Tijd voor de conclusies....
Inmiddels heb ik 85 starts en landingen gemaakt, met in totaal 29:10:57 uur vliegtijd.
Behalve één mislukte start (schade aan beide vleugels en een defecte aileronservo) en een gestripte remklepservo heb ik geen problemen gehad.
Het toestel vliegt uitstekend met de volgende specificaties:
Towerpro BM3520 kV=670 brushless outrunner
Flightpower Evo25 4s1p Lipo, 3700 mAh
Aeronaut CAM folding prop 14x8
Elevator/rudder Graupner C577
Spoilers 1x Graupner C5077
Ailerons 2x Multiplex Tiny-S
Himodel 70A Opto ESC
Himodel 5A U-BEC
Het vlieggewicht is:
Met cockpit en 4s1p 3700 mAh accu: 4497 gram, vleugelbelasting 67,9 gram/dm2.
Zonder cockpit, met 4s1p 3300 mAh accu: 4237 gram, 63,9 gram/dm2.
In het vlieggedrag kan ik dan trouwens geen verschil ontdekken. Grammen besparen lijkt bij deze afmetingen niet echt de moeite....
Verder heb ik 2 verschillende tips: met winglets en gewoon vlak. In beide uitvoeringen is de spanwijdte 3880mm.
Er is zeker verschil in vlieggedrag maar wat nou beter is.....ik kan het niet zeggen. Zweefprestaties zijn voor mij identiek. Een logger zou het verschil misschien kunnen ontdekken maar ik niet.
Met winglets is het toestel lastiger te vliegen bij vlagerige wind. In rustige lucht is het juist makkelijker. Vooral vlakke bochten draaien gaat stabieler. als je een bochtje inzet blijft het toestel bijna uit zichzelf mooie rondjes draaien zonder dat je hoeft te corrigeren.
Met de vlakke tips is het toestel veel minder gevoelig voor windvlagen maar heeft veel meer rudder nodig om een gecoördineerde bocht te vliegen. Cirkelend moet je steeds met rudder en ailerons blijven corrigeren.
Wel fluit hij met winglets véééél mooier dan zonder.
Tot slot, waarschijnlijk de laatste echt lekkere dag van dit jaar.
Wat ga ik nog doen?
Niet veel denk ik. De TEK sonde die er nu op zit werkt perfect maar ik wil nog steeds proberen een schaal-achtige venturi te maken die het doet.
De cockpit is absoluut niet schaal maar laat ik zo. Tenzij ik me in de winter echt vreselijk begin te vervelen.
Ook het overspuiten van de romp ben ik nog niet zeker van. Er zitten nu wat krassen op.Net niet storend genoeg. Volgend jaar misschien.
Wat ik wel wil doen is het richtingsroer afschuren en met glasmat/epoxy afwerken. Nu is het gespoten balsa maar dat beschadigt erg makkelijk. En als ik dan toch bezig ben ga ik de aansturing veranderen, dat moet pull-pull worden in plaats van de Sullivan bowdenkabel die er nu in zit. Die blijft wat speling houden. Het valt niet op tijdens het vliegen maar het stoort me gewoon.
Dat was het wel.