Bouwverslag Hovercraft van Snill & Pendelaar

• Topicstarter Topicstarter Snill
  • Startdatum Startdatum
Je moet het hout zowieso goed in de verf zetten.
Mocht je dit niet voldoende vinden dan kan je eerst het hout in de Epoxy zetten eventueel wat glasvezelmatjes gebruiken (wordt het lekker sterk van) en daarna mooi overspuiten.

Gr. Wouter

Balsa kan je ook met Porienvuller behandelen dat is een soort lak zo dik als water als je meerdere lagen aan brengt wordt het Balsahout ook nog een keihard.

Wij laten hem door een professionele spuiter en tevens buurman spuiten in een spuiterij met een 2k opvullende grondlaag en dan nog een dikke laag verf erop, onze rok is vananvond door grootmoeder in elkaar genaaid en zal komend weekend getest worden.

Nou heren het wordt een beetje stil aan het front??
Zijn de test vaarten niet goed uitgepakt....

foto's......

Ik ben benieuwd

Gr. Wouter

Ik ben snill maar ik ben mijn eigen pw kwijt pendelaar is nu op vakantie dus ik gebruk even zijn account.
Nee er zijn nog geen testruns gemaakt hij is momenteel nog steeds bij de spuiter dus dat is afwachten maar zodra ik een nieuwtje heb zal ik het posten!

mooi gemaak hoor
ik ben er ook een aan het maken, ik kan het lang niet zo netjes omdat dit het eerste model. ik meen ergens gelezen te hebben dat je voor de lift prop beter een propellor met acht bladen kan hebben. een soort blad wat ook in sommige computer ventilatoren zit.
zijn jullie er al mee verder gegaan? ik ben wel benieuwd hoe een ander het er vanaf brengt. ik heb de hele romp met zijdekken en de propulsionduct af.

Hallo allemaal,

Lang geleden dat er in deze topic gesproken is maar ik heb een aantal suggesties over het remmen van de hovercraft:
Zoals in diverse topics over hovercrafts verteld word dat ze behoorlijk traag afremmen zelfs met vol tegengas nog 5-10 meter en dat dit vervelende botsingen kan veroorzaken. Nou heb ik 2 ideetjes om dit probleem te verhelpen die beide zijn afgeleid van remmanieren voor vliegtuigen ik zou hier graag jullie mening over horen:

1. Remkleppen(Airbrakes) De meeste moderne gevechtsvliegtuigen en zweefvliegtuigen gebruiken zogenaamde remkleppen dit zijn bijvoorbeeld delen van het vliegtuig (bij onze F-16 langs de uitlaat) die omhoog naar beneden gaan waardoor de weerstand van het toestel erg hoog word en het zeer snel( in 10sec 400-500 knopen bij een f16) snelheid veliest. Zie foto:

2. Afremparachute, Een parachute die bijvoorbeeld bij de griffon 2000 onder de voortstuwingsmotor in het soort van verhooginkje waar de buis op zit waar de motor in zit daarin een vak dat aan de binnenkant dicht is een sorrt van vierkantie koker dus waar aan de voorkant luchtgaatjes zitten en aan de achterkant 1 luik dat doormiddel van een servo open en dicht kan de parachute zit in dat vak zodra je het nodig acht heel hard te remmen gooi je de motor vol in z'n achteruit en op en je het luik door de luchtgaatjes komt lucht naar binnen die de parachute naar buiten gooit die de hovercraft dan afremt, net zoals diversen straaljagers. Zie foto:

Ik hoor graag jullie mening over mijn ideen.

Excuses voor de moderaters van dit forum voor het gebruik van een andere fotouploader maar ik kon die van de site zelf niet vinden.

bij mij kan dit zowieso niet want ik heb een 2 kanaals.
maar ik denk dat je met een extra kanaal beter een speedregelaar voor de liftmotor kunt nemen. en dan een plaatje piepschuim van een cm op de bodem. zo kun je snel remmen zonder de onderkant te slopen.
ik zit met een probleem voor de liftmoter, ik heb hem nu direct aan de accus aangesloten met een 2-blads propellor
maar omdat er toch wat druk onstaad onder de rok gaat alle lucht terug via de liftprop omdat die maar 2 bladen heeft.hierdoor krijg je boven de prop veel luchtwerveling. ik denk dat hierdoor de moter weinig redement heeft en een boel energie weggooit. ik heb een 7.2v moter rechtstreeks om de accus aangesloten en er komt maar weinig lucht onder de rok vandaan. ik denk dat met een andere prop het rendement veel beter is waardoor hij beter hovert en minder energie verbruikt
ik zag op de site van tony midleton dat iemand een 16bladerige ventilator had met een vertraging van 2.9/1.

weet iemand hier meer van?? een ander voorbeeld van zo'n fan ??
hoe je zoiets maakt?

Ik heb, hiervan afgeleid ook een idee:
Aan een servo maak je een constructie dat, wanneer je het commando op je zender geeft, er een houten plaatje in het water zakt die rechtop staat, dwars op de hovercraft. Door de weerstand met het water zou hij moeten remmen.

Zelf geen idee of het werkt eigenlijk, maar het is een plotselinge ingeving :)

Dat waren mijne ook! :P
goed idee voor op hetn water maar op het land...

bij mij werken de links wel en de server ook,
kan je zo hier de plaatjes zien?
part3501_1.jpg

part3501_3_large.jpg

ja ik had ze al gezien, toch bedankt
ik weet niet of die kleppen veel zin hebben. dit is denk ik meer omdat die full scale dingen niet achteruit kunnen blazen
weet iemand iets over mijn vorige vraag?

beste sill of pendelaar.
zou een van jullie een paar detailfoto's van de trustbuis kunnen maken. ik kan uit de beschrijving niet goed opmaken hoe ze die willen zien.
mischien hebben jullie nog andere leuke gedachten voor die trustbuis.
mijn hovercraft schiet al aardig op, mijn triplex is alleen op, dus zit nu ff zonder werk.
groeten.
auke

Snill & Pendelaar
Jullie idee van die keerkleppen is aardig, maar zal in de praktijk niet werken.
Reden: je hovercraft heeft gewoon te weinig snelheid om met keerkleppen effectief te remmen.
Remparachute: idem. Het ding zal waarschijnlijk niet eens ontplooien.
Een slijtplaat onder de romp en een regelaar op de liftmotor zal waarschijnlijk effectiever zijn.
Remmen? Gas los en minder power op de liftmotor - het bul zakt omlaag. In het water zal hij dan afremmen doordat hij niet meer uit het 'dal' van de de golven kan klimmen, op het land komt de slijtplaat in aanraking met de ondergrond.

Ik ben ook net begonnen met de bouw van die Hovercraft.
Ik heb een klein vraagje .
De schotten, hoe heb je die op de bodem vast gezet. Hart op hart ? Of de buiten kant van het multiplex als leidraad.
En welke dikte multiplex, want 8 mm is niet zo makkelijk te krijgen. Ik heb dus maar 9 mm genomen.

Sorry, maar welke schotten ?
En triplex van 9 mm ???????

Wij hebben nergens een dikte gebruikt van 9 mm. Dat is veel te dik en veel te zwaar. Dan komt het gevaarte nooit omhoog.
Wij hebben alles, volgens tekening gedaan en dan kom je op balsa van 2 a 3 mm.

Pendelaar

Back