Bouwverslag IAF Lavi

Tadango

Forum veteraan
Het heeft even geduurd (wachten is altijd zooooooo zwaar) maar afgelopen vrijdag heb ik de meeste delen van het nieuwe project kunnen ophalen : De IAF Lavi. De kit is voorbewerkt door de maker wat aardig wat werk scheelt. Het mooiste is dat er geenhandleiding bij zit :) Lekker zelf alles uitzoeken en bedenken. Heerlijk in deze arf tijd.

Als eerste alles maar eens inelkaar gezet zover dat ging.
CIMG7261_JPG.jpg

CIMG7263_JPG.jpg

Past allemaal erg netjes. Ook van binnen ziet het er goed uit. Genoeg carbon mat gebruikt. De romp is zelf al lekker dik bij de inlaat dus het is erg degelijk.

CIMG7265_JPG.jpg

CIMG7266_JPG.jpg

Onderstel komt van Behotec gebaseerd op het C50 mechanisme. Lekker robuust en voor dit model meeeeeer dan voldoende. Zal niet snel beschadigen :) Onderstel komt al een deel inelkaar maar er is toch nog wat werk aan. De gaten in de banden moeten nog geboord (altijd leuk werk, rubber boren) en alle vlakke kanten moeten aan de assen geslepen worden. Daarvoor moet wel alles uitgelijnd en gepast worden. Alles inelkaar gezet en de kist op zijn poten gezet.

CIMG7268_JPG.jpg

CIMG7269_JPG.jpg

Ziet er goed uit, mooie hoek. Helaas zaten de wielen wat klem in de romp, lockte lastig. Dus nog wat aan de spanten geslepen en de gaten wat aangepast en het loopt nu mooi. Gaat met 3bar nog makkelijk uit zonder haperingen, en dat ik prima. Voorpoot heeft ook de servo montage kit erop, geen gedoe met staaldraden. Daar is ook net geen ruimte voor. De wielen klappen naarelkaar toe.

CIMG7270_JPG.jpg

Het ventiel heeft een dubbele werking : Retracts en remmen in 1. De leidingen kunnen zo heerlijk kort blijven. De slangen zitten nu nog net iets anders. De reductie zit in het ventiel en als de neuspoot beweegt gaat de lucht die uit de cylinder loopt via het festo kruis naar de cylinder aan de andere kant. Raar maar je ziet het gebeuren. De hoofdpoten zitten nu tegenoverelkaar en dan loopt het een stuk beter synchroon.

CIMG7281_JPG.jpg

Daarna met de bevestiging van de kap bezig geweest. Je moet vanbinnen erbij kunnen en dat kan niet als er meer binnenin gelijmd zit. Dus eerst de montage strips in de romp gelijmd, mooi parrallel. De randen van het grote gat wat schuin gemaakt zodat de kap niet blijft haken. Het gaat nu allemaal heel soepel en makkelijk.

CIMG7272_JPG.jpg

CIMG7276_JPG.jpg

De strips zitten ook in de kap inmiddels, sluit heel netjes aan. Alleen achter zit hij iets getordeerd. Er komen schuif vergrendelingen voor en achter die het aardig recht trekken.

Ook even gekeken hoe alles accu's voorin kunnen liggen. De luchttank komt daar ook maar, zijn we die ook weer kwijt. Accu's worden 2 x 2s LiFe voor de ontvanger, 3s 3600 LiPo voor de turbine en 2s 1800 LiPo voor de verlichting.

CIMG7282_JPG.jpg

CIMG7285_JPG.jpg

Inmiddels al weer aardig wat verder maar de foto's lopen wat achter ;) Zal vanavond wat meer maken.

Hey Herman!

Das een mooi kissie! en al lekker onderweg zie ik!
Van harte met je nieuwe aanschaf en ik ga je volgen!

PS:Wat voor turbine???

Heee Herman,

Jij ook nog de beste wensen.

A joh alweer bijna vliegklaar ;-)

Bouw ze.

Grt,
Berto.

Iedereen ook nog het beste voor 2012 gewenst natuurlijk :)

Een lavi ziet er super uit en je ziet ze niet vaak. De keus hiervoor was dan ook niet moeilijk. Formaat is ook mooi handelbaar en je zet hem snel en eenvoudig inelkaar op de club. Echt zo'n kistje voor een clubavond ;)

Vliegklaar..... nee, nog lang niet, maar het schiet wel lekker op :)

De motor wordt een Booster 160+. Vliegklaar hoop ik 15kg of minder, maar 16 mag ook nog net. Dan nog 1:1 vermogen. 3L brandstof mee, moet 7 minuten net redden denk ik.

Sommige dingen lijken simpel en zo klaar, kosten dan een paar uur. Tja, is niet anders. Dit is al gedaan, accu plaat montage. 2 lagen triplex met een inslagmoer eronder verlijmd met ingedikte epoxy. Bouten zijn 4mm, gaat geen kant op.

CIMG7293_JPG.jpg

De kap over de neuspoot, houdt een hoop rotzooi tegen.

CIMG7294_JPG.jpg

Zo zitten de lucht slangen nu, lekker simpel en kort.

CIMG7295_JPG.jpg

Dit duurde dus wat langer, de servo montage. Het originele idee was een houten strip over de servo en met moeren vastzetten. Helaas, te hoog, of de vleugel te dun, net wat je wilt. Kwam ik dus achter toen alles klaar was. Tja, iets met weten en meten..... De oplossing is een alu strip met Z kanten, past prima. Is wat meer werk om die strips zo te buigen, kan maar exact op 1 manier. De beugel moet exact strak langs de servo en de Z mag ook niet te diep want dan houdt het draad op de bout op. Maar goed, 1 is klaar, later maar de andere 3 maken.

CIMG7287_JPG.jpg

Toen maar verder gegaan met de achterkap aan de onderkant. Deze sluit de turbine straks af. Deze kap is een leuke uitdaging, past niet helemaal lekker vanzelf. Je moet hem met flink wat kracht op zijn plek zetten. Voor zitten 2 4mm carbon stiften om hem op zijn plek te dwingen, achter 4mm bouten. Aan deze kap komen straks ook de landings vinnen vastgeschroefd dus de kap moet wel goed vast zitten. Gaat zo geen kant meer op. De naad is bijna perfect, beetje plamuur en super strak dan.

CIMG7289_JPG.jpg

CIMG7290_JPG.jpg

De intake voor ook grof op maat gemaakt en gepast, en dat zit erg netjes. De naad wordt straks mooi dichtgeplamuurd.

CIMG7296_JPG.jpg

Tot zover de voortgang :) Morgen clubavond, materiaal ophalen voor de radio plaat :)

ff gegoogeld, Was even benieuwd naar wat voor kist t was.

Wel een leuk linkje:

Lavi

Welke fabrikant is deze kit van eigenlijk?

Altijd al mooie kist gevonden de Lavi, jammer dat het project nooit verder is gekomen. Maar ja, wat wil je als je van die yankies een berg speciale F16's kado krijgt ha ha ah! ;)

Flinke bak trouwens, wat zijn de afmetingen?

Groetjes,
Gerald

Ik vindt een delta altijd mooi om te zien en ze vliegen ook lekker. Deze vleugels staan nog iets naar achteren, ziet er super uit. Hij wordt lang niet schaal, gewoon leuk sportschaal.

Afmetingen vallen mee hoor, kamer is niet zo groot :( Ik moet het nog meten maar het zou iets moeten zijn als:
1.60m span
2.20m lengte
15kg vliegklaar met 3L brandstof. Zal iets meer worden, ik bouw ook verlichting in edg.

Romp past precies in de auto, neus ligt mooi tussen voorstoelen. Breedte kan dan net. Op de poten past het wellicht anders, zie ik vanavond.

héél mooi ding, heeft in de ontwikkeling blijkbaar wel dicht bij de F16 gestaan...Er is trouwens ooit een prototype geweest van een F16 met een deltavleugel.....

Is een mooie afwisseling van de 'klassiekers" op't plein....

Dus is een one-of?

Wim

Wim
hier komt er niet 1 van maar binnen onze club een hele kudde van 6 stuks het is teveel werk om voor 1 model alles in vol gfk te maken dus hebben we de koppies bij elkaar gestoken om er een mooi projekt van te maken
gr.Pieter

Pim schiet ook al op hoorde ik, heeft de vleugel bevestiging ook al klaar. Ik ga voor met een bout / vleugelmoer fixeren / borgen en achter komt nog een 5/6mm carbon pen zodat hij daar ook gefixeerd blijft zitten.

hoi Herman
zal dat nodig zijn?je hebt ook al de vleugelbevestiging aan de buis
suc6 zal die van mij volgende week ophalen
gr.Pieter

Tijd voor een update :) Schiet al lekker op.

Wieldeuren worden opgengeduwd door gelijders en dicht getrokken via een staaldraadje

CIMG7317_JPG.jpg

CIMG7318_JPG.jpg

De stekkers naar de vleugel zitten in een houder in de romp. In de vleugels zitten ze los zodat er geen krachten op komen.

CIMG7321_JPG.jpg

CIMG7326_JPG.jpg

De servo aansturing is lekker degelijk. 3mm staaldraad en goede kwiklinks en kogels

CIMG7327_JPG.jpg

De vleugels zitten op 2 punten vast aan de romp. Voor zit een inslagmoer waar je via de binnenkant romp een bout in draait. Aan de achterkant zit een 5mm stalen pen die in een alu klemblok wordt vastgehouden. Zo zit de vleugel strak aan de romp en heb je geen gedoe met gaten in een vleugelbuis edg.

CIMG7323_JPG.jpg

CIMG7325_JPG.jpg

Tot slot ook de plaat waarop de canard edg komen vastgelijmd. Mooi met ingedikte epoxy aan de zijkanten vastgelijmd en met normale epoxy in het midden verlijmd. Er komt nog een glasmat over de plaat waar hij aan de romp zit, als extra borging. Toch kan ik me niet voorstellen dat dit nog ooit loswil. De hoppertank krijgt hier ook mooi een plek, en achter de hopper komt de brandstof pomp denk ik.

CIMG7330_JPG.jpg

Ja, mooie hopper alleen moet deze terug, zo lek als een mandje. 1 kant is iets te dun gelamineerd. Komt snel een vervanger als het goed is. Het plan is om over 1,5 week even een testvluchtje te maken, Pomp en kleppen hebben inmiddels een plek op de canard plaat. De canard servo's zitten inmiddels ook. Ook ben ik met de tank begonnen. 4mm messing buis met messing stelringen hardgesoldeerd als gewicht via 6mm slang op de tank doorvoer. Ontluchting wordt 4 of 5mm messing buis gesoldeerd op de doorvoer.

Dan nog even een plaat maken voor de ontvanger edg.

Back