Bouwverslag Kwinte / Varne Bank

Het is allemaal nog prematuur, maar de bedoeling van dit verslag is de bouw van de Sandettie en Varne Bank weer te gaan geven in de schaal 1:25 deze schepen worden dan ook door 2 personen gebouwd.

De bedoeling is om zo veel als mogelijk zelf te gaan maken wat inhoudt ook de Voith's die er onder zitten. Daar deze ongeveer een diameter hebben van ongeveer 100 mm en geen normale handels maat is dit zeker de moeite waard om dat hier op het forum te gaan zetten. ( mede er zeker meer liefhebbers zijn die zich hier mee bezighouden dan wel intresse in hebben ).

Dit draadje zal voorlopig niet worden aangevuld met foto's van de bouw, om de simpele rede omdat er nog niks gebouwd is maar bied voorlopig wel de mogelijkheid tot discussie dan wel goede oplossingen of ideeen.

Echter is het wel zo dat met grote regelmaat de bezem er door heen gaat om het tot een overzichtelijk verslag te houden. Dus wees niet boos als je berichtje ineens is verdwenen :wink:

Dus met andere worden wordt vervolgt :D

Succes met de bouw Martin!

Dat gaat vast weer een prachtig schip opleveren.
In deze draad staat nuttige info over eigenbouw VSP's (maar die heb je ongetwijfeld al gezien ;) )

Wim

Hoi Wim,

inderdaad dat draadje was al bekend maar dat is mede een rede geweest omdat hier eens dunnetjes over te doen en te behandelen :oops: :D :wink: . Maar het worden schepen (2)he :wink: 1 daarvan is al gebouwd er staan al foto's van ergens op het forum in diverse draadjes ( is de Varnebank van J d Hartig ) De andere ( Sandettiebank gaat een bouwsel van mijn hand worden ) in de hoop dat het net zo'n mooi schip gaat worden als dat van Jan.
Ik had zelf het voornemen om de een plug te maken van de romp om er zo een polyester romp van te trekken zodat we twee identieke rompen hebben. En met de ervaring van Jan op het gebied van de voith's in de huidige Varnebank is de insteek om deze nieuw te maken met de opgedane ervaringen van de afgelopen jaren. Metname de zelfbouw van de voith's maakt dit model in mijn optiek een technisch hoogstandje. En het heeft zich al bewezen in de huidige Varnebank.

Gr Martin

Hoi Martin,

DSC_0002.JPG

Mooi hè?! :wink:

Maar in welke kleurstelling ga jij de Sandettiébank bouwen dan? Smit of NRS? Ik heb het Jan ook al een paar keer gezegd, persoonlijk vind ik de NRS-kleuren veel mooier :wink:.

Groetjes, Danny.

@ Danny,

De kleur stelling van de NRS vindt ik zo zwart wit, het beetje kleur zijn de gele belettering en volgens mij hadden ze ook de geuzenvlag op de schoorsteen :?: Ik denk wel dat ik voor een van de laatste uitvoeringen ga, de Smit kleuren dus :wink: maar ja dat zou in de loop van het project ook nog wel eens kunnen veranderen maar dat is nog verweg :D

Gr Martin

Toch blijft het me verbazen als jezelf om tekeningen vraagd van een bepaald schip,
die hier ook op het forum gebouwd wordt, dat je een reactie krijgt ter waarde van 0,0. :(

Ik heb inmiddels wat globale tekeningen gekocht bij het NVM, maar zijn echter niet echt bruikbaar.

naamlooswp2.jpg

MdB zei:
Toch blijft het me verbazen als jezelf om tekeningen vraagd van een bepaald schip,
die hier ook op het forum gebouwd wordt, dat je een reactie krijgt ter waarde van 0,0. :(

Die discussies zijn hier al eens meer gevoerd.
Soms zijn er afspraken met de verstrekkers van de tekening om deze niet verder te verspreiden, en soms wil een bouwer ook een schip gewoon exclusief houden, en reageerd daarom afwijzend op deze verzoeken.
Bij mij zelf is het een combinatie van beide factoren.

Kleine naamswijziging :wink: Heeft vandaag ( 11-05 ) werk overleg gehad en heb besloten de Sandettiebank te laten varen en er de Kwintebank van te maken.
Uiterlijk geen verschil alleen meer een hisorisch tintje, de Varnebank en de Kwintebank waren de twee laatste VSP schepen in de Rotterdamse haven :wink:

Nog wat plaatjes uit eigenarchief :wink:
Tijden van welleer :)

Kwintebank%20%28Small%29.jpg

De Kwintenbank

varne_sandettiebank%20%28Small%29.jpg

De Varnebank en Sandettiebank

Voor de werking van de te bouwen Voith Schnieder Propellors zullen we niet te uitgebreidt behandelen, want daar zijn op het net talloze site's te vinden maar voor de liefhebber neem eens een kijkje op de site van Voith zelf. Hier staat keurig hoe het een en ander in z'n werk gaat.

Beschrijving van de werking van de Voith Schneider Propellor

En de werking in beeld

De schaal modelen zullen een combinatie gaan worden van die door Voith is ontwikkeld en 1 die is ontworpen door dhr Kroger. Door een combinatie te maken van beide en een beetje eigen inbreng hopen we tot een 4 tal goed werkende olie gesmeerde en kogelgelagerde exemplaren te komen. Ook is het de bedoeling dat ze aardig wat gaan doen zodat de schepen die er mee worden uitgerust voor hun doen in schaal 1:25 een aardige BP hebben (geschat op 5 kg of hoger).

De stuurpennen komen te zitten in een kantellager en evenzo de worden de stuurarmen gelagerd aan de pennen, waardoor er een soepellopend stuurmechanisme ontstaat. De aandrijving van de trommel zal geschieden middels een tandriem overbrenging en geen haakst kegelwiel transmissie, het voordeel van deze haakse overbrenging is wel dat de motoren in lijn kunnen komen te staan, maar het is aan slijtage onderhevig een maakt een hoop herrie.

Wel nu dit is in kort bestek het doel wat we ons hebben gesteld, maar zal pas rond september gestalte gaan krijgen dus heb nog even geduld :wink:

De voith's zullen in de Kwintebank en hoogst waarschijnlijk de Smithbank worden geplaatst waarvan de bouw ook zeker niet zal ontbreken hier in dit draadje

Wordt vervolgt...

Zo, Gisteren een doffe dreun op de deurmat en gelukkig lag er geen Kat te maffen :D anders was het een platte kat geweest 8O. Maar het was een dikke enveloppe uit Duisland van de firma Voith Marine :D Met daarin tekeningen van de voith schnieder aandrijving. Nu wordt het puzzelen en combineren van een 2 tal systemen om tot een eigen ontwerp te komen.

PS

Heeft er iemand ervaring met phurschuim in combinatie met epoxy hars ? verdraagd dit elkaar of lost epoxy de phur op :?:

Gr Martin

Martin '70 :oops:
altijd nog beter, als die blauwe :roll:
Want daar; gaat de hond zelfs nog van janke hoor :roll:
Maar wens je veel plezier en vreugdel, van het geheel zeg maar.
Je laat toch zeker wel eens wat zien he.
mvg
Frederik :D :D :D

hahaha , nou precies die blauwe moeten ze opsluiten bij die Bokito in Blijdorp :D :wink:

Maar natuurlijk komen er hier foto's van de bouw alleen dat zal pas na de zomer worden. De bedoeling is om ook wat meer openheid van zaken te geven wat betreft de bouw van de Voith's want daar is op dit forum nog niet zo heel veel aandacht aan besteed of het blijft angstvallig stil :wink: Maar goed het zit er aan te komen het is alleen nog een kwestie van geduld :oops:

Gr Martin

@ Adam,

Ok dan zal denk ik Epoxy hars wel ongeveer hetzelfde reageren als polyester op de purschuim. Zij dat het verschil van harden anders is bij polyester gebruik je een heel klein persentage harder om een reactie opgang te brengen en bij epoxy heb je echt 2 evenredige componenten nodig om uit te harden. En het lijkt me dat de reactie heftiger is bij polyester dan bij epoxy maar dat wilde ik eigenlijk weten, want het zou zonde zijn op een plug van 1,37 mtr x 0,4 mtr te verz...... :oops: :D

Gr Martin

Martin '70 zei:
Zij dat het verschil van harden anders is bij polyester gebruik je een heel klein percentage harder om een reactie opgang te brengen en bij epoxy heb je echt 2 evenredige componenten nodig om uit te harden.
Gr Martin

Dat je bij epoxy veel meer harder nodig hebt, is, denk ik, omdat de moleculen van epoxyharder veel groter zijn als bij polyesterharder.

Als je 1 deeltje hars hebt, dan heb je 1 deeltje harder nodig om het te laten reageren (uitharden). Dus: 1deeltje hars + 1deeltje harder = 1 deeltje uitgehardepoxy-polyester.

En als epoxyharder moleculen veel groter zijn als polyesterharder moleculen, kan het lijken dat je voor epoxy veel meer harder nodig hebt. Maar in principe is het evenveel, als je in aantal deeltjes(= aantal moleculen) telt.

@ Sam

bij epoxy is het 1 deel component A en 1/2 deel component B zeg maar. Maar op het gebied van moleculen dat is me iets te klein :wink: Zo ver strekt mijn kennis niet. Maar de chemische reactie bij polyester hars is wat heftiger denk ik moet je maar eens kijken als je iets te veel harder bij de hars doet dan is de reactie zo heftig dat alles zo warm wordt dat jet het niet meer beet kan pakken. En zo'n reactie heb ik bij epoxy nog niet gezien. Het ging er mij alleen maar om dat de epoxy niet reageerd met pur schuim en als polyester dat niet doet verwacht ik dat epoxy dat ook niet zal doen. Maar goed wie weet dat er hier nog forum leden zijn die deze techniek ook toepassen ( een plug maken welke opgevuld is met purschuim waar naderhand epoy hars met glasmat overheen gaat. )

Gr Martin

waarom probeer je het nie op een stukje uit ???
dan weet je ook meteen wat de reactie is
en ka njij het ons weer uitleggen

@ armando,

euhmmm is zeker een goed idee, zij het niet dat je niet een klein beeje pur schuim uit een spuitbus kan halen die moet je in de regel zoveel mogelijk leeg spuiten anders kun je hem weg knikkeren en dat vindt ik een beetje zonde.
Maar ik ga de gok wel wagen en dan laat ik het zeker weten maar reken niet op van de week dat zal wel ergens in de zomer worden of daarna :wink:

Gr Martin

Je hoef de spuit niet in 1 keer leeg te spuiten.
Moet je na gebruik wel gelijk schoonmaken zoveel je kan.
Dus dat pijpje waarmee je spuit moet je even schoonmaken.
Dus gewoon even doorprikken tot hij weer open is wel voordat het hard geworden is.

gr berry :D :D

Back