dscf6452.jpg




Tijd voor de buitenste boom blocks. Hou ook hier rekening waar het nokje hoort te zitten.
Ook deze zetten we vast met de 3x8 zelftappers.
dscf6453.jpg




De andere kant is even opletten, hier moet nog een spacer tussen. (3x4x1) Wederom zetten we ze vast met 3x8 zelftappers:
dscf6454.jpg




Detail opname:
dscf6455.jpg




Doe dit bij alle 4 de boomblocks:
dscf6456.jpg




De motor gondels, dit hebben we nodig. Let op dat we de 2 goede helften pakken! Deze zijn dus verschillend.
Pak je 2 gelijken, dan gaat he tniet werken...
dscf6457.jpg




Maak 4 van deze "gondels"
dscf6458.jpg




Tijd voor de motor te bevestigen in de "gondel", Hier zie je wat we daar voor nodig hebben:
dscf6460.jpg




Doe een beetje lockbond oid op de schroef (om los trillen te voorkomen). En draai de m3x4 boutjes kruislings aan.
dscf6461.jpg




Doe dit 4 keer...
dscf6462.jpg




Vergeet niet de kleine dopjes te monteren, als je de stootring niet gebruikt (in ons geval)
dscf6463.jpg




De doorzichtige arm met led unit:
dscf6464.jpg




Zonder de led unit, veel te doorzichtig:
dscf6465.jpg




Het idee is goed, schuren , totdat het een frosted uiterlijk heeft... Maar toch zie je nog de draden veel te goed in de buis. :(
dscf6466.jpg




Bah!
dscf6467.jpg



Hier nog even ter verduidelijking een filmpje...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals te lezen wordt deze voor een kennis van mij, en hebben we vanwege het crash gevaar, de lichtgevende armen niet te gebruiken. Bij een crash lopen we serieus de kjans op doortrekken van de kabels. Lastig te repareren, kost veel tijd en erger, kans op sluiting!
Dus eerst geen doorzichtige led armen....



De motor aansluitingen op de regelaar, hier zie je het verschil tussen een linksom en een rechtsom draaiende motor.
Twee draden zijn omgewisseld.
dscf6478.jpg





Voorzie de rgeelaar van een beetje wd40(makkelijker glijden) en haal het geheel door de buis.
dscf6479.jpg





Om linksom en rechtsom uit elkaar te houden, heb ik het einddopje eraf gehaald een stickertje plakken kan ook.
dscf6480.jpg





Monteer de armen in de frame en let op de volgorde:
dscf6481.jpg





Gebruik de zelftappers om de buizen vast te zetten:
dscf6482.jpg


dscf6483.jpg





De ledverlichting van Gaiiu, past net tussen de frame platen.
dscf6484.jpg





Haal een kabeltje door de armen, maak daar 1 van de leds aanvast, en trek hem voorzichtig door de buis.
dscf6485.jpg


dscf6486.jpg





Met een stukje dubbelzijdig foamtape, plak je de leds op zijn plaats.
dscf6487.jpg


dscf6488.jpg





Monteer het doorzichtige klepje op de armen.
dscf6489.jpg





Soldeer alle regelaar kabels, + v-sen unit en accu kabel aan elkaar, en isoleer dit met een krimpkous.
dscf6490.jpg






Voorzie de radioplaat van de 4 studjes, en geef de Naza en ontvanger een plek.
dscf6493.jpg





Monteer de 4 roze rubbertjes in de uitsparingen.
dscf6494.jpg





Geef de V-sen unit een plaats en werk de draden netjes af.
dscf6495.jpg





Pas het kapje aan voor de usb aansluiting, en werk dit netjes af.
Dit moet ik dus nog doen. Dit was evne snel uit de losse pols ;)
dscf6496.jpg


dscf6497.jpg





Lipo draden inkorten en voorzien van stekkers.
dscf6498.jpg





Accudraad vast zetten en voorzien van een stekker.
dscf6499.jpg





Prop adapter monteren met een beetje lockbond.
dscf6500.jpg





Het geheel gemonteerd.
dscf6501.jpg





Propellors monteren. Led op de motor draairichtining
dscf6503.jpg



Klaar, voor het instellen van de naza verwijs ik even naar een ander topic. De bouw van een f450. Te vinden in de sticky
of direct via deze link:


manual-bouwverslag-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-naza-controller-gps-upgrade-demo-en-uitleg-filmpjes


Edit:
Zie voor de flat mounted gps upgrade, de post onder de eerste maiden flight filmpje!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maidenflight time!

De ledjes zijn regelbaar via de zender. Op de mx16 hott zitten 3 draaiknoppen. De middenste 2 gebruik ik voor remote gain. De eerste voor links rechts en voor achter, de 2e voor de hoogte gain. De derde knop voor de traploze instelbaarheid van de leds. Van rustig knipperen, tot idoot snel... Leuk voor snachts! Dar gaan we nog wel evne filmpje van maken, als de gps upgrade er is...


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Flat mounted GPS upgrade Time!

Bestel de gaui payload mount set, en monteer de "paaltjes" op de juiste plek:
dscf6504.jpg





Boor 5mm gaten op de daarvoor gemarkeerde plekken in de kap:
dscf6505.jpg




Hoewel het pas (volgens de manual) vanaf groter dan 450size hoeft, doe je er toch verstandig aan de rode draad weg te halen als je geen opto regelaars hebt. (dus regelaars met een bec functie) De naza heeft de bec via de v-sen unit.
Purk de draadjes uit de stekker:
dscf6506.jpg




Voorzie ze van een krimpkousje:
dscf6507.jpg




Krimpkous dit geheel ook netjes:
dscf6508.jpg




Werk het netjes af:
dscf6509.jpg




Meet nu goed uit waar je nog plek hebt onder de kap. Letop doe dit goed, want veel plek voor fouten heb je niet!
Hier zal de draad van de gps lopen.
dscf6510.jpg




Pak de gps stekker en maak er een foto of tekening van!
Dit voorkomt straks problemen...
dscf6511.jpg




Peuter nu voorzichtig de draadjes uit de gps stekker, en onthoud goed hoe het zat!
dscf6512.jpg




Purk het draadje nu door het gemaakte gat in de kap, en monteer de stekker weer.
(helaas heb ik hier vergeten een foto van te nemen, mijn excuses!)



Meet nu hoevel draad je "over hebt" en werk dit netjes weg, en leg het niet te dicht bij de signaal draden. Dit om storing te voorkomen.
dscf6513.jpg




Dit is een idee hoe je het zou kunnen doen. Let wel dit is slechts een manier, niet persee de beste, of het idee dat jouw het meeste aanstaat! Het is slecht mijn manier. Niets meer niets minder...
dscf6514.jpg




De kap past nu net niet meer helemaal. Het kan wel maar hierdoor zet je druk op de naza module welke scheef kan gaan zitten. Met deze rubbertjeskom je preciers goed uit, deze komen van een servo af.
dscf6515.jpg




Vanwege het compas, gebruiken we materiaal dat geen invloed heeft op magnetisme of magnetische is, of aangetrokken word door magneten. Dit kan de werking nadelig beinvloeden!. In mijn geval gebruik ik dus m2 RVS boutjes.
(kan ook plastic goud zilver of koper, etc, etc zijn)
dscf6516.jpg




Het plaatje is van aluminium. (als mal heb ik de originele gebruikt) Het alu plaatje heb ik zwart gespoten,Met de originele gfk plaat had ik wat storing. Dit gebeurde eens in de zoveeltijd en was random, kon er geen pijl op trekken. Met deze modificatie is het over.
dscf6517.jpg




Alles loopt nipt vrij.. Prachtig!
dscf6518.jpg


dscf6519.jpg

.
.
.
.
.
.
.
En hier het filmpje
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leds zitten zowel boven als onder . De leds zitten in uitsparingen exact midden in de buis...
Heb zitten denken aan inderdaad (witte) krimpkous, en deze in de bovenste gedeelte te stoppen en de leds daar uitschakelen...

Echter komen de regelaars dan aan de zijkanten van het frame. Voor en achter, dit past precies, MAAAAAR:

Alles word erg strak qua bedrading. Bij een crash klapt het frame in. (dit hoort hij ook te doen). Maar door de strakke bedrading welke in het mdden van de centerplates loopt, kan dit feitenlijk helemaal niet! Dit scheurt en zal zeer waarschinlijk kortsluiting maken... Iets wat ik niet wil dat gebeurt.

En gezien deze voor een beginnende quad bestuurder is, lijkt me dit geen goed idee...

In overleg met mijn kennis hebben we beiden besloten dat we dit (eerst) niet moeten willen. De kans op een crash is te groot. Zeker de moeite om alles weer op orde te krijgen wat draden werk betreft. En dan nog maar hopen dat het geen kortsluiting maakt, dan ben je verder van huis.

Voor nu (eerst) geen verlichte doorzichtige armen..

Het bouwverslag zal gewoon doorgaan, maar nu dus zonder deze speciale armen...
 
Dat is idd (ook) een goed idee.. Echter vanwege de crash mogelijkheid hebben we (nou ja meer mijn kennis) besloten dit eerst even op een laag pitje te zetten...

Het is dat ik zelf geen 500X flyer Frame heb....

Morgen komen als goed is de originele armen en ga ik weer verder...
Vandaag ook even de accubak van de JAF hexa gedaan, zal morgen nog even foto's maken van he tgeheel buiten, en dan is dat ook weer compleet..
 
Heeft wat langer geduurd dan geplanned, maar de edits zijn verwerkt in de startposten. De gps is erbij en heb ik plat weggewerkt. Zie ook het bijbehorende Filmpje...

Met de vriendelijke groeten van Emi.
 
Back
Top