Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Beste Arjan,

Hier nog een één-op-één zweefvlieger en modelvlieger!

Met veel plezier heb ik vanavond je draadje doorgelezen over het bouwen/modificeren/etc. van je ASW 20.
Het leukste van alles is nog dat je de kist van één van mijn instructeurs van Salland hebt nagebouwd ;-) de Y³ van Martin Grim, toppie!!!

Ik ben na 4 jaar 'echt' zweefvliegen nog steeds verknocht aan het zweven :-) dus ik ben nu een Nimbus 4D van 4.70+ meter aan het bouwen. NB, met de Nimbus romp van een clublid van Salland (ACS)!:-P

Je snapt het wel, het cirkeltje is weer rond!

Heel veel plezier met je 'nieuwe' kist!

Gr.

Laatst bewerkt:
Tsss da's inderdaad leuk. Heb je Martin z'n site bekeken?

Nou, mijn cockpitkap-scharnier bleek niet bestand tegen onze jonge katten. Eén sprong met een snoekduik in de openstaande cockpit, op de nek van de piloot die toch al chagerijnig keek, waarop de hele romp van tafel kletterde. Geen schade, enkel het scharnier gebroken.
Mooie aanleiding het door Ko beschreven scharnier te maken. Is sterker en de kap is naast scharnierbaar ook afneembaar. Dat is toch wel heel erg prettig.

080828ASW1.jpg

080828ASW2.jpg

Beste Arjan

Gezellig die poese beesten, ze houden je wel van de straat op deze manier.
Eigenlijk heb je er geen tijd voor want ik het weekend wordt het mooi vliegweer.
Of heb je hem inmiddels al klaar?

Met vriendelijke groet

Ko

Allang :-) Vanochtend nog wat rondgevlogen. Er was nu wel thermiek en de TEK werkt helemaal goed.
Ik zit nu depron drijvers te knutselen voor mijn kleine Graupner Piper Cherokee :cool: Wat ook niet meevalt met twee jonge katten in de buurt.......

Beste Arjan

Niks laten slingeren want je kan het vergeten alles wat los ligt is voor de poes.
Kan je weer op knietjes achter je onderdelen aan ( Hi )

Met vriendelijke groet

Ko

Tijd voor de conclusies....
Inmiddels heb ik 85 starts en landingen gemaakt, met in totaal 29:10:57 uur vliegtijd.
Behalve één mislukte start (schade aan beide vleugels en een defecte aileronservo) en een gestripte remklepservo heb ik geen problemen gehad.

Het toestel vliegt uitstekend met de volgende specificaties:
Towerpro BM3520 kV=670 brushless outrunner
Flightpower Evo25 4s1p Lipo, 3700 mAh
Aeronaut CAM folding prop 14x8
Elevator/rudder Graupner C577
Spoilers 1x Graupner C5077
Ailerons 2x Multiplex Tiny-S
Himodel 70A Opto ESC
Himodel 5A U-BEC

Het vlieggewicht is:
Met cockpit en 4s1p 3700 mAh accu: 4497 gram, vleugelbelasting 67,9 gram/dm2.
Zonder cockpit, met 4s1p 3300 mAh accu: 4237 gram, 63,9 gram/dm2.

In het vlieggedrag kan ik dan trouwens geen verschil ontdekken. Grammen besparen lijkt bij deze afmetingen niet echt de moeite.... :-)

Verder heb ik 2 verschillende tips: met winglets en gewoon vlak. In beide uitvoeringen is de spanwijdte 3880mm.

080724ASW4.jpg

080928001_small.jpg

Er is zeker verschil in vlieggedrag maar wat nou beter is.....ik kan het niet zeggen. Zweefprestaties zijn voor mij identiek. Een logger zou het verschil misschien kunnen ontdekken maar ik niet.
Met winglets is het toestel lastiger te vliegen bij vlagerige wind. In rustige lucht is het juist makkelijker. Vooral vlakke bochten draaien gaat stabieler. als je een bochtje inzet blijft het toestel bijna uit zichzelf mooie rondjes draaien zonder dat je hoeft te corrigeren.
Met de vlakke tips is het toestel veel minder gevoelig voor windvlagen maar heeft veel meer rudder nodig om een gecoördineerde bocht te vliegen. Cirkelend moet je steeds met rudder en ailerons blijven corrigeren.

Wel fluit hij met winglets véééél mooier dan zonder.

Tot slot, waarschijnlijk de laatste echt lekkere dag van dit jaar.

Wat ga ik nog doen?
Niet veel denk ik. De TEK sonde die er nu op zit werkt perfect maar ik wil nog steeds proberen een schaal-achtige venturi te maken die het doet.
De cockpit is absoluut niet schaal maar laat ik zo. Tenzij ik me in de winter echt vreselijk begin te vervelen.
Ook het overspuiten van de romp ben ik nog niet zeker van. Er zitten nu wat krassen op.Net niet storend genoeg. Volgend jaar misschien.
Wat ik wel wil doen is het richtingsroer afschuren en met glasmat/epoxy afwerken. Nu is het gespoten balsa maar dat beschadigt erg makkelijk. En als ik dan toch bezig ben ga ik de aansturing veranderen, dat moet pull-pull worden in plaats van de Sullivan bowdenkabel die er nu in zit. Die blijft wat speling houden. Het valt niet op tijdens het vliegen maar het stoort me gewoon.

Dat was het wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit wil ik jullie toch niet onthouden.
Vandaag dacht ik, ik zal Uwe Gewalt zelf eens wat plaatjes sturen om te laten zien wat het geworden is.
Zijn reactie:

========
Hallo Herr Harmans,
Vielen Dank für die netten Bilder und die Video-Aufnahmen.
Es hat mir sehr gut gefallen.
(........)
Ich bin Oldtimer und fliege auch Oldtimer.

Ein Bilder-Gruss von meinem Sperber-Junior 5,20 m an der Teck bei Kirchheim.
Uwe Gewalt.
Sper-Junkl.jpg

Geweldig. Met pensioen maar nog niet gestopt met het maken van mooie dingen.....

hoi Arjan

nog over die venturi. Ik heb gekeken bij de asw 20 van iemand van onze club, en die heeft een gewone TEK zoals jij hem nu hebt, dus het is helemaal mooi schaal zoals je het doet!!!

Jan-Willem

jajaja maar de Triple Yankee heeft het anders:yes:
Ik vond mijn probeersel een paar dagen geleden weer terug, ik ga er toch nog eens goed voor zitten. Als de Salto af is, er weer een motor in mijn Cirrus zit, mijn Harvard gespoten is...en er verder niks tussen komt :-)

@Jan: jazeker, maar wat me het meest raakt is dat zo'n man naar mijn idee nog steeds echt lol heeft in zijn werk/hobby en de tijd neemt persoonlijk te reageren. Alleen daarom al is dit vliegtuig voor mij bijzonder aan het worden.

Nou Arjan,

Ik heb even een paar uur uitgetrokken om dit topic eens goed te lezen en ik moet zeggen dat het een lekker stuk leesvoer was!

Hoewel het van een half jaar terug is, mooi gedaan en verdomd net resultaat!

Vanochtend vlucht nummer 100 gemaakt. Een gedenkwaardig moment. Helaas was er nog he-le-maal geen thermiek dus ik heb wat rondgedard en sfeervolle beelden van de omgeving gemaakt :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Arjan...ik krijg weer de beelden binnen van toen ik 1:1 mocht (mee) vliegen. Zelfs het geluid is levens echt..
maar wat die piloot af en toe met z'n handen doet ik weet het niet.
Soms speelt hij "en nu met losse handen" levens gevaarlijk!!
Gelukkig staat de echte piloot met 2 benen op de grond!!

geweldig!!

Inderdaad. Een driftig mannetje, die pilotenpop. Bij de landing probeert-ie zelfs het instrumentarium kapot te slaan.

Wel errug leuk om even mee te mogen vliegen :thumbsup:.

haha!
In een ultieme poging nog wat gewicht kwijt te raken heb ik zijn polsen doorgesneden en zijn bovenlichaam op tepelhoogte geamputeerd. Vervolgens heb ik zijn armen (tussen pols en schouder) alsook alles onder zijn tepels van depron gemodelleerd. Helaas brak vanochtend zijn arm toen ik de Flycam met een elastiek op zijn nek bevestigde (hoofd tijdelijk eraf gerukt).

Ik zag het ook pas na de landing.
Maar het zijn wel heel erg leuke beelden zo. Ik ben nog even bezig een draaiend plateautje te maken. Da kan ik de cam op een eigen kanaal 180 graden draaien en wil ik hem mee-mixen met het richtingsroer. Maar ik kom een kanaal tekort op mijn ontvanger, moet even sparen voor een 7- of 8 kanaals. En dan maar gelijk een synthesizer.

Beste Arjan

Gefeliciteerd met de honderste vlucht.

Bij de eerste kennismaking de vraagtekens op je gezicht wat is hij groot en na 2 sigaretten en bakken koffie laat ik hem toch maar nemen!!!!
Destijds heb ik geroepen het lukt je wel ( zat wel een beetje eigen belang achter want op dat moment had ik er nog 10 anderen) en ik denkt dat je mijn toen redelijk profetische bewoording inmiddels wel gestand hebt gedaan.
Het is een schitterende zwever geworden met dit als resultaat.

Met vriendelijke groet

Ko

Ko!
Ja, als ik daar nog aan denk. Het was dat ik zo'n eind had moeten rijden anders was ik gelijk weer naar huis gegaan. Het kwam natuurlijk ook wel een beetje doordat jij in de advertentie had gezet dat hij iets meer dan 3 meter was (of zoiets). En dan is vier meter ineens wel héél groot.
Ik moet zeggen - als ik er hier in huis mee bezig ben vind ik hem nog steeds groot. En het weggooien blijft óók de 100e keer een moment waar je je gedachten er even goed bij moet houden. Het moet gelijk goed gaan want als hij de eerste 2 meter niet vliegt heb je echt een probleem. Ik krijg nog steeds klamme handen als ik ga gooien, ik ben serieus op zoek naar een handschoentje wat me een beetje grip geeft op de romp. Want als ik door het zweet wat "slip" wordt het helemaal een bijzonder moment.

Eenmaal vliegend is het een onvoorstelbaar mooi apparaat. Je kunt in de video denk ik wel horen dat hij normaal gesproken vrij langzaam vliegt en dan is het een bijzonder statige verschijning.

@Jan:
Inderdaad. Een driftig mannetje, die pilotenpop.
Het is een Graupner-kereltje.....

Back