Bouwverslag "je" Protech F-15



Enkele maanden geleden kwam ik toevallig op 2dehands.be dit toestel tegen
en omdat ik toch al enige tijd rondliep met de gedachte me nog eens iets "snel" aan te schaffen heb ik hem maar gekocht,voor 70 euro nib kon ik hem moeilijk laten staan :)
Eerst had ik me voor genomen het toestel te voorzien van elektroaandrijving
maar daar ben ik later van af gestapt,hij is nu voorzien van een OS 32 SX met Weston minipijp en apc 8X9
Intussen is het toestel bijna klaar voor zijn maiden maar ik wou dit klein verslag toch op de forum zetten
SPECS /volgens fabrikant/ mijn waarde
Wingspan 880 MM
Length 1080 MM
Wing Area 22 dm²
Weight 1,350 KG / hier ga ik op 1,950 KG uitkomen
Motor .25 IC ENGINE/ wordt 32SX
De romp met de uitsparingen voor de eurokit mini retracts
dit brengt het totaal van het toestel wel op + 200 gr maar dan hoef ik me straks geen zorgen te maken bij de start en "buik" landing :)

 
De OS 32 SX motor met Weston minipijp

De tank die bij de kit zat was slechts 110 cc ,vrij krap voor de 32SX deze heb ik vervangen door een 200 cc exemplaar



Het neuswiel,de uitsparing moet nog wel verlengt worden



romp achterste landingsgestel

 
De canopy heb ik vervangen door eentje dat ik nog had liggen

origineel van de Cmpro quest



Bovenaanzicht



Onderaanzicht waar ik nog wel enkele fluo strip op ga aanbrengen







Zo dat was het voorlopig
Deze avond ga ik de 28gr D300mg miniservo's voor gas neuswiel en aansturing retracts en rolroeren inbouwen

Grtz
Rudi
 
Ja aan snelheid zal het me wel niet ontbreken
ben wel benieuwd naar het rpm met deze prop
mogenlijk ga ik de prop nog inkorten om mijn rpm tot tegen de 18000 toeren te krijgen
maar dat is voor later
grtz
 
elevator servo's en de batterij volledig achteraan in de staart



Vandaag de overige miniservo's ingebouwd de batterij geplaatst ,op een paar details na klaar dus....
tijd voor de cg test,omdat ik al enige informatie had gezocht en gevonden wist ik dat het zwaartepunt een probleem zou gaan vormen vandaar dat ik de batterij al samen met standaard servo's en geen mini's volledig achteraan ingebouwd heb , de achterste retracts
plus de druktank zitten ook zo ver mogenlijk achter het cg ingebouwd ,het voorste neuswiel zit natuurlijk wel voor de cg maar dat zou met de druktank en het hoofdlandingsgestel achter het cg niet meer mogen bijdragen aan het wel erg ver naar voor liggen van het zwaartepunt
De OS 32sx weegt ook maar 20 gr meer dan bv een 25FX Alles bij elkaar moet ik zo maar even 260gr lood in de staart proppen om de cg correct te krijgen wat het gewicht van het toestel op 2.310kg brengt :( wel benieuwt hoe hij gaat vliegen,veel zweefvermogen gaat het ding alvast niet hebben :)
met volle tank kom ik op een vleugelbelasting van 115 gr/dm²
Grtz
Rudi
 
Laatst bewerkt:
Vooreerst de beste wensen voor iedereen hier op de forum
vandaag nog de ontvanger geplaatst Graupner smc16scan nu nog even wachten op mijn servoarmen die spijtig genoeg niet meegeleverd waren.... hopelijk heb ik ze deze week nog
en kan ik dit weekend het toestel in de lucht zetten :)
Hieronder nog een foto van setup in de romp



Grtz.............
Rudi
 
Back
Top