Bouwverslag John Ross

Discussie in 'Werkschepen' gestart door isidoor3, 15 jan 2014.

  1. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    Ik heb de tekening van de John Ross bemachtig en ga deze maken.
    Het idee is om de boot op een lengte van 2.37 mtr te maken en op 38 cm breedte (ongeveer).

    Vandaag gaan we er aan starten. Wij houden dit bouwverslag bij voor anderen en voor ons zelf. Ook voor in de toekomst kan je het dan terug lezen.

    Nou dan gaan we nu straks maar beginnen en verdere discussie punten komen later.
     
  2. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Isidoor,

    Dat wordt een flinke jongen. Eerste schip wat je gaat bouwen?
    Welke schaal? Je praat in de wij-vorm, bouw je het model niet alleen?

    Groeten Paul
     
  3. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Uitgerkend zal het schaal 1:40 worden.
    Wat vrij ongebruikelijk is, maar niet onmogelijk.


    Ik heb hem ook nog altijd in de planning om haar te bouwen, maar dan wel in 1:50. En dan haar zuster, de Wolraad Woltemade.
    In deze schaal zal ze 1,88 meter worden.


    Ik heb haar al in varend model, maar dan in 1:75.

    [​IMG]
    Bouwverslag is ook wel op MBF te vinden.


    Ik ga je (Jullie) volgen, en veel succes.




    Jan
     
  4. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    15-01-2014

    De schaal van het schip maakt ons niet uit, wij kijken naar de lengte en breedte van het schip.

    Wat betreft wij/ons is het mijn vader en ik.

    Wij zijn ook bezig met een ander bouwproject, namelijk de ABN-AMRO 2.
    Dat ligt even stil om er wat voor te sparen.(dat is mijn eigen project waar ik zelf voor moet betalen alleen mijn pa helpt met bouwen, dit is zijn project).
     
  5. Ko van Dixhoorn

    Ko van Dixhoorn

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    219
    Locatie:
    terneuzen
    Hoi Isidoor
    Wordt inderdaad een groot schip
    237 cm lang is dat de maat die in de auto gaat passen of wordt hij uit 2 delen gemaak
    En ook al eens nagedacht wat hij gaat wegen vaarklaar , wordt een 2 mans bedrijfje om te water te geraken
    Grt Ko
     
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik ga je volgen!
    wel een hele lengte zeg!

    ook gedacht aan de motorisering? zo'n lang en breed schip moet ook wel voldoende kracht hebben?!


    succes!
     
  7. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    voor vervoer van dit schip is het geen probleem want we hebben een bus en anders hebben we ook nog een dubbel asser aanhanger staan. We weten dat het een groot schip is alleen het mooie ervan is dat het zich wat mooier gedraagt in het water en je kan veel gedetailleerder werken.

    en wat betreft het vermogen van de boot. we hebben al wel nagedacht hoe we het erin gaan leggen en het binnen werk zijn we ook al een beetje aan het uittekenen om de onderdelen te kunnen gaan draaien maar verder kan ik nog weinig zeggen over hoeveel vermogen der in komt. sowieso een flinke boegschroef, twee zware motoren, verlichting, een werkende winch, de twee weerkende bomen en een werkende ankerlier. verder heel misschien ook nog de twee bluskanonnen en ballasttanks.

    ik denk dat het schip vaarklaar toch wel rond de 40/50 kilo zal wegen (als het niet meer is). alleen dat is een probleem want we maken een uitvouw baar wagentje met het zelfde principe waar ze kleine zeilboten mee te waterlaten.
     
  8. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    de start is gemaakt

    hier heb ik de eerste foto's van het project we zijn nu begonnen met een bodem plaat en we hebben al 2 van de 26 spanten uitgezaagd.

    dit is de bodemplaat:
    [​IMG]


    en hier de eerst gemaakte spanten:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Mijn HH is 196 cm lang en weegt al 50 kilo vaarklaar. Ga er maar van uit dat jullie schip tussen de 60/70 kilo zal komen. Wat voor schroefdiameter komt er onder?

    Groeten Paul
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je hoopt op het eerste :rolling:

    Mijn sleper van 150 x 36 is al 45 kg vaarklaar.

    Wat wordt je diepgang?
     
  11. zuiderkruis

    zuiderkruis

    Lid geworden:
    7 sep 2008
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    Sommelsdijk
    succes met dit project word een zware klus;)
     
  12. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    al die gegevens vormen zich naarmate de romp volgens tekening word gebouwd.
    dus het is allemaal nog even af te wachten.

    we hebben nu in totaal 4 van de 26 spanten uitgezaagd en het idee is om alle spanten in het weekend te hebben uitgezaagd en op de bodemplaat te hebben bevestigd.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Sorry :confused:

    Je hebt de tekeningen en je weet de schaal waarop je gaat bouwen.......
    en je kan geen antwoord geven. :help:
     
  14. isidoor3

    isidoor3

    Lid geworden:
    3 jan 2013
    Berichten:
    36
    Locatie:
    nederland
    Ik kan der wel allemaal antw op geven dan moet ik dat allemaal van de tekening afhalen en klaar. Het enige is ik weet dat niet uit me hoofd en heb het niet bij de hand aangezien de tekeningen in een schuur hangen waar we werken. Zn daarbij we ebben de romp nog niet eens af dus waarom nu al beginnen over de schroef en wat er in komt het kan allemaal veranderen.

    Maar ik zal het voor jullie gaan uitrekenen vanmiddag en er vanavond laat ik het wel even weten als ik thuis kom van me werk.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    De vraag over de schroef is uit belangstelling gesteld.
    Jij zit te gokken over gewicht en als je bij de lengte en breedte ook de diepgang geeft, kan je met een "natte vinger regel" de massa uitrekenen.
    Dus als jij geen belangstellende vragen wilt of mensen die met je meedenken,
    wat doe je dan op een forum?


    Verder zou het je sieren als je je bericht eerst naleest en al die rode lijntjes onder vele woorden wegwerkt, voordat je op versturen drukt.
    Me hoofd en me werk, wordt normaal geschreven als mijn hoofd en mijn werk, onthoud nu eens een keer dat het met een lange ij is.
    Dan hoef je dat niet meer te ontwijken. :D

    Veel bouwplezier verder. (plonk!). :p
     
  16. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Wat valt er uit te rekenen? Zal toch gewoon opmeten zijn wat de diepgang en diameter schroef is?

    Groeten Paul
     
  17. arthur 1

    arthur 1

    Lid geworden:
    25 jun 2010
    Berichten:
    101
    Locatie:
    temse belgie
    baggeraar .
    men zou met veel plezier hier een bouwverslag plaatsen men wordt zo de grond in geboord als jij 17 jaar was wist jij dan alles al .
     
    mrproper13 vindt dit leuk.
  18. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    Harm geeft goede tips, wanneer men niet luistert is het plonk dat snap ik ook.... Iedereen moet beginnen, maar als je niet normaal antwoord geeft (niet willen luisteren is mijn idee) snap ik het goed van Harm.
     
  19. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha

    Mocht je het dan toch zo graag willen weten, dan bestaat er ook altijd nog :google:.

    John Ross heeft 7.52 meter diepgang.

    Er is totaal geen aardigheid meer aan zo'n forum wanneer een nieuw lid zo welkom wordt geheten.


    Hou toch gauw op, en reageer niet.





    Jan
     
    mrproper13 vindt dit leuk.
  20. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Jan,
    Ik ben zo vrij om toch te reageren, daar is het forum ook voor, om je mening te uiten.
    Gelukkig is niet iedereen gelijk en hebben we allemaal wel goede en slechte eigenschappen, feit is wel dat je je kunt proberen in te leven in de schrijver(s) en daarop je reactie te baseren.

    Ik heb gezocht op Wolraad Woltemade (1974-2010) en kon helaas geen gegevens over de schroef vinden. Wel dat er maar 1 schroef was in een vaste straalbuis. Waarom WW? Simpel, het was de eerste en heb mooie foto's kunnen maken tijdens een bezoek van de WW aan Rotterdam.

    Uitgaande van 1:40, L 94,6 m, B 15,8 m, diepgang 7,5 m en een rompfactor van 0,65 (voor een geveegd schip) kom ik op een model van 100-115 kg.

    @Isodoor3,

    Laat je niet negatief beïnvloeden door minder prettige berichten. Doe je eigen ding, hoofdzaak is: Heb plezier in je hobby!!

    ps, zou leuk zijn om je verslag voort te zetten.

    Groet,
    Paul
     
    mrproper13 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina