Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Etapje, 11 nov 2011.

  1. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Zoals beloofd hierbij het begin van mijn bouwverslag voor de Happy Hunter van Robbe. Zie mijn andere bouwverslag van de Banckert van BB.
    Heb het model gekocht via Marktplaats. Het is een oudere versie, kom op de boekjes 1982 tegen, maar geheel compleet en de verpakkingen zijn nog niet geopend. Moet nog wel de beslagset aanschaffen. De aandrijfset laat ik voor wat het is, de motoren ga ik los aanschaffen en zit ook te denken aan andere schroefassen en schroeven.
    Ga eerst maar eens rustig e.e.a. bekijken en doorlezen en dan een aanvang maken.
     
  2. Manta

    Manta

    Lid geworden:
    1 mrt 2010
    Berichten:
    2.563
    Locatie:
    Zwolle
    En geabonneerd;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  3. Fer van der Burg

    Fer van der Burg

    Lid geworden:
    11 mei 2010
    Berichten:
    94
    Stoer schip !.

    Ik heb hem zelf ook, maar dan zelf gebouwd als Smit Hunter.
    Veel succes en ik zal je verslag volgen.

    Groet,

    Fer
     
  4. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Thuis de boel meer eens uitgepakt.

    [​IMG]

    Uiteraard nog de handleiding, 2 bouwtekeningen en een aantal platen gestanst ABS aanwezig. De platen ABS zijn wat gegolfd maar denk dat ook komt door het aanwezige stanswerk.

    Ga nu eerst eens goed in de aandrijving duiken. Als ik op internet kijk zie ik ook wel een schot waaraan de motoren worden besvestigd, in mijn model zijn een soort ABS beugels aanwezig die de motoren inklemmen. Denk dat het model in de loop der tijd wat gemoderniseerd is. Als iemand een tekening/mal van dit schot dan hou ik mij aanbevolen.

    De schroefassen zien er op zich niet slecht uit maar weet nog niet of ik ze ga gebruiken. In de Banckert heb ik een ABS koker met RVS as ingebouwd, dit is mij goed bevallen. De schroefen ga ik wel vervangen door messing maar dat kan altijd nog.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Stefan,

    Mooie kit heb je op de kop getikt!
    De Hunter die ik heb staan is nog niet zo oud, maar ook daarvan zijn de ABS platen krom.
    Verder heb ik er ook andere assen, schroeven en motoren in gezet.

    Suc6 met de bouw!!
    Bart
     
  6. Fer van der Burg

    Fer van der Burg

    Lid geworden:
    11 mei 2010
    Berichten:
    94
    Inderdaad, ook ik heb andere schroefassen en 6 cm 4 bladsschroeven links en rechts draaiend en beiden naar binnen draaiend geplaatst. Wel heb ik de Robbe motoren gebruikt omdat deze sterk genoeg zijn en niet al te duur, 20 euro het stuk maar ja deze zitten ook bij de aandrijfset.
    Je kunt de abs platen redelijk recht krijgen door ze te fohnen.

    Groet, Fer
     
  7. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Fer.

    Bedankt voor de tip van het fohnen. Wil ook 2 Robbe Power 755/40 erin plaatsen. De aandrijfset laat ik even voor wat het is, koop de onderdelen los.
    Bart zal proberen mij een mal te verstrekken van het motorschot.
     
  8. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Je kan de motorisering zelfs overdrijven, zoek maar eens in youtube op "hunter thorax". Ben benieuwd wat de "thorax" in de machinekamer heeft staan.
     
  9. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Direct maar even doorgezet en de motoren, assen en koppelingen besteld. Dit is volgens de bouwbeschrijving ook het eerste wat aangebracht dient te worden.
     
  10. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Vergeet je boegschroef niet, of zie ik die op de foto liggen?
     
  11. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Bart.

    Er zit een boegschroef, wel zonder elektromotor, bij. Bestaat uit 2 kleine kunststof schroeven in een koker. Zit ook een steun bij om een motor aan te monteren. Weet nog niet zeker of ik deze aanbreng, of een ander type.
     
  12. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    Hoi Stefan,

    zie dat het pakket goed terecht is gekomen ;)
    persoonlijk heb ik goede ervaringen met de boegschroef die bijgeleverd is, zeker als je er een goede motor op hebt staan.
    ik heb op m'n London een speed 500E (12v) van graupner en die werkt als echt super. hij gooit de boeg zo om zonder enkel probleem en die weegt toch ruim 40 kilo

    ik ga je zeker volgen met de bouw

    gr
    Koos
     
  13. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Mooie detailfoto's.....

    Modellbau-web.de

    Heb m zelf ook staan,gekregen van iemand die t niet ziet zitten om er aan te beginnen allen t voordek is gelijmd en de boegschroef zit er al in.(helaas scheef)

    Voor de rest een compleet pakket,hoop m ooit af te maken.

    Succes,ik blijf t volgen!

    gr Herman
     
  14. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Hoi Koos.
    Tref ik je hier ook. Ben blij met de Happy hoor, ga er een mooie sleper van maken.
     
  15. jes

    jes

    Lid geworden:
    13 mei 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    papenderecht
    ik ben ook bezig aan de happy hunter maar dan de hout bouw
    groet jesse
     
  16. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    @Jes: Heb in het verleden ook alleen houten schepen gebouwd maar merk dat ABS een prachtig materiaal is, scheelt in ieder geval een boel plamuurwerk. Hou je ook een verslag bij van jou bouw?

    @Herm: Had die foto's ook al gevonden, inderdaad mooie details. Ga mijn best doen er een mooi model van te maken.

    Heb vandaag de voorzieningen in de romp gemaakt om de schroeftunnels te kunnen monteren. Moet nog wat kleine aanpassingen doen, maar staat al aardig in lijn.
     
  17. jes

    jes

    Lid geworden:
    13 mei 2010
    Berichten:
    241
    Locatie:
    papenderecht
    ik denk het wel maar ik wil er denk ik een sleep object van maken en dan als een soort van casco
     
  18. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    LOL, een sleepboot als sleep-object... Tsja, waarom ook niet ;-)
     
  19. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Vandaag bij Robbe maar aangemeld op de site. Heb de laatste bouwbeschrijving en bijbehorend fotoboek gedownload. De handleiding bij het pakket was wat gedateerd en de foto's wel erg summier.
    Bart Cornet heeft mij een tekening aangeleverd van het motorschot zodat ik de motorisering ook kan moderniseren.
     
  20. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Hier een foto van twee 755/40 motoren , geplaatst of 3mm motorsteunen (alu) van Graupner.

    [​IMG]

    groet : Manus
     

Deel Deze Pagina