Bouwverslag GWS Messerschmidt ME109

Ik heb een GWS Messerschmidt ME109 gekregen en ik zal dit draadje besteden aan een bouwverslagje. Ik liep al een tijdje te azen op deze ME, maar stelde het uit omdat ik al genoeg kistjes heb (dit kan dan ook een "rustig" topic worden). Aangezien ik een jaartje ouder werd, leek het me wel leuk om deze te vragen; zeker nu een van de sponsors van dit forum de boel voor weinig kan versturen vanuit Belgie (Flygws).
De bouwdoos is zeer netjes verzorgd door GWS, al is de pasvorm niet altijd je van het; het is geen Multiplex, maar ook niet qua prijs natuurlijk. Ik vrees dat, als het bevalt, dit niet de enige warbird blijft!

De bedoeling is om 'm in ieder geval netjes op te bouwen, te verven en te bestickeren en af en toe te vliegen bij rustig weer. Voor regelmatig vliegen heb ik nog genoeg ander spul (lees: minder kwetsbaar).

Het uitgangspunt is om deze slopeglider-versie zo licht mogelijk te houden en uit te rusten met een kleine borstelloze motor. De slopeglider-versie's van de diverse GWS-kistjes hebben geen motor en ook geen landingsgestel.
Omdat ie licht moet zijn, ga ik 'm niet helemaal glasvezelen; ik heb daar ook geen ervaring mee. Wel wil ik de vleugel aan de onderzijde voorzien van een strook glasvezel(tape) of iets dergelijks voor extra sterkte - graag tips en adviezen hierover. Wat is 't beste spul en hoe zal ik die strook laten lopen?

Ik wil 'm gaan vliegen met een A2406-32T Brushless Outrunner 1150KV met een eenvoudig 10 amp regelaartje (hoe zal dat vliegen?); met dank aan Sietse die 'm op de valreep nog bij WorldHobby vandaan sleepte voor mij.
Bij AircraftWorld hebben ze een houten stickmountsetje, waarvan ik hoop dat dat geschikt is; het weegt en kost bijna niets. Als prop kies ik voorlopig de 8 x 6, want die heb ik nog liggen. Ik hoop dat een klapprop geen must is, gezien het gewicht. De accu wordt een HiModel LiPo 11.1V 1000MAH (12C), die ik ook in m'n kleine Tucano ga zetten (die krijgt een Typhoon 6-3D). Deze lipo is relatief licht. Verder wil ik de bediening van het rudder achterwege laten; daar zal ik op deze kist toch niet veel mee doen en 't scheelt weer wat gewicht. De servo's worden 5 grams TowerPro's of vergelijkbaar.

'later meer!

Hoi Zambezi,

ik kijk enorm uit naar de ontwikkeling van jou evolutie.
zelf ben ik ook enorme fan van de BF109 van GWS.
Dus alvast veel succes gewenst.
ik heb zelf ook zonet een nagelnieuw toestel afgewerkt, de Extra 330 van BMI- models, ik zat ook met enorm veel vragen doch heb zelf een oplossing gevonden.

meer hierover in een nieuw draadje.

veel succes

Kurt

hehe kurt, je blijft maar uitbreiden :P

nog veel succes met je messershmidt eh zambezi!
kijk er alvest naar uit om je topic te volgen, veel fotos ook eh man :P

groeten!

Ik zal een dezer dagen alvast wat fototjes plaatsen, maar echt bouwen zal nog wel even duren, want ik wil eerst m'n Tucano afmaken

Inmiddels wel de motor op de Stickmount gezet en die past perfect; 'scheelt weer een bestelling!
Verder alvast wat bedrading gesoldeerd en verf gehaald

Ik wil, als het ff kan, ook een spinnertje monteren, maar dat zal wel een dikke worden, gezien de stompe neus
Ik vraag me af of ik dan ook niet een iets groter propje moet monteren, i.v.m. het "bladverlies"

Hey ZamBeZi,

Ik heb zelf ook de ME109 van GWS gehad, en onthoud dat het best breekbaar spul is.
Vooral bij de ME109 breken snel de wingtips af (ailerons) dus deze kun je het beste helemaal doorsnijden ipv. het hoekje te laten zitten.
De meeste mensen bekleden het vliegtuig met glasmat om het te verstevigen.
Helaas is www.gws-fans.com uit de lucht, want hier stonden veel tips over de GWS vliegtuigen op.
Succes met de bouw :)

PS: In het crash video topic zie je mijn ME109 van GWS ook nog wel vliegen... en crashen :)

Ha die Traveler,

Jouw filmpje staat al maanden op m'n hd en was voor mij, samen met de positieve verhalen op gwsfans, een van de redenen dat ik absoluut zo'n warbird wilde hebben. Ik ga er niet veel mee vliegen straks, maar vind het gewoon leuk voor de heb en op zolder te hangen; als het weer dan goed is, mag ie ff uitwaaien.
Ik weet dat die GWS-kistjes kwetsbaarder zijn dan bijv. een Minimag, maar ik ga 'm verder niet versterken; ik wil 'm zo licht mogelijk bouwen om 'm goed te laten vliegen en schade bij een harde landing zoveel mogelijk te beperken. Er komt geen landingsgestel en geen rudder op; wel heb ik een strook glasvezeltape onder de vleugel geplakt. Verder valt de pasvorm van de diverse onderdelen wat tegen, maar krijg je wel veel waar voor je geld en in ieder geval een heel leuk project.

Inmiddels heb ik m'n Tucano luchtwaardig gekregen en ligt de ME eindelijk op de werkbank; aandrijving is gereed, vleugel al gespoten en bestickerd. Eigenlijk alleen nog de romp spuiten en bestickeren en ik ben klaar. Ondertussen ook de nodige foto's gemaakt, dus die zal ik t.z.t. hierzo plaatsen. Ik ga 'm vliegen met een A2406-32T outrunner met een 8x3,8 SF prop op een 3 cellen lipo van 1000 mah. Voor de ailerons gebruik ik een 9 grams TowerPro-servo, op 't hoogteroer komt een 5 grams TowerPro.

Je schrijft dat je 'm niet meer hebt; wat is er mee gebeurd?
Heb jij nog problemen gehad met 't zwaartepunt goedkrijgen?; ik heb nl. nog geen idee hoe ik straks uitkom met die lichte outrunner voorin - de accu is wel fors, maar die ligt redelijk bovenop 't c.o.g. volgens mij.

groeten,
Dennis

Hey Dennis,

Wat is ermee gebeurt...
Ik heb er nog een paar keer mee gevlogen.
De laatste keer gooide mijn vader het vliegtuig voor me op, maar in plaats van dat die omhoog gooide ging die rechtstreeks de grond in.
Het vliegtuig was bij de vleugel al zo uitgescheurt dat repareren het er niet beter op maakte.
Zodoende ligt die in stukken in de hoek.
Verder is het echt een grappig ding en vliegt met de standaard aandrijving (motor 300 met vertraging) zeker niet slecht !

Inderdaad, ik heb problemen gehad met het zwaartepunt, maar heb klei (wat er bij zat) voor in de neus gedrukt. Dit heeft voor mij het probleem opgelost.
Zelf vloog ik trouwens met een 7,4V 1500mAh lipo cell.

Succes met de bouw en laat ons wat fotos (video's) zien he !

Groeten,
Martijn

Inmiddels is m'n ME bijna klaar; ik zal na 't weekend wat foto's plaatsen. Ik vrees dat ik er ook niet aan ontkom om die klei voorin de gebruiken.
@Traveler: heb jij je accu bovenin gestopt (dus onder de cockpit), of boven de vleugel?

Ongelovelijk trouwens, hoe leuk een kistje wordt als je het een kleurtje geeft en bestickerd!

De warbirds van szmodel zien er gelikt uit voor een heel goede prijs.
Nee, ik heb geen aandelen.
http://www.szmodel.nl/

Ik heb zelf net de Mustang P51-D van Graupner af (kende sz nog niet). Heb daar zeker geen spijt van. Alleen van de tekening van het optrekbaar landingsgestel snap ik geen ****. Misschien dat iemand een fotootje heeft. Vlieg haar met 3 cellen lipo maar moest daardoor wel veel wegsnijden aan de binnenkant onder de motorkap.
Vanwege het materiaal zie je wel snel gebruikssporen maar dat mag de pret niet drukken.

@ZambeZi:

Ik heb de accu onder de cockpit geplaatst (de standaard ruimte)
Ja de ME109 ziet er geverft erg mooi uit !
Laat ons eens wat foto's zien als die helemaal af is ok ?

Succes !

Bij deze de plaatjes; ik heb uiteindelijk de accu onderin kunnen leggen en had slechts 5 gram in de neus nodig voor de balans.
Helaas nog niet aan vliegen toegekomen.
Gewicht vliegklaar: 340 gram!

me1.JPG

Onderdeeltjes aan de vleugel zetten...

me2.JPG

Canopy bijna gereed; "glaswerk" vastgezet met canopy-glue - eenmaal droog is dit onzichtbaar...

me3.JPG

Vleugel gespoten, voor camouflage ook de "natte-kranten"-methode gebruikt, montage staartdelen...

me4.JPG

Romp gespoten, later iets bijgespoten om slordig afplakwerk te camoufleren...

me5.JPG

Verven en stickeren maken een kist ongelovelijk stoer...

me6.JPG

Uitbalanceren...

me7.JPG

Accu en ontvanger onderin; het paste maar net...

me8.JPG

Klaar!

me9.JPG

me10.JPG

Ziet er goed uit Zambezi !

De natte kranten methode werkt echt super !

Daarmee word bedoelt als je bv. die camouflage stepen wil maken je een krant op maat knipt, deze even vochtig maakt en op het vliegtuig legt en met een spuitbus de gewenste kleur geeft.
Het voordeel daarvan dat de krant het deel afdekt wat niet gespoten moet worden zonder afplak tape te gebruiken.

mooi hoor zambezi!
van welk materiaal is de romp?
ben ook van plan de messer te kopen, maar dan die houtbouw van kyosho (brandstof eigenlijk :P )

groeten!

Volg je draadje op de voet, Zambezi !

Heb vanavond voor een vriend krék dezelfde kist met een gelagerde GWS Speed 400 3:1 reductie op 2200 3S mahs proberen in te vliegen ...Proberen, want hij zwabberde door de lucht als een dronken tor ... Zal nu handleiding opvragen voor zwaartepunt ...

Trouwens toppie gebouwd hoor jou Messer !

Hij vliegt!

Eigenlijk geen opmerkingen over het vliegen; vliegt leuk, rolt leuk, loopt leuk etc. Deed het ook gelijk goed en zonder problemen; dit kistje is met recht een parkflyer!
Landen is een makkie in het hoge gras; rustig uithongeren, vol up en hij ploft rustig neer. Onderhands opgooien is ook geen enkel probleem; snelheidsbereik ook prima - langzaam, sneller; het kan allemaal!
Wel allemaal wat minder strak en iets onrustiger/gevoeliger dan bijv. een kwaliteitskist als een (kleine) Tucano.

Dan de setup: de motor wordt met deze (aanbevolen) prop op 3 cellen erg heet; niet goed dus. Pakweg 20 minuten na het vliegen heb ik de accu uit de kist gehaald; deze was een beetje warm op dat moment. Ik denk dat de accu direct na 't vliegen een flink stukje warmer is geweest, al isoleert zo'n schuimkistje natuurlijk wel behoorlijk. De volgende keer iets beter voor koeling van de accu zorgen; ik had dit niet verwacht, want in m'n Tucano wordt die accu met een Typhoon 6-3D nauwelijks warm. Ik denk dat dit buitenlopertje meer bedoeld is voor 2 cellen lipo, dus dat ga ik zeker nog eens proberen.

guy5927 zei:
Volg je draadje op de voet, Zambezi !

Heb vanavond voor een vriend krék dezelfde kist met een gelagerde GWS Speed 400 3:1 reductie op 2200 3S mahs proberen in te vliegen ...Proberen, want hij zwabberde door de lucht als een dronken tor ... Zal nu handleiding opvragen voor zwaartepunt ...

Trouwens toppie gebouwd hoor jou Messer !

wordt 2200 mah / 3 cellen niet een beetje te zwaar? (zeker met een sp400 met bak)

Freakazoid vliegt zijn GWS corsair ook met een 2200 3s lipo, met aeronuts fietsbel en 7x5 prop, vliegt super...

Alleen zit dat schuimpje helemaal in de glasmat... weet niet of dat wat uit maakt??

Back