Bouwverslag Gnubbele

Laat ik ook eens een bouwverslagje doen. Dit dwingt me er ook toe netjes te bouwen :lol:

In het meinummer van FMT stond dit jaar een kleine elektrokist met oldtimerlook. Ik was er meteen weg van. Leuk ding. Volgens de ontwerper is dit kistje een echte allrouder. Er kan snel, langzaam en alle denkbare figuren mee gevlogen worden. Tekening zat in het FMTnummer en hoefde dus niet nog eens besteld te worden.

November is het inmiddels en het weer laat eigenlijk weinig vliegen toe dus maar aan het bouwen geslagen. Na bijna een heel jaar alleen met schuim aan de gang geweest te zijn maar weer eens lekker met balsa aan de gang. De Gnubbele wordt gevlogen met een speed 480 en kan cellen maar aangezien ik nog een werkloze Typhoon micro6/3D heb liggen en een 3s1p 1200 E-Tech gaat deze er in. Past ook precies in het smalle rompje.

De Gnubbele
afb11228.jpg

Alle ribben uitsnijden en de laatste oneffenheden wegschuren
afb11229.jpg

De ribben worden volgens tekening koud op de neus- en achterlijst gelijmt. Daar ben ik niet zo weg van. Ik heb ze voor en achter 2mm langer gemaakt zodat ze mooi in de inkepingen passen. Deze inkepingen in de neus- en achterlijst kun je heel makkelijk maken door 2 of 3 ijzerzaagbladen op elkaar te plakken en dan de lijsten iets in te zagen.
afb11231.jpg

Alles even passen en vervolgens met CA lijmen. De vleugel heeft geen V-stelling en kan dus makkelijk en snel gebouwd worden. De spanwijdte bedraagt 80cm
afb11230.jpg

Hey Theo,

Ziet er strak uit, en altijd maar zeggen dat je liever met depron werkt... (kunstoffen enzo).

Succes, groet Aaalie

Altijd vervelend als je bij je balsaboer net niet dat formaat eindlijst kan vinden wat je nodig hebt. Voordat ik een afwijkend formaat lekker passend had was ik een avond verder.

Op onderstaande foto is te zien zoals het volgens de tekening moet. Ik vind dit niet netjes. De oracover komt zo nooit netjes rond de tip.

afb11386.jpg

Ik heb er maar een stukje bals bijgeplakt. Loopt alles mooi in het profiel door.
afb11387.jpg

Ziezo. De een kant van de tekening zit erop. Het zijn wel heel veel gaten!! Met behulp van een handig snijdertje gaat dat prima.
afb11388.jpg

Op naar de romp! Doordat de beschrijving nogal sumier is en de tekening wat vragen oplevert is het in gedachte bouwen haast een must. Een gedeelte van de romp wordt aan de vleugel gebouwd. Eerst goed een paar stappen vooruit denken alvorens je wat vastlijmt :!:
Nog een paar spanten uitzagen en dan kan de start echt beginnen.

Een week later en weer een heel klein beetje verder. Niet erg veel gedaan. So what, de winter is nog lang!
Twee zijkanten en alle spanten op een rij. Welke hoort er niet bij??
Het massieve spantje voor onder de vleugel is het goede antwoord. Ik dacht dat deze outline toch echt een spantje was op de tekening. Later kwam ik erachter dat het niet zo was. Alle spanten zijn in tegenstelling zoals aangegeven 2,5mm ipv 3mm. Ietsje pietsje lichter maar de hoofdreden is dat ik dat nog gewoon had liggen.
afb11742.jpg

De voorste spant op deze foto is bewust scheeft geplaatst om straks de vleugel makkelijk te kunnen plaatsen.
afb11743.jpg

Aai, niet mooi op 1 lijn. Ik heb dit opgelost door op het middelste spantje een strookje van 1mm balsa te lijmen en het vervolgens mooi in lijm af te schuren
afb11744.jpg

Even kijken of de vleugel past. Zover gaat het goed.
afb11745.jpg

Hier gaat het net mis. Doordat de pen ietsje te hoog in de vleugel zit sluit de vleugel niet mooi aan op de romp.
afb11746.jpg

Het gat een beetje opvijlen tot een ovaaltje en ook dan is er weer een probleem opgelost.
afb11747.jpg

Een goed sluitende vleugel.
afb11748.jpg

theo

het gaat de goede kant op (hoeveel bouw je er ) :D
ik hou mij aanbevolen

het probleem bij mij is tijd :!: :!: :!:
kan niemand dit bouwverslag vinden of zo
ik vind dat je nog maar weinig reacties hebt gehad
dus ik denk zal ff weer wat van mij laten horen :)

groetjes arnold

Hoi Theo...

Mooie foto's.

K'heb nog lichtgewicht, handgeschilderde (door mijn ex) pilootjes (hoofd en bovenlichaam) hangen (bij Vincent). Als je met piloot wilt vliegen, mag je er een (of twee,drie) uitzoeken. Ze hebben vermoedelijk het juiste formaat, er vliegt ook altijd een mee in de Bucker, dat model heeft ongeveer dezelfde afmeting.

Groetjes Aldert

Mooie foto's.

welke foto,s????????
ik zie helemaal geen foto,s!!!!!!!!!!!

theo waar zijn de foto,s

groeten arnold

Robert zei:
Laatste info, na een mailtje naar mijn amerikaanse provider (globat)

We apologize for the inconvenience. Our engineers replaced the power supplies for our servers causing a massive downtime on all globat customers websites and to its other facilities. Our engineers are almost done with the process, everything will be starting to normalize a few more hours is needed for the full functionality of all of the servers. Please bear with us regarding this matter.

Dus..

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=194042#194042

Theo zei:
Het zijn wel heel veel gaten!! Met behulp van een handig snijdertje gaat dat prima.

Wat voor snijdertje is dat Theo? Fotootje misschien, speciaal op verzoek. :oops:

Overigens mooie duidelijke bedoening, je beschrijving. (ik volg al de hele tijd mee. :D )

Overigens mooie duidelijke bedoening, je beschrijving. (ik volg al de hele tijd mee. :D )[/quote]

Thanx.
Het gaat niet hard. Ik ben er af en toe een uurtje mee bezig. Deze week komen er meer foto's.

Op het oog niet veel gedaan maar ik vond het toch een lastig klusje. De bovenkant van de romp heb ik dichtgemaakt.
Over de gehele lengte van de romp moet dit volgens tekening met 2mm Balsa. Hiermee ben ik ook bij de neus gestart. Een stukje uitgesneden met wat mm overlap en vervolgens een tijdje in het water.
Daarna voorzichtig voorgebogen. Ik heb dit gedaan met wat plastic er tussen omdat ik de overige delen niet nat wilde maken en zo eventueel kromtrekken wilde voorkomen. Met wat elastiekjes alles in vorm houden en laten drogen. Na droging hield ik een mooi halfronde vorm over die alleen nog even een beetje pas geschuurd moest worden.

afb12240.jpg

Het stuk achter de cockpit heb ik toch maar van 1,5mm balsa gemaakt. De ronding is aardig krap en ik twijfelde of dat makkelijk te doen was met 2mm. Een plankje van 1,5 voldoet volgens mij ook prima en het maakt het allemaal een stuk makkelijker. Bij het uitsnijden goed letten op de nerfrichting. Deze dient mooi recht over de bovenkant te lopen.
Ik heb de plank alleen in het midden wat nat gemaakt waar de kroming het sterkst is. Dit bleek voldoende.
afb12241.jpg

Eerst een kant vastzetten.
afb12242.jpg

afb12243.jpg

Uiteindelijk ben ik wel tevreden. Het resultaat is een erg stijf, strak en smal rompje. Ondaks dat de onderkant nog open is. De overgang naar de zijkant van de romp is makkelijk weg te schuren. Het staartje er op, en we zijn weer een stapje verder. Lijk verdacht veel op het kielvlak van de Pitts. Alleen het stabilo is wat hoekiger

afb12244.jpg

Theo,

Ik zit even te puzzelen met het overtrekken van m'n spanten van tekening, hoe doe jij dat ? trek je ze over op A4 en plak je ze op karton ?

Ik gebruik altijd een carbon papiertje (Bruna) wat ik tussen de tekening en balsa leg. Door nu met een pen of potlood de contouren van de ribben te volgen krijg je een mooie afdruk op je balsa.

@ Frank,

Sinds een jaartje doe ik het volgende en ik vind het echt DE methode.
Alle spanten en onderdelen kopieer ik even gewoon op een normale A4 printer. Ik knip vervolgens alles iets te ruim uit.
Daarna spuit ik de achterkant van de kopietjes licht in met Bison lijmspray. Als je het even laat drogen dan krijgen je papieren malletjes een soort memoblaadjes lijmlaag. Je plakt het vervolgens op het hout en snijd of zaagt het dan uit langs de lijntjes :)
Na het uitsnijden laat je het papier er nog even opzitten totdat je het onderdeel nodig hebt. Dan pas haal je het papier er makkelijk af zonder lijmresten op het hout achter te laten.
Doordat je zolang het papier erop laat kun je bij bijna gelijke onderdelen (vooral bij ribben) het onderdeel goed herkennen omdat er vaak een nummer op staat.

Spuit je teveel lijm op het papier dan krijg je later wel lijmresten. Gewoon een dunne nevellaag is voldoende

PS!!!!
De Gnubbele ligt even stil door een vreselijk verslavend Micro-heli projectje maar wordt binnenkort weer opgepakt! :wink:

weer een klein stapje verder. Op de vleugel wordt een stukje romp gebouwd. Allereerst wodt er een spant voor teken de neuslijst gelijmd. Lijn alles goed uit en lijm hem dan vast zodat hij precies gelijk komt te liggen met de bestaande spant in de romp. Na het bekleden met 2mm balsa krijg je dan een mooie overgang. Halverwege de vleugel komt de tweede spant en daarna wordt alles dichtgemaakt met 2mm balsa. hoe dit gaat kon je al zien bij de bouw van de romp. Ditmaal is het iets lastiger omdat je een mooie aansluiting met de vleugel moet zien te krijgen.

Als de lijm droog is kun je de cockpit uitsnijden. Ik heb dit gedaan volgens de maten op de tekening. KIJK EERST NAAR IETS ANDERS en wel naar het formaat van je piloot die erin komt.Na het uitsnijden bleek bij mij Stef Stuntpiloot helemaal te verzuipen in de kist. Nu had ik voor een nog grotere pop kunnen gaan maaar ik heb ervoor gekozen de cockpit wat te verkleinen door er weer een stuk in te lijmen.

afb13859.jpg

afb13860.jpg

afb13861.jpg

Er zijn weer wat weken overheen gegaan maar ik ben weer een stapje verder. De vleugel rust op de romp zonder dat die daar iets verbreed is. Zo direkt op twee smalle wandjes van 2mm balsa vind ik iets te weinig en ik heb dan ook op die plek er een strook van nogmaals 2mm er tegenaan geplakt.

afb14971.jpg

De vleugel wordt op z'n plek gehouden door een 5mm nylon bout. In de romp wordt daarvoor een stuk multiplex gelijmd waar je draad in tapt. De bout gaat door het bovendek en vind uiteindelijk z'n eind op een blokje wat je op de vleugelbeplanking lijmt. Onder de vleugel beplamking zit geen rib en je moet er goed rekening mee houden dat je de bout niet te strak aandraaid want je draait alles zo aan gort.Een rib op deze plek had mooi de benodigde steun gegeven en diegene die dit model in de toekomst nog eens gaan bouwen moeten hier wel oven op letten.
afb14968.jpg

Om niet de bout met de schroevendraaier te hoeven "zoeken" wordt er een plastic buisje om geplaast. In mijn geval een viltstift van m'n dochter gejat en pas gemaakt (ze vindt bruin toch geen mooie kleur :D )

afb14969.jpg

Bij het passen van de motor bleek de spinner niet mooi aan te sluiten. Dit gat heb ik opgevuld mt een ring van 5mm balsa.
afb14972.jpg

Servootjes in de vleugel en romp zijn geen probleem.
afb14974.jpg

afb14975.jpg

Stef Stuntpiloot begit zich al thuis te voelen. De cockpit moet nog wel een likje verf hebben en een windschermpje
afb14970.jpg

Het rompje is bijzonder smal en hoog.
afb14976.jpg

Alle delen zitten in de oracover. Ik heb een vreselijke takke hekel an dat bespannen. Waarom?... omdat het resultaat nooit wordt zoals ik het graag wil. Ook nu weer wat plooien op de vleugel en bij de aansluiting romp en vleugel.
Maargoed, dit is het resultaat tot nu toe. Nu nog de stuurstangen, motor accu en wielen en dan eindelijk kan ik eens kijken of ji ook wil vliegen. De verhoudingen en afstanden van vleugel en stabilo zijn niet zoals bij de meeste modellen. Ben benieuwd!

afb14967.jpg

Back