Bouwverslag hiper bipe van prop-er

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door _monster_beetle, 21 jan 2006.

  1. Sommigen zullen wel het draadje hebben gezien waaron propeer had gezegd dat hij een depron hiper-bipe aan het ontwerpen was, en daar nog mensen voor zocht die er een wilde testen. Nou dat leek mij wel leuk, dus heb ik ook de tekeningen opgestuurd gekregen.

    Ik ga vanmiddag wat depron halen. En zal dan dit verslag up to dte houden met foto's etc.
     
  2. Er bijna nniet meer aan depron te komen zeg... Ik heb nu uiteindelijk nog 2 platen rode depron kunnen kopen, had liever geel gehad maarja...
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    Hiperbipe's zijn er in alle mogelijke kleurtjes, dus rood is prima!

    Misschien is het verstandig dat we het adres van mijn site nog even niet bekend maken, daar deze nog niet helemaal klaar is.
     
  4. Adres verwijderd ;) Gisteravond even de tail-elevator gemaakt. En vanmiddag nog wat meken en dan komen de foto's.
     
  5. Zo, fototjes gemaakt

    Dit is mijn o zo handige depron snijder. Echt ideaal, je legt je papieren template erop en kan hem langs de template smelten door ertegen te drukken. Hij gaat namelijk niet door het papier heen.

    [​IMG]

    Hier foto's van de tekeningen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier mijn gisteravond gemaakte tail-elevator:

    [​IMG]

    En nu vanavond wat andere onderdelen snijden...
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    En waar heb je die O-zo handige depron snijder gekocht :?:
     
  7. Bij steven volp in amersfoort. Misschien dat ze hem ook wel bij andere zaken hebben, maar dat weet ik niet...
     
  8. Zo staat het er op het moment bij:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan heb ik ook nog wat kleine onderdeeltjes...

    Ik moet trouwens ook zeggen dat die hema hobby lijm lijm perfect werkt...
    Ik heb ook nog 3 foutjes ontdekt op de tekening, bij de bodemplaat van de romp zijn de voorste drie inkepingen voor 6mm. i.p.v. 3 en bij de bulkhead zijn de onderste 3 uitsteeksels (weet ff geen ander woord te verzinnen :p ) zijn ook 6mm. lang i.p.v. 3mm. Het laatste foutje is dat de servo mount schuin omhoog komt te staan.
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Jules,

    Alle door jou genoemde "foutjes" zijn zorgvuldig geplande afwijkingen, die NIET veranderd mogen worden.

    Voor jouw gevoel staat de servo-montageplaat niet recht, maar als je goed naar de samenstellingstekening had gekeken, zie je duidelijk dat deze scheef hoort te staan, ten opzichte van de rompbodem:

    [​IMG]

    We proberen immers de roerstangen recht op de servo's te krijgen.... :wink:

    De 6mm inkepingen zitten daar niet voor niets. Kijk ook in dit geval even goed naar de samenstelling, voordat je eigenhandig wijzigingen aanbrengt:

    [​IMG]

    Zoals je ziet grijpen de inkeping onder een hoek in elkaar. Theoretisch is een 5mm inkeping voldoende, maar omdat je er nog aan gaat schuren om het mooi te krijgen, heb ik 6mm aangehouden.
     
  10. Ok, dan vat ik hem weer geheel ;) :p Dan maak ik weer even een scheve servo mount. En dat van die 6mm had ik kunnen weten als ik wat beter keek :oops: :oops:

    Morgen weer verder met de fuse sides...
     
  11. Zo, even een updateje

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het sbijden van de sleufjes voor de scharnieren (gemaakt van floppy's) He ik iets heel handigs verzonnen wat erg makkelijk werkt. Je plakt namelijk twee stukjes 1mm. balsa op elkaar de onderste laat je uitsteken, zodat je die onder het depron kan doen. De bovenste komt dan tegen de rand van het depron te zitten. Dan leg je hier een mesje op, zo plat mogelijk en kan je heel makkelijk scharnier sleufjes snijden.
     
  12. Zo, even een fototje van de stand van zaken op het moment:

    [​IMG]

    Nu wachten op het depron, waarschijnlijk heb ik het komende woensdag weer.
     
  13. El_barto_

    El_barto_ Guest

    al die hoekjes en kantjes aan de romp, is dat niet moeklijk bouwen??? Of is het juist makkelijker???

    El Barto
     
  14. Het snijden is wat lastiger, maar het bouwen is hierdoor een heel stuk makkelijker ;) .
     
  15. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik wil ook zo'n depron snijder :lol: , maar hoe deed je dat ook al weer met dat papier?
     
  16. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ziet er goed uit, Jules!

    Ik weet niet meer of ik het je al gezegd heb, maar het is wel noodzakelijk dat er in beide vleugels een 700mm lange carbonstaaf 3mm wordt verwerkt.

    Alternatief is het aanbrengen van 1mm dikke balsa plaatjes op boven- en onderzijde van de vleugel.

    Heb je de lieve luisteraars al verteld wat voor brute aandrijving je in gedachten hebt voor dit kleine model?

    Toch maar liever een staaf 3mm in beide vleugels...

    Ik heb eventueel een geupdate tekening voor je beschikbaar, waar deze op staan.
     
  17. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    prop-er
    kan je die tekening mij mss stuuren
    mischien dat ik er een indoor wil maken:D
     
  18. Zal ik dan een mijn brute aandrijving aan de lieve luisteraars vertellen ;)

    Ik ga hier een fietsbel (de €15,- van rctechnics) opzetten met een Graupner 1500 li-po

    En die carbonstaaf, kan die ook nog onder de vleugel geplakt worden? Want de onderste zit er al in, dus daar kan die lastig in worden gedaan... :(
     
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb voldoende vertrouwen in de constructie.

    Carbonstaaf 3mm in de bovenste vleugel, en kruislingse verstijvingen tussen de vleugels, zoals aangegeven op de drie aanzichten.

    Mocht dit later problemen geven, kun je altijd nog 1mm balsa plaatjes op de onderste vleugel plakken.
     
  20. Zo ik krijg morgen mijn nieuwe depron (€1,50 per m2 :) ) En die geupdate tekening zou ik wel graag willen hebben. Ik moet trouwens alleen nog ergen dat vervloekte plywood vinden... Geen zaak hier die het heeft
     

Deel Deze Pagina