Bouwverslag Lazy bee! Af met maiden film en foto's

Haha nee dat zal wel niet, en hoop het ook niet, hoop dat hij net zo sloom vliegt als die van jullie! En dat hij goed te besturen is voor mooie landingen :)

Net trouwens bij het opruimen een klein ongelukje gehad... Soldeerbout door de vleugel, liet hem vallen :( Dus nu al oplapwerk voor de covering terwijl hij nog nooit gevolgen heeft. Bah!

Ziet er erg mooi en netjes uit, absoluut mijn complimenten hiervoor :thumbsup:
Wat mij wel opviel is dat je de inslagmoeren verkeerd om hebt zitten. Het platte deel hoort aan de onderkant te zitten zodat ze onder belasting niet uit het hout getrokken worden maar juist erin.

haha klopt huijbert! maar was zo niet slim geweest het stukje triplex eerst in de lijmen en kreeg ze er toen niet meer strak in! nu vast geepoxied, lijkt ook prima te houden :) en veel g krachten komen er denk ik niet op die vleugel te staan haha!

aankomende week trouwens echt 0 tijd om te bouwen helaas! :( maar volgende week de romp in de folie en dan klaar voor de maiden :D

btw. heb er nu een slowfly prop op, 11x7 geloof ik. wat een kracht op lage toeren zeg!! als ik halfgas (11a stroom!) laat draaien heeft hij al meer dan voldoende kracht! word lang vliegen op 2200mah dus! vraag me zelfs af of ik niet 2s kan gebruiken en nog langer vliegen! :)

eindelijk weer wat tijd gehad!

Alle electronica ed. eraf geschroefd, klaar om te bekleden!
20120521105207.jpg

Niet veel foto's gemaakt, maar wel van het tussendoor eindresultaat!

Alles in mekaar gezet na het bekleden van de romp, ook gelijk de uitslag van de ailerons wat hoger gezet.
20120524232838.jpg

20120524232512.jpg

en van de voorkant:
20120524232723.jpg

en de zijkant!
20120524232607.jpg

20120524232756.jpg

Alleen nog wat zwarte halve cirkels op het roer, dan is hij af :)

Wou hem vanmiddag gaan maidenen, en had geen tijd meer voor de rudder, eenmaal aangekomen op mn favoriete grasveld bleek de wind flink aan het aantrekken zijn naar 12-19 knopen.. Leek me wat veel voor een "lazy" bee, dus deze is helaas uitgesteld! Kan ik wel mooi nog het roer afmaken voor extra mooie foto's :)

Hopenlijk zondag de maiden, als de wind wat vermindert!

Ziet er toppie uit! Vliegen inderdaad niet bij teveel wind. Tot 2Bft vind ie ok. Heb hem ook gevlogen met een dikke 3Bft maar dat is meer corrigeren als vliegen, niet fijn.

En let op die uitslagen, hebt echt niet veel nodig, lijkt te weinig maar is echt genoeg ;)

nou flink zweten net, toch maar poging gewaagd op een klein veldje ondanks de 3-4 bft. steeg op in een meter, maar merkte al heel snel dat er flink wat expo en de uitslagen op het hoogteroer flink lager mag! klein beetje up en bijna een looping ;) ailerons werken wel, maar niet heel geweldig, ga er rudder bij mixen, en dan weer proberen als het wat minder waait ;)

alles nog wel heel gelukkig en op zn wieltjes geland :)

morgen meer! met hopelijk foto's

Gefeliciteerd met de maiden! En ik zei t toch met de uitslagen ;-). Zelfs op low rates beweeg ik de stick maar half. T is een doerak dat kistje :-)

haha ja low rates nu op 50% met 70% expo op hoogteroer moet genoeg zijn ;)

viel me wel op dat de ailerons echt vrij weinig deden.. dus die uitslagen wat hoger, en morgen dan meer vliegen dan 1 rondje ;)

Ja, ailerons op een bee zijn eigenlijk zinloos. Kistje vliegt prima zonder :-). Is ook de charme ervan. Wel even wennen. En ouwehoer, 70% expo! Wow, dat is nogal wat. Heb mijn uitslagen op 1cm staan met 20% expo geloof ik maar zou ik even na moeten kijken. En aangezien we nu lekker buiten in de zon liggen gaat dat nog ff duren :-P

haha ja 70% ! misschien toch wat overdreven!

En die vleugel, tsjah, morgen even kijken of hij nu ook goed op het roer vliegt, of nu wel goed met ailerons, anders maak ik wel nog een vleugel zonder ailerons :D

Wat fototjes van vandaag! Wel weer wat veel wind, 3 bft of zo, merkte wel dat ie constant weggeblazen werd.. Maar voor de rest prima! ook met ailerons :)

img0850om.jpg

img0824ez.jpg

img0840b.jpg

img0826al.jpg

img0825c.jpg

img0849l.jpg

img0851vp.jpg

img0852nn.jpg

img0841ih.jpg

img0834vb.jpg

img0870kn.jpg

:Fade-color

Ook nog wat gefilmd, zal even kijken of er nog wat tussen zit :D

en een kort filmpje, vooral in de eerste bocht terug zie je hoe agressief hij reageerd op het hoogteroer :help: bijna de grond in! Daarna maar wat rustiger gaan vliegen ;)

Zie ook de grote uitslagen op de ailerons, stuk wendbaarder nu!

Op het filmpje zie je het niet goed, maar als ik te veel gas geef, gaat het hele toestel als een soort vis die zwemt wiebelen. Enig idee hoe dit komt? te veel vermogen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zwiebelen van links naar rechts veronderstel ik?

Ik denk dat de stabiliserend moment van het kielvlak net iets te klein is (er zit in verhouding een groot rompoppervlak voor het zwaartepunt, en de afstand tot het richtingsroer achter het zwaartepunt is eerder klein).

Wat achtergrond info:
Een maat voor de langsstabiliteit (grof, maar geeft een goede indicatie) is de afstand (in de langsrichting) tussen het zwaartepunt en het drukpunt van de zijkant van de romp. Het drukpunt is het geometrisch zwaartepunt van de (projectie van de) zijde van de romp.

Bij heel stabiele modellen (bijv. beginnerstoestellen, maar ook bij zwevers) ligt dit punt een paar keer de waarde van de koorde van de vleugel achter het zwaartepunt. Het kielvlak hoeft dan ook niet extreem groot te zijn om het toestel stabiel te maken rond de top as.

Bij hele beweegelijke modellen (typisch 3D) is deze afstand ongeveer 1 à 1,5 keer de koorde van de vleugel. Om deze toestellen toch stabiel te maken om de top as zijn ze dan ook uitgerust met een heel groot kielvlak.

Ik vermoed dat je bij dit toestel niet eens, of misschien net aan 1 maal de koorde komt (de koorde is in dit geval ook wel heel groot).

Je kan ervoor opteren om een nieuw richtingsroer te plaatsen dat net iets meer oppervlak heeft (ong. 10% meer, even hoog maar iets langer), het totale kielvlak wordt dan in oppervlakte groter en dan zou dus de stabiliteit moeten verbeteren. Let wel op: de uitslagen van het nieuwe richtingsroer moet je wel verkleinen!
Die 10% is enkel op gevoel...

Een tweede optie (maar praktisch moeilijker realiseerbaar, tenzij je echt wil gaan snijden... zou ik niet doen in dit mooie kistje) is een volledig nieuw kilevlak met richtingsroer wat 10% meer oppervlak heeft.

Ik denk dat de zwiebel er dan wel uit zal gaan. Op die manier verschuif je het drukpunt namelijk verder naar achter en creër je een groter stabiliserend moment.

Maar stel je vooraf wel de vraag of het echt storend is.. als er mee te leven valt zou ik er niet aan raken.

PS: de aggresiviteit op het hoogteroer heeft ook met de korte afstand tussen zwaartepunt en hoogteroer te maken. Uitslagen verkleinen om minder agressief te reageren is de enige oplossing.

Laatst bewerkt:
hoi hans,

allereerst bedankt voor de duidelijke uitleg!

hij zwiebeld inderdaad van links naar rechts, maar alleen op meer dan 3/4 gas. daarvoor op half gas vliegt hij ook al super. ik dacht zelf eerst dat hij te veel vermogen had oid.

wat het wellicht kan zijn is dat ik tijdens de maiden nog geen raampjes had ingebouwd. waardoor hij uiteraard ook minder earodynamisch is! ga het binnenkort proberen met raampjes ;) als de wind gaat liggen tenminste!

verder helemaal de tekening aangehouden, en kaarsrecht. dus denk dat dat het is!

laat het wel weten als ik er weer mee gevolgen heb!

Laatst bewerkt:
Back