bouwverslag graupner alpina3001 electro

ik zal hier een klein verslagje neerzetten van mijn nieuwe zwever alpina3001

wat opvalt is de toch wel erg mooi afgewerkte bouwkit
ziet er allemaal erg mooi uit

mijn setup word :

motor : robbe roxy D35-55-04 900 kv
2x servo des 678 bb mg
4x servo des 448 bb mg

regelaar is nog niet bekent

full

in de romp moeten 4 openingen opengemaakt worden
full
full
full

morgen meer

Laatst bewerkt door een moderator:
gisteravond nog even het motorschot in de neus gelijmd,eigenlijk is het heel simpel motor op je motorschot schroeven beetje lijm aan de binnenkant van de romp,op de goede plek schuiven spinner er op,en controleren of alles netjes en goed er in zit

mooie is dat die dan ook direckt zijn form krijgt in het begin is je neus aardig ovaal maar als je je motorschot er in zet komt dit allemaal goed

full
full

nu vanavond het motorschot nog iets verstevigen dit doe ik door de lijm iets aan te maken met balsa schuursel (word die wat dikker) gebruik trouwens uhu plus endfest 300 wat mij betreft de beste lijm alleen je moet geen haast hebben want de droogtijd is 12 uur.

o zal nog even mij keus voor dit model toelichten

wilde al een tijdje een goede zwever waar ik een tijdje mee vooruit kan en die geschikt is voor zowel helingvliegen maar ook termiek moet kunnen vliegen dus van alles wat.
nu hebben er toevallig 2 mede clubgenoten pas geleden ook een alpina 3001 aangeschaft en zij zijn er bijde erg tevrede over
ik liep dus in dortmund op de beurs en ja hoor daar stond die helemaal in zijn eentje naar me te roepen
jullie weten wel hoe dat gaat he,eerst denk je nog laat maar roepen,maar na 5 keer langs gelopen te zijn en elke keer tegen jezelf te zeggen je hebt zat zooi enz zijn op gegeven moment al je argumenten op om het niet te doen en dan komt de vraag waarom zou je het wel doen,nou ja die is simpel he,gewoon die heb ik nog niet
dus portomonee maar getrokken de verdere dag die grote doos vervloekt (ik was dus met de trein )
electro bij de lokale dealer besteld en nu lekker de boel in elkaar flanssen

gr.john

Waar ben je hem tegen gekomen op de beurs? Heb ze alleen bij de Grauper stand zien hangen :). Zelf wil ik ook gaan voor dit model. Alhoewel de 4001 ook fantastisch is. ;) Maar ja, ook wel weer echt een slag duurder.

Waar ben je hem tegen gekomen op de beurs? Heb ze alleen bij de Grauper stand zien hangen :). Zelf wil ik ook gaan voor dit model. Alhoewel de 4001 ook fantastisch is. ;) Maar ja, ook wel weer echt een slag duurder.
ben vrijdag geweest stond er een bij die stand waar je in moet lopen met al die dozen schuin tegenover graupner die staat er elk jaar dit was ook het enige leuke wat die had staan

Mooi toestel John!

Als je snellere lijm wilt kun je UHU Schnellfest kopen. Daarmee heb je 5 minuten verwerkingstijd en het is binnen een half uur uitgehard. Bovendien is het nog iets sterker dan Endfest 300.
(Endfest 300 heeft alleen maar een afschuifsterkte van 300N/cm2 als je het verwarmt tijdens uitharden. Bij koud lijmen is het 150N/cm2. Schnellfest daarentegen is 180N/cm2 als je het koud uithardt.)

Ik zou gewoon wachten tot de lijm droog is, maw zonder snelfest-vlugvlug-sneller-dan-snel-ik-heb-haast lijm.

Misschien is het dan wel overdone, maar je weet zeker dat het goed zit.

Als ik een motorschot lijm met Schnellfest ben ik er de gehele droogtijd bij en hou ik alles in de gaten. Desnoods sta ik een half uur lang rondjes te draaien met de romp, dan weet ik zeker dat de lijm perfect vloeit.
DAN weet je zeker dat het goed zit! Niet als je iets weglegt en 12 uur later pas kunt zien of het gelukt is en je lijm alle kanten op uitgelopen is.

Ook legde ik uit dat Schnellfest bij normaal gebruik ook nog eens sterker is dan Endfest.

Overigens ook leuk om te melden dat dit soort 'snelfest-vlugvlug-sneller-dan-snel-ik-heb-haast lijm' op de TU Delft gebruikt wordt om dingen te lijmen die de ruimte in geschoten worden. Maar dat zal dan ook wel niet goed zijn...

Laatst bewerkt:
Ach, ook ik haal wel eens wat door elkaar.. De volgende keer lijm ik ook met Endfest/Schnellfest. Ik ga wel niet de ruimte in, maar het moet wel goed vastzitten.

Laatst bewerkt:
Goed bedoelende vriendelijke heren... niet zo mopperen! ;)

In theorie... Nu kan je wel Enfesten... die verbinding zal berensterk zal zijn... ware het niet dat ik een triplex motorspantje meen te zien... Dan zal 30 minuten epoxy sterk genoeg zijn... me dunkt?

Enfest wordt sterker bij hogere temperatuur... echter... je kan de romp ook weer niet te heet stoken (met föhn), kan weer krom trekken, daar epoxy thermoplast is, die hitte je gelcoat-finish kan aantasten, die zakt dan in (Enigma F5B). Verder geleid hout slecht warmte.

oef wat een discusie
even voor de duidelijkheid waaroom ik enfest gebruik
gewoon heel simpel in de bouwbeschrijving van graupner word dit aanbevolen:D

en daar ik goede ervaring met de sterkte heb,gebruikte dit altijd om mijn inliner in de koppeling van mijn oude raptor te lijmen

Zo een discussie lijkt me soms wel gezond. De heren zijn de kwaadsten niet. :) Ach... Motorspantjes verlijmen komt vaak voor. Kan voor sommige meelezertjes best weer interessant zijn.
Endfest is meer dan prima. De 300 lijkt me ook wel handig voor klusjes. Bij die afschuifsterkte, als het er echt op aan komt, is het hout vast al gevaporiseerd.
Prima lijmpje. Ik heb ermee het motorspant van m'n Enigma wedsrijdzwever verlijmd. Daarna het met de föhn lokaal opgewarmd. De aramide/epoxy neus heel goed verpakt, zodat het epoxy minder thermisch belast zou worden. Het aluminium wat heter kon laten worden. De Endfest iets kon opbakken.
Het spant heb ik verspaand uit een Campagnolo dural racefiets-trapasbracket. Het Italiaanse draad/diameter paste zowaar bijna als gegoten.
Plaatjes (heel veel) staan in m'n forumfotobakkie, de kist is strak gebouwd.

Je hebt een prachtige zwever liggen. Mooi bouwdraadje!

Laatst bewerkt:
daar epoxy thermoplast is

Beste Bas, zonder belerend te willen zijn: epoxy is niet thermoplast... Epoxy is thermohard...
Thermoharders of thermohardende polymerenzoals twee komponenten epoxy harden irreversibel uit door een chemische reactie. Hoewel vervormbaar blijven ze hard als ze worden verhit, in tegenstelling tot de thermoplasten, die zacht worden bij verhitting. Dit komt door dwarsverbindingen tussen de individuele ketens. Een thermoharder is na verwerking niet meer om te vormen in tegenstelling tot een thermoplast. Als een thermoharder wordt verhit, smelt het niet maar het ontleedt zich zonder vloeibaar te worden. De oorzaak hiervan zijn de dwarsverbindingen en om deze reden smelt een thermoharder niet (maar is wel vervormbaar) Dit in tegenstelling tot thermoplasten zoals polyethyleen waarbij de moleculen geen dwarsverbindingen hebben. Feitelijk is het uitharden van epoxy een scheikundig proces (irreversibel) en het hard worden van polyethyleen een natuurkundig proces (reversibel). Zoals eerder aangegeven kan een epoxy romp wel vervormd worden bij warmte. Mede door de dwarsverbindingen moet dit proces soms herhaald worden omdat een romp de neiging kan hebben om weer in de oorspronkelijke vorm terug te keren. Hoewel vervormbaar is epoxy niet thermoplast...

nou weer verder met het bouwdraadje dan

ondertussen het motorschotje verder ingelijmd en de motor er op gezet
wat me opvalt is dat de neus niet helemaal recht is met de spinner er op zie je dat die nog iets ovaal is
dit laat ik voorlopig nog zo tot de eerste vlucht om te zien of de motor helemaal goed staat
als dit allemaal oke is kan ik hem altijd nog iets opschuren zodat hij iets mooier aansluit op de spinner
heb ook al wat aan het rudder gedaan zal proberen morgen weer wat foto's te plaatsen .
en zo gaan we rustig verder als die maar over 4 weken klaar is want dan heb ik 4 weken vakantie en moet die de lucht in ;)

goed hier weer het een en ander

heb het motorschot extra verlijmd en de motor er in gezet
full
full

hierna de spinner er op zoals je kan zien is de voorkant nog iets ovaal maar na de maiden als blijkt dat de motor goed staat word deze netjes recht geschuurt zodat de spinner mooier aansluit
full

kapje heb ik ook al klaar en verlijmd
full
full
full

Back