Bouwverslag JePe MIG29

Bouwverslag JePe MIG29

Beste allemaal,
Vandaag woensdag 14 maart ben ik begonnen met het bouwen van een MIG29 van JePe. Dit is iets heel nieuws voor mij. Ik heb namelijk nog nooit een model gehad met een fan unit, dit model heeft er zelfs wel twee! Ik heb gekozen voor twee fan’s van 70mm die op 6S 2Kg stuwkracht kunnen leveren en met een uitvoersnelheid hebben van wel 300km/uur. Dat moet gaan als de brandweer :zon:. Ik heb deze fan’s gekocht bij JePe en lopen heel erg mooi. Afgelopen zaterdag ben ik bij JePe geweest en wat een prachtige modellen heeft hij, veel moois voor de toekomst !! :p
Het model is in het begin vooral veel ‘piepschuim’ wat geheel met glasvezeldoek zal worden bekleed en op deze manier heel stevig moet worden. Ik heb ernstig getwijfeld maar gekozen om mijn eerste model zonder landingsgestel uit te rusten om wel drie redenen, het veld van mijn club is niet geheel vlak en dan komen er wel heel grote krachten op de wielen, het spaart weer gewicht en als laatste ik bespaar ik ook in de kosten. Mogelijk als ik later meer ervaring krijg zal ik in een later model wel een landingsgestel inbouwen. Ik vind het eigenlijk ook wel jammer want het staat wel heel mooi zo’n uittrekbaar landingsgestel.

full


Het bouwen begint met het bekleden van de binnenkant van de cockpit met een stuk glasdoek, dat gaat heel veel gemakkelijker dan gedacht, daarna de twee neusdelen op elkaar gelijmd met PU (constructielijm).

full
full


Dit moet even drogen, morgen weer verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag 2:

Vanochtend vroeg even snel het achterste gedeelte (bovenkant) gelijmd en gefixeerd met wat tape.

full


en

full


Vanavond bleek dit al mooi gedroogd en ben ik begonnen met het aanpassen van het inlaatkanaal, dit gaat dmv 1,5mm balsa op maat snijden, bijschuren en verlijmen. Om de zorgen dat alles goed op zijn plaats blijft gebruik ik spelden om de balsaplankjes op hun plaats te houden.

full


full


full


Wederom laten drogen en morgen weer verder…
 
Laatst bewerkt door een moderator:
MIG29 Vervolg

Begonnen met het met glasdoek bekleden van de beide tunnels. De volgende kan je eenvoudig delen die uitsteken afsnijden. Dit is de onderkant van het toestel.

full


full


full


OEPS vergeten om de servo kabels door te voeren, even opensnijden en dan opnieuw glasdoek plakken. Ik wil zowel flaps als ailerons, dus twee servo kabels per vleugelhelft.

full


Dit zijn de fan's

full


Daarna de Fan's de aansluitdraden verlengen en op de toekomstige plek leggen of alles gaat passen. Ik weet dat de aansluitdraden niet heel lang mogen zijn maar ik wil laten nog graag bij de regelaars kunnen komen. Ik zal eerst wel een keer proefdraaien voordat ik de onderkant bevestig.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dennis en R!,

Bedankt! Ik ben heel erg benieuwd hoe deze MIG29 gaat vliegen. Ik heb al wel verschillende filmpjes bekeken op internet en dat beloofd veel :banana:

groet,
Frank
 
Jepe is zoiezo mooi spul. En doet het erg goed :). Heb zelf geen EDF, maar dat komt omdat ik meer van jankende brandstofspeedmotoren houd ;).

Vind het wel mooi spul en leuk om eens zo een uitgebreid verslag te zien. Meestal is het bij een paar foto's sloes, altijd erg jammer.

Dus bouw ze nog en keep 'm coming :)
 
Het valt me op dat het best nog wel veel bouwen is dat schuim spul. Ik ben persoonlijk niet zo van het schuim. Maar dit ziet er degelijk uit.

Ga zo door.

Gert-Jan
 
Vervolg

Ik ben begonnen met het verwijderen van een paar stukjes van de vleugel volgens de beschrijving, ik neem aan dat het vleugel daardoor nog vlakker wordt dan hij al is. Verder heb ik de achter lijst van zowel de hoofdvleugel als van het stabilo spits geschuurd zoals JePe heeft aangegeven.

full


Daarna de bedrading naar het stabilo getrokken en de motorsteunen gemaakt. Het middenstuk heb ik uit een stuk gemaakt omdat dat mij steviger lijkt. Aan de onderkant van de motorsteunen heb ik 3mm zelf borgende moertjes gelijmd omdat ik dan de fan’s eenvoudiger op een later moment kan monteren en demonteren.

full


full


Zo lijkt het al heel wat, nu de onderkant gaan verlijmen. Ik heb al wel een foutje ontdekt want het linker stabilo heb ik per ongeluk 0,5 cm meer naar voren gelijmd dan de rechter. Geen idee wat hier de consequentie van zal zijn. Mogelijk valt het mee :confused:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vervolg (onderkant in de epoxy zetten)

gisteren wat gaten met Easy Filler "geplamuurd" en vandaag geschuurd. De romp is nu klaar om de onderkant in de epoxy te zetten (met glasdoek). Ik wil namelijk kunnen landen op zijn buik dus daarom zal ik de onderkant met een dubbele laag glasdoek en epoxy verstevigen.

full


full


full


full


Aanbrengen van epoxy doe ik maar even in de schuur. Wat me opvalt is dat deze epoxy helemaal niet ruikt ?!? Ik heb een klein kacheltje bij de Gamma gekocht voor maar 12 Euro om de schuur tijdelijk te verwarmen.

full


full


Zo nu weer 24 uur laten drogen en morgen weer verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vervolg week 14

Hierbij het vervolg op het bouwen van de Mig29.

Ik heb eerst nogmaals een laag aangebracht op de onderkant van glasdoek met epoxy. Dit bijzonder stevig geworden en goed genoeg om op te kunnen landen.

full


full


full


Daarna heb ik op de rest van het model ook glasdoek aangebracht met de PU finish op waterbasis. Dat werkt echt fantastisch en is ook beter voor het milieu (neem ik aan 8-O).

full


Daarna de flap en dergelijke uitgesneden en gevijld zodat deze nu kunnen bewegen, ze gaan nog een beetje stroef maar mogelijk is dat niet echt een probleem. Verder de gaten gemaakt voor de servo’s. Aan het uiteinde van de vleugel steken ze een paar mm uit, maar ik wil niet door en door gaan. Uiteindelijk plaats ik er toch een kapje over en dan valt het niet hoogstwaarschijnlijk ook niet meer op.

full


full


Staartvlakken gelijmd en cockpit bevestigd. De cockpit kan eenvoudig worden losgemaakt met een mooie constructie.

full


full


full


Zo lijkt het al heel wat. Morgen op de staartvlakken glasdoek aanbrengen en dan kan ik een eerste laag verf aanbrengen. Ik ben van plan om grijs als ondergrond te gaan gebruiken met daarop twee kleuren blauw als camouflage vlekken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik moet ook wel gaan opschieten omdat ik deze graag mee wil nemen naar de rookie meeting in Karbach op 20 april.
 
vervolg 14 april

Servo’s in de vleugel gemonteerd, ik maak gebruik van scharnierende armen omdat de hoek waarin de servo’s bewegen anders is dan de stuurvlakken.

full


full


Servo draden gesoldeerd en in de vleugel laten verzinken en deze dan weer geplamuurd.

full


Mig29 heeft nu een kleurtje gekregen. Ik zou eigenlijk dit weer moeten schuren, plamuren en opnieuw moet en gaan spuiten maar dan heb ik hem niet op tijd klaar. Het is maar de eerste keer dat ik zo’n soort model maak dus de volgende keer beter :yes:. Ik ga nog wel een paar extra kleuren aanbrengen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ready for takeoff

Nog even doorgewerkt en hij is nu wel klaar voor het weekend. Ik ben heel erg benieuwd hoe hij vliegt :p.

full


full


full


Hier krijg je een indruk hoe groot hij is.

full


Ik heb naast het grijs een paar onderdelen zwart gespoten, dan ziet het net wat leuker uit.

full


Zonder accu's weegt de M ig29 2,3kg. Mijn 6 cellen pakketten wegen 673g per stuk dus het geheel komt op 3,6 kg en dat voelt best zwaar 8O, zoals ik al heb aangegeven ik ben heel benieuwd !!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top