Bouwverslag krabbenkotter((tijdelijke bouwstop))

Hallo,

ik heb vandaag een krabbenkotter van billingboats overgenomen.

Wat ik kocht:
boot1.jpg

En wat erin zat:
boot2.jpg

ik ben vanplan er een andere verf overheen te doen want dit staat me nie zo goed aan..

ik hou jullie op de hoogte! :)

Heeft zo te zien ook wel iets van de Rainbow(ook van billing)......

Die heb ik wel eens gebouwd, goed om het gewicht denken, veel micro spul gebruiken, dat zijn van mijn kant de belangrijkste tips!

Arnold

hello,
kan het zijndat billing zijn bouwbeschrijving maakt voor niet radiografische modellen? Want dit model heeft als eerste stappen 250 gram ballast erin lijmen en het dek dicht lijmen(terwijl je dan niet meer in de boot kan)

Hallo Hawk, hoe lang is de romp? Als ze ongeveer 32cm is, dan is het de Rainbow. Die Junior vind ik zelfs niet op de site van BB. De Rainbow heb ik al afstandsbestuurd gemaakt, het was zelfs mijn 1ste bootje. En naar goede gewoonte helemaal waterdicht. Momenteel ben ik de Rainbow ook aan het (her)maken, de eerste was overvaren door een sleper van 60kg, en tot schroot (nou ja, onherstelbaar) vermalen. Om stabiel te varen, moet je misschien de bovenbouw met volle masten en koperen takelblokken hermaken in lichtere materialen. Maar het kan dus RC, waar een wil en een weegschaal zijn, is een weg. De Rainbow heeft maximaal 450gram waterverplaatsing.

hier ging wat fout ff opnieuw typen :?

de boot is dus 28 cm. en de schroef komt uit in een soort gleuf om de as aan te drijven moet er dus een knik in de aandrijfas komen(met eventueel tandwielen oid zou dit wel kunnen lijkt mij). Daarbij komt dat volgends het boekje er 250gram ballast in zou moeten gaan om hem op de water lijn te leggen(zonder electra)hier ga je ruim overheen met electra

Inderdaad 28 cm, dezelfde romp als de Rainbow. Die 450gr is echt de maximum, van de héle boot. Niet alleen de ballast, of motor en batterij. Er kunnen 4AA cellen NiMH in, die wegen 120gram. Hier kan rechtstreeks de ontvanger op, eventuele BEC op de regelaar niet gebruiken, daar is de spanning dan te laag voor. Een Graupner multispeed is wat overpowered, dat zat in mijn 1ste model. Een aparte as en een Graupner speed 250, met kleine schroef, moet lukken. De speed 265 met een kleine schroef, was te traag in mijn 2de (in aanbouw zijnde) model. Ik probeer wat foto's te maken, maar dit WE gaat dat niet meer lukken.

zit me stilaan af te vragen of dit wel verstandig is voor een beginner.Misschien dat ik overweeg hier een statisch model van te maken.

ik heb alles net op de weegschaal gelegt en een beetje zitten tellen met wat er nog bijkomt..Het is al krap zonder as en dergelijken (ben uitgegaan van 4 AA boot met beslag, regelaar en servo).

Havik: Alles kan je varend maken, ook een statisch model. Het is alleen een kwestie van ingrediënten.
Mijn Schnellboot S130 van Revell (Lengte 45cm, breedte 7cm en diepgang 2cm) vaart, en prima ook.
2 CD-motortjes, 2 25mm Graupner schroeven, Graupner schroefasjes, mini-regelaar van Conrad, miniservo, 2 kanaals standaard-ontvanger en op 6V (3 x 2,4V, 300 mA cellen) Vaartijd meer dan 2 uur op volle kracht.

Hier ligt ze naast haar grote zus de Scharnhorst.
normal_03~11.jpg

ik dek dat roel de motoren bedoelt die eht laatje van je cd(dvd) rom speler openen. heb ik ook een keer gesloopt :P zijn er klein :P

cd motortjes ? lijken mij klein dus geschikt..

heb hier een diskman waarvan de laser kapot is, is dit misschien wat(motortje werkt nog ja :p )?

Die CD-rom motortjes zijn geschikt op voorwaarde dat het asje lang genoeg is, ze werken op 5Volt. Nadeel als het ooit defekt raakt, vindt maar eenzelfde model. De Speed250/265 kost 5euro, geen bedrag om zelfs een studenten budget uit evenwicht te brengen.
Toch nog een fotootje van de Rainbow (gaat Stavros heten) binnenwerk in aanbouw. De binnenromp is eerst opgeruwd, en verstevigd met glasmat 30gr/m2, ingesmeerd met 2K-lijm. De schroefas is ook ingezet met 2K-lijm .Op de aluminium dwarsbalk staat de servo, daaronder komt de Speed250 motor. Voorin komen de 4 AA batterijen. Ondanks de kleine ruimte toch overzichtelijk, niet?
normal_Stavos%20001a.jpg

Hoi Laurens,

gefeliciteerd met je aankoop.

Zie dat je meteen al diverse plannen hebt.
Als je de rc wilt aankopen kijk dan eens bij de parkflyers want die hebben erg leuk en licht spul, heb me laatst bij W&W Modellbau 3 servos van Hitec voor 14 euro het stuk, een ontvanger van Jeti ( 5 kanaal ).

Als je dit soort RC inzet dan moet het wel lukken om je nieuwe model varend te krijgen.

André

ok ,

heb nog 1 vraagje:

het dek is 1 geheel...dus om bij de electra te komen moet je deze eraf kunnen halen. Hoe zorg ik dat deze niet eraf gaat door een beetje wind(het model is hoog, smal en tamelijk zwaar aan de masten)

Back