Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

We zijn inmiddels 10 jaar verder, is dit ding nu nog niet af ?

kan toch niet ! ;-)

Wedden?

In 2008 kwam de klad weer eens in de hobby.
Bouwvallig boerderijtje op de Veluwe gekocht en deze de afgelopen jaren vanuit de grond gerenoveerd.
Niks geen spijt van, juist heel erg de moeite waard en ook een hobby.

Dit jaar maart/april de hobby weer opnieuw opgepakt en lid geworden van de club in Ermelo. Eigenlijk ook weer bijna opnieuw beginnen met vliegen.

Ik ben alleen een beetje bang dat deze kist te groot is voor ons vrij kleine veld,
Ons veld ligt op de Ermelose Heide, dus prachtig en ruimte zat, maar is afgezet met paaltjes (tegen de zwijnen) en daardoor niet erg ruim.

We zien wel. Als het op ons veld niet lukt zijn er genoeg mogelijkheden in de omgeving.
Eerst maar eens zien dat ze weer op de bouwtafel komt te liggen en kijken waar ik was gebleven.
Wie weet, eigenlijk wel weer zin in.

Nou, tja....

Ze ligt in ieder geval op de bouwtafel.
full

Eerst alles maar eens bij elkaar gezocht en bijeen gestoken.
full

Het is overigens de 4,5m versie ipv de 4,8m.
Opgemeten is de spanwijdte 4,57m dat zullen de tips wel zijn.

Ik weet nu ook weer waar ik was gebleven.
Overal zaten nog nylon visdraadjes die ik eerst moest verwijderen.
De laatste actie was dus het aanbrengen van 2K lak.
Die zal nu wel uitgehard zijn. ;-)
Ook de luiken van het KTW zitten vast door de lak, maar dat zal wel goed komen.
De romp, vleugels en wat servo's en schakelaars voor de luiken weegt al 4760 gram.

full

Het klapwerk

full

Neuswiel

full

Sleepkoppeling

Bij elkaar ook al 1380 gram en dan komen de accu's, ontvanger en meeste servo's er nog bij.

Eerst maar een de luiken gangbaar maken en daarna de vleugels eens afmonteren.
Ik beloof niets meer maar nu ze toch in de weg ligt kan ik er beter weer wat aan gaan doen. :oops:

Laatst bewerkt door een moderator:
Je bent weer aan de slag ! :thumbsup: Hoe groot is jullie veld ? Ik heb mijn K6 (4,9m) vorig jaar gesleept vanaf montfoort......73*35 meter....en dat is best spannend kan ik je zeggen ;-)

Nee, moet jij zeggen... ;) (iets met een Wilga... :yes:)

sja...daar heb je wel een punt. al denk ik niet dat de wilga ooit nog gaat vliegen :cry:

.. Hoe groot is jullie veld ?

Ik weet dat niet precies.
Het zijn twee gekruiste banen. Ik denk elk 15m x 60m?
Wellicht dat Hans dat precies weet.
De lengte is wellicht al wat kort, zeker omdat één baan schuin afloopt, maar tussen de paaltjes door aankomen vliegen zal ook best spannend zijn.

Wat ik al wel geleerd heb, is dat afstanden inschatten veel moeilijker is dan je denkt (iets met een paar bomen en niet te missen).
Op het veld van mijn vorige club speelde dat helemaal niet.
Afmetingen van een ruim voetbalveld zonder obstakels.
Maar deze omgeving is wel veel mooier en het waait altijd minder dan aan de kust.

Het lastigste waar ik mijn 4 meter ash-26 op heb neergezet is een voetbalveld.
Rolroeren omhoog spoilers open en de motor iets aan.
Dan kon ik stijl over de populieren naar beneden en hem midden op het veld neerzetten.;)
Het is wel slecht voor je hart.:D
Ik vlieg ook wel eens op het vliegveld van Elspeet dat is ook een klein veld maar zonder opstakels.
Daar kan je makkelijk vliegen.

Fijn dat hij weer op tafel staat.

Ik wil nog wat dingen nalopen voor ik verder ga.
De luiken voor het ktw zijn weer gangbaar zonder veel schade.

Verder is het bijna een soort van reversed enginering om te kijken hoe het ooit was bedacht te gaan werken.
Best leuk om te zien wat er al bedacht was, maar nog lang niet alles is me duidelijk.
(wat "klaar is" gaat wel, maar hoe verder?)

@Bert,
Zou ik nog eens een bakje koffie mogen komen drinken?
Dan zou ik haar (met alle ingrediënten) eens mee willen brengen om te overleggen hoe verder.

Kun jij eens goed lachen om mijn gepruts en ik kan weer wat verder met wat goed advies. ;) Zonde om verder te gaan op een verkeerde manier toch?
Als het er ooit van komt is de eerste vlucht voor jou (please ;) )

Hey Erwin een bakje koffie is altijd gezellig.
Ik ben ondertussen wel verhuisd ik pb je mijn nieuwe adres wel.

Verder kan ik over het ktw gedeelte weinig adviezen meer geven denk ik.
Het is voor mij namelijk al weer zo lang geleden dat ik dat had.
De foto's heb ik nog wel van mijn ash-26
Er is ondertussen via de zender zo veel meer mogelijk vanwege de vele kanalen.
Ik weet dat het voor jou een uitdaging is maar ik zou dat hele ktw vergeten en je lekker laten slepen.
Ik heb op biggs nu een aantal keer een ktw gezien maar de start is altijd een gedoe.
Behalve als je een elastiek gebruikt.
Maar dat mag op veel clubs weer niet op het veld blijven liggen omdat andere daar last van hebben.
Omdat de echte zwevers nu ook beginnen met een motor in de neus is dat nu ook gewoon schaal.;)
Ik gooi het maar even in de groep om je te verwarren hehe.

Motor in de neus is eigenlijk geen optie meer.
In de neus zit een gaatje voor de sleepkoppeling, da's natuurlijk geen probleem.
Maar die luiken bovenop de romp zijn nu ook weer niet geschikt voor iets anders dan een ktw. :grin:

Slepen kan natuurlijk altijd, daar is die koppeling voor. Toch?
Bij deze kist dus een ktw i.p.v. een motor in de neus (al is het alleen maar voor de doorstart).
Ik vind het gepruts met de techniek juist zo leuk.
Maar ik vraag mij wel af welke hoek het ktw ongeveer "omhoog" moet staan. Of ik niet te zwaar of juist te zwak aan het bouwen ben (was).
Voor de flaps/welfkleppen en rolroeren worden servo's in de vleugel gebouwd, maar voor de rem/stoorkleppen komt er nu een 0,5mm? staaldraad uit de vleugel. Ik ben bang dat deze 'aansturing: in de weg komt te zitten van het ktw.
Het ktw "kantelt" nu om de vleugel pen en zit daarmee mogelijk in de weg voor de servo voor de stoorkleppen.
Maar ik moet eerst nog uitzoeken of, en hoe, ik ooit dat heb bedacht.

Gezellig als ik weer eens langs mag komen.
Dat je verhuisd ben weet ik natuurlijk wel, maar waarheen moet je maar eens laten weten.

Back