Bouwverslag Graupner Bremen 9

Graag maak ik jullie deelgenoot van mijn huidige bouwproject: de Graupner Bremen 9. Maar eerst zal ik mezelf even voorstellen.

Mijn naam is Pedro Lantinga en ik woon in Maarssen. Ik ben getrouwd en heb twee kinderen in de leeftijd dat ze (helaas) echt niets meer met Papa's modelbouw te maken willen hebben. Ik werk bij een waterschap als veiligheidskundige.

Mijn modelbouw hobby heb ik na lange tijd, onlangs weer opgepakt. In het laatste kwartaal van 2012 bouwde ik een Tamiya Porsche 911 GT3 met een TT01e chassis. Zelf vind ik hem zeer geslaagd, maar doorgewinterde modelbouwers zullen beslist wat onvolkomenheden vinden (zelf vond ik de hele sticker plakkerij een ramp en dat is ook niet in alle gevallen helemaal netjes gelukt).

Ik was dermate besmet door het modelbouw virus dat ik direct na de afbouw van de Porsche doorging voor het grote (en ook moeilijker) werk en kocht eind 2012 de Graupner Bremen 9. Deze kocht ik in Duitsland (vanwege veel goedkoper) en het bouwpakket arriveerde al snel in een enorme doos. Hier een foto van de inhoud van de doos:
full

In januari ben ik begonnen met de bouw. Inmiddels ben ik zover dat de motoren, de pomp voor het bluskanon, de schroefassen en de roerkoningen er al inzitten.
full

Een test op waterdichtheid wees uit dat er nergens lekkage was.
full

Tot slot vind ik het leuk om jullie even mijn werkkamertje te laten zien. Zoals je ziet: totaal geen werkplaats en eigenlijk veel te klein voor zo'n grote boot ( 1 meter). Maar ja, ik heb niet anders
full

De komende week ga ik verder met de inbouw van de besturing: servo's, ontvanger, RC-switch e.d.

Wordt vervolgd, groetjes, Pedro

Laatst bewerkt door een moderator:
Houten onderdelen lakken of niet?

Graag maak ik even gebruik van jullie ervaringen als (boten)modelbouwers voor een vraagje:

Binnenin mijn boot (Bremen 9) bevinden zich diverse houten onderdelen van triplex. Zoals bv het motorschot, spanten, het radioplankje met servo's, ontvanger en regelaar. Deze onderdelen bevinden zich alle onder het dek en worden dus - als alles goed gaat - niet nat. Is het nu aan te raden om deze houten onderdelen te lakken o.i.d. of is dat niet nodig ( de elektronica lijkt mij eerder gezegd nog kwetsbaarder dan het hout)?

Ik hoop van jullie te horen.

Dank en groetjes, Pedro

Prijs in Duitsland

@Mauricc03: ik heb €240 betaald voor de boot in Duitsland, bij HobbyDirekt.de. In Nederland was de Bremen 9 bijna niet te krijgen. Alleen bij Quartel Modelbouw heb ik hem korte tijd gezien voor €350. Volgens mij hebben ze hem nu niet meer bij Quartel.

Overigens heb ik meer bestellingen gedaan bij HobbyDirect.de: aantrekkelijke prijzen en ze versturen snel. Keurige afhandeling en betaalbare verzendkosten ( €9,95).

Groetjes, Pedro

hallo,

ten eerste, welkom in dit deel van modelbouwforum!
en over de houten onderdelen onderdeks, het is niet noodzakelijk dat je ze lakt. als je het mooier vind moet je dat zeker doen. maar het hout is al eens behandelt en kan dus "goed" tegen water (je moet ze natuurlijk ook niet onderwater zetten ;)).
voor de elektronica: als je een ontvanger koopt, dan moet je in het doosje waar de ontvanger in zit een gat, waar juist de draden van je motor, servo, regelaar(s) door kunnen. eventueel met tec 7 waterdicht maken.
zo krijg je geen of weinig stukken aan je elektronica.
de motoren kunnen wel tegen een slokje water en de servo'(s) ook.

suc6 met de bouw! en ik ga je zeker volgen!

Brecht

Even lakken is nooit weg, en het geeft je een boel gemoedsrust. Ik zou het gewoon doen.
Elektronica kan je beschermen door het net wat van de vloer af te monteren, zodat het droge voetjes houdt mocht er toch wat water binnen komen. Maar het kan gelukkig wel tegen een drupje (niet overdrijven, though)

Besturing is geplaatst en een vraagje

Hier weer even een update van de bouw van de Bremen 9. Ik heb nu de besturing erin zitten ( maar nog niet aangesloten).

full

Op de foto staan wel alle onderdelen van de besturing. Let vooral op de regelaar ( Navy V40R), de ontvanger (Spektrum AR8000 met sateliet) en de stroomsterke meter ( Spektrum, telemetrie). Verder komt er nog een loodaccu in ( 6V, 12 Ah).

Op dit moment kan ik even niet verder bouwen omdat ik wacht op de levering van diverse bestelde onderdelen. Misschien dat ik daarom eerst het hijskraantje ga bouwen voor op het dek.

Wordt vervolgd.

Verder heb ik nog even een vraagje over het vastzetten van de schroeven. De twee kunststof schroeven zijn door middel van schroefdraad op de schroefas bevestigd. Ik heb ze gewoon met de hand vastgedraaid; met een tank gaat moeilijk, omdat je dan wellicht de schroeven beschadigd. Je kunt echter de schroeven vrij makkelijk losdraaien en de kans lijkt mij aanwezig dat ik bij het varen makkelijk de schroeven kan verliezen. Herkennen jullie dit probleem? En wat doe je eraan? Vastplakken? Op een dusdanig manier dat ze ook weer los kunnen?

Met groetjes, Pedro

Je kunt echter de schroeven vrij makkelijk losdraaien en de kans lijkt mij aanwezig dat ik bij het varen makkelijk de schroeven kan verliezen. Herkennen jullie dit probleem? En wat doe je eraan? Vastplakken? Op een dusdanig manier dat ze ook weer los kunnen?

Meestal wordt er sowieso een contramoer gebruikt. Dus eerst een moer zover mogelijk op de schroefas, dan de schroef tegen de moer, daarna schroef beethouden en de moer met een sleutel goed vast tegen de schroef aandraaien. Normaal gesproken moet dit voldoende borging geven, maar er zijn er ook die voor alle zekerheid toch ook nog loctite gebruiken. Ik weet alleen geen trucs om het dan nog los te krijgen.

Ik denk dat je dit nog wel van anderen zult horen. Je hebt behoorlijk geïnvesteerd in dit schip, dan zou ik denk ik ook maar messing schroeven aanschaffen. Ik ben zelf geen ervaren vaarder, maar je hoort van alle kanten dat die veel beter voldoen.

Groet,

Ad Bakker

GIs het nu aan te raden om deze houten onderdelen te lakken o.i.d. of is dat niet nodig ( de elektronica lijkt mij eerder gezegd nog kwetsbaarder dan het hout)?
Houtwerk (triplex) altijd in de lak zetten. Liefst 2x. Doe je het niet en krijg je op een gegeven moment toch vocht in je schip (kan ook condens zijn) dan heb je een tijdje later een paddo-kwekerij. Kortom: schimmel. Bovendien: de lijmlaag van het triplex kan onder inwerking van vocht ook degraderen, wat weer consequenties heeft voor de sterkte van de constructie.

...Voor de elektronica: als je een ontvanger koopt, dan moet je in het doosje waar de ontvanger in zit een gat, waar juist de draden van je motor, servo, regelaar(s) door kunnen. eventueel met tec 7 waterdicht maken. zo krijg je geen of weinig stukken aan je elektronica.
de motoren kunnen wel tegen een slokje water en de servo'(s) ook.
Brecht
Motoren kunnen inderdaad wel tegen vocht. Sterker nog: ik laat ze meestal onder water inlopen op 1,5V. Daarmee slijp je de koolborstels regelmatig af, wat een goede loop bevordert. Na het "inlopen" goed laten drogen (uit het water op een voor de motor geschikt voltage) en als laatste de lagers voorzien van een drupje olie.
m.b.t. de elektronica: vrij van de bodem van het schip plaatsen. In een waterdicht bakje, zoals Brecht adviseert, kan wel, maar houdt rekening met condensvocht wat in zo'n afgesloten bakje optreedt. Dus: na het varen het bakje openmaken en de boel uit laten dampen. Sowieso moet je na het varen je boot open wegzetten. Ook je bedrading dusdanig plaatsen dat ze niet over de bodem loopt.

...Verder heb ik nog even een vraagje over het vastzetten van de schroeven. De twee kunststof schroeven zijn door middel van schroefdraad op de schroefas bevestigd. Ik heb ze gewoon met de hand vastgedraaid; met een tank gaat moeilijk, omdat je dan wellicht de schroeven beschadigd. Je kunt echter de schroeven vrij makkelijk losdraaien en de kans lijkt mij aanwezig dat ik bij het varen makkelijk de schroeven kan verliezen. Herkennen jullie dit probleem? En wat doe je eraan? Vastplakken? Op een dusdanig manier dat ze ook weer los kunnen?
Met groetjes, Pedro

Zoals Ad al adviseert: een contramoer gebruiken. Contramoer op de as, schroef er achteraan. Contramoer vastzetten met een passende steeksleutel, schroef ertegenaan vastdraaien. Uiteraard zorgen dat er net voldoende ruimte is tussen contramoer en schroefaskoker. Als je die contructie niet helemaal vertrouwd: een beetje Locktite op de schroefdraad van de schroefas. Op die manier hou je je schroeven waar ze horen: onder je model.

Ziet er allemaal al erg netjes uit.

Ik vraag me af of je bewust de roerservo zover naar voren hebt geplaatst. Persoonlijk zou ik hem achter het spant waar de motoren aan hangen geplaatst hebben.

Ik kan het op de foto's niet goed zien maar dat zwarte gevaarte tussen de motoren, is dat een pompje?

Succes met de verder bouw, ben benieuwd naar het eind resultaat.

Groet,
Mathieu

Positie servo voor de roeren

Beste @Watergeus en anderen
In de bouwbeschrijving van de Bremen 9 is deze positie van de roerservo aangegeven ( met die lange stangen naar de roeren). Op dit forum en op ander fora had ik al eerder de bedenkingen tegen deze opstelling gelezen. Maar ook dat diverse bouwers de door Graupner opgegeven opstelling hadden toegepast en dat dit goed functioneerde.

Omdat ik een redelijk onervaren bouwer ben, voel ik me het zekerst wanneer ik gewoon de bouwbeschrijving kan volgen. Daarom zag ik een alternatieve plaats voor de roerservo niet zo zitten, bovendien las ik berichten dat deze opstelling goed kan werken, vandaar dat ik voor deze opstelling heb gekozen.

"Het zwarte gevaarte tussen de motoren" is idd een 12V waterpompje voor een bluskanon dat tzt op de voorplecht komt te staan.

Groetjes, Pedro

Motoren in laten lopen

Omdat ik via dit forum diverse malen het advies kreeg de elektromotoren in te laten lopen heb ik vandaag de twee Speed 600 ECO motoren in mijn Bremen 9 gedemonteerd. Met een penlite batterijtje ( 1,5 Volt) heb ik elke motor apart circa 45 minuten onder water (gewoon kraanwater) laten lopen. Behalve dat de motoren rustig draaiden gebeurde er verder niets. Het water bleef kraakhelder en werd helemaal niet zwart, donker of iets dergelijks, zoals ik dat hier op het forum gelezen heb.

Nu vraag ik mij af: heb ik het wel goed gedaan? Of: was het inlopen überhaupt wel nodig geweest en zijn misschien de moderne motoren vanaf fabriek al ingelopen?

Wie het weet, mag het zeggen.

Groetjes, Pedro

Pedro
"af fabriek" ingelopen heb ik nog nooit gezien... Als het water helder bleef is dat prima. GOED laten drogen (eerst even buiten het water op 6V om het meeste water er uit te slingeren, daarna drupje olie (géén WD-40!) op de lagers, boven de verwarming leggen en als ze lekker warm zijn, een paar minuten op 12V laten draaien. Dan is 99% van het vocht er uit.

borstelloze motoren

Een artikel gelezen van Roel over Robbe borstelloze motoren met bij behorende schroef
Heb deze bouwdoos in Duitsland gekocht en ben met de toebehoren bij elkaar aan het zoeken.

Groet frits

Hallo,
Wil bij deze boot loodaccu's vervangen door lipo's wat is een goede keuze 2 cellen of beter 3 cellen en welke capaciteit?
Heb een lipo regelaar voor borstelmotoren hier besteld Modellbau-Regler.de .
Eerst was het idee 2 bortelloze motoren maar dan heb 2 regelaars nodig dat is een redelijke dure oplossing volgende keer misschien.
Een vriendelijke groet frits

Hallo,
Wil bij deze boot loodaccu's vervangen door lipo's wat is een goede keuze 2 cellen of beter 3 cellen en welke capaciteit?

Welke motoren liggen er nu in, of: welke motoren worden door de fabrikant opgegeven?
Dát moet je vergelijken met brushlessmotoren met ongeveer dezelfde maximale toerentallen en vermogen.
En Lipocellen hebben een vaste waarde van 3,7V nominaal.
2 cellen is dus 7,4, 3 cellen van 11,1V.
Ook dat kun je vergelijken.
De verhouding Ah / gewicht is voor een lipo gunstiger dan bij lood, NC of NiMh-accu's: meer Ah per gewichtseenheid.
Maar: je hebt een lader nodig die lipo's veilig kan laden en balanceren, en het is verstandig om een lipo-onderspanningsbeveiliging in je model te bouwen. Anders is het al snel "einde Lipo", en da's een dure grap...

Back