Bouwverslag Graupner Der Kleine RC-Uhu

Bij Hangar in Kampen omdat dat mijn "hofleverancier" is. Maar iedere Graupner dealer kan hem voor je bestellen. .....

Ik hoop toch wel dat je de tweede zin ook gelezen hebt! Nu is Hangar wel een heel erg leuk winkeltje met een hele vriendelijke eigenaar maar dichter bij huis kun je denk ik ook wel een Graupner dealer vinden....

Veel plezier alvast met je Uhu.
Als je het leuk vindt om je bouwvorderingen etc te beschrijven; wat mij betreft kun je in dit draadje verder gaan, dan blijft de informatie een beetje bij elkaar.

Ik hoop toch wel dat je de tweede zin ook gelezen hebt! Nu is Hangar wel een heel erg leuk winkeltje met een hele vriendelijke eigenaar maar dichter bij huis kun je denk ik ook wel een Graupner dealer vinden....

Veel plezier alvast met je Uhu.
Als je het leuk vindt om je bouwvorderingen etc te beschrijven; wat mij betreft kun je in dit draadje verder gaan, dan blijft de informatie een beetje bij elkaar.

Dat is prima. Maar ik had nog een herfsttoer liggen die op moest en de positieve verhalen heb ik hem daar opgehaald. Ik snap wat jullie bedoelen;) Maar zo doe je nog eens wat en zie je wat van Nederland. Peter heeft er zelf een ontvangeraccu bij gemaakt. Daarnaast is alles compleet. Ik maak binnenkort wel wat foto's en houd jullie op de hoogte!

Ik heb vandaag mail gekregen van Hangar Modelbouw. Ze hebben de UHU binnengekregen, dus ik ga zometeen met de trein naar Kampen. :D

Ik heb gisteravond via ebay drie tubes besteld in engeland, 3 euro per stuk en 2 euro verzendkosten. Eentje gratis dus :)

(het vliegt er hier nogal doorheen)

Ik ben nu weer niet zo gek dat ik met de trein naar Kampen ga voor een tubetje lijm, nee. Maar ik snap dat je drie tubes extra hebt besteld, alhoewel drie tubes misschien wel heel veel is. Misschien iets minder lijm gebruiken? Want het is vrij goede lijm, die erbij zit. Ik ben inmiddels begonnen met de bouw.. De bouwbeschrijving is duidelijk en alle onderdelen zijn vrij goed aangegeven op de tekeningen. Gelukkig heb ik de Modelbouw Aktueel waarin de UHU ook gebouwd wordt, het helpt me wel op sommige punten extra op te letten!

Er staat in de bouwbeschrijving dat ik gaten moet maken in het richtingsroer (in de gaten van de scharnieren) met een balsames. Ik moet dus gewoon putjes maken om er later schroefjes in te draaien?

Nee, sleufjes. Er gaat een reepje van een soort stof in. In het kielvlak en in het roer een sleufje en het reepje stof gaat in beide sleufjes en wordt met een druppeltje CA vastgezet. Het heet een CA scharnier.

gpmr4010d.jpg

Als je googled op CA hinge vindt je er van alles over

Laatst bewerkt:
Ik zie het nu, ja ;) Beetje domme fout, achteraf gezien. Bedankt~!

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik ben nu aangekomen bij het gedeelte dat ik de servo's in de zwever moet installeren. Ik stop nu met bouwen, maar ik heb mezelf betrapt op een vrij grote fout: de hulzen voor de servo-stangen zijn van twee verschillende lengtes. En dat verschil had ik niet gezien:confused:Lekker dom. Nu lekker slapen en morgenochtend zeker weer verder!

Zijn ze niet allebei even lang en moet je ze op lengte knippen? Die in het kielvlak zit is nu korter omdat hij verder omhoog doorloopt.

Zeg Arjan, ik heb net dit draadje zitten doorkijken (tijd zat met 1 gebroken poot); wanneer komt er nou een filmpje waarin we Ronan de kleine UHU zien starten en vliegen? :D
Ik vind jouw montages van verschillende cam.opstellingen trouwens altijd super, als oud-vakman heb ik daar waardering voor. Alleen kan je het windgeruis wat mij betreft vervangen door een lekker muziekje...

Ik heb nu het 'supporting switch panel' erin gelijmd vóórdat ik de rechterkant van het vliegtuig eraan heb gelijmd. Maar moet ik dan later met een mesje een gaatje snijden om het on/off knopje eruit te laten komen?

Als ik jou was zou ik het gaatje nu vast maken, nu je er nog goed bij kunt. Later kan natuurlijk ook - als je zeker weet waar hij gaat passen met alle apparatuur er in.

@Bart: tsja. Het is de laatste weken steeds erg beroerd weer als Ronan bij mij is. We hebben al weken niet kunnen vliegen. Als het zo ver is zal ik het vastleggen. Dank voor het compliment trouwens.

De uhu is eigenlijk nu zo goed als af, ik heb door het bouwproces heen foto's gemaakt. Ik zal ze binnenkort hierop zetten.

Ik ben echter weer op een probleem gestuit, als ik dit verholpen heb is de zwever klaar: Het is namelijk zo dat de roeruitslag naar links nogal verschilt met die van rechts. Als je het roer naar rechts 'duwt', kom ik op zo'n 10 graden uit. als hij het roer naar links 'trekt', is het 30 à veertig graden. Hoe kan dit?

Volgens mij ligt het aan de stuurstang, omdat je kunt zien dat hij, als hij trekt, de stuurstang dan veel meer in het omhulsel gaat dan, als hij duwt, dat hij eruit gaat.

Dan heb je de buitenkabel waarschijnlijk onvoldoende gefixeerd aan de romp bij de uiteinden. Het werkt net als een remkabel op je fiets, als die bij het handvat of de rem niet vast zit werkt het niet.

Je bedoelt de buitenkabels ín de romp, of de buitenkabel die uit de romp komt?

Ik weet wel dat ik ook onderdeel 12 andersom heb gelijmd, maar ik denk niet dat dat het probleem kan zijn.

Als je de buitenkabel niet goed vast hebt zitten kan deze bij servo uitslag gaan bewegen. Je krijgt dan dat eerst de buitenkabel gaat bewegen en daarna pas de binnnenkabel. Dit geeft een verschil in uitslag.

Het kan natuurlijk ook nog zo iets simpels zijn als beperking van de servo uitslag door je zender maar dat heb je wellicht reeds gechecked....

Back