Bouwverslag IAF Lavi

Oeps dat is jammer van die lekke UAT dat zou eigenlijk helemaal niet mogen voorkomen te gek voor woorden.

Ik gebruik deze en ik ben er zeer tevreden over, voor het verkoop adres doe mij maar even een pbtje
img1459956001.jpeg

Gr Japioo

Laatst bewerkt:
Hey Jaap,

Ja leuk, die past niet in het gat. Heb jij vroeger niet met die ronde en vierkante blokken gespeeld? ;)

Andere hopper komt eraan, geen probleem. Ze werken echt super.

Hey Herman,

Die plaat van de canard, met die mooie puzzel verbinding in het midden, ben je niet bang dat dat door zakt?

Er zit straks natuurlijk peut in die hopper welke op die plaat drukt + G-krachten + de druk die via de assen van de canards op de plaat drukken? Breken de canards straks uit....????

Of is het aan de onderkant ondersteunt?

Just asking... :-)

Het is goed sterk hoor ;) Plaat is aardig dik. Er komen nog steunen voor aan de zijkant onder de plaat om de neus sectie extra stijfheid te geven. Met de canards krijg je die plaat echt niet onderuit, dan zijn de canards inmiddels afgebroken. Hopper valt ook wel mee, 300cc. er kan altijd een alu profiel aangeschroefd worden als het nodig is.

@Herman

Jazeker heb ik daar vroege mee gespeelt maar ik heb jaja verder gespeelt/geleert dat ik daar een passtuk voor kan maken zodat het wel past.

Have a nice day

Zaterdag ook even kabels en stekkers kopen om langere turbine sensor kabels te maken. Dan zijn ze mooi op maat gemaakt. De power kabels zijn MPX stekkers, dus dat is wel op voorraad.

nou de hopper is alweer geregeld toch mooi geregeld dat de maker ervan kleur bekend en snel voor een nieuwe zorgt daar kunnen sommige leveranciers een voorbeeld aan nemen kan Herman weer lekker verder om zijn Lavi als eerste het luchtruim te laten kiezen
gr.Pieter

De heleboel eens gewogen vandaag. De motor heb ik achter even snel vastgezet voor het zwaartepunt. Zwaartepunt zit wel goed, lood niet nodig, wellicht zelfs iets naar achtere verhuizen, maar wellicht komt het net precies goed uit. Gewicht wordt ik iets minder blij van, 12.5kg nu. Er moet nog zeker 1kg bij aan spullen om hem vliegwaardig te maken. Dan nog 1kg afwerking met cockpit en spuiten edg. Totaal 14.5kg met lege hoofdtank. 3L brandstof maakt een startgewicht van ongeveer 17.5kg. Motor doet 16kg, dus dat gaat wel goed weg. Motor toch maar weer vol openzetten, 11kg voor een eerste vlucht is wat mager.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tank is inmiddels ook al klaar. Ontluchtings pijpje is hardgesoldeerd op de doorvoer. er zit een schuine kant aan zodat hij nooit tegen de tank aan kan komen en kan blokkeren. Hij zit nu precies tegen de rand aan, maximaal naar boven.

IMG_20120112_081329_jpg.jpg

Brandstof leiding is 4mm messing met een klunk van messing stel ringen die erop gesoldeerd zitten. De pijp raakt bijna de bodem zodat de laatste restjes er nog worden uitgehaald. De lavi landt behoorlijk high alpha dus de brandstof zit mooi achterin :)

IMG_20120112_081335_jpg.jpg

Dat soort storingen bestaan niet meer met de moderne ontvangers :)

Schiet al weer aardig op. De meeste electronica zit.

IMG_20120114_233502_jpg.jpg

Alle turbine onderdelen mooi bijelkaar

IMG_20120114_233512_jpg.jpg

Radioplaat gemaakt met voldoende ruimte eronder voor kabels en stekkers. Hier is ook nog ruimte voor de verlichting stroom regeling. De licht controllers zitten wel bovenop.

IMG_20120114_233529_jpg.jpg

De stekkers zitten ook aan de accu's en ik heb helemaal voorin een satelliet geplaatst. Ook stukjes klitteband vastgeschroefd waarmee de accu kabels worden vastgezet. Kan snel los en vast tijdens montage.

IMG_20120114_233622_jpg.jpg

Nee, 1 voor de afterburner en 1 voor de naviatie verlichting. Ik heb de man van optotronix voorgesteld om combi software te maken, vond hij een goed idee en ging hij zeker overnadenken.

TODO:
- Intake vastlijmen (zo even epoxy mengen :))
- Kap achter pasmaken met de turbine beugel
- Kap vergrendeling plaatsen
- Satelliet in de staart plaatsen en kabels verlengen
- Kabels voor opbinden

Nadat alle kogel links binnen zijn
- Servo's in de vleugels vastzetten
- Uitslagen afstellen

Nadat de hopper en uitlaat binnen zijn
- Motor vastzetten
- Brandstof leidingen plaatsen
- Tank vastzetten

uitlaat en kogellinks liggen al in de auto dus dat morgenavond mooi mee en dan hopen dat we zondag a.s. hetzelfde weer hebben als vandaag met hetzelfde plezier als vandaag(7 vluchten met de Elan)dan komt het helemaal goed

Dat gaat lekker vlot Herman.

En jou Elan Pieter, vliegt als vanouds zeker?

Grt,
Berto.

Pieter heeft weer een sprint, maar de motor is nog onderweg.

TODO:
- Kap vergrendeling plaatsen (mee bezig)
- Satelliet in de staart plaatsen en kabels verlengen
- Kabels voor opbinden

Nadat alle kogel links binnen zijn
- Laatste kogels monteren
- Uitslagen afstellen

Nadat de hopper en uitlaat binnen zijn
- Motor vastzetten
- Brandstof leidingen plaatsen
- Tank vastzetten

Ik heb de vleugels ook nog extra verstevigd. Er zaten weinig spanten in, en de vleugel was wel stevig, maar je kon hem toch iets indrukken. Aangezien de servo's ook in de huid zitten geschroef heb ik 4mm balsa tussen de huid gelijmd zodat dit extra gefixeerd zit. Daarna de servo's definitief geplaatst en de kwiklinks met krimpkoud vastgezet.

Ook de intake vastgelijmd, sluit heel mooi aan. Buiklanding overleeft hij denk ik niet, maar daar gaan we ook niet vanuit. De sluitingen op de kap ben ik ook al mee bezig.

Ah jah, tuurlijk, Pieter had de iets kleinere versie meegenomen.
Heb het de laatste dagen zoveel over een Elan gehad dat ik even de weg kwijt was :oops:

Gaat lekker zo Herman :yes:

he Berto leeftijd begint toch niet nu al op te spelen?
hoop de sprint dit weekend in te vliegen samen met Herman en de Lavi

Back