Bouwverslag Hughes MD500E NYPD-Helifreak 007

Stap 1:

Beste lezers,

Zoals bekend heb ik mijn Ecureuil KLPD uitvoering helaas verkocht. Het mechaniek staat nog even te koop op het diverse sites en hopelijk binnen kort bij een nieuwe gelukkige eigenaar.

Ik ga beginnen aan 3 nieuwe projecten, namelijk deze voor de herfst/winter, dan de Ranger III-TREX700 FBL (winter) en hopelijk begin voorjaar de Hirobo EC 120 met PHT2 turbine motor. Maar laten we eerst maar eens met deze beginnen......;)

Het idee van de bouw van deze prachtige semi-scale Hughes MD500E is ontstaan op het veld bij Hulten tijdens het zeer geslaagde schaalmeeting georganiseerd door RC.Heliparts Crew en BLC.

Ik zag dit type heli romp vliegen door Fireman Bonkie en zag meteen hoe wendbaar deze heli is. Eenmaal ook nog eens van dichtbij te hebben mogen zien hoe hij nieuw uit de doos geleverd wordt bij de inschrijftent van RC.Heliparts.....was ik meteen verkocht.

Vroeger had ik echt helemaal niks met deze type heli.Wel een paar keer mee gevlogen op de Phoenix (met 5 blad) en merkte wel dat hij lekker vloog, maar moest er zelf niet aan denken om een Hughes te hebben.

Nou eenmaal dus gezien hoe groot en ruim deze romp is ben ik meteen gaan Googlen om de verschillende Hughes rompen in 50/600 formaat te bezichtigen. Ik kwam uit op 2 modellen die mij erg aanspraken en dat waren de Align HF6001 NYPD en de HF6002 Breitling. Nu nog een keuze maken..........1 ding wist ik.......IK MOET HEM HEBBEN!!!!

De keuze is gevallen op de Align HF6001 NYPD om toch een beetje in het politie sfeertje te kunnen blijven!!! Ik vlieg nog niet echt bij een club, dus waar ik af en toe "wild" vlieg en de politie soms wel effe een kijkje komt nemen, hou ik ze tenminste als vriend ;).

Ik heb vandaag effe een telefoontje gepleegd rond 16:45 naar RC.Heliparts, effe overgemaakt en de volgende avond om 19:21 wordt er bij de deur gebeld.... En yesssssssssssssss hij is er.....


Deze kit ga ik dus de komende weken in elkaar zetten en wat op pimpen met; een cockpit met verlicht kant en klaar met navigatie verlichting set (Skyhunterhobby USA), een Flycam 2 of 3,een Flircamera (Aerodyne USA), Searchlights, 5 Bladed Rotorhead (weet alleen nog niet van welk merk) Piloot en een eigen nog te gaan ontwerpen bodemplaat en stoelen voor piloot en mede pasagier.

Ik heb voor de bodemplaat een aantal bouwtekeningen ontvangen van een Amerikaan waarmee ik via een Amerikaanse forum mee in kontakt ben gekomen die ook deze NYPD heeft gebouwd.

Voor het mechaniek heb ik gekozen voor de nieuwste TREX600 3G FBL Limited Edition. Waarom??? Ik vond al die aluminium en carbon erg mooi en licht van gewicht, maar dan ook meteen een FBL systeem voor als ik bijv. in de toekomst een Jet Ranger romp of i.d. extra erbij wil hebben op 600 size gebied.

Nou dus jongens.....weer een nieuw draadje erbij de "Schaalhelikopters"

Hier alvast de eerste beelden van de aankomst tot het in elkaar bouwen in 1 avondje en de gemonteerde searchlight....

full


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey hey Helifreak, zo te merken heb je jezelf een aardige kit kado gedaan.
Je nieuwe Hughes ziet er echt schitterend uit.
Als trainer vlieg ik momenteel met een Radical van Century.
Daar ik het niet zo heb voor POD & Boommodellen denk ik eraan om, deze winter tussen de Cobrabouwwerkzaamheden door, de mekaniek in een rompje te monteren. Jouw mooie keuze brengt mij enorm in verleiding om eveneens voor een Hughes 500 te gaan. Maar dan wel niet voorgelakt, zodat ik er een Magnum P.I.-motiefje op kan sproeien.

Heligroeten en veel plezier met de bouw,

Nick
 
Dat is een mooie romp, ik heb datzelfde kleurenschema om een TT Mini Titan 325 zitten.
Zit wel op je verslag van de EC120 te wachten, ik heb ook plannen met de PHT2 maar dan met een andere Hirobo romp. ;-)
 
Het heli virus neemt ernstige vormen aan als ik je zo volg... maar wees gerust, er schijnt geen remedie voor te zijn ;-)

Ben benieuwd naar je bouwervaringen dus zal ook deze met belangstelling volgen.
Het ziet er in ieder geval fraai uit.

En dan de EC120, dat is toch een hele stap zo'n turbine. Gelukkig heb je goede hulp in de persoon van Albertino, het lijkt me toch iets wat je niet zomaar even de eerste keer alleen oppakt.

Maar fantastisch is het! Keep us posted!

Gr, Roy
P.s. bij de Hulten 2011 inschrijving heb je staan "EC120 nitro of turbine" hoezo nitro? Turbine! ;-)
 
Zo te lezen begint het turbinevirus aardig te bijten in schaalheliland!!!
Sedert ik in Hulten de Mil Mi-24 van Matthias Struph heb zien vliegen ben ik ook helemaal verkocht... zowel aan de Mil, als aan een turbine-aandrijving.

Heligroeten, enne ik heb vandaag een nieuw spaarvarken gekocht dat luisterd naar de naam "Hind",

Nick
 
Hey mannen,

Bedankt voor het warme onthaal van dit nieuwe draadje...;)

Nick: De Radikal van Century is ook erg mooi. De herinneringen uit de jaren 80 met Magnum P.I. zul je zeker gaan beleven op het moment dat jij ook die Hughes romp vliegt dat weet ik wel zeker!!! hahaha ik zit hier gewoon effe te lachen wanneer het deuntje hier door mijn hoofd giert en dan zie je dat ding vliegen boven die villa's en land dan pal naast een Ferrari ;). Goede oude tijden man....(ik ben 35 haha, dus heb het nog mee mogen maken). Om verder in te spreken op je andere post.....uhfffff dat geluid uit die Hind....dat gezweef als Micheal Jackson R.I.P. door de lucht.....die kerozine geur........gewoon besmettelijk!!! Heb je ook zo'n varkentje voor me :confused:

Tiger: De PHT2 ga ik ook in een EC 120 romp van Hirobo bouwen zoals alles gepland is. Ik zou er eigenlijk eerder dan dit project aan beginnen, maar er zijn wat wijzingen gekomen in de planning. Ik ben iemand die toch wel erg perfectionistisch kan zijn. Zo kan ik erg tevreden zijn met iets, maar ook helemaal ontevreden als ik niet heb/krijg wat ik wil. Sinds mijn entree in deze hobby wilde ik alles gewoon perfect. Ik wist vanaf dag 1 dat alles wat ik vlieg in een romp moet zitten. Zodoende hadden mijn eerste 2 heli's meteen een al romp, zonder dat ik wist wat het woord "hoveren" betekende.....je snapt hem???:D

Roy: Jij hebt mij gevolgd en mede door jou heb ik veel ervaring opgedaan uit mijn eerste daadwerkelijke bouwproject van de Ecureuil. Sinds ik op 12 sept j.l. in Hulten ernstig ben besmet met het "Turbineculose Virus" ben ik nu ongeneeslijk heliziek!!!!! Daardoor heb ik acuut besloten om mijn hangar wat op te ruimen om plek te maken voor 2 nieuwe projecten, om mijn leven plezieriger te kunnen maken met een langere levensduur. Nogmaals, dit virus is ONGENEESLIJK!!!

Heb besloten om alvast mijn hele Thunder Tiger vloot te koop te zetten en in tussen tijd een nieuwe voorgespoten romp besteld met een TREX 600 3G FBL Limited Edition mechaniek bij mijn grote vriend Albertino van RC Heliparts. De bedoeling is dat ik deze dus nu ga bouwen en deze heli ga gebruiken wanneer de vingerkriebels beginnen (1 van de symptomen:D) als de windkracht en de regen in ons landje mij even met rust laten. Nou de romp is zoals bekend meteen verkocht. Had 11 wachtenden voor de romp, het mechaniek die wacht nu al een week of 2 voor een nieuw baasje. Even wachten dus.........om het varkentje weer bij te vullen.

Even een toelichting over de EC-120. Hij komt kant en klaar en ongespoten met het volgende; romp & skids, fenestron 155mm, volledige cockpit met seats, en een 60-90 mechaniek & 2 bladskop voor €1779,-. Waarom ingeschreven als nitro of turbine? Ik ga hem eerst invliegen met een OS 91 RZ-H (uitlaat aan de onderkant ipv zijkant). Aangezien Hulten in 2011 al in Juli gepland is, ga ik zien hoe gehoorzaam het varkentje die ik van Nick ga krijgen :D zal zijn. Zij zal luisteren naar de naam "PHT2" op z'n Engels hahaha. Die turbinemotoren kosten wel 2 rompen van Hirobo en dan komen nog wat accesiores bij. Dus dat varkentje zal ik goed aaien en paaien!!!
Dus vandaar zo ingeschreven...Mijn streven is in ieder geval dat hij in Hulten kerosine geur kan verspreiden over het veld ipv nitro. Afhankelijk van hoe de ontwikkelingen zich voortzetten, is dan ook de vraag dan ook wie de piloot van deze kist zal zijn ik of Albertino. In overleg is al besproken dat de EC-120 in ieder geval opstald zal blijven tussen zijn grotere turbine broers van Albertino, zodat hij nergens hoofdpijn van kan krijgen. Ik zal hoe dan ook wat theorie & praktijk lessen moeten volgen bij Albertino en mogelijk ook bij Fred Coenen, om het turbine vliegen te leren en theoretisch te kunnen begrijpen. Het is toch wel een heel andere wereldje waar je in stapt. Dus bij deze het verhaal rondom de EC-120.....

Tot slot heb ik vandaag nog even wat werk verricht aan de romp en hopelijk begin ik dit weekend met het bouwen van het mechaniek.

Dat was het dan voor vandaag.

Stap 2 volgt spoedig............
 
Laatst bewerkt:
Back
Top