Bouwverslag Guppy (gemotoriseerd)

• Topicstarter Topicstarter Rommert
  • Startdatum Startdatum
R

Rommert

Guest
Ik ben gisteren begonnen aan de bouw van een guppy zweefvliegtuig. Dit is mijn eerste modelvliegtuig, dus heb ik voor een relatief eenvoudige zwever gekozen.

Als kleine begeleiding kijk ik soms in deze pdf: http://www.polecataero.com/uploads/Guppyassemblymanual.pdf

Dit is een link naar de tekening: http://www.profili2.com/eng/download_plan.asp?Id=861

Er zijn een motorloze- en een motorzwever. Ik ga de gemotoriseerde variant bouwen.

Ik heb op de school waar ik studeer de tekeningen op A0 formaat uitgeprint. De totale spanwijdte word net geen 1,5m.
18112008010.jpg-for-web-LARGE.jpg

Ik heb de tekeningen twee keer uitgeprint, zodat ik in een kan knippen en altijd een tekening in zijn geheel heb.

18112008011.jpg-for-web-LARGE.jpg

Volgens de tekening moeten de ribben uit 3mm en 6mm en de beplating van 2mm balsa gemaakt worden. Ik heb voor 2mm en 5mm voor de ribben en 1mm voor de beplating gekozen om gewicht te besparen.

05022009056.jpg-for-web-LARGE.jpg

Hier de ribben op het balsa getekend. Vervolgens heb ik ze uitgesneden en nog bijgewerkt met een figuurzaag en dremel. Hier is het resultaat:

07022009058.jpg-for-web-LARGE.jpg

Vandaag heb ik de beplating uitgesneden en de onderste ligger er op gelijmd.

07022009065.jpg-for-web-LARGE.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk zwevertje. Ik wil hem in de zomervakantie gaan maken, maar dan redelijk sterk bouwen en een heerlijk snelle setup erin met A123 accu's. Gewoon leuk om rond te racen.

Idd een leuk vliegtuig, altijd al gevonden misschien ooit...:rolleyes:

Ik weet niet of je rcgroups kent maar hier is ook een flinke thread over de Guppy. Vooral veel foto's en verschillende uitvoeringen

part 1: GUPPY electric sailplane Building&flying PART 1 - RC Groups
part 2: GUPPY electric sailplane Building&flying PART 2 - RC Groups

Denk dat jij de avond wel doorkomt:p

Even nog een tip , ik zou als ik jou was geen ballpen op het balsa gebruiken als je hem straks folied en je ziet allemaal van die penstrepen zou dat jammer zijn. Kunt beter een geslepen potloot gebruiken.

Die website kon ik al :cool:
Bedankt voor de tip, je hebt gelijk :hammer: ik zal kijken of ik het er nog voorzichtig uit kan schuren.

Om de hoek in de vleugel te verkrijgen heb ik, waar de twee vleugelhelften tegen elkaar aan komen, de ribben onder een hoek van 3 graden vast gelijmd, om zo een totale hoek van 6 graden te krijgen. In de handleiding stond dat je de hoek er in moet schuren, maar volgens mij wordt het zo netter.

07022009067.jpg-for-web-LARGE.jpg

Het linker vleugelgedeelte hoeft alleen nog maar van de bovenkant te worden bekleed.

07022009068.jpg-for-web-LARGE.jpg

Dit gaat steevast ook een leuk draadje worden, ik ga het blijven volgen.
Men is nooit te oud om bij te leren. ;-)

Wat is dit toch een wondermooi forum, het doet me ook deugt dat jonge mensen ook geinteresseert zijn om zelf nog te bouwen. :worship:

Goedenavond,

Vanavond ben ik begonnen met het begin van de 2e vleugel. Hieronder een afbeelding van de vorderingen tot nu toe.

09022009069.jpg-for-web-LARGE.jpg

09022009070.jpg-for-web-LARGE.jpg

Na dit vleugelgedeelte ga ik beginnen aan de wingtips. Om de vleugel deelbaar (draagbaar) te maken, maak ik afneembare wingtips in tegenstelling tot een deling in het midden van de twee vleugels. Op de wingtips komen minder krachten te staan en dus is daar een lichtere en eenvoudigere bevestigings manier mogelijk. Ik denk dat ik twee staafjes balsa uit de wingtip in een uitgeboord blokje in de "hoofdvleugel" laat schuiven en dan in de voor- en achterlijst een soort schroefbevestiging maak.

Vanwege drukte op school heb ik de afgelopen tijd niet veel kunnen bouwen. Ik heb inmiddels de wingtip in elkaar gelijmd. Ook heb ik het wingtip-tipje in vorm geschuurd. Hieronder heb ik de vleugel in ongeveer de hoek gelegd waarin hij staks ook komt.

19022009076.jpg-for-web-LARGE.jpg

De wingtip moet nog met fijn schuurpapier een beetje netjes afgewerkt worden en ook de voorlijst moet nog op maat gemaakt worden.

19022009077.jpg-for-web-LARGE.jpg

Hieronder is alvast een beginnetje weergegeven van de bevestiging van de wingtips. Het blokje waar de cilinder permanent in zit wil ik in de wingtip doen. Dan komt het andere blokje in de vleugel en kunnen ze in elkaar schuiven.

19022009078.jpg-for-web-LARGE.jpg

Hallo,

Door veel drukte op school heb ik niet veel aan mijn vliegtuig kunnen bouwen. Toch heb ik gestaag wel enige onderdelen kunnen maken. Hieronder het hoogteroer.

30042009102.jpg-for-web-LARGE.jpg

De kist

30042009101.jpg-for-web-LARGE.jpg

En de overige onderdelen. Ik heb besloten de vleugels toch uit een geheel te laten bestaan. Dit omdat het veel steviger is en het is mijn eerste vliegtuig, dus die stevigheid kan ik wel gebruiken. Binnenkort maak ik de vleugels aan elkaar met epoxyhars.

30042009100.jpg-for-web-LARGE.jpg

als je mooie gaten wilt kun je beter een houtboor gebruiken, en het liefst een plaatje hout boven en onder het gat leggen zodat de bovenste en onderste lelijk worden en het middelste gat wel mooi.

Hij staat nog steeds op mn verlanglijst, maar voorlopig heb ik hier eeeecht geen tijd voor.

Back