Zwiebelen van links naar rechts veronderstel ik?
Ik denk dat de stabiliserend moment van het kielvlak net iets te klein is (er zit in verhouding een groot rompoppervlak voor het zwaartepunt, en de afstand tot het richtingsroer achter het zwaartepunt is eerder klein).
Wat achtergrond info:
Een maat voor de langsstabiliteit (grof, maar geeft een goede indicatie) is de afstand (in de langsrichting) tussen het zwaartepunt en het drukpunt van de zijkant van de romp. Het drukpunt is het geometrisch zwaartepunt van de (projectie van de) zijde van de romp.
Bij heel stabiele modellen (bijv. beginnerstoestellen, maar ook bij zwevers) ligt dit punt een paar keer de waarde van de koorde van de vleugel achter het zwaartepunt. Het kielvlak hoeft dan ook niet extreem groot te zijn om het toestel stabiel te maken rond de top as.
Bij hele beweegelijke modellen (typisch 3D) is deze afstand ongeveer 1 à 1,5 keer de koorde van de vleugel. Om deze toestellen toch stabiel te maken om de top as zijn ze dan ook uitgerust met een heel groot kielvlak.
Ik vermoed dat je bij dit toestel niet eens, of misschien net aan 1 maal de koorde komt (de koorde is in dit geval ook wel heel groot).
Je kan ervoor opteren om een nieuw richtingsroer te plaatsen dat net iets meer oppervlak heeft (ong. 10% meer, even hoog maar iets langer), het totale kielvlak wordt dan in oppervlakte groter en dan zou dus de stabiliteit moeten verbeteren. Let wel op: de uitslagen van het nieuwe richtingsroer moet je wel verkleinen!
Die 10% is enkel op gevoel...
Een tweede optie (maar praktisch moeilijker realiseerbaar, tenzij je echt wil gaan snijden... zou ik niet doen in dit mooie kistje) is een volledig nieuw kilevlak met richtingsroer wat 10% meer oppervlak heeft.
Ik denk dat de zwiebel er dan wel uit zal gaan. Op die manier verschuif je het drukpunt namelijk verder naar achter en creër je een groter stabiliserend moment.
Maar stel je vooraf wel de vraag of het echt storend is.. als er mee te leven valt zou ik er niet aan raken.
PS: de aggresiviteit op het hoogteroer heeft ook met de korte afstand tussen zwaartepunt en hoogteroer te maken. Uitslagen verkleinen om minder agressief te reageren is de enige oplossing.