Bouwverslag Giant 2 SMIT 1:50

Hallo,

Bij deze het begin van het bouwverslag over de Giant 2 , een afzinkbaar ponton van SMIT Int.

Het ponton heeft een lengte van 140mtrs( 1:50=> 2,80mtrs)
Breedte is 36 mtrs (1:50=> 70 cm)

Juist omdat dit een behoorlijke lengte is, 280cm, heb ik besloten om het ponton in 2 delen te maken, die kunnen schanieren, zodat je hem in kunt klappen.

Mijn bedoeling is om hem niet werkend te maken, maar gewoon puur voor de sleper de Witte Zee, of andere slepers.

Ik ben al zinds zaterdag begonnen aan de bouw, en heb de hoofdlijnen na 2 dagen er in zitten.
Dit zal daarom ook wel een vlot verslagje gaan worden, ik zal proberen om genoeg foto,s te maken.

Foto,s, eerst een paar van het orgineel, en daarna nog een aantal van mijn model tot nu toe.

Uploaded with ImageShack.us

Model;

Witte Zee op het achterschip:

Was niet van plan hier een bouwverslag van bij te houden, maar op verzoek van een aantal scheepsmodelbouwers het toch maar gedaan.

Ik heb volgende week vakantie, en dan kan ik er mooi aan werken, verwacht ook maar niet dat ik hier een half jaar over ga doen, net zoals de Witte Zee, maar veeeel korter;)

Jan

Hoi Jan. Leuk dat je hier een verslag van gaat bijhouden. Kan ik misschien ideeën opdoen voor een sleep van mijn HH. Volg je weer met veel belangstelling.

Komt goed Adam, ik lijm in alle hoeken hoeklatten
en er komen nog veel dwarsspanten onder het dek.

Voor de rest , allemaal weer bedankt.

Jan

Vakantie alweer voorbij, maar toch nog wat kunnen doen aan de Gaint 2:D

Foto van samenstelling:

Wees gerust, inmiddels is ook het voorste gedeelte voorzien van genoeg stevige spanten.

Achterschip, er komen nog 2 grote kielen onder het scheve stuk van de kont.

Combi zit nu zo rond de 4,5 meter, maar als alles klaar is en ik ga slepen in het water zal het denk ik zo rond de 6 meter zitten.

Voorschip is bijna dicht(dit weekend moet het wel klaar komen:))

Het voorschip is trouwens niet gelijk aan het orgineel, die loopt onder de waterlijn rond, dat van mij niet, maar als het ponton eenmaal in het water licht zal je het niet zien, en op een show ligt hij toch de hele dag in het water:D

Nu een vraagje aan jullie knappe koppen: wat moet ik nu strakjes doen met het hout?
Eerst plamuur?
Dan witte grondwerf?
Of toch ook nog GLITSA parketlak erover(zal dan wel duur worden voor zo,n groot opp.)

Ik roller het ponton zijdeglans zwart, onderwaterschip wordt donkerrood.

Fijn weekend allemaal!

Jan

Tobben

Waarom tobben met kleine stukken hout als je het geheel van ABS of vliegtuig triplex in 1 stuk kan maken. Even met karton een mal en hopsa!
grt
Hawser

Wees gerust, inmiddels is ook het voorste gedeelte voorzien van genoeg stevige spanten.

Jan, als je met "genoeg" die paar armigtierige latjes bedoeld die ik op de foto zie, ga je van een koude kermis thuis komen. :(
Als je je bak een paar keer beladen hebt zul je zie dat ze op de naden gaat kieren. Door het "flexen" van dek en bodem bij belading krijg je scheurtjes, waar vervolgens water in kan trekken, en na een seizoen ziet je bak er niet meer uit.
Dus als je beladen wilt varen moeten er veel meer spanten in die ook dragen over de gehele lengte van bodem en dek (en niet ergens een zielig paaltje in de midden :cool: )
En daar bij je bak aan de buiten EN binnenzijde voorzien van meerdere lagen G4 of iets dergelijks!

idd, ik heb hier ook een bak gemaakt volledig van hout (brecht is de naam van de bak) en ik vaar er nog geen heel seizoen mee, maar het hout is zich aan het kromtrekken en er zitten scheuren in. ik durf hem niet meer te gebruiken!

dus moraal van het verhaal: zorg dat je genoeg spanten hebt en hem goed behandelt! raf had mij al gewaarschuwd om met hout te bouwen en dat heb ik nu ook zelf ondervonden!

gr Brecht

Adam,

Je punt is duidelijk.

Die 2 dwarsspanten die je ziet, heb ik er laatst gelijk uitgebroken, had je me laatst al op de hoogte van gebracht via Facebook.

Nu zit er een zwaar stevig langspant in, 3 dikke dwasspanten, en alles in gelijmt en voorzien van 6cm lange spijkers, ik kan nu over de spanten heen lopen:D

Het moet nu goedkomen met het laden van het ponton aankomend vaarseizoen.

Bedankt;)

Jan

Vorderingen Giant 2

Hallo,

Gestaagt vorderd de Gaint:D

Kop dicht maken.

Kop dicht.

Reling.

Vrachtluik.

Genoeg ruimte binnenin, mooi plaats voor de zender, en de gehele accomodatie past erin.
De accomodatie blijft afneembaar, hij is immers al groot genoeg, en met zo'n hoge opbouw wordt hij alleen maar groter.

Achterschip.

Jan

Back