Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Discussie in 'Speedboten' gestart door Pasqual, 11 jun 2004.

  1. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Dat kun je wel stellen. Het ligt er nu een week en dat is nog niet eens heeeel lang als ik de verhalen lees. Maar toch vind ik het onzin dat dit zo lang moet duren, betalen moet je toch. Dus voor dat geld kan je eigenlijk toch wel een beetje snellere douane service verwachten. Maar ach, het is een hobby dus zal niet verder klachen haha.

    Ik heb een flexas van dr.psycho die ik niet vertin. De as is namens zeggen al vrij hard en past perfect in de bijbestelde starre koppeling. Die je overigens met twee inbusjes borgt. De as is in mijn draadje wel te zien mochten mensen benieuwd zijn.

    Ik vind je paintjob echt schitterend. Hoe maak je in .... Naam die racy vakjes?

    Groet,
    Erwin
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Dat noemen ze flip-flop in het paintbrushgebeuren, Dirk Jan heeft het hogerop beschreven (véél afplak en snijwerk).

    Groeten, Jan.
     
  3. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Inderdaad veel afplakken! Zie de vorig pagina; de hele boot is zwart ;)
    Je begint met een stuk vinyl (bij een kantoorwinkel te koop). Daar teken je met een lineaal een ruitpatroon op, zoals je die op je boot wilt hebben. Dan snij je met een X-acto mesje langs een stalen liniaal de ruitjes langs de uitgetekende lijnen uit. Vervolgens moet je ze heel precies om en om op de boot plakken om een mooie aansluiting te krijgen.

    Eigenlijk is het helemaal niet moeilijk. Je moet er alleen wel veel geduld voor hebben. Dat geldt voor 95% van deze hobby :)
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Vanmiddag weer even gevaren. Omdat de Hydromite erg snel uit het water lichtte aan de turnfin zijde, heb ik de rechte turnfin vervangen door een gebogen turnfin van aluminium:

    [​IMG]

    Het sturen deed hij beter, maar deze turnfin geeft duidelijk meer weerstand; de snelheid is minder. Helaas maakte ik een redelijke klapper, met een 360graden flip door de lucht. Daardoor brak de roerhouder helaas af:

    [​IMG]

    Hier een kort filmpje met de eerste keer varen met de gebogen turnfin. Conclusie: vaargedrag wordt onvoorspelbaarder, dus deze turnfin gaat er weer af. Ook moet ik de prop iets meer naar beneden richten denk ik, want ik blijf de Hydromite maar flippen. Het gewicht zal ook wel een rol spelen, want vaarklaar weegt hij maar 995 gram.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Hij vaart nog aardig strak zo te zien. Jammer van je roer zeg. Je zag hem duidelijk wind pakken en daarna dacht ie te kunnen vliegen haha. Maarja, heb je wel weer wat leuk knutselwerk (althans, als je daar net even zin in had).
    Heb je nog een paar (beloofde foto's) van je turnfin setup?

    Groet,
    Erwin
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2012
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Met het bovenstaande filmpje was het nog voorzichtig wat testen. Zoals je ziet was de afstelling nog niet helemaal oke.
    Met de nieuwe turnfin is hij goed op het water te houden! Het gas kan er dus goed op nu.

    Hieronder de beloofde foto's. De twee lijnen op de turnfin geven de twee knikken aan. De grootte van de turnfin is net iets groter dan de standaard vin (langer). De vorm is bijna hetzelfde als origineel. De turnfinhouder staat loodrecht op het water. Voor mijn Hydromite is dit de beste setup!

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nog een fotootje van de prop setup:

    [​IMG]
     
  7. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Leuke zelfbouwfin. Bedankt voor de foto's. Ik ga natuurlijk eerst mijn eigen turnfin proberen. Als ik merk dat dit toch niet echt aan de verwachtingen voldoet ga ik spelen met de fin. (dit is mijn eerste hydro dus weet eigenlijk niet eens hoé het vaart).

    Groet,
    Erwin
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Het is druk op Hydromite gebied :) Van mijn kant ook even een update.

    Vanmiddag gevaren in het zonnetje. Ik gaf het in de andere Hydromite topics al een beetje aan; hij vaart eindelijk strak en stabiel. Ik heb nu een aantal runs niks meer aan de afstelling veranderd en ik 'spaar' de Hydromite steeds minder. Deze run heb ik bijna alleen maar volgas gegeven. Typisch vind ik dat volgas de bocht krapper genomen kan worden dan halfgas.

    De topsnelheid kon beter: 70,7 km/u. Maar het is wel lekker varen zonder de hengel uit te werpen!
     
  9. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Even het topic weer omhoog. Ik heb vandaag eens met cameraman gevaren :)

    Hij gaat nog steeds goed! 4.5 minuut het gas erop en strak over het water.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Wat een prachtig vaarbeeld. Ik moet nodig aan het afstellen als ik dit zo zie. Mijne stuitert nog wat.
     
  11. Bastiaan1

    Bastiaan1

    Lid geworden:
    6 aug 2012
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Limburg
    Ik zit ook met een stuiterende boot, met gebogen turnfin.

    Ik heb gelezen dat de vouw in de turnfin evenwijdig moet staan aan de lijn onderkant propnaaf-onderkant drijvers )op rechte tafel uitlijnen). Dit heb ik al diverse keren gecontroleerd,
    maar de boot blijft stuiteren.

    Iemand hier ervaring mee/ suggesties?

    Bvd Bastiaan

    (Of is dit vervuiling van dit topic?)
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2013
  12. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mijn ervaring is dat de turnfin beter werkt als hij wat schuin naar achteren staat, zie foto's boven. Ik had hem eerst recht naar beneden staan, maar toen begon hij ook wat te hoppen.

    Daarnaast is het zwaartepunt heel belangrijk. Hoe ligt je lipo? Ik heb hem overdwars voorin liggen, tegen het neusschot en dan een stukje de linker sponson in om het prop koppel tegen te gaan.

    Een Hydro is een van de meest lastige rompen om goed af te stellen. Ik heb ook flink geëxperimenteerd met de prophoogte, turnfin en zwaartepunt. Succes!
     
  13. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    9 jaar later en still going strong In de vakantie heb ik de tijd om lekker te varen. Gisteren al de Hydromite nat gemaakt, maar binnen 1 minuut lag het roer eraf.

    [​IMG]

    Vandaag kon het gas er goed op. De lipo is niet de nieuwste meer, maar ik heb lekker even wat rondjes kunnen varen.

    [​IMG]

     
    M.l.v.Doesburg, Tamiya1970, Dim L en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    We zijn alweer in het volgende seizoen sinds de laatste post. Vandaag weer lekker gevaren, onder andere met de Htdromite. De lipo's worden wat minder, maar alsnog zit er genoeg snelheid in. Hierbij een filmpje:

     

Deel Deze Pagina