Bouwverslag Kustwachtvaartuig Waker

Op MP worden regelmatig beslag setjes aangeboden van de Smit,
Misschien kan je daar ook een poging wagen,

Anders koop je toch nog een onafgebouwde erbij ?? Worden bij de vleet aangeboden,

Of zelf maken, kost een stuk minder en je hebt er meer plezier van.....

Grtz Vincent,

Ik zal eens op Marktplaats speuren. Ik zie bij Toemen modelbouw dat ze ook bepaalde beslagdelen los verkopen, 't is alleen wel aan de prijzige kant :( Onderdelen als de railing zal ik wel bij een hobbyzaak moeten aanschaffen, als ik dit zelf maak wordt het lang niet zo strak als een kant-en-klare

@Baggeraar; zijn dit mooie patrijspoorten om in de huid aan te brengen? Worden verkocht inclusief een glaasje.

patrijspoort.jpg

Bron: Modelbouwshop Flevoland

Wat wordt daar een breed scala aan beslagdelen aangeboden zeg (modelbouwshop flevoland). Ongelofelijk, gauw weer van die site af, krijg allemaal koopneigingen :?

Nu ik de boot nog niet heb ontvangen, heb ik even mooi de tijd om me nog even te oriënteren. De boot wordt, zoals al eerder gezegd, radiografisch bestuurbaar (ook met verlichting, radar, boegschroef etc.). Er moeten ook motoren worden ingebracht voor de aandrijving (2 schroeven). Nou kwam ik op marktplaats een advertentie tegen waarin nieuwe motoren werden aangeboden. Hieronder heb ik de tekst van de betreffende advertentie gekopieerd:

Bühler SCHEEPS motor 12 tot 18 volt DC.
  • Motor met 2 stuks 604-ZZ precisie kogellagers en 7 delig ontstoort anker
  • Geruisloos en extreem lange levensduur.
  • Krachtige scheepsmotor voor schroefdiameters tot ± 80 mm.
  • Afmetingen 40 x 77 mm.
  • Gewicht = 420 gram.
  • 2 Asjes 4 x 16 mm. platte kant.
  • Toerentallen onbelast:
  • 12 volt ± 2600 rpm
  • 18 volt ± 4000 rpm
  • De 4 tapgaten met 4 mm. schroefdraad .
  • Gering aantal beschikbaar OP = OP
  • Vaste prijs 1 stuks €. 12,50 p/st. + PostNL PAKKET kosten €. 6,75
  • 2 Stuks €. 30,00 inclusief verzendkosten binnen Nederland
  • 2 STUKS - SLECHTS - €. 30,00
  • FRANCO - PER - PostNL - PAKKETDIENST !!
  • Kijk ook naar mijn andere Marktplaats advertenties

Is dit nou een geschikte motor voor de Smit Rotterdam?????

motor1.png

motor2y.png

Ik had deze motoren eerst gepland voor de poolzee en witte zee.
sterk genoeg, en stil.
ik vind qua prijs/prestatie een goede keus.

Ik had deze motoren eerst gepland voor de poolzee en witte zee.
sterk genoeg, en stil.
ik vind qua prijs/prestatie een goede keus.

De prijs vind ik ook erg meevallen. Ik neem aan dat het een vertrouwde verkoper is die de aangekoopte goederen ook daadwerkelijk levert. Moet nog even op de site van de politie controleren of er klachten van de verkoper bekend zijn. Als het in orde is, overweeg ik om deze motoren aan te schaffen.

@Baggeraar; zijn dit mooie patrijspoorten om in de huid aan te brengen?

Sorry, dat kan ik hiervandaan niet beoordelen, als ze niet buiten de huid uitsteken mag het.
Patrijspoorten in een opbouw kunnen weer wel buitenop zitten.

Mijn bemoeienis met die patrijspoorten kwam enkel door het zien van die "puisten" op het model dat daar te zien was.
Op het restant romp is de romp gewoon keurig glad.
Als modelbouwer hoor je wel een beetje de waarheid aan te houden, ook al vind je die andere patrijspoorten/lichtranden nog zo mooi.

De prijs vind ik ook erg meevallen. Ik neem aan dat het een vertrouwde verkoper is die de aangekoopte goederen ook daadwerkelijk levert. Moet nog even op de site van de politie controleren of er klachten van de verkoper bekend zijn. Als het in orde is, overweeg ik om deze motoren aan te schaffen.

als het hobbieplaza uit Venlo is, heb ik alleen maar goede ervaringen mee.
2x al besteld en zeer tevreden

@Baggeraar; op deze foto is goed te zien dat de patrijspoorten in de romp zijn verwerkt. Dit zal ik dan ook op het model toepassen. :rolleyes:

12555882967d769af9c6.jpg

Dat wordt een lastig klusje lijkt mij. Neem aan dat de huid van je boot niet zo dik is om dit te kunnen toepassen. Misschien is het een optie om eerst te bepalen waar je de patrijspoorten wilt hebben, en op die plaatsen (aan de achterzijde) een soort balkje te lijmen. Zo krijg je meer dikte en zou je het kunnen toepassen. Moet zeggen, het staat wel mooier dan wanneer je de patrijspoorten op de huid plakt.;)

De huid is inderdaad niet zo dik. Misschien is het een optie met dat 'balkje'. Misschien ook nog een andere optie???? En ik geef je inderdaad gelijk, de patrijspoorten in de huid staat inderdaad mooier. Het origineel heeft het tenslotte ook.:D

heeft nog een reden dat de patrijspoorten verdiept liggen.
hierdoor breekt de waterdruk bij grote golven die erop kunnen klappen, en wordt de kans op glasbreuk verkleind.

persoonlijk vind ik het jammer dat je een hoop modellen ziet met de beruchte BB patrijspoorten.

heeft nog een reden dat de patrijspoorten verdiept liggen.
hierdoor breekt de waterdruk bij grote golven die erop kunnen klappen, en wordt de kans op glasbreuk verkleind.

persoonlijk vind ik het jammer dat je een hoop modellen ziet met de beruchte BB patrijspoorten.

Daarom zijn de ramen dus naar binnen gewerkt, als je er over nadenkt is het ook logisch:yes:

De BillingBoats patrijspoorten wil ook niet gaan toepassen op het model. Ik moet er nog even wat op verzinnen. Het klopt dat ze veelal gebruikt worden, staat niet altijd even mooi.

@Indoorvlieger; misschien dan toch de patrijspoorten die ik eerder heb genoemd. Is het meeste geld ook niet. De omhuizing gebruik ik dan niet, enkel het glaasje. Kosten: 0,80 cent per glaasje (diameter 5-6 mm).

patrijspoort.jpg

@Rovman; nog even terugkomend op de motoren. Heb het even uitgezocht, inderdaad Hobbieplaza uit Venlo. Staat niet bij de advertentie op Marktplaats vermeld, enkel een naam van de adverteerder. Als u goede ervaringen heeft met deze firma, dan heb ik er wel vertrouwen in. :)

Iemand toevallig nog een bouwtekening over van de Smit Rotterdam????

Op de website van de fabrikant staat ook een bouwtekening, maar deze is bij mijn weten niet zo uitgebreid als die op papier.

Voor sommige onderdelen (o.a. de schoorstenen) is het makkelijk om in het bezit te zijn van een tekening...

@Rovman; nog even terugkomend op de motoren. Heb het even uitgezocht, inderdaad Hobbieplaza uit Venlo. Staat niet bij de advertentie op Marktplaats vermeld, enkel een naam van de adverteerder. Als u goede ervaringen heeft met deze firma, dan heb ik er wel vertrouwen in. :)

hier kun je met een gerust hart bestellen
maak er een mooi model van

gr Jan

Back