Bouwverslag: Graupner Nemesis

Zo, genoeg geweest voor vandaag. ;) Alle elektronica zit erin en werkt perfect. Alleen nog even het landingsgestel opleuken met een stripje (noodzakelijk als versteviging). Morgen even de verfspuit erover en dan de maiden. 8O :D 8)

Beetje overbelicht door de flits. Dat heb je met maagdelijk witte piepschuim. :?
nemesis45cm_almost_ready2.jpg

En een close-up van het schattige neusje. :roll:
nemesis45cm_almost_ready1.jpg

Leuk projektje!

De rolroeraansturing is geen onbekende in de pylonracers. Je hebt zo geen wringen in de hevel-rolroerovergang dus trillen de tandwielen niet kapot. Wel is het zaak om de hevel heel breed en diep in de rolroer te lijmen anders is de konstruktie echt waardeloos. OOk het schanieren over de hele lengte van de roer is nodig om het torderen in toom te houden.

Ziet er goed uit!

grtz! Erik

Even op de weegschaal geparkeerd. Het totale vlieggewicht is nu 96,2 gram. Daar komt nog zo'n 1,5 à 2 gram bij voor de montage van het landingsgestel (incl. wat extra verstevingingen) en een beetje verf.

Er kan nog wat gewicht bespaard worden door een Graupner Cam Speed propje te gebruikt (-1,2 gram) en de alu spinner te vervangen door een Depron spinner (-1,9 gram). Mocht het echt noddzakelijk zijn dan kan ik ook nog wel terugvallen naar een 2S1P 240mAh LiPo, scheelt ook nog eens 4 à 5 gram.

*wacht op een windstil momentje voor de maiden* :?

Als je 3/4 van die houten klos eraf zaagt, heb je weer 2~3 gram winst ;)

Ter vergelijk.. bij F3P vliegt men met soortgelijke gewichten, en daar is een motorschot bv. 0.6mm triplex..

Zoals gezegd, ik heb nog bijna 10 gram marge. Alle onderdelen bij elkaar op de weegschaal zit ik op 85 gram. De servodraden en draden naar de regelaar worden vervangen door dunnere draadjes met Micro JST-ZH connectoren voor de AR6300. Maar ik zou er zelfs een AR6100e in kwijt kunnen. 8) ;)

Topsnelheid is circa 35-40km/u. Da's snel voor een indoor vliegertje. Maar je hoeft niet vol gas te vliegen. ;) De helft lukt ook nog wel bij zo'n laag gewicht. :yes:

Een indoor basketbalveld is genoeg voor de 45cm versie. 8)

uuuh, ik zie dit topic nu ff.
heb zelf ook de kleine nemisis. superleuk vliegtuigje, maar erg creatief als je dat in een hal wil gaan vliegen!
Hij is SNEL! en moet ook snel gevlogen worden. Ik heb een soortgelijk motortje erin liggen, maar dan zelfbouw. ok, vlieg wel op 3S360, maar gaat snoeihard! 35/40 is bij mij meer minimum snelheid :)

Jouw versie is wel wat lichter, dus misschien kan je hem wat rustiger houden, maar toch.. blijft een venijnig beestje die je snel kwijt ben :cool:

Ik zou heb zelf toch invliegen met een beetje wind. dan is de start wat minder kritisch en landen mischien ook langzamer.

Succes! Zal voor je duimen (wel verslagje hoor!!)

Erik

Ik snap die rolroeraansturing niet - kan je dat nader uitleggen of fotograferen?

dat alu buisje zit vast aan het rolroer als torsiestangetje. 1 keer 90 graden geknikt en daar zit een ijzerdraadje aan naar de servo. die verbinding is een krimpkousje.

Whoehoe, het heeft even (zeg maar gerust lang ) geduurd maar vandaag heeft de kleine Nemesis met een spanwijdte van 45cm het luchtruim ontmoet op HoogTij. Flink gas erop en *hop* daar ging ze. Even naar de stick kijken en *tsjak* gelijk al de meest woest bewegingen. Dus rustig aan maar teruggevlogen en wat ruw geland. Alles eens flink teruggezet qua uitslagen en nogmaals geprobeerd. Ging al stukken beter. :cool:

Constant 3/4 of meer gas erop houden anders komt ze gewoon naar beneden. En dat terwijl ik een veel heftigere motor erin heb zitten (10 grams 2000kV op 2S LiPo) met een achterlijke propellor (die bij de EasyStar zat) en ruim 30 gram minder gewicht dan het origineel met Speed280. Maar goed, ze vloog best aardig. Alleen door de beperkte stappen van de servo's op zo'n kleine uitslag vreselijk lastig sturen. Weinig proportionees, meer digitaal: Vol up/down en vol rolroeren links/rechts.

Nu dus even openwerken en alle servostangetjes nog meer naar binnen zetten zodat er weer een wat betere besturing is.

Ook de 64cm gaat zeker nu snel gebouwd worden want dit is een leuk racertje. :mrgreen:

Hij vloog zeker wel grappig, een echt beginnerskistje :twisted:

Lekker snel en ziet er leuk uit :thumbsup:

Nemesis 64cm

Even dit draadje een beetje omhoog schoppen :)

Ik had deze gekregen van mijn vriendin toen we in Dortmund waren :)
Nu eindelijk eens beide.. ja beide, vliegtuigjes in orde gemaakt.

Het begint ook eindelijk eens een beetje minder te waaien dus ik hoop dat er komend weekend een maiden van beide rakkertjes

Graupner Nemesis (Vriendin: "Lievv!" *graait doos en gaat betalen nog voordat ik het in de gaten heb!)

Mijn setup:

Motor: HXT 2030 (130S) 3500kv Brushless Inrunner Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2030 (130S) 3500kv Brushless Inrunner $16.25
Regelaar: TURNIGY Plush 18amp Speed Controller Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 18amp Speed Controller $15.95
3x 9 grams servo's
Lipo 2c 800mAh

2gsfy2x.jpg

2vsncrd.jpg

10s6waw.jpg

29z1qv4.jpg

En dan de Micro Floh

Motor: KDA 20-40 31Turn L Brushless Inrunner Hobbycity Online R/C Hobby Store : KDA 20-40 31Turn L Brushless Inrunner $14.95
Regelaar: TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 12amp (2A BEC) BESC $16.15
2x 9 grams servo's

10f9rf6.jpg

20r1w0n.jpg

Joehoe, vandaag eindelijk wat minder wind en tijd gehad om de kleine Nemesis (45cm spanwijdte) goed te balanceren en uit te trimmen. Wat een lekker race-dingetje zeg. Gewoon lachend de grote nitro-bakken bijhouden met een klein 2S 350mAh LiPootje, 10 grams 2000Kv brushless buitenlopertje en een EasyStar propellortje. Alleen maar vol gas is het leukste. 8) :lol: ;) Alleen na 4 LiPootjes vliegen is de 10 grams buitenloper volledig uit elkaar gevallen, dus maar kijken voor een nieuw motortje maar dan van betere kwaliteit.

Van de week de 64cm versie even afmaken en ook daarmee scheuren. Waarschijnlijk met 3S 610mAh, 4300Kv binnenloper en Cam Speed 4x3 propellortje. Dat wordt pas echt gillen. Met een beetje geluk zijn de FunJet's bij te houden. :mrgreen:

Zo, klaar voor de maiden. Totaal gewicht is nu 237 gram. 8O Da's heel wat minder dan de 350+ gram die Graupner opgeeft.

nemesis64cm-ready_to_fly.jpg

359a4b5.jpg

wat is ongeveer de topsnelheid van de 64cm versie met een 2 en 3cellenpakket?

Groeten,
Sam

Laatst bewerkt:
wat is ongeveer de topsnelheid van de 64cm versie met een 2 en 3cellenpakket?

Groeten,
Sam
De minimale snelheid zal zo rond de 40km/u liggen. Topsnelheid was met de 45cm versie met een radargun niet te meten omdat er geen reflectie van het radarsignaal is (enige met een beetje oppervlak is een 350mAh LiPootje ;)). Maar theoretisch via Drive Calculator (is toch erg dicht bij de werkelijkheid voor mijn FunJet, Monsun en EasyStar :thumbsup:) de volgende gegevens:

45cm Nemesis:
- 2S 350mAh 18/22C
- Turnigy 10gr. 2000Kv Ourunner
- Turnigy Plush 10A ESC
- Günther 5x4,3"
>>> Theoretische stroomopname 3,9A - gemeten 4,6A (incl. servobewegingen!)
>>> Theoretische static thrust 205gr.
>>> Theoretische Vopt. 66km/u (op zicht klopt dat wel want naar verhouding ging het achterlijk snel en de kleinere nitro kisten waren bij te houden 8))

64cm Nemesis:
- 2S 850mAh 20/25C
- Turnigy 2030 4300Kv Inrunner
- Turnigy Plush 18A ESC
- APC-E 4,1x4,1"
>>> Theoretische stroomopname 13,6A - gemeten 14,8A (incl. servobewegingen!)
>>> Theoretische static thrust 266gr.
>>> Theoretische Vopt. 112km/u

- 3S 1000mAh 20/25C
- Turnigy 2030 4300Kv Inrunner
- Turnigy Plush 18A ESC
- APC-E 4,1x4,1"
>>> Theoretische stroomopname 25,2A - gemeten 24,3A (incl. servobewegingen!)
>>> Theoretische static thrust 490gr.
>>> Theoretische Vopt. 150km/u

Vanavond de 64cm versie gevlogen. Voor de zekerheid een 4,75x4,75 APC-E er op gezet (op 2S maar liefst 22A vol gas!) en de roeruitslagen op 50% beperkt. 3/4 Gas gegeven, de Nemesis even tegen een zwak windje (net iets meer dan 1 Bft.) in laten gooien in een hoek van 20° omhoog en *hop* ze vloog zo super strak. Uitslagen terug naar 100% en even uitgetrimd. Met drie tikjes up en twee tikje rol naar links kaarsrecht door de lucht. 8) Op half gas lekker rondjes gevlogen voor een paar minuten en toen het gas erop. :yes: Nog geen 3 seconden later verdween de motorkap en werd de Nemesis redelijk oncontroleerbaar. :evil: Gas er af en in een mooie bocht richting veld om te landen. Helaas bleven de wielkasten in het gras hangen en brak de motor door het gewicht aan de voorkant los en een wielkast er af. :cry: :oops:

Thuis gekomen even de tube POR gehanteerd en alles wer op z'n plek gezet. Straks nog even met wat staafjes carbon en epoxy extra verstevigingen aanbrengen.

Conclusie: Beide vliegers zijn super gaaf. De kleine vanwege zijn hoge schaalsnelheid en enorm hoge knuffelfactor. De grote omdat die daadwerkelijk heel snel kan en superstrak vliegt als ware het een echte speedkist.

Tip: Gebruik nooit het magneetje om de motorkap vast te zetten. Ten eerste doet het inbreuk op de prestaties van je motor (mijn 2030 4300Kv klapperde bij lage toerentallen als het magneetje er op kleefde) en te tweede is de houdkracht veel te laag om bij echt flinke snelheid te blijven zitten. Laat de wielkasten en het landingsgestel weg als je niet op asfalt kunt landen en activeer de rem op de regelaar zodat de prop stopt met draaien alvorens te landen (glijden doet de grote Nemesis verrassend soepel en goed).

Als je overweg kunt met bijvoorbeeld een Funjet of soortgelijke snellere vliegers met alleen rol- en hoogteroer of een ik denk zelfs met simpelere vlieger met rolroeren maar wel met wat snelheid, dat je prima met de 64cm versie kunt vliegen. Je moet wel gang houden ander val je echt lekkerlijk uit de lucht (het blijft een racertje ;)).

Sleurhutje bedankt voor je waarschuwingen, ik moet mijn Nemesis nog maidenen en had al voorzorg genomen door de magneetjes niet op het motortje te laten klikken mar ernaast waar die uitstulping in het schuim zit. Dat zit op zich goed vast, maar zal er voor de zekerheid nog een stukje tape over plakken voor hij zijn maiden krijgt.

Het landingsgestel had ik zowieso al weggelaten omdat ook gemaaid gras al te hoog is voor die miniwieltjes.

Misschien dit weekend de maiden!

p.s. de zwever doet het zeer leuk ! (moet alleen nog een eichte klapprop halen en deze HC eraf gooien)

Amixia

Gisteravond weer gevlogen met zowel de 45cm als 64cm. De 45cm had ik voor verstevinging wat voorzien van epoxy waar de vleugels op de romp komen omdat het daar in begon te scheuren. Wel gekeken of de rolroeren werkten en dat was het geval. Opgegooid maar kennelijk te weinig rol om de eerste meters goed te kunnen corrigeren en na 3 meter scherp naar link seindigde de arme knuffelvlieger in het hek. Een verwoede poging door het hek te gaan resulteerde in een neus, vleugel en de rest als onderdelen. Maar alles is nog prima te plakken dus dat komt wel goed. ;)

-edit-
Zo hing het erbij... :cry:
foam.jpg

De grote heb ik het zwaartepunt nu op 31mm van de voorlijst. Dat is ruim voor de 35-40mm die Graupner aangeeft. Een wereld van verschil. Met een klein beetje wind kun je met gas dicht uitstekend en heeeeeel erg langzaam aan komen vliegen en heel zachtjes aan de grond zetten door in de laatste 5cm boven de grond ietsje up te geven. Wielkastjes waren na 4 succesvolle vluchten nog helemaal heel.

Alleen het vliegen op 2S is echt saai aan het worden. Ik moet de APC 4,1x4,1 en 4,75x4,75 nu goed gaan balanceren vanwege resonantie bij vol gas. En dan een 3S 1350mAh 25C LiPo er in. Dat wordt pas echt lekker pilonnenracen. 8) :yes:

Laatst bewerkt:
Zo, knutselkwartiertje is weer voorbij.

De kleine patient zo binnen gebracht:
nemesis45cm-crash090616_repair1.jpg

Na een eerste ronde met de ons aller bekende POR de drie delen en het hoekje bij de vleugel op zijn plaats:
nemesis45cm-crash090616_repair2.jpg

Littekens zijn natuurlijk onontkoombaar:
nemesis45cm-crash090616_repair3.jpg

De open wonden opgevuld met epoxy. Ook de scheurranden verstevigd met een dun laagje:
nemesis45cm-crash090616_repair4.jpg

Hatsekiedee, weer helemaal vliegbaar. :thumbsup: :banana:
nemesis45cm-crash090616_repair5.jpg

Heb gisteren gepoogd een maiden te maken met mijn Nemesis. Theo Coenen heeft mij geholpen hiermee, en we kwamen zeer snel tot de conclusie dat de uitslagen VEEL te groot waren. Na drie pogingen wat expo geprogrammeerd en het zag er beter uit.

Ik wil hem weggooien blijkt dat na de stuiterlanding het asje van de motor krom is :( beetje balen natuurlijk, maar zal wel weer snel verholpen zijn, Theo heeft het motortje mee naar huis genomen, hij zal hem proberen recht te buigen, mocht het niet lukken is het een geval van pech gehad en maar gewoon een nieuwe bestellen.

Theo, in ieder geval bedankt!

Volgende week waarschijnlijk nieuwe poging!

Groeten,

Roy

Back