Bouwverslag kempenaar 'Aviona'

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door KlaasKamstra, 16 jan 2017.

  1. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    De beginsituatie

    Op zolders liggen soms mooie dingen, ook op mijn zolder.
    Dit scheepje heb ik al sinds eind jaren negentig in mijn bezit en ik heb het altijd opnieuw mee verhuisd.
    Ik geef grif toe dat er vreemde kleuren op zitten, maar dat vond ik toen mooi.

    Het scheepsbouwkundig assessment: Het schip is loeizwaar gebouwd en het is ooit eens verlengd.
    Hoogstwaarschijnlijk om het iets omhoog te krijgen, het scheepje zal door haar zware botten wat diep hebben gelegen.
    De schaal is verder niet echt duidelijk, de verdere gegevens wel:

    Lengte: 83 cm (voor verlenging was dat ongeveer 60 cm)
    Breedte: 12 cm
    Holte: 7 cm
    Gewicht: 2531 gram


    De schaal zal 1:50 worden en de maten worden dan:
    Lengte: 100 cm (50m)
    Breedte: 13,2 cm (6,60m)
    Holte: 5,8 cm (2,90m)
    De holte is iets te groot, maar ik heb de ervaring dat modellen dieper willen liggen dan ik bedoel,
    nu kan ik daar nog wat mee spelen door al of niet ballast te zetten.
    De focus voor de eerste reconstructiewerken ligt op het reduceren van het gewicht.


    Tot zo ver de beginsituatie, resten enkel nog de foto's van het geheel zoals het er in dit stadium uitziet.

    [​IMG]
    Het schip van voren bekeken...

    [​IMG]
    ...en van achteren

    [​IMG]
    Eerst de schuit maar eens droog gezet en goed kijken waar ik mee begin.

    [​IMG]
    Nog een foto, zodat ik een goed vergelijk kan maken tussen het begin nu en het eindresultaat straks..


    Tot zo ver voor nu.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2017
  2. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    984
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Bijzondere kleur Klaas. Succes met de ombouw.
    Groeten Roelof
     
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is wel een speciaaltje, Klaas! Eigen ontwerp, of gebaseerd op een bestaand schip? Is het de bedoeling om het schip te strippen en daarna weer op te bouwen met iets meer detail en wat betere verhoudingen? Of breng je hem terug in de staat waarin je hem bouwde als een soort eerbetoon aan het begin van je modelbouwcarrière? En waarom ga je naar 102 cm? De maximale lengte voor een kempenaar is 50 m. Langer mocht er niet door de sluizen op de Zuid Willemsvaart. De zijkant van de roef zou ik mooi strokend maken met de romp mer ramen en patrijspoorten wat meer op schaal. Maar zoals ik me je spits herinner wordt het wel wat. Succes verder en ik blijf het volgen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2017
  4. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Dit wordt een eigen ontwerp, uiteraard baseer ik mij op foto's van de wat jongere, als motorschip gebouwde kempenaars.
    Ik merk dat ik soms wat 'benauwd' wordt van het bouwen aan het Linquenda-project, omdat ik daarmee iets exact na bouw.
    Om toch mijn creatieve ei kwijt te kunnen bouw ik dus dit scheepje naar eigen idee om.
    Ik loop in werkelijkheid flink voor op dit verslag, zo kan ik enige continuïteit er in houden, omdat ik soms een maand stilsta met de modelbouw.

    Compleet strippen in het kwadraat, ik moet verlengen, verbreden en gewicht zien te lozen. Dus er staat wat te gebeuren!
    Ik waarschuw vast: Niet gaan schrikken, ik denk te weten wat ik doe.;)
    Het is de bedoeling het mooie voor en achterschip beter tot hun recht te laten komen.

    Met het eerbetoon zit je bijna goed, het antwoord is wat van beide: Dit is het eerste schip in mijn loopbaan als modelbouwer dat ik op afstand besturing heb laten varen (dit was geen lang aanhoudend succes voor deze schuit, maar daar gaat dit hoofdstuk niet over;)). Ik breng het niet terug in originele staat, maar ik breng het naar deze tijd. Een scheepje wat je nu zou tegen komen.

    Er komen zeker meer en vooral beter uitgevoerde details op, hoe ik de opbouw ga aanpakken hangt een beetje af van hoe het achterschip er uit gaat zien. Ik heb met dit schip een nieuwigheidje in de maak, daar over later meer.
    Eerst toveren met hamer en zaag...

    En over die 102cm? Ik heb me vermeten met dat 'nieuwigheidje'. Dat heeft direct invloed op de lengte van het schip.
    Maar omdat het je opviel heb ik het veranderd, dat kon gelukkig nog vrij gemakkelijk.
    (ik dacht: 'ik kom wel weg met een meter te lang, ze zijn er ook 55 op 6,60'.)
    Maar je schreef er over.:D
    Sinds vanavond is ie 100cm (50m)
     
  5. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klaas, Bedankt voor je antwoord. Toch leuk om zo'n oud project nieuw leven in te blazen. De 55 meter maat bestaat ook, maar daar hoort een breedte van 7,20 bij. Op welke sluizen in welk kanaal die maat is gebaseerd weet ik niet meer. In ieder geval in België. Mooi om straks een kempenaar en een spits te hebben. Jammer dat voor die schepen weinig emplooi meer is. Door de schaalvergroting wordt het er allemaal (ook in de vaart) niet gezelliger op. Voer eind 60-er jaren veel met stookolie naar Helmond. Had wel iets, die Zuid Willemsvaart. Er gingen 3 kempenaars in de handbediende sluisjes. Het scheepje waar ik mee voer was 47 x 6,40. Niet iets handiger in de sluisjes dan een echte kempenaar. Van 22:00 tot 06:00 werd er niet geschut en zo kwam je goed aan je rust. Gr. Klaas.
     
  6. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Enkel jammer dat ze niet dezelfde schaal hebben, maar gelukkig is de Friese maatkast wel 1:50.
    De wateren worden steeds groter gegraven (zoals nu het Máxima kanaal om 's-Hertogenbosch heen, dat is jammer genoeg het gevolg van de meer prijsvriendelijk grote schepen.
    Ik ben een groot voorstander van de kleine binnenvaart, maar of het levensvatbaar blijft vraag ik me toch ook wel af.
    De spitsen op Frankrijk zal het nog wel eventjes uithouden maar dat komt meer door dat dat land andere prioriteiten stelt dan het vergroten van hun kanalen. (het gebrek aan onderhoud daar zal de spitsenvaart vanzelf opbreken, en dan is het afwachten wat er gebeurt: Op de as met de lading of de kanalen en sluizen opknappen...
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017
  7. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    De eerste stap: Verbreden

    Zoals ik wel vaker heb gedaan: De zaag erin! (-5 g)
    In dit geval wel heel voorzichtig, wat ik moest precies over de hartlijn blijven gaan.
    Het schip moet 12 millimeter breder gaan worden.

    [​IMG]
    Voorlopig de laaste rit voor de oude dame: Een enkele reis over de zaagtafel.

    Mijn vermoeden werd na het doorhalen van het schip bevestigd: De kop was massief, dus voordek er af (-50 g),en hol gemaakt. (-184 g).
    De kont (en dat wist ik al wel) was ook slechts voor de helft uitgehold, dus ook dat verder hol gemaakt (-335).
    Verder heb ik de oude dennen, schotten, schilden en de oude buikdenning er uit gehaald (-707 g).
    Al met al viel hier een hoop te halen waar het om gewicht terugdringen gaat.
    De winst op het gewicht in totaal? 1281 gram.
    Wat hier staat weegt nog 1250 gram, een hele verbetering maar het moet nóg lichter.
    Ondanks dat begin ik toch een mooie basis te krijgen voor wederopbouw.

    [​IMG]
    Het doormidden gezaagde en kaalgehaalde casco.
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2017
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.015
    Locatie:
    Steenbergen
    Leuk en interessant project Klaas.
    Zelf heb ik enkele jaren geleden eens een "Spits" op mijn eigen manier afgebouwd en ik ben zeker benieuwd hoe deze Kempenaar gaat worden :).
     
  9. Marco_Polo

    Marco_Polo

    Lid geworden:
    20 aug 2010
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Papendrecht
    In plaats van ouwe koeien uit de sloot halen.... een oud bootje van zolder halen.
    Succes.
     
  10. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    De tweede stap: Herbouw middenschip

    Ik was vlug klaar met het doorhakken van de knoop een nieuw middenschip te gaan bouwen.
    Het bestaande middenschip aanpassen zou heel veel werk zijn, te zwaar blijven en waarschijnlijk zou ik dit nooit écht mooi krijgen.

    Omwille van de volgende redenen heb ik besloten het middenschip nieuw te bouwen:
    - Gewichtsreductie (dit schip was nog altijd heel zwaar).
    - Beoogde lading (containers moeten tussen de dennen passen).
    - Verlenging die nodig is om '50 meter' te worden.

    Ik breng voor mijn gevoel wel een klein offer, ik houd van het originele schip nu alleen de kop en de kont over.
    Het is wel een soort van noodzakelijk offer vrees ik, om niet aan het modderen te raken.
    De verlijming van de verlening in het oude middenschip kwam ook erg snel los,
    dus ik was al snel tegen één en ander aan gelopen als ik op die basis had willen herbouwen.
    Ergens ook reden te meer om die originele kop en kont zo mooi mogelijk uit te laten komen bij al het nieuwbouw geweld.
    De kop en de kont zijn ingekort tot waar ik de ruimschotten ongeveer wil hebben.

    [​IMG]
    Dit deel is zuivere nieuwbouw.

    [​IMG]
    Dit is wat ik over heb gelaten van het oude, verbreedde achterschip.

    Tot zover de avonturen op mijn werkbank voor nu.
     
  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.914
    Locatie:
    Turnhout belgie
    volgens mij de juiste beslissing, succes verder
    vgr Marc
     
  12. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    72
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    hoi klaas ik zie op de achtergrond de linquenda is die ook al zo ver klaar .ziet er mooi uit .
    en we volgen dus ook de restauratie van dit schip .
    groet wout.
     
  13. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Dank je, Wout. De Linquenda heb ik zo af en toe ook iets aan gedaan, al die kleine dingetjes opgeteld over een tijdje maken dat het best aardig vooruit komt.
     
  14. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Het is een tijd stil geweest rond mijn bouwen, dat heeft meerdere redenen gehad, en de grootste is u allen bekend:
    Tijd. Of beter: Het gebrek daaraan. En sowieso schiet modelbouwen in de warmere maanden nooit echt op.
    Prioriteiten liggen dan, net als ik, ter afkoeling in het meer.
    Maar goed: Nu tussen de bedrijven door maar verder proberen te bouwen aan dit schip.

    De derde stap: Middenschip, kop en kont samenbrengen en een goed idee


    Nu heb ik dus een losse kop.
    En ik heb ook een losse kont.
    En doe eens gek: Ik heb er ook een los middenschip bij liggen.

    En dan komen er ineens ideeën op borrelen...
    Het idee 'Koppelen zonder lijmen' drong zich aan mij op.
    En alzo besloot ik er een modulair schip van te bouwen.
    Immers, nu het toch los is kan ik ook wel iets creatiefs met dat feit doen:
    Dat zo houden, bijvoorbeeld. Ik ga een degelijke, lekvrije wijze van koppelen bedenken en maken.
    Zo wordt het een schip dat goed bij mij past, ik houd wel van een drastische verandering zo nu en dan.
    Dat kan nu (zonder hamers, zagen en beitels).

    [​IMG]
    De iets ondiepere holte is hier goed te zien, evenals het begin van het koppelgebeuren van het modulaire.

    [​IMG]
    De kont is mee gevormd met de nieuwe zeeglijn.
    Ook hier de bouten in beeld ten behoeve van de modulaire bouw.

    Tot zo ver voor nu.
     
  15. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    728
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Tussen alle bedrijven door heb ik tijd gevonden om het voordek te maken en op het voorschip aan te brengen.
    Het is niet zo'n grote klus, maar het doet wel een hoop met het uiterlijk van het schip.
    Nu beginnen de verhoudingen zichtbaar te worden en krijg je een idee wat waar komt en hoe groot dat dan gaat zijn.
    Zo wil ik op dit schip een voorroef bouwen (afneembaar, om later goed bij de kopschroef te kunnen).
    Nu kan ik aan het gat in het voordek duidelijk de omtrek ervan zien.

    [​IMG]
    Het voordek. De contouren van de nog te bouwen voorroef zijn hierin al te zien.
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.277
    Locatie:
    Betuwe
    Klaas, ik heb geen ervaring met deze bouwmethode, maar...
    Zou je ook niet onderin de scheidingsschotten een verbinding maken?
    Met alleen bovenin twee bouten lijkt me de kans groot dat je op zijn minst een naad gaat zien tussen voor-, midden- en achterschip, omdat voor- en achterschip hun eigen drijfvermogen hebben. Ze gaan wellicht " opdrijven" t.o.v. het middenschip.
    Wat ik ooit gezien heb bij een bouwer van de kruiser "De Zeven Provincien" was het volgende:
    Hij had z'n romp (ongeveer twee meter lang, misschien nog langer) ook in twee delen gebouwd en zette die met 4 bouten M6 in het water aan elkaar. 2 bovenin de romp, 2 onderin de romp. Het model woog meer dan 80 kilo...

    Om het geheel waterdicht te krijgen gebruikte hij rubberen en stalen ringen om de bouten heen:
    Eerst een (brede) stalen ring om de bout, daarna een redelijk dikke rubber ring, dan de bout door beide schotten heen (hij had wel stukken RVS buis door beide schotten zitten) dan weer een rubber ring, daarna een stalen ring en als laatste een vleugelmoer om de zwaar makkelijk en zonder gereedschap bijeen te draaien.
    Geen lekkages, omdanks dat de onderste bouten zo'n 7 cm onder de waterlijn zaten.
     
  17. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    7.404
    Locatie:
    Oostvoorne
    Klaas, Zou het misschien een idee zijn om voor en achter de verbindingsschotten een extra schot (tot boven de waterlijn) te zetten? Als er dan al lekkage optreedt loopt het water niet door het hele schip. En net wat Roel stelt, zet ook bouten zo dicht mogelijk bij de bodem. Kop en kont willen omhoog in het water en dan krijg je onderin een spleet en veel kracht op de verbindingsbouten bovenin . Gevoelsmatig denk ik dat twee bouten onder en één boven voldoende moeten zijn. Maar je hebt al twee bovenin zie ik nu. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina