Bouwverslag HF Bremerhaven

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Hallo allemaal,

wie heeft er de ervaring mee met de vissersboot HF Bremerhaven.
Wie kan er mij helpen met foto's van deze vissersschip.
om zo aan details te komen om hem nog realisties te maken.

En wie heeft er ervaring mee om deze te bouwen, en nog enige tips waar ik op zou moeten letten.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groeten,
Richard Driessen

(Op verzoek van Richard verplaatst naar 'werkschepen')
Roel

Zo ik ben dan toch aan de bouw begonnen van de Bremerhaven.
Ik heb de spanten allemaal uitgezaagt en het geheel op de plank bemonteerd zo dat ik kan beginnen met het beplanken van deze vissers boot.

Later zal ik foto's plaatsen hoe hij moet worden en hoe het geheel verloop met de bouw.

Tot de volgende keer.

De bouw die is begonnen

Hallo allemaal.

Ik ben dan toch inmiddels met de bouw van het schip begonnen. en ik heb nu de spanten allemaal uit gezaagt en op de werkplank met de kiel vast gezet.
Ik zal nu alvast een foto plaatsen hoe hij moet worden.
En later zal ik de foto plaatsen van de voortuitgang van de bouw van die schip.

ZO moet hij dus worden.

afb12807.gif

Heeft iemand dit schip al een gezien of ook gebouwd, dan hoor ik het graag.

Nog een paar gegevens over het schip
Lengt 1m47
Breedt is 22 cm
Hoogte is 50 cm
Diep gang is 10 cm
En de schaal van dit schip is 1:50

tot later.. :D

Zo hier even een update van de bouw van de Bremerhaven.

Hier zie je de bouwplank met de spanten.
afb12824.jpg

En hier zie je dat ik al begonnen ben met het beplanken van het schip
afb12825.jpg

Zo dit was het weer even, tot de volgende keer.

En alvast een verspoedig 2005, en dat er veel gebouwd mag worden..

:lol:

De dochters van dhr Harhaus hebben dit schip ook eens gebouwd.
Ze hebben hiervan een zeer uitgebreid artikel over geschreven verdeeld over meerdere uitgaven van de Schiffspropeller.
Zal eens opzoeken welke nummers het waren.

Oke, dat zou mooi wezen als je die voor mij kunt vinden.

Alvast bedankt.

Groetjes Richard

Ik heb even moeten zoeken, maar ik heb het gevonden.

De reportage begint in de "Schiffspropeller" nummer 1 van 1996 en eindigd in de "Modellwerff" nummer 11 van 1996.
(In dat jaar veranderde Schiffspropeller van naam, vandaar)

Ik heb geen scanner, dus ik kan je er niet aan helpen, maar misschien dat iemand in je omgeving deze jaargang in z'n bezit heeft.

Paar tips gevraagt

Hallo, zoals jullie zien ben ik met de vissers boot de Bremerhaven bezig.

Nu is mijn vraag wat zouden jullie mij adviseren m.b.t. tot het motortje?
Wat zou het beste bij dit schip passen?
en wat voor schroef as zou ik moeten gebruiken?

ik hoor het graag van jullie.

Bij een schip van die lengte een schroefas die kogelgelagerd is bij de motor en sinterbrons aan de schroefzijde.
Je hebt het over een motortje zal wel een motor worden het probleem is de accu zuinige motoren zijn Marx Luder Motoren voor jou zal dat een Hectoperm worden.
Kan je een accus met veel Ah kwijt dan kan je een motor nemen van een auto ventilator zijn wel stroomvreters.
Ik had een sleper van 125 cm lang met een schroef van 80 mm doorsnee hier had ik een Hectoperm motor voorstaan met een accu van Sonneshein van 12 volt 4.7 Ah daar kon ik een hele middag op varen.

Ik gebruik altijd gewoon schroefasvet wat op de orginele schepen gebruikt wordt.
Als je de schroefas zelf niet kan maken zal je er een moeten kopen.

Gr Jan

Zo hier zij we ook weer van de partij, hier ook weer even een kleine update van het bouwverslag van de HF Bremerhaven.

Ik heb niet stil gezeten :lol:

afb19222.jpg

Hier zijn we dan klaar met het beplanken an het schip.

afb19223.jpg

Hier zijn we weer druk in de weer geweest met de Epoxy-hars, maar dat heb ik al eerder beschreven in het bouwverslag van de Poolse sleper de Bogdan.

afb19224.jpg

Hier is hij mooi in de ijzer menie gezet.

afb19226.jpg

Zo hier is hij dan weer terug in de werk kamer waar hij verder gebouwd kan worden, zoals je ziet heb ik de dekbalken er in gelijmd.

afb19228.jpg

Hier hebben we het dek er op gelegd om te kijken of het een beetje wil passen, en zo te zien doet dat het wel, en kan ik dus verder met het dek te gaan beplanken.
afb19231.jpg

Hier ben ik gestart met de opbouw van het schip, het geraamte dat heb ik in elkaar gelijmd. En achter op het dek zie je de ( het is een soort kraan zou ik maar zeggen waar de netten mee binnen worden gehaald.)

afb19232.jpg

Zo nu is het onderschip al voor de eerste keer in de kleur gezet, en is het voordek pasgemaakt, en is de stuurhut en de opbouw ook in elkaar gelijmd, en kan er verder gaan met het maken van de deuren en ramen.

afb19233.jpg

afb19234.jpg

afb19235.jpg

Hier hebben we de moter geplaatst, de steun die heb ik zelf gemaakt.
Dit is de Speed 900 van graupner.

afb19236.jpg

Zo even een foto-tje van uit het ruim van het schip.

En dit was het dan weer voor deze keer,
Tips of iedeen zijn altijd welkom.

:roll:

Tot de volgende keer

Richard,

Begrijp ik het nou goed dat je de Bremerhaven en de Bogdan tegelijk aan het bouwen bent en dan nog wel in zo'n tempo? Petje af. Waar haal je de tijd vandaan? Het gaat er erg mooi uitzien. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Marco

In zo een schip had ik een power 1000 gezet.!!!
Maar dat is mijn mening.
En je heb ook een aardig ,verloop in je koppeling zitten "schroefas"
Dat kost stroom hoor zeker weten.
En dus ook verlies van krachtr op je schroef. 8O

De koppeling is wel goed.
Maar hij staat zo een eind uit de lijn dacht ik zo te zien.
Verders een pracht spul hoor.

@Marcob.

Ik ben inderdaad met twee boten tegelijk bezig, het is wel zo dat ik dan een poosje met de Bogdan bezig ben en dan weer een poosje met de FH Bremerhaven. Zo is het tergelijkertijd een beetje afwisseling.
En de tijd dat is alleen maar in het weekend dat ik er mee bezig ben, en dan ben ik bij mijn vriendin, daar heb ik de zolder ingepikt en daar heb ik mijn werkkamer van gemaakt. dus alle ruimte heb ik daar. :lol:

hoi,

mooi mooi mooi...als je er klaar mee bent moet je eens gaan varen met droopy...die heeft ook twee vissers...staat misschien wel leuk.

ga je er trouwens ook netten bij maken die je kunt binnenhalen en uitzetten???

gr,
wouter zzw

Jij mag wel blij zijn met zo.n Vriendin dat je dat allemaal mag.
Want op zo.n manier niet veel tijd voor je vriendin he.
Dus houd ze wel een beetje van je geluk er mee en ga zo door.

Ik heb inderdaad daarmee geluk, maar weet je, ik heb voor haar ook een tafel gemaakt op die kamer, en zij kan daar hobbyen 8) .
Dus is dat uitgekiend of niet....
En ze krijgt genoeg aandacht van me...wees maar niet bang...

Op de foto's lijkt het er op dat je in het middenschip de spanten hebt verwijderd?
Hou je dan nog voldoende sterkte over?

Back