Bouwverslag IOM (eigen ontwerp)

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
Bij het maken van een Iom romp moet je oppassen dat deze niet te zwaar wordt
Ik heb een tijdje geleden met Heinz Bohn gesproken over het maken van deze rompen
Het belangrikste is dat de romp goed stijf is want er komen wel op bepaalde punten een goede hoeveelheid kracht te staan en je bent niet de eerste die met veel wind ineens zin romp ziet vervormen met een knik in de romp waar de verstaging vast zit
Hij gebruikte ook 160 gram doek en in twee lagen maar in de midden bij de kielkast en waar de verstaging komen was het 4 dubbel
Hij overlapte de lagen zo dat het voor en achterschip 2 lagen waren
Gewoon uit gewicht besparing en veel sterkte bij de kielkast in het midden dus

Tom

Dank je voor deze info. Ik verwacht inderdaad ook wel dat er de nodige krachten op zullen komen rond de kiel en mast/verstaging. Ik heb ook bij de kiel nog 2x 160 gram liggen. Dus op die plek ligt 4 x 160 gram. Ook de kielkast zal ik erin gaan lamineren met 1 x 80 gram. Overigens zit er ook vlak bij de kiel een spant. Dus ik ga er vanuit dat dit genoeg moet zijn.

Als het schot wat ver van de verstaging afstaat kan je ook een paaltje van de wantputting naar de bodem van de boot tegen de kielkast aanlijmen. Let op: je moet deze paaltjes op trek inbouwen. Bantock gebruik buisjes van glasweefsel en epoxy voor de IOM, maar dunne en lichte alu paaltjes kunnen ook. Zelfs dyneema touwtjes werken, zoals bij de Azetone. Je weet natuurlijk dat koolstof voor dit doel waarschijnlijk verboden is in de IOM.
Ik ga er wel vanuit dat je er nog bij kunt om dit te monteren
Groet
Wim Bakker

Ik zat te denken aan een half spant aan weerszijde van de boot voor de verstaging. Maar deze optie klinkt ook heel mooi. Ik zal eens op internet gaan rond kijken naar foto's van dit systeem.

Dank voor de info.

Dank je Wim
Ik weet niet precies hoe het zit met de verstaging zit bij de Topiko maar ik denk wel dat dit het zelfde is als hoe jij het beschrijf
Wat ik bij het stuk van de kielplaat schrijf en dat is het zelfde als bij de romp pas op bouw niet te zwaar als het niet nodig is

Tom

Vandaag was het eindelijk weer eens een prima klus dagje.
Ik heb een tijdelijk spant geplaats voor de kuip. Op deze manier kan ik mijn kuip maken en lijmen van 2mm balsa. Wanneer deze gedroogd is kan ik hem met 1x 160 gram weefsel lamineren. Dan kan het spant er weer uit en de kuip geplaatst worden. Ook heb ik op de permanente spanten driehoek geplaatst voor de opbouw. Ik moet tussen de 2 spanten nog even een verstevigings balkje plaatsen voor bevestiging fokkeboom.

p10100041eh0.jpg

Dit is het dek. Ook deze is van 2mm balsa gemaakt met 1x 160 gram weefsel.

p10100051ty8.jpg

Hier de kielkast. Deze wordt in de boot vast gelamineerd met 1x 80 gram weefsel.

p10100071aw0.jpg

Hier de kiel vin. Deze bestaat uit 2x 2mm balsa met 3x carbon weefsel. Ik kan deze nog verbuigen dus ik wil morgen nog 1x carbon weefsel erop doen. Nu weegt hij een ruime 100 gram. Hij is ongeveer 45 cm lang.

p10100101au5.jpg

Morgen wil ik mijn doorvoer maken voor mijn roer. De mastvoet plaatsen en de kuip maken.

Hier de kielkast en roerkoker gemonteerd.

p10100121dv4.jpg

Ik heb een verstevigings balk geplaatst voor de bevestigingen van de fokkeboom. Ook de servo plankjes zitten erin en de katrollen met de schoten zijn geplaatst.

p10100151bx0.jpg

p10100131fw4.jpg

Ik ben nu bezig met het dek te plaatsen en zal straks ook de kuip plaatsen. Ik hoop dat ik vanavond een proefvaartje kan doen, mits de wind iets gaat liggen.

He Kylix
Je bent wel aan het werk zeg!
Nog een (mogelijk overbodige) tip:
Zorg ervoor dat de binnenkant van de kielkast (waar de fin inkomt) heel goed in de epoxy (oid) staat. Als het hout daar water opneemt, zwelt de kast, past de vin niet meer en wat erger is, kunnen lijmverbindingen van de kast losgaan. Het resultaat is grote ellende, want meestal kan je er slecht bij om te repareren. Het is trouwens een goed idee om ALLE houten delen goed te lakken (oid).
Groet
Wim Bakker

Kylix,

Stel je benedendekse schoten breken of lopen van de winch af.
Ik zie dat je dekopbouw helemaal dicht is, misschien verstandig om gedeeltes van het dek open te laten en de af te plakken met "plakplastic"
Graham Bantock www.sailsetc.com heeft fantastisch spul, niet goedkoop maar wel top.
Zo kun je altijd de schoten weer door de katrol heen halen.
Nu zal dat wat moeilijker KUNNEN worden gezien je dek.
Wellicht tot morgen.

ps: zorg dat die katrollen goed vast zitten in de spanten, spanten bieden vaak weinig stevigheid, volume om iets stevig te bevestigen vooral als dit triplex is.
structuur van triplex is nogal splinterig.

Pendelaar

Ik had de binnenkant van de kielkast al mooi ingesmeerd met polyester. Mijn houtwerk aan de binnenkant is niet gelakt/gepolyestert. Ik ga er van uit dat mijn boot volledig waterdicht wordt :lol: .

Ik had er ook al aan zitten denken om gaten in de opbouw te maken en vervolgens af te plakken. Ik vind dit wel minder mooi en ik ga het voorlopig denk ook nog niet doen. Tegen de tijd wanneer er iets aan de hand is dan maak ik er wel gaten in en plak die dan vervolgens af.

Kylix zei:
Ik had de binnenkant van de kielkast al mooi ingesmeerd met polyester. Mijn houtwerk aan de binnenkant is niet gelakt/gepolyestert. Ik ga er van uit dat mijn boot volledig waterdicht wordt :lol: .

Niet eigenwijs worden, al het houtwerk, ook binnenin een likje lak geven.
Na verloop van tijd neemt het hout vocht op en dan ben je verder van huis.
Het water kan al binnenkomen waarde schoten door je dek heen komen, minimaal maar toch.
Schoten worden nat en door het aantrekken en vieren van de schoten komt er altijd water in de romp. Niet te vermijden.

Pendelaar

Een altijd droge boot is een illusie
Sommigen gebruiken helemaal geen hout of aluminium bij de bouw om elke inwerking van water (en oxydatie) te vermijden
Groet
Wim Bakker

Kylix,

Hoe zit het trouwens met de zeilen.
Zelf maken of kopen ?
En wat ga je allemaal gebruiken als mast, giek etc etc.

Pendelaar

Op dit moment heb ik zelf zeilen gemaakt. Mast en giek komt bij de bouwmarkt vandaan en ik heb de neerhouder (micromagic) omgebouwd zodat die op deze boot past. Dit alles is tijdelijk en ik ben wel van plan om over een tijdje complete sets rigs aan te schaffen, maar gezien de prijzen daarvan wacht ik nog even.

Vandaag mijn proefvaart gemaakt :). Hij zeilde redelijk rapjes ondanks dat de zeilen er niet echt super op stonden. Alleen 1 ding zit mij niet lekker en dat is dat ik de voorstag niet trillingsvrij kan krijgen. Het hele voor zeil begint dus hard te klapperen vanwege het voorlijk, terwijl ik mijn stagen echt wel hard heb doorgetrokken. Heeft iemand hier suggesties voor, want ik weet niet echt wat nu het probleem is.

Kylix
Een klapperend voorstag is het permanente probleem bij de IOM. Dit haalt alle snelheid uit de boot. (geldt natuurlijk voor elke boot!)
Het kan zijn dat je met een te hoog tuig zeilt voor de heersende wind. Je zou dan een lager tuig moeten monteren.
Maar, wat ook kan is dat je mast te slap is. In het algemeen zijn de alumasten (zelfs hele goede) nogal slap, zeker als je voor de minimum toegestane diameter gaat.
Wat een aantal zeilers doen is de mast voorbuigen. Dat wil zeggen de mast naar voren voorbocht geven. Ongeveer vanaf onder het fok aangrijpings punt naar de top een flauwe bocht. Verschillende zeilers varen met verschillende voorbocht. Op tuig 1 vaar ik met ongeveer 4 cm, gemeten vanuit de top naar het verlengde van het rechte deel van de mast. Je zet dan de mast op de boot en geeft spanning op de achterstag. Je zult zien dat je voorstag veel strakker komt. Het idee is dat je met een zo recht mogelijke mast moet varen (tenzij je teveel druk hebt). Kijk langs de mast of die een heel geringe bocht naar achteren heeft. Velen gebruiken een mastduwer ter hoogte van het voordek. Hiermee kan je teveel voorbocht van de mast tussen de giek en het fok aangrijpingspunt wegduwen.
Let op: je zeil moet gesneden zijn op zo'n mast.
Je hebt nu gelijk het moeilijkste deel van de trim van een IOM te pakken.
Ik stel voor dat je eens een IOM wedstrijd bezoekt om te zien hoe de westrijdzeilers dit doen. Kan je gelijk eens meevaren.
groet
Wim Bakker

Dank voor je antwoord. Kortom er staat dus nog steeds te weinig spanning op de voorstag :(. Dan denk ik dat ik eerst maar eens ga kijken naar betere bevestigingen voor mijn verstaging voordat ik ze uit m'n boot ga trekken. Ik heb nu een stagspannertje op mijn voorstag. Dus op deze manier kan ik mijn mast ook naar voren trekken en dan vervolgens nog eens met de achterstag mijn mast weer recht trekken. Dit zou ongeveer het zelfde princiepe moeten zijn.
Een te slappe mast kan zal ook een van de redenen zijn. Want ik heb nu een 10mm alu. pijp.
Vandaag had ik het grootste tuig erop (is op de moment mijn enige) maar dat was voor vandaag absoluut niet te veel. Ik kwam eerder wind te kort.

Ik zal zeker binnenkort eens kijken bij een wedstrijd.

Hier wat foto's van mijn varende IOM. Ik heb nog nooit andere IOM zien zeilen dus ik heb geen idee of die van mij nu echt goed vaart of helemaal niet. Met weinig wind zit er al snel wat snelheid in maar met wat meer wind lijkt het iets wat tegen te vallen voor aan de wind. Binnenkort dus maar eens met wat andere boten meevaren om te zien hoe deze het ervan af brengt.

De boot ligt verder wel erg goed op het roer, ik hoef bijna niet te sturen wanneer hij vaart. Hij wil alleen niet echt makkelijk overstag gaan, zeker niet wanneer er wat meer wind staat. Dus binnenkort maar even een nieuw roerblad maken (langer) om te zien of dat beter werkt.

img14131jr7.jpg

img14171rg5.jpg

img14191ug8.jpg

img14201op6.jpg

img14221cd0.jpg

Kylix,

Mijn complimenten.
Wat ik op de foto's kan zien ziet er schitterend uit, de zeilen staan er mooi bij, vooral op de tweede foto.
Kun je wat detail foto's nemen van de mast/zeilen.
Nu maar hopen dat je een beetje mee kunt komen bij wedstrijden.
Durf je het aan om de boot te laten meten ?

Pendelaar

Back