Bouwverslag klassieke S-spant

Er gaat een klassiek kajuitzeiljacht als varend model gebouwd worden op basis van een polyester romp dat het als blikvanger op kantoor ook goed zal gaan doen. Maar voor het zover is eerst antwoord vinden op de volgende vragen:

Wordt het een model schaal 1 op 10
zoals de bijgevoegde tekening
of toch een andere schaal?

Het model meet 102 bij 22 centimeter,
in schaal 1 op 10 een jacht van tien meter.

Wordt het een zeilend model met of zonder hulpelektromotor?
Wat is er als materiaal in huis en waar moet naar worden gezocht?
Kortom, eerst maar eens een tijdje wikken en wegen. Wordt vervolgd ...

full
full
full

full
full

Laatst bewerkt door een moderator:

Nee, die had een hele andere kiel. Ik ben geen kenner, maar gaat dit niet meer richting J-class?

Groet,

Ad

EDIT
Is het wel veel te klein voor als het 1:10 is, dan zou het meer 1:25 moeten zijn. Verder oogt het wat minder rank dan een J-class.

Mooi model en een prachtige uitdaging. 'Met of zonder hulpmotor'? -> vaart net zo goed, zo niet beter zonder hulpmotor. Dus, absoluut niet noodzakelijk om lekker te varen, ook al is er maar een klein briesje wind. Ik ben wel benieuwd hoe je aan dit mooie rompje bent gekomen...

jachtje

Dit lijkt op een van der Stadt ontwerp, gewoon een mooie S-spant van een meter of 8 @ 9m . Niks J-klasse of zo, die waren 25m plus. Een schoener???? Als je het niet weet.....
grt
Hawser

Klassieke S-spant

In mijn gedachten begint het model vorm te krijgen en heb voor mijzelf de volgende besluiten genomen:

Het gaat een RC bestuurd zeilend model worden in schaal 1 op 10, wat wil zeggen dat het in werkelijkheid een zeiljacht zou zijn van 10 meter lengte, naar het voorbeeld van een Trintella met blankhouten opbouw en kuip met brugdek.

Er gaat geen hulpmotor met schroefas ingebouwd worden, de hennegatskoker voor de roerkoning wordt vooralsnog de enige huidopening onderwater. ingebouwd zullen worden een ontvanger, servo, zeilwinch en accu bestemd voor roer en zeilen.

De nadruk komt te liggen op een goed zeilend model met een klassieke uitstraling.

Tot zover mijn gedachtenspinsels,

Johan

Laatst bewerkt:
Hallo Johan,

Als het een goed zeilend model moet worden, dan moet je het gewicht boven de waterlijn goed in de gaten houden en zo licht mogelijk bouwen.

Mijn America's Cupper (ABS romp) is ook een meter lang, vaarklaar gewicht 3,2 Kg, waarvan 2,2 Kg in een bulb op 35 cm onder de waterlijn aan een vinkiel hangt:

full

Als je goed zeilend 'serieus' neemt, dan kom je eigenlijk niet onder een vinkiel voor het zeilen en een lood-dummy voor op kantoor uit.

In de configuratie op de foto kan ik tot windkracht 5-6 nog zeilen, met een S-spant met de ballast op de 'normale' plaats (in/aan de kiel) is het bij windkracht 2-3 al gebeurd, want in vlagen lig je dan al plat...

Groeten, Jan.

Dank je wel Jan voor de aanwijzingen,
daar kan ik inderdaad wat mee.

Mijn 1:1 boot kon destijds door de werf
met een diepe en een ondiepe kiel worden gekozen,
mijn boot is er een met de diepstekende versie waarbij het verschil
met de ondiep stekende uitvoering duidelijk merkbaar is :D!

'Goed zeilend' kun je inderdaad verschillend opvatten,
deze S-spant zal het qua snelheid en zeildragend vermogen
af moeten leggen tegen modernere types.

Mijn streven is dan ook een boot met een mooi vaarbeeld
en waarmee je goed overstag kunt gaan en kunt gijpen.

Omdat dit mijn tweede modelzeilboot is
(de eerst was een gemodificeerde Nikko speelgoedzeilboot)
verwacht ik veel te gaan leren van de bouw van deze S-spant,
alle tips en aanwijzingen zijn welkom!

Johan

Dit S-spant zal het qua snelheid en zeildragend vermogen
af moeten leggen tegen modernere types.
Hallo Johan,

Dat hoeft niet zo te zijn, als je voor het zeilen een diepstekende bulbkiel in een kielkast gebruikt.
Voor op de kast en de windarme dagen steek je in diezelfde kielkast een ballastdeel, dat aansluit bij het S-spant.

Groeten, Jan.

Dat hoeft niet zo te zijn, als je voor het zeilen een diepstekende bulbkiel in een kielkast gebruikt. Voor op de kast en de windarme dagen steek je in diezelfde kielkast een ballastdeel, dat aansluit bij het S-spant. Groeten, Jan.

Interesante optie! Ga ik zeker over denken, dank voor de tip!

Dek en ontwerp romp dekverbinding

Het houten dek van drie mm dikte begint vorm te krijgen. Op de foto ligt het los op de romp, door middel van dekbalken gaat het dek dwarsscheeps iets bol gevormd worden, en zal er ook een zeeg in lengterichting ontstaan.

Wel een dilemma: werkelijkheid getrouw zal het dek 7 mm in de romp zakken waardoor er een voetlijst ontstaat, de tekening geeft een idee van de beoogde constructie, maar er zal wel water in blijven staan.

full
full

Dat los je op zoals bij het origineel, met afwateringssleuven in de voetlijst.

Goed in de epoxy gezet gebeurt daar niks mee.

Groeten, Jan.

spuigaten worden ze ook wel genoemd,
7 mm in schaal 1 op 10 is 7 cm weet u zeker dat het geen boeisel is ipv een voetlijst?
voetlijsten zijn in t eggie maar een cm of 3 a 4 hoog.

Groeten Dyon.

Klassieke S-spant kajuitzeiljacht

full
full
full
spuigaten worden ze ook wel genoemd, 7 mm in schaal 1 op 10 is 7 cm weet u zeker dat het geen boeisel is ipv een voetlijst? voetlijsten zijn in t eggie maar een cm of 3 a 4 hoog.

Over het multiplex dek van 3 mm dikte komt nog een strokendek van 2 mm, waardoor er een rand van 5 mm overblijft, wat dan overeen komt met een voetlijst van 5 cm in werkelijkheid.

Vandaag mooie vorderingen gemaakt: dek passend verzonken gemaakt, dekwegering aangebracht tegen de binnenzijde van de romp, versteviging voor voor- en achterstag aangebracht en de kuip deels geconstrueerd.

Oke, Zo dus
wat voor hout gebruik je voor het beleggen van het dek?
En hoe ga je het dek leggen? visgraat of gewoon langsscheeps (recht)
Visgraat wil zeggen van buiten naar binnen met een deklat.

Groeten Dyon.

Oke, Zo dus wat voor hout gebruik je voor het beleggen van het dek? En hoe ga je het dek leggen? visgraat of gewoon langsscheeps (recht) Visgraat wil zeggen van buiten naar binnen met een deklat.

De binnenzijde van de voetlijst wordt in elk geval mahonie. Het dek zelf mahonie vanwege de mooie warme kleur, maar dat zou ook een lichtkleurige houtsoort kunnen worden omwille het kleurcontrast: ook mooi! Heb al wat geëxperimenteerd met visgraat, het is te doen gezien de buiging, maar vraagt wel vinden van een manier van werken ten aanzien van het verlijmen.

full
full
full

Kajuit en dekluik

full
full
full

Na wat schetswerk begint de kajuitopbouw haar definitieve vorm te krijgen. De ronding van het kajuitdak (welk bord/schaal uit de servieskast gaat het worden?) en het model van de ramen/patrijspoorten bepalen het gezicht. Optisch is het beste resultaat verkregen door de onderzijde van de patrijspoorten en de ramen op dezelfde rechte lijn te plaatsen.

Ander dilemma: wel of geen te openen kajuitingang? Besloten is de achterzijde gesloten te houden en daar later kajuitdeurtjes op aan te brengen. Het kajuitdak wordt afneembaar i.v.m. De techniek, een werkend schuifluik en open deurtjes vrgroten de kans op inwateren.

Op het achterdek het luikhoofd van het dekluik. De rand zal uiteindelijk net iets hoger blijven dan de voetreling, eveneens om de kans op inwatering bij overkomend water te verminderen. Ook geeft de luikrand het achterdek wat extra stevigheid, tezamen met de kuip.

Overstap naar discussie 'zeilschepen'

Beste forumleden,

Aangezien mijn bouwverslag van dit zeiljacht niet in de juiste discussie staat zal dit mijn laatste toevoeging van dit bouwverslag zijn op deze plaats; het vervolg is te vinden in de kolom 'zeilschepen'.

Excuses voor het ongemak
en tot ziens bij 'zeilschepen',

Johan

full
full

Beste Johan,

Ik denk dat een moderator van dit forum het hele draadje wel ergens anders kan plaatsen. Dan kun je in dit draadje gewoon door gaan.

Verder vind ik je schip er al prima uit zien! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Freek

Back