Bouwverslag Gewalt ASW 20 4m

Terecht dat je er trots op bent. En door ze te fotograferen op zo'n ruwhouten stoel komen ze nog gladder uit... :-)

Het foliën is begonnen. Bijna 2 meter per lap, da's een eind knippen zeg :D

080617ASW.jpg

Laat je vrouw maar niet merken dat je handig bent met het strijkijzer.....

Enne, dat trotse gevoel is verdient. Voldoening van wat je eigen handjes gemaakt hebben is onbetaalbaar!

Laatst bewerkt:
Een pracht van een kist !!!

Ben benieuwd naar de eerste vlucht en naar het filmpje ervan.

Wie weet kom ik ook nog eens zover :confused:

Groeten, JH

Beste Arjan

Hij lijkt op een plaatje van 007, alleen jij houd de foliegun vast (Hi)
Beginnen de zenuwen voor de eerste vlucht al voelbaar te worden.
Je wingtips zijn erg mooi geworden.

Groet

Ko

Ailerons even aansluiten (enkel de stangetjes op lengte maken en vastklikken), electronica vastzetten en ze is klaar om te vliegen......

080618ASW001.jpg

080618ASW003.jpg

080618ASW004.jpg

080618ASW005.jpg

Het zal allemaal best wel kloppen, maar zo op het oog lijkt die prop klein op zo'n groot toestel...
Ik ben bang dat je bij je volgende project trouwens zal moeten verhuizen Arjan, de tuin wordt te klein!
Maar mooi is-ie zeker.

Bart, wat heb je toch een scherp oog. De 14x8 waar ik mee ga vliegen komt als het goed is morgen. Dit is een 13x7, die is inderdaad te klein maar anders staat het zo kaal :D. Al gaat dat waarschijnlijk ook wel.

Arjan,

Mooie kist is het geworden hoor:thumbsup:.
Dat zal bij de maiden wel wat knikkende knie-tjes opleveren.
Ik mis alleen nog een likje verf rond de cockpit sluiting (zodat het grijs niet meer te zien is).

Alvast veel succes met de maiden!!

Eric

Dank, ik wordt inderdaad al een klein beetje nerveus.
Ze is nog niet af maar wel vrijwel vliegbaar.

De rand rond de kap moet nog wit. Ik zit dat een beetje uit te stellen omdat het best lastig is dat mooi te krijgen. Dan gaat het niet enkel om het mooi afplakken (wat ook al niet meevalt, het zijn best scherpe bochten) maar ook het feit dat de hele kist wit met blanke lak is en dat geeft een iets gelige tint. Als je die rand spuit moet het best vaak om het dekkend te krijgen (wit op blauw) en dan nog blanke lak eroverheen anders krijg je kleurverschil. Dat geeft al met al een behoorlijk dikke rand.
Het cockpit interieur moet ook nog maar daar ben ik helemaaaaal nog niet uit.

O en dit moet ook nog. De TEK aansluiting van de vario.

YYY-08.jpg

Laatst bewerkt:
Misschien is dit wel vloeken in de kerk hoor... maar zou het een idee zijn om die cockpitrand te maken van witte tape?
Wordt evengoed natuurlijk moeilijk om de goede kleur te vinden, maar je krijgt wel probleemloos scherpe randen.

Enne... die pitotbuis van de TEK, moet die daar achterop? Ik bedoel, dat is toch niet echt een schone aanstroming daar. Hoe verder naar voren hoe beter zou ik denken.

Tsja....tape kan er ook zo weer af als het er echt niet uit ziet.
Die TEK probe, daar heb ik me ook over verbaasd. Martin wist me te vertellen dat dit bij een aantal Schleicher types standaard is. Niet de beste plek inderdaad. Conversie zal wel vrij kostbaar zijn denk ik.
Overigens zitten ze bijna altijd voor aan het kielvlak, zo:

1351789.jpg

Laatst bewerkt:
Nee, daar kom ik niet meer bij. Maar schaal zou het ook niet zijn want het plaatje met die pitot op de rug is van de echte Y3 :D

Cockpitkap: gewoon met de kwast gedaan. Dat dekt prima. Kleurverschil is er nauwelijks, zelfs zonder blanke lak. Stuk beter zo.

080619ASW003.jpg

En dan zou ik bijna vergeten dat ze ook nog een onderkant heeft die gezien mag worden:

080619ASW001.jpg

En de sticker van de wieldeuren. Staat toch wel grappig.

080619ASW002.jpg

Verder heb ik alles eens even gewogen. Helemaal klaar nu op het cockpitinterieur na: 4133 gram. En dat is wel heel erg mooi dacht ik voor een 4m elektrozwever.
Ik kan niet wachten op die geschikte dag om haar te lanceren. Jakkie takkie heeft voldoende getraind en beschikt inmiddels over het bovenlichaam van een kogelstoter dus dat komt goed :D.
Maar als ik er zo mee in de tuin sta heb ik wel het gevoel dat als ze eenmaal is afgetrimd ik haar zonder problemen zelf kan gooien.

Nou...alles zit er in, alles werkt, ze is gebalanceerd. Dit zal dus even het laatste plaatje zijn want ik kan niks meer verzinnen. Behalve de cockpit maar daar heb ik even geen zin in nu.
De regelaar, UBEC en het filter van de UBEC zitten voorin, zo ver mogelijk bij de ontvanger vandaan. Die zit links bij de vleugelwortel.
De schakelaar is misschien overbodig maar ik laat hem wel zitten. Ik heb gemerkt dat als je de accu aansluit met de schakelaar op uit dat je dan niet zo'n vonk krijgt. De regelaar voor het gas is beveiligd dus dat moet goed gaan.

080619ASW.jpg

Back