Bouwverslag Graupner Bremen 9

Bremen 9

Heb een Bremen 9 met 2 motoren speed 600 bb turbo 12 v welke accu zouden jullie gebruiken nimh,lipo of lood en welke spanning 6v,7,4v 8,4v,9,6v of 12v?
De regelaar is AS12/50RW EvoII - Lipo - WK, de firma Home heeft een specificatie op z'n
site staan,hij zou nimh,lipo's,loodaccu's aan kunnen.
Groet frits

Hallo FC,

Je regelaar kan maximaal 3S aan, dus dat is het maximale Voltage dat je er (zonder rookwolkjes) aan kunt hangen:
AS12/50RW EvoII - Lipo - WK - Modellbau-Regler.de Shop

De motoren kunnen dit gemakkelijk aan, natuurlijk afhankelijk van de gekozen prop.
Als je de waterkoeling van de regelaar gaat gebruiken , dan ligt het voor de hand, om de motoren op z'n minst van borstelkoeling te voorzien, dan koel je waar de warmte ontstaat, op de collector.

Normaal gesproken heb je in een schaalmodel niet écht waterkoeling nodig, maar in een model van dit formaat en vaarklaar gewicht, zou de boel bij een 'sportieve' vaarstijl best warm kunnen worden.

Vooral, omdat je bij het gebruik van Lipo's een enorm grote capaciteit kunt meenemen en dus een hele lange vaartijd hebt.
Zou je continue flink doorvaren, dan worden de motoren warm (rendement 77%, de rest wordt omgezet in warmte), bij een lange vaartijd gaat het opwarmen ook door en kan de boel flink (te) warm worden.

Borstelkoeling helpt dan enorm.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
bremen 9

Hallo,
Jan , Indoorvlieger bedankt voor jullie antwoorden.
Heb ik toch nog een vraag welke spanning moet ik kiezen er komen 2 blads proppen van 32,5 mm onder.
Als ik 3 cel lipo neem zou dan het toerental van de originele graupner schroefas niet te hoog worden?

Groet frits

Hallo Frits,

Mits goed gesmeerd, zal het de schroefassen worst zijn hoeveel toeren je er op los laat...

Het gaat er om hoeveel toeren je maximaal onder last aan de prop wilt hebben.
De motor maakt ruwweg 1400 omwentelingen per Volt, op 3S zou je dan bij vol gas rond de 12000 - 14000 toeren uitkomen, let wel, dit is onbelast, in het water zal het beduidend langzamer gaan.

Op 2S kom je rond de 9000 - 10000 toeren uit, dat vind ik voor zo'n boot met zulke kleine propjes wat mager.
En dan hangt het er ook nog vanaf welke spoed de schroeven hebben.
Heb je een link naar de betreffende props?
Het is nogal een verschil in rendement, of je zo'n tweeblad cocktailmixertje van robbe er onder hebt, of een 33 mm speedschroef uit de 2318 serie van Graupner...

Als de Ø 32,5 props de maximale maat is, die je er onder kwijt kunt, zou ik voor 3S gaan, anders ben ik bang, dat het een hele tamme vertoning wordt...

Groeten, Jan.

hallo Jan,
Graupner noemt het een Hochleistungs-Rennschraube Ø Propeller 32,5 mm
Steigung 28 mm.
Grotere prop wordt een beetje krap,misschien dat een 3 blad beter resultaat geeft?
Heb weinig ervaring met motoren in combinatie met props want dit is eerste boot met motoren.
groet frits

Hallo Frits,

Mocht de relatief kleine spoed van je props een te tam vaarbeeld opleveren, dan zou je de 2318.xx serie van Graupner kunnen nemen, die hebben een grotere spoed:
Rennschrauben rechts 33,0mm/M4 Graupner 2318.33
Verkrijgbaar in een L en een R uitvoering.

Groeten, Jan.

Bremen 9

Hallo,
Jan en Roel bedankt voor jullie antwoorden.
Duurt nog een hele tijd voor ik de boot uit proberen kan,want ben pas met de bouw begonnen.
Groet frits

Back