bouwverslag graupner alpina3001 electro

zo veel gedaan vandaag

het rudder heb ik er op gezet
eerst 2 schroefjes op de juiste plek achterop er in steken,dit moet wel even precies gebeuren want hier komt het rudder in te hangen
hierna het schroefje voor de aansturing er aan gezet helaas kwam dit niet echt goed uit dus deze iets schuin er in gelijmd zodat niks aanloopt
hierna de boel gefixeert en gelijmd
full
full
full

full

nu de boel moet drogen het pendelroer bekeken de 2 verbinding stangetjes op de uiteinde een beetje rond geveild zodat ze er makelijk in gaan
full

hierna de 4 servo gedeeltes in vleugels opengemaakt en de servo's op de plaatjes gelijmd stangetjes voor de aansturing op maat gemaakt 40mm voor de rolroeren en 45 mm voor de flaps
bij de servo's moesten de schroef bevestigingen er af gehaald worden daarna de kant waar op geplakt moet worden iets opgeruwd

full
servo horentjes in de vleugel kleine voor de rol en grote voor de flaps
full
full

full
full

full

full

ook nog even tussendoor alvast vleugelzakken gemaakt
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor, gaat lekker zo! En eventuele lijmvlekken kun je perfect met thinner verwijderen. Welke servo's heb je gebruikt in de vleugels? Altas?

Als ik het goed heb Graupner DES BB MG's ( 448 in de vleugels en 678 in de romp )
Deze zitten in mijn Alpina en zover ik weet wilde Heligek dezelfde setup :-)

De zwever is het zeker waard, het zou zonde zijn om hem te verspelen omdat je 20 euro bespaard hebt op servo's :-(

Daarnaast is de keuze voor alternatieven wat minder ivm de beperkte inbouwdiepte in de vleugels als er 1 draadje in de weg zit zie je dat gelijk aan de bovenkant van de vleugel!

Dan heb ik er even, lui, overheen gelezen ;). Maar de kist is het zeker waard. Je moet er alleen altijd rekening mee houden als je een bedrag reserveert voor een nieuw model.

ja klopt echt goedkoop is deze niet denk dat je zeker op een kleine €1000 moet rekennen inclusief ontvanger en accu dan

Schilder je de alpina wel helemaal paars heligek want anders zien we het verschil in de lucht niet meer wanneer we met z'n drieen gaan vliegen. :)
Ben.

ik maar alvast witte plakfolie gehaald om bij mij de onderkant van de vleugels wat te bewerken ;-)

kleine update

ben verder gegaan met de vleugels
het mooie is dat er al servo kabels in de vleugels zitten hier hoeven alleen de servo's nog aan gesoldeerd te worden
de openingen voor de servo's zijn allen erg ondiep dus het piepschuim wat er in zit moet je er uit halen zodat het allemaal past en dan gaat het nog maar net.
hierna de multiplex stekkers er op en een kabeltje gemaakt voor na de ontvanger
full
full
full
full
full

hierna de vleugels gaan passen :rolleyes:
hierbij kwam ik er achter dat bij een vleugel het slotje er niet goed ingelijmd was hierdoor ontstaat er een kier bij de aansluiting naar de romp

full
full

dit moet dus nog even opgelost worden,denk uitboren en een nieuwe er in

even een overzicht foto :p
full

dat was het weer tot zover

Laatst bewerkt door een moderator:
Het mannetje heb ik voor je heligek.
Er zit alleen geen ring aan zoals bij de originele maar dat lijkt me geen bezwaar.
Ben.

Wing joiner enz.

Beste lezers,

de Alpina 3001 is inderdaad een goede all-rounder en daardoor ben ik ook eigenaar geworden van een (ARC) exemplaar.

Alleen valt mij op dat de wing-joiner in de romp weinig draag vlak heeft, deze wordt ook niet vast gelijmd volgens de handleiding.
Zelf denk ik dat deze na verloop van tijd meer en meer ruimte gaat krijgen in de romp en de romp wellicht zal gaan scheuren.
Wie kan hier wat over zeggen of van vinden ?

Verder heb ik de volgende apparatuur in gebouwd :
4xHS125mg, 2xHS225mg, ESC Phoenix ICE lite 50, Pichler pulsar 40,
CAM carbon 13x6,5, Zippy LiPo 3S2P 3000mAh 20C,
JR RG1131B , JR TLS1-ALT, JR TLS1-PWR.
Bestuur hem met de JR XG8.
Resulteerd in: A.u.w. 2613 g, 2370 g stuw, 7,7 g/w, 29,2A, 6min looptijd.

Verder ben ik erg tevreden :D over het resultaat van de kist,

Jaco

Laatst bewerkt:
Beste lezers,

Alleen valt mij op dat de wing joiner in romp weinig draag vlak heeft, deze wordt ook niet vast gelijmd volgens de handleiding.
Zelf denk ik dat deze na verloop van tijd meer en meer ruimte gaat krijgen in de romp en de romp wellicht zal gaan scheuren.
Wie kan hier wat over zeggen of van vinden ?

Jaco

Hoi Jaco,

ik denk dat het vastzetten van de joiner meer problemen gaat opleveren :rolleyes:

Ik heb er nu zelf zo'n 70 vluchten opzitten, zelfs met een landing in Italië waar in het hoge gras nog een stalen tractor onderdeel verstopt zat. :puppydogeyes:

De leading edge van een van de vleugels stond open maar verder geen structurele schade :cool: We een beetje misselijk van de klap/verassing zo vlak voor mijn neus ...

Als de joiner vast had gezeten had me dat vrijwel zeker een romp gekost!

Kortom... ik zou me er niet druk om maken, dat hebben de ontwerpers al gedaan tijdens het ontwerp ;)

Bob

Ik heb de grote Alpina. Ook daarin is de vleugelverbinder vrijdragend. Deze mag de romp NIET RAKEN. Het gat door de romp is dan ook zo'n 8 mm groter in diameter dan de dikte van de vleugelverbinder!
De vleugel wordt op de romp gefixeerd middels de 4 arrêteerpennen (2 aan elke vleugel).

Dat is ruim voldoende.

Ik heb de grote Alpina. Ook daarin is de vleugelverbinder vrijdragend. Deze mag de romp NIET RAKEN. Het gat door de romp is dan ook zo'n 8 mm groter in diameter dan de dikte van de vleugelverbinder!
De vleugel wordt op de romp gefixeerd middels de 4 arrêteerpennen (2 aan elke vleugel).

Dat is ruim voldoende.

Nu begint mij wat te dagen, dit moet inderdaad wel juist zijn want ik kwam dit ook ergens op een internationaal forum tegen.

Het gekke is dat ik altijd zwevers heb gehad, waar een messing buis in de romp vast zat waarbij de stalen (koolstof) as daar door heen ging.

Zal hier dus even aan moeten wennen blijkbaar.

Bedankt in ieder geval voor de info.

Jaco

Hebben jullie een foto van de wingjoiner in de romp en hoe dit zit? Ben benieuwd :)

Verder lijkt de alpina 3001 en 4001 bij Tangen/Graupner niet op voorraad. Waar hebben jullie deze aangeschaft? Ik blijf erbij dat ik hem zeker een keer ga aanschaffen als ik daar de mogelijkheden toe heb. En dan het liefst de 4001E ;)

Back