Bouwverslag "Just Friendly"

Dankjewel heren.

Het bouwen van deze kist was al leuk en interesant, maar het vervolgens rond zien vliegen met zeer degelijke prestaties is helemaal super.
Misschien volgend seizoen maar eens een F5j wedstrijdje proberen, om te kijken of de JF een beetje kan concureren.

Verder kan ik iedereen deze kist aanbevelen, het bouwen is niet extreem moeilijk (wel een beetje ervaring vereist) en je ziet snel resultaat tijdens het bouwen.
Nu een paar weekenden vliegbaar weer, dan kan ik verder met de fine tuning
 
Waarom pas volgend jaar? 13 oktober is de laatste in Oudenbosch,
Aanmelden en mee doen ;)
Zie F5J.nl

Gr Lyckele
 
Eigenlijk is het de bedoeling om eerst de JF beter te leren kennen door wat meer vlieguurtjes te maken.
Ik denk dat ik het CG ook nog iets moet verleggen om hem helemaal optimaal te laten vliegen. En een doellanding maken zal niet makkelijk zijn als je de kist nog niet kent.

Het is misschien wel een optie om naar Oudenbosch te komen, maar ik kan nu nog niet zeggen of mijn agenda dat toelaat.
Ook heb ik nog wel wat vragen;
- Ik beschik (nog) niet over een logger.
- ik heb geen KNVVL wedstrijd licentie.

Ik hou de optie voor 13 okt wel open, maar ik vermoed dat ik pas volgend seizoen durf :)
 
1- Ik beschik (nog) niet over een logger.
2- ik heb geen KNVVL wedstrijd licentie.

1 die krijg je op de dag zelf van de wedstrijdleiding
2 ik ook niet, maar het vliegen wordt er niet anders van

Dus gewoon komen om eens sfeer te proeven is al prachtig. Bovendien heb je natuurlijk op zo'n dag wel heel veel kennis bij elkaar, voor de fijn-afstelling perfect.

JB
 
Ook namens mij nog gefeliciteerd met de maiden.
Jouw bericht maakt het alleen maar moeilijker voor mij om niet gelijk te gaan beginnen met de bouw van de Friendly
Het bouwpakket van mijn Just Friendly ligt al sinds Maart nog steeds in de kelder.
Ik ga er (hopelijk) van de winter mee beginnen.

Groetjes,

Jordy
 
Dankje Jordy!

Jouw bericht maakt het alleen maar moeilijker voor mij om niet gelijk te gaan beginnen met de bouw van de Friendly

Gewoon beginnen.... Ik zelf heb niet meer dan een uurtje per dag geknutseld.
Een bouwplank pakken en de spullen erop laten liggen totdat je weer verder kan. (bv.: het rompje bouwen kost niet meer dan een uurtje of 4)
Geloof me het resultaat is zodanig, dat je jezelf afvraagt waarom je hem niet eerder heb gebouwd.
Tijdens je bouw kan ik je altijd voorzien van tips en aanwijzingen.

Groet
Eric
 
Door het oog van de naald

Vandaag net na het optrekken van de mist naar het veld gegaan om verder te gaan met de fine tuning van de JF.
Het CG lag nog niet optimaal, vliegsnelheid was wat te hoog en hoogteroer stond 3mm up in neutraal vlucht.

Het weer was perfect, bijna geen wind en waterig zonnetje.
Na de eerste vlucht meteen het CG 1cm naar achter geplaatst (80mm zoals voorgeschreven), dit ging meteen al een stuk beter.
Volgende maar weer een cm naar achter (op 79) haast perfect, hierna nog een klein beetje naar achter en dat was super!

De 4de vlucht ging perfect, gelijk oefenen voor de F5j :).
Op 150 mtr de motor uit (zich was niet optimaal) en in haast dode lucht zo zuinig mogelijk glijden. Dat eindigde in 6,50 minuten, ik was dik tevreden.

Daarna nog ff gauw het laatste vluchtje.
Alle roeren gecheckt! En weer naar de 150mtr en alle roeren zo optimaal mogelijk trimmen (had ik in mijn gedachten).
Op zo'n 100mtr begint de vario te piepen en ik wil gaan draaien en merk direct dat het hoogteroer helemaal niets meer doet:shock:
De JF gaat op dit moment zeer licht pompend door de lucht, alle roeren werken behalve het hoogteroer, de adrenaline giert door me lijf!!
Alles uitgeprobeerd en het lukt me om het pompen te corrigeren mbv de spoilers
Op een meter op 50 wat het tijd om aan de landing te gaan denken, in de omhoog gaande beweging sturen en snelheid corrigeren met de spoilers.
Dit eindige in een redelijk goede landing in het hoge gras. Pfffffffffff ik had het even zeer warm, maar gelukkig alles heel.

Gelijk de servo gecontroleerd en deze doet niets meer.
De servo stond (gelukkig) op zijn nul-positie, is met de hand te bewegen maar reageert niet op input van de ontvanger (ook niet op een ander kanaal)
Het was een Hitec 85mg, vanavond de servo maar eens opereren en kijken wat eraan scheelt

Na deze ervaring.....weet ik weer dat ik leef :D

Eric
 
Laatst bewerkt:
The "Big Friendly"

De vriendelijke familie wordt uitgebreid met een grote 4mtr versie.
Na de "Friendlito" (2mtr RES) en de "Just Friendly" (3mtr), komt nu de "Big Friendly" op de markt.

Het is een 4 kleppen vleugel en deelbaar in 4 delen, het hoogteroer staat op een pylon, en de vleugel is ingedekt met 0,4mm triplex en verder is er nog weinig bekend qua gewicht en vliegeigenschappen.

Op onderstaande site, zijn al een paar foto's te zien van afgelopen weekend tijdens het Friendly treffen in Duitsland, waar het prototype voor het eerst heeft gevlogen.
Modellbauservice J.Schuster - BigFriendly - Friendlys großer Bruder

Als ik de verschillende berichten moet geloven, dan zou deze zwever moeten gaan concurreren met de glasbakken in de F5j klasse.

De verwachte eerste levering is in oktober, ook dan wordt duidelijk wat deze kist moet gaan kosten.

Eric
 
Ben nu de gelukkige bezitter van de Just Friendly. Bijna iedereen op de club is jaloers. Enige nadeel is dat ik mijn andere vliegtuigen onder het stof laat. Wat een geweldige zwever. Ook bij flinke wind geweldig goed te vliegen.
 
Helaas is de JF gecrasht. Is wel te repareren maar ik kom er voorlopig niet aan toe. Wie zou daarbij voor mij iets kunnen betekenen?
 
Back
Top