Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Dat kun je wel stellen. Het ligt er nu een week en dat is nog niet eens heeeel lang als ik de verhalen lees. Maar toch vind ik het onzin dat dit zo lang moet duren, betalen moet je toch. Dus voor dat geld kan je eigenlijk toch wel een beetje snellere douane service verwachten. Maar ach, het is een hobby dus zal niet verder klachen haha.

Ik heb een flexas van dr.psycho die ik niet vertin. De as is namens zeggen al vrij hard en past perfect in de bijbestelde starre koppeling. Die je overigens met twee inbusjes borgt. De as is in mijn draadje wel te zien mochten mensen benieuwd zijn.

Ik vind je paintjob echt schitterend. Hoe maak je in .... Naam die racy vakjes?

Groet,
Erwin
 
Inderdaad veel afplakken! Zie de vorig pagina; de hele boot is zwart ;)
Je begint met een stuk vinyl (bij een kantoorwinkel te koop). Daar teken je met een lineaal een ruitpatroon op, zoals je die op je boot wilt hebben. Dan snij je met een X-acto mesje langs een stalen liniaal de ruitjes langs de uitgetekende lijnen uit. Vervolgens moet je ze heel precies om en om op de boot plakken om een mooie aansluiting te krijgen.

Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk. Je moet er alleen wel veel geduld voor hebben. Dat geldt voor 95% van deze hobby :)
 
Vanmiddag weer even gevaren. Omdat de Hydromite erg snel uit het water lichtte aan de turnfin zijde, heb ik de rechte turnfin vervangen door een gebogen turnfin van aluminium:

DSC03546.jpg


Het sturen deed hij beter, maar deze turnfin geeft duidelijk meer weerstand; de snelheid is minder. Helaas maakte ik een redelijke klapper, met een 360graden flip door de lucht. Daardoor brak de roerhouder helaas af:

DSC03549.jpg


Hier een kort filmpje met de eerste keer varen met de gebogen turnfin. Conclusie: vaargedrag wordt onvoorspelbaarder, dus deze turnfin gaat er weer af. Ook moet ik de prop iets meer naar beneden richten denk ik, want ik blijf de Hydromite maar flippen. Het gewicht zal ook wel een rol spelen, want vaarklaar weegt hij maar 995 gram.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij vaart nog aardig strak zo te zien. Jammer van je roer zeg. Je zag hem duidelijk wind pakken en daarna dacht ie te kunnen vliegen haha. Maarja, heb je wel weer wat leuk knutselwerk (althans, als je daar net even zin in had).
Heb je nog een paar (beloofde foto's) van je turnfin setup?

Groet,
Erwin
 
Laatst bewerkt:
Met het bovenstaande filmpje was het nog voorzichtig wat testen. Zoals je ziet was de afstelling nog niet helemaal oke.
Met de nieuwe turnfin is hij goed op het water te houden! Het gas kan er dus goed op nu.

Hieronder de beloofde foto's. De twee lijnen op de turnfin geven de twee knikken aan. De grootte van de turnfin is net iets groter dan de standaard vin (langer). De vorm is bijna hetzelfde als origineel. De turnfinhouder staat loodrecht op het water. Voor mijn Hydromite is dit de beste setup!

DSC03637.jpg


DSC03639.jpg


En nog een fotootje van de prop setup:

DSC03302.jpg
 
Leuke zelfbouwfin. Bedankt voor de foto's. Ik ga natuurlijk eerst mijn eigen turnfin proberen. Als ik merk dat dit toch niet echt aan de verwachtingen voldoet ga ik spelen met de fin. (dit is mijn eerste hydro dus weet eigenlijk niet eens hoé het vaart).

Groet,
Erwin
 
Het is druk op Hydromite gebied :) Van mijn kant ook even een update.

Vanmiddag gevaren in het zonnetje. Ik gaf het in de andere Hydromite topics al een beetje aan; hij vaart eindelijk strak en stabiel. Ik heb nu een aantal runs niks meer aan de afstelling veranderd en ik 'spaar' de Hydromite steeds minder. Deze run heb ik bijna alleen maar volgas gegeven. Typisch vind ik dat volgas de bocht krapper genomen kan worden dan halfgas.

De topsnelheid kon beter: 70,7 km/u. Maar het is wel lekker varen zonder de hengel uit te werpen!
 
Even het topic weer omhoog. Ik heb vandaag eens met cameraman gevaren :)

Hij gaat nog steeds goed! 4.5 minuut het gas erop en strak over het water.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit ook met een stuiterende boot, met gebogen turnfin.

Ik heb gelezen dat de vouw in de turnfin evenwijdig moet staan aan de lijn onderkant propnaaf-onderkant drijvers )op rechte tafel uitlijnen). Dit heb ik al diverse keren gecontroleerd,
maar de boot blijft stuiteren.

Iemand hier ervaring mee/ suggesties?

Bvd Bastiaan

(Of is dit vervuiling van dit topic?)
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat de turnfin beter werkt als hij wat schuin naar achteren staat, zie foto's boven. Ik had hem eerst recht naar beneden staan, maar toen begon hij ook wat te hoppen.

Daarnaast is het zwaartepunt heel belangrijk. Hoe ligt je lipo? Ik heb hem overdwars voorin liggen, tegen het neusschot en dan een stukje de linker sponson in om het prop koppel tegen te gaan.

Een Hydro is een van de meest lastige rompen om goed af te stellen. Ik heb ook flink geëxperimenteerd met de prophoogte, turnfin en zwaartepunt. Succes!
 
9 jaar later en still going strong [emoji41] In de vakantie heb ik de tijd om lekker te varen. Gisteren al de Hydromite nat gemaakt, maar binnen 1 minuut lag het roer eraf.

989f3054b9ba46d68bcb41270325ddbc.jpg


Vandaag kon het gas er goed op. De lipo is niet de nieuwste meer, maar ik heb lekker even wat rondjes kunnen varen.

a63ce72d1ee553aee5c0d14533d335db.jpg


 
Afgelopen weekend heb ik met de Hydromite en Mini Mono gevaren. Ze hebben een gelijkwaardige setup; beiden een 3S 3000mAh lipo, 60A regelaar en een 2845 motor. De Hydromite een 3900kV motor met een 31mm propje en de Mini Mono een 3450kV motor met een 36mm prop.

De topsnelheid os op 1km/u gelijk aan elkaar. In de bochten legt de Mini Mono het af, zoals verwacht.
Hier een filmpje, waar ik de rondetijden klok. Niet heel wetenschappelijk, maar toch een leuk vergelijk.

 
Back
Top