Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Danny Mulders, 16 okt 2015.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Dit zou denk ik al genoeg moeten zeggen:):
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Danny. Idee; als je bij de werf het kleur nummer op vraagt en het merk,
    dan kun je volgens mij zonder meer de juiste kleur in de waaier van de
    firma terug vinden. gr Ton
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hoi Ton,

    Heb ik inderdaad ook nog overwogen, maar uiteindelijk heb ik er gewoon voor gekozen om met de Tamiya verf aan de slag te gaan. Naar mijn weten krijgt de Bataviawerf de verf ook nog eens gedoneerd van een fabrikant daar uit de buurt, dus misschien weten ze zelf niet eens wat ze op hun schip smeren ( al acht ik die kans klein).

    Ik heb in ieder geval vandaag wat werk verzet aan de steunlatjes aan de binnenkant van de verschansing. Wanneer die latjes gezet zijn kunnen namelijk alle spantjes definitief verwijderd worden zonder dat de verschansing te fragiel wordt. Voorzichtigheid blijft wel geboden want zelfs met de steunlatjes kun je de boel er zo vanaf stoten...

    Als eerste heb ik uit twee haaks op elkaar gelijmde latjes de basis voor de steunlatten gebouwd, en deze basis direct op het dek vastgelijmd. Ook zijn de steunlatjes al afgetekend. De lijntjes staan wat slordig, dit komt omdat ik nogal zat te klooien met het model op haar zij op de bouwtekening en met het potlood onder een vreemde hoek.
    [​IMG]

    Hierna heb ik de steunbalkjes gemaakt uit 2x3mm latjes. Deze moeten tot aan de hoogte van de gele sierstrip aan de buitenzijde komen. Latjes die net iets te lang zijn worden later afgesneden.
    [​IMG]

    Hierna worden de latjes, de basis, en de binnenkant van de verschansing alvast zwart geschilderd. Als de rest van de plankjes straks op hun plek zitten kun je namelijk niet overal meer bij.
    [​IMG]

    Hier werd een 1x4mm plankje bovenop gelijmd, en daar bovenop weer een aantal kleine steuntjes van 2x3mm.
    [​IMG]

    Onder het 1x4mm latje werd haaks nog een 1x4mm latje gelijmd, en daaronder weer extra steuntjes waar straks bevestigingsmateriaal aan komt te hangen voor het lopend want.
    [​IMG]

    Dit geheel werd zwart en rood geschilderd, en daar bovenop werd weer een vooraf op kleur gemaakt 1x4mm latje gelijmd als top van de verschansing.
    [​IMG]

    Tot slot hier nog een foto waar de door mij gekozen kleur groen goed op te zien is, er moet nog wel een extra laag op de grote verschansing komen.:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    je verschansing is inderdaad erg goed gelukt, mooi hoor.
    Ik vind de kleur groen ook erg geslaagd, en een stuk beter dan de histor
     
    Danny Mulders vindt dit leuk.
  5. walter de bouwer

    walter de bouwer

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    200
  6. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Het ziet er allemaal weer prachtig uit.
    We blijven je in de gaten houden :beer:
    gr Ton.
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik heb vandaag het 3D-geprinte boegornament binnengekregen van Shapeways, en ik moet zeggen dat het er nog een stuk beter uitziet dan ik zelf had gehoopt!

    Het materiaal waarin ik heb laten printen is Frosted Ultra Detail, dit blijft redelijk flexibel, maar het is desondanks zeer stevig materiaal. Zelfs het piepkleine frutseltje wat op de derde foto uitsteekt op het hoekje zal niet afbreken! Ter vergelijking heb ik het originele lasergesneden deel erbij gelegd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Even gekeken of het past, en ja hoor:
    [​IMG]

    Er waren een paar lagen geel voor nodig om te zorgen dat er geen licht meer doorheen scheen, maar uiteindelijk is het resultaat zeer mooi! Nog niet vastgelijmd uiteraard, eerst wil ik de rest van het galjoen af hebben.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63, pietsan en bram1324 vinden dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dit ornament lijkt bijzonder mooi Danny. ( de kleur van je verschansing ook trouwens)
     
  9. ronvanleeuwen54

    ronvanleeuwen54

    Lid geworden:
    22 okt 2012
    Berichten:
    579
    Locatie:
    Poeldijk
    Waanzinnig mooi! Maar wat kost nou zo'n ornament? En hoe werkt het? Stuur je ze gewoon het houtgesneden origineel toe en daaruit maken zij de kunststof vorm?
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hoi Ron,

    Shapeways zet zelf geen bestaande objecten om in 3D-geprinte delen, je zult eerst zelf een 3D model moeten tekenen en die op hun site uploaden. Zij checken dan of het model geprint kan worden en van daaruit nemen zij het productieproces over. Zij zetten dus eigenlijk jouw digitaal getekende model om in een fysiek object, maar ze zullen zelf niks op het gebied van modellering doen.

    Kosten vallen reuze mee, inclusief verzending rond de twintig euro, maar dat is per ontwerp afhankelijk van de hoeveelheid materiaal die er verbruikt wordt.
     
  11. NickvN

    NickvN

    Lid geworden:
    26 jan 2014
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Noord Holland, Loosdrecht
    Heel netjes Danny!
    Zelf persoonlijk vind ik de kleur groen iets aan de donkere kant maar zoals eerder vermeld is dit gewoon heel moeilijk te bepalen en vind ik die van jou er prima vanaf mee komen.
    Ga zo door! Ik blijf je volgen. Zeker nu ik dit schip misschien voor mijn examen cadeau ga vragen :)
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Hoi Nick,

    De kleur is inderdaad erg donker, maar zoals al eerder vermeld is het belachelijk moeilijk om de kleur te krijgen die op het echte schip zit. Je zou bijna denken dat ze het opzettelijk hebben gedaan om de modelbouwers te pesten.:rofl:

    Ik heb een flink aantal kleuren naast elkaar gehouden en heb zelfs met een aantal verfwaaiers lopen slepen in de bouwmarkt, maar ik kon de juiste kleur gewoonweg niet vinden. Ik ga nu gewoon voor een model wat zogenaamd nog helemaal nieuw is en nog niet vervaagd door de zon. Een dergelijk schip zul je echter in het echt nooit zien, een schip is vaak al flink verouderd zelfs voordat het te water gelaten wordt, gewoon omdat de bouwtijden zo lang zijn. Ook zal de kleur op het origineel zelfs toen het er vers opgeschilderd was niet zo donker geweest zijn als het nu op mijn model is, maar dat is gewoon een stukje dichterlijke vrijheid die ik mezelf toebedeel.

    Ik kan je de kit zeer aanbevelen, vergeleken met andere kits die ik heb zitten bekijken vind ik het meegeleverde materiaal van zeer hoge kwaliteit, en is het nu de paar ontbrekende delen zijn nageleverd een zeer complete kit. Je moet bij sommige dingen wel zelf goed nadenken omdat de bouwbeschrijving onmogelijk elke stap voor je kan uitschrijven ( anders krijg je een bouwbeschrijving zoals bij de hachette/deagostini schepen die je over 5 ringbandmappen moet verdelen), maar dat zorgt dat je ook echt betrokken raakt bij de bouw in plaats van dat je een voorgekauwd stappenplan gaat volgen.
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Afgelopen dagen heb ik natuurlijk niet stilgezeten. Ik heb gewerkt aan de verschansing en de dekbeplanking van het bakdek, en heb een wijziging doorgevoerd aan mijn oorspronkelijke plan om de luiken op het verdek open te houden.

    Als eerste de verschansing aan bakboord. Dit zijn simpelweg drie plankjes 1x4mm met een kleine overlapping op elkaar gelijmd. Jullie zien dat ik de uiteinden al op maat heb gesneden.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de voorste verschansing ook groen geschilderd. Het geheel begint nu mooi vorm te krijgen!
    [​IMG]

    Het luikje op het bakdek heb ik aan de randjes iets afgerond zodat de hoeken niet te scherp zouden zijn. Hier wordt namelijk een stuk oud laken omheen gelijmd om canvas te simuleren. Jullie zien ook dat ik op het dek al aan het aftekenen ben geweest waar straks 4mm brede planken moeten komen te liggen in plaats van 3mm brede planken.
    [​IMG]

    Het was op dit moment dat ik besloot om de twee luiken op het verdek ook maar meteen dicht te maken. Mijn oorspronkelijke plan was om deze luiken open te houden zodat je op het dek eronder kon kijken, maar je kon helaas ook tegen de plankjes voor de steekkanonnen aan kijken. Aangezien ik mij hier op termijn aan zou gaan storen heb ik eerst ook nog overwogen om roosters te maken zoals op het halfdek, maar dit leek mij teveel werk. Het is zonde dat ik zoveel deklatjes heb verspild die nu niet meer zichtbaar zijn, maar het eindresultaat wordt nu wel een stuk mooier. De luiken zijn hier al wel afgerond en bespannen met oud laken, maar nog niet geschilderd of vastgelijmd.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik de luiken eerst oker geschilderd, en daarna uit rood en lichtbruin een mooie kleur gemengd die overeen komt met het canvas op het origineel. Hier heb ik mij ook laten inspireren door de scratch-built Batavia van Hans.
    [​IMG]

    Zo ziet het er uit als ze tijdelijk op het schip liggen. Jullie zien ook dat ik al een eind op weg ben met het bakdek.
    [​IMG]

    Het bakdek in de richting van bakboord is helemaal beplankt en dus kon ik aan de slag met de steunbalkjes van de verschansing. Deze verschansing is een stuk simpeler dan de verschansing rond het verdek. Ondertussen is het voorste luik ook vastgelijmd.
    [​IMG]

    De bovenranden mooi afgeschuurd en de binnenzijde zwart geschilderd.
    [​IMG]

    En een afdekplankje erop gelijmd. Uiteindelijk komen hier weer verticale steuntjes op met daar bovenop weer een identiek plankje. Hier wacht ik echter mee totdat de andere zijde ook klaar is en ik de balustrades aan de voor en achterzijde van dit dek ga maken. Die voegen namelijk een stukje stevigheid toe aan het geheel, en ik vrees dat ik de randjes er anders zeer snel vanaf stoot.
    [​IMG]

    Dat was het weer voor deze keer.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2017
    Herby63 en bram1324 vinden dit leuk.
  14. Rob Kalter

    Rob Kalter

    Lid geworden:
    20 jan 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Bergentheim
    Van al deze bovenstaande verhalen word ik beetje hyper. Ik moet n.l. nog drie weken wachten op mijn cadeau, De Batavia, voor mijn 60e verjaardag. Tot nu toe heb ik alleen maar schepen gebouwd "uit de losse pols", en wil eens iets anders bouwen. Ziet er aantrekkelijk uit.
     
  15. Piewie

    Piewie

    Lid geworden:
    18 jan 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Julianadorp
    Beste Danny
    Ik heb ook de Batavia aangeschaft.
    Ik heb jouw link van het modelbouwerforum gekregen van Hans van Nieuwkoop van de firma Kolderstok.
    Ik ben sinds afgelopen maandag lid van dit forum. Ik heb geen ervaring met forums.
    Mijn laatste ervaring van modelbouw dateert van 40 jaar geleden. Ik heb toen de Santa Maria van Billingboats gebouwd en halverwege gestopt.
    Jouw verslag is zeer uitgebreid met duidelijke foto's.
    Ik hoopt dat als vragen heb bij jou terecht kan.
    Met vriendelijke groet,
    Peter Wiesell
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ha, mooi om te zien dat de Batavia zo populair is onder modelbouwers! Geeft in ieder geval hoop dat we in de toekomst nog meer moois mogen verwachten van de firma Kolderstok.:)

    Met vragen mag je gerust bij mij terecht, maar bedenk wel dat ik ook maar een klant ben van Kolderstok, voor echt technische vragen of bepaalde inhoudelijke zaken moet je bij Hans van Nieuwkoop of Erik Agter zijn, die lezen hier ook mee.

    Je hebt wel een lastig model uitgezocht om het modelbouwen weer mee op te pakken, maar als je het op de juiste manier aanpakt moet het geen probleem zijn. Als tip wil ik je meegeven om het hele model te zien als een heleboel kleinere projectjes die je één-voor-één gaat afronden. verdeel in de bouwbeschrijving alvast de stappen in kleinere groepen handelingen die je samen kan afronden. En lees de boel ook alvast een paar keer door zodat je precies weet wat er moet gaan gebeuren, je kunt op die manier het overzicht veel beter bewaren. Als je de doos net openmaakt en je hebt alle spanten en latjes bij elkaar liggen kan het nogal intimiderend zijn. Je zult aan de berichten in mijn bouwverslag zien dat ik meestal één of twee groepen handelingen in één bericht heb geplaatst. Die volgorde kun jij meestal ook wel aanhouden bij de bouw van je eigen model. Ga vooral niet overhaast te werk, werk in kleine stapjes, en als je het even niet meer ziet zitten moet je de boel gewoon even laten staan en wat anders gaan doen, vaak lukt het later dan wel.

    Ik bouw mijn model overigens niet 100% volgens de bouwbeschrijving, dus hou daar rekening mee. Waar ik afwijk van de beschrijving geef ik dat aan. Ik vermoed dat doordat ik het op deze manier bouw ik straks vanuit de doos wat materiaal tekort ga komen, maar dat zie ik dan wel.

    Misschien is het leuk als je zelf ook een bouwverslagje bijhoudt. Op onderstaande link kun je klikken en dan rechtsboven op de lichtblauwe knop "Plaats nieuw topic" klikken.
    http://www.modelbouwforum.nl/forum/bouwverslagen-historische-schepen.170/

    Het hoeft geen zeer groot verslag te zijn maar af en toe een foto van je voortgang is wel leuk om te zien, en ik merk zelf ook dat de feedback van andere forumgebruikers mij motiveert om door te bouwen. Ik heb liever niet dat mensen foto's van hun eigen modellen in mijn bouwverslagen zetten omdat dit nogal verwarrend is als je rustig door het topic heen aan het scrollen bent, heb ik in het verleden al vaker last van gehad. Wordt ook nog eens heel onoverzichtelijk als er meerdere verslagen door elkaar heen gaan lopen.

    Ik wens je veel succes bij de bouw, en ben benieuwd naar het eindresultaat:thumbsup:

    Bovenstaand verhaal geldt uiteraard ook voor Rob Kalter wanneer hij zijn model ontvangt.
     
  17. John 1947

    John 1947

    Lid geworden:
    21 dec 2015
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Alkmaar
    Oh Danny wat word hij mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    ik heb mijn Batavia ook binnen van kolderstok ,
    maar eerst mijn Bounty af
    knap werk man en ik geniet van je verslag daar leer ik ook weer van
    John:thumbsup:
     
  18. Capt Ron

    Capt Ron

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Hij wordt ontzettend mooi Danny, ben zeer onder de indruk! Leer er veel van. Met name je hek schildering is erg indrukwekkend.

    Ik ben sinds afgelopen weekend ook trots eigenaar van de Batavia kit. Ik ben nu nog de laatste hand aan de Shenandoah van Corel aan het leggen maar kijk er naar uit om aan de Batavia te beginnen. Had al door van jouw verslag dat het geen eenvoudig schip is. Je hebt helemaal gelijk met je kleine projectes aanpak. Het is ook leuk om naar Lelystad te rijden en het een en ander in het echt te bekijken ter referentie.

    groet,
    Ronald
     
  19. walter de bouwer

    walter de bouwer

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    200
  20. snare

    snare

    Lid geworden:
    3 jan 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Harlingen
    Hallo Danny, ik ben ook met de Batavia aan het bouwen, maar na pag. 10 zie ik geen verslag meer,ligt dat aan mij of komen er geen verslagen meer, Gr. Opa Cor.
     

Deel Deze Pagina