danny56
verslagschrijvers
Ik ben begonnen met de bouw van een J-klasse schip.
Om te beginnen heb ik veel hulp en informatie gehad van Dazzler die ook bezig is met de bouw van dit schip.
RC zeilen doe ik nu een half jaartje en dat is erg verslavend. Maar ik wil wat meer en zodoende ben ik uitgekomen bij dit ontwerp.
De klassieken lijnen spreken mij erg aan en wat mij vooral interesseert is dat ik in deze boot veel functies kan bouwen als het gaat om de bediening. Mijn huidige zeilboot doet het met twee kanalen.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om in de winter beginnen met dit project aangezien ik zomers andere hobby's heb. Maar het weer heeft hier verandering in gebracht.
De romp is nu zover dat ik kan gaan plamuren. Er zitten een aantal 80 grams lagen bi-axiaal weefsel op en heb het gelamineerd met polyesterhars.
Nu een dag of 3 uitgassen en dan kan er geplamuurd worden met epoxy lichtgewicht filler. Ik hard de epoxyplamuur door onder een slaapzak en boven een kachel op 30 á 40 graden. Dit maakt dat je dagelijks kan schuren en smeren.
Na lamineren was het gewicht inclusief nog te verwijderen spanten net onder de 2 kg.
Ik hoop dat het gewicht van de plamuur het zelfde zal zijn als het gewicht van de spanten die er nog uit komen.
Om te beginnen heb ik veel hulp en informatie gehad van Dazzler die ook bezig is met de bouw van dit schip.
RC zeilen doe ik nu een half jaartje en dat is erg verslavend. Maar ik wil wat meer en zodoende ben ik uitgekomen bij dit ontwerp.
De klassieken lijnen spreken mij erg aan en wat mij vooral interesseert is dat ik in deze boot veel functies kan bouwen als het gaat om de bediening. Mijn huidige zeilboot doet het met twee kanalen.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om in de winter beginnen met dit project aangezien ik zomers andere hobby's heb. Maar het weer heeft hier verandering in gebracht.
De romp is nu zover dat ik kan gaan plamuren. Er zitten een aantal 80 grams lagen bi-axiaal weefsel op en heb het gelamineerd met polyesterhars.
Nu een dag of 3 uitgassen en dan kan er geplamuurd worden met epoxy lichtgewicht filler. Ik hard de epoxyplamuur door onder een slaapzak en boven een kachel op 30 á 40 graden. Dit maakt dat je dagelijks kan schuren en smeren.
Na lamineren was het gewicht inclusief nog te verwijderen spanten net onder de 2 kg.
Ik hoop dat het gewicht van de plamuur het zelfde zal zijn als het gewicht van de spanten die er nog uit komen.
Laatst bewerkt door een moderator: