Bouwverslag Lazy bee! Af met maiden film en foto's

Ja idd! Ziet er wel tof uit, maar wil wel de vleugel met de originele trim houden dus met de halve circels, en dan de romp zwarte strepen. Horizontaal of verticaal ben ik nog niet helemaal uit ;) Ga zometeen als de regen op houd maar is wat gele doorzichtige oracover halen!

En weer wat gedaan! We houden het tempo erin ;)

gaatjes opgevuld met vloeibaar hout, moet helaas een paar uurtjes drogen. Ook de firewall een stukje verlengd, anders komt de motor niet uit!
20120510120053.jpg

Servo plaat gemaakt, en 9g servotjes alvast geinstalleerd:
20120510120141.jpg

Nu maar goed drogen voor hij weer geschuurd kan worden!

Kan even niks aan de romp doen, daarom maar begonnen met de vleugel :)

Ribben los uitgeprint en uitgesneden. Zonde om in de bouwtekening te snijden! Flinke ribben! haha:D
20120510125408.jpg

Overgetekend op balsa
20120510131251.jpg

En uitgesneden, zere vingers nu ;)
20120510134340.jpg

Ook gelijk de tips maar uitgesneden, nog meer zere vingers:-| En alles even op de bouwtekening gelegd, de shape van de vleugel al mooi te zien :)
20120510141551.jpg

Even genoeg gedaan weer voor vandaag! Binnenkort meer ;)

Blijf het knap vinden hoe snel je gaat. En dan ook nog van tekening zonder kitje of zoiets.

Begint te kriebelen om ook een grotere te bouwen (heb nog zoveel werkloze methanollers liggen hier). Een 2 meter, deelbare vleugel Bee lijkt me tof. Als de mijne (40") al vliegt met een .10FP-tje moet een 2 meter versie in theorie kunnen vliegen met een 6,5/7,5cc. En die heb ik nog in overvloed :).

Zat zelf te denken om batterij luikje onderop te doen. Heb daarom ook expres de servo's naar achteren gedaan zodat hij nu met motor en regelaar perfect in balans is. Dan kan de lipo mooi midden op het zwaartepunt, en op de buik is zat ruimte voor een groot luik!

Net trouwens 85mm luchtbandjes besteld, lekker groot ;)

En voor het eten weer even wat gedaan ;) romp opgeschuurd, vooral de neus dan, nog steeds wat oneffenheden bij de raampjes, dus meer plamuur erop! Die staat dus weer mooi te drogen!

Dan meer weer verder met de vleugel! Alle latjes gesneden met mn lattensnijder. Kwam er net pas achter dat ik 5x5mm latjes nodig had, maar helaas geen 5mm plankjes, daarom maar de 6mm gebruikt en deze wederom met de lattensnijder op 5x5mm gesneden!

Daarna alles ongeveer op maat gesneden, en op zijn plekje gelegd om te kijken of alles past. Alle verbindingkjes zitten lekker strak, dus helemaal goed :)
20120510180439.jpg

Alles weer losgehaald, en begonnen met lijmen eerst de onderkant:
20120510182930.jpg

En de bovenkant erbij:
20120510185801.jpg

Helemaal geen v-stelling, alleen gaan de punten van de vleugel een klein beetje naar boven.

Dit alles maar weer is laten drogen!

En weer even verder gegaan, niet heel veel maar beter dan niks ;)

Vleugeltips verlijmt, en alles even op mekaar gezet!
20120511140743.jpg

Romp nog een keer flink geschuurd, en motor erop zodat ik kan balanceren, en jawel! Perfect in balans zonder lipo :) Wel zo fijn, kan ik er in doen wat ik maar wil :)
20120511140852.jpg

Voor de wielen de "gearbox" zoals dat zo mooi op de bouwtekening staat uitgesneden zodat de wielen met een simpel elastiekje wat demping hebben bij ruwe landingen, en ik moet zeggen, het werkt supergoed!
20120511140909.jpg

Achterwiel ophanging gesoldeerd, ontwerpje gejat van een ander toestelletje dat ik hier heb staan :D Ook stuurbaar dus :)
20120511140923.jpg

En dit alles +2200 3s lipo 639 gram :) komt nog 1,5 mm beplating op de bodem, oracover en 2 9g servo's voor de rolroeren bij. Komt hij denk ik ook rond de 800 gram vliegklaar uit :)

En nog een vooraanzicht:

20120511141015.jpg

Wat ik me nou stiekem afvraag, en gisteren lang over heb zitten te twijfelen, de wingtips, heb ik deze wel goed om gemaakt :shock: Moeten ze niet naar beneden wijzen ipv een klein beetje omhoog? Tekening is niet geweldig duidelijk hierin wat nou boven of onder is..

Vleugel staat nu niet recht met de stabilo op de foto, maar dit komt omdat de vleugel er gewoon los op ligt, als ik hem vastzet is het wel gewoon recht :)

Kay, zoals jij 'm nu hebt gebouwd zal ie de bocht niet door komen.
Kijk maar eens op de lazybee website. Die tips zullen serieus omhoog moeten, ook aan de bovenzijde van de vleugel.

tn.bee1.jpg
tn.bee2.jpg

Voor de rest ziet ie er geweldig uit!
Of op z'n brabants gezegd: 'Keep on the good work!'

Grtz Frank

Hoi frank! dit is de vleugel met ailerons! de 50' ext versie. op de tekening staat ook dat de vleugel kaarsrecht moet worden met alleen de tips naar boven (of beneden?). zal zo even een fototje van de ailerons posten, maar ik kan je vertellen, het zijn grote jongens ;) dus de bocht gaat hij wel door komen lijkt me :)

Moest weer verder, ook gelijk oracover gehaald, 4 meter doorzichtig geel, en een meter zwart/metallic (weet even niet hoe de kleur heet) en er komt ook wat zilver in maar dat wordt later wel duidelijk ;)

Bodem bedekt
20120511213951.jpg

Ailerons uitgesneden (flinke jongens!) wat geschuurd en de scharniertjes geinstalleerd. Moet wel goed komen dat door de bocht komen lijkt mij!
20120511215651.jpg

Kleine simpele servo behuisigkjes gemaakt, stevig vast geepoxyed.
20120511221543.jpg

Stonden 2 control horns op de tekening die je kunt gebruiken voor de ailerons, dus waarom ook niet!
20120511223355.jpg

En de servo's erin, en alles even getest. Werkt goed! Volgens de tekening moeten de ailerons ongeveer een halve inch uitslag hebben, iestjes meer nu, maar dat kan geen kwaad! Heb er ook voor gekozen om de servo's lekker dicht op de ailerons te zetten (korte stuurstangetjes) en rechtop zodat als er een stuk gaat deze makkelijk te vervangen is.
20120511231330.jpg

Verder gegaan met de ophanging van de vleugel, is ook belangrijk natuurlijk! Zie met zo'n grote kwetsbare vleugel elastieken niet helemaal zitten dus het wordt een bolt on!, 2 multiplex rib stukjes gezaagd zodat de vleugel mooi onder de cockpit vast klemt.
20120511211003.jpg

Plaatje multiplex vast geepoxyed in de romp met 2 schroefdraadjes voor de bolt on! Ook in de vleugel extra multiplek verstevigingen verlijmt.
20120511232058.jpg

Zit allemaal lekker strak! Even alles weer in mekaar voor een klein testje met de controls erbij :)
20120512000903.jpg

En een klein filmpje met de controls!

moeten nog wat kleine dingetjes gedaan worden, maar dan kan hij in de oracover! :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Abbotje!

Heb er zelf ook eentje (de 1 meter versie met een OS10FP erop). Vliegt heerlijk tot een lichte 3Bft maximaal (hele lichte 3 dan wel). En je hebt gelijk, het is een delicaat kistje. Altijd voorzichtig met vervoer e.d. Gaat snel wat mis. Daarentegen is hij zo licht dat je er gewoon naast kan lopen :). Super!

Dit is trouwens de mijne (als ik zo vrij mag zijn):
DSC_0036.jpg

Met hier een filmpje:

Lazy Bee Maiden - YouTube

Succes met de bouw, ik ga het volgen :).

PS: Wordt hij brandstof of electro (ga de vingers kruizen voor de eerste optie, electro is zo saai, hahaha)

is dat filmpje gemaakt op het veldje bij schippers kerk
ik kom daar ook wel eens mijn neef en oom vliegen daar

Potvoldomme, blijf je tempo indrukwekkend vinden. Ook je bouwskills zijn top. Die jonkies van tegenwoordig doen me doen schamen hahaha. Ziet er wederom goed uit. Let inderdaad op de uitslagen van je roeren. Lijkt erg weinig maar de standaard waarden zijn meer als genoeg.

@Jarno: klopt. Modelvliegclub Swentibold. Wie zijn dan je oom en neef?

sjef en jeffrey
zelf ben ik nog niet zo lang bezig
ik heb een twinstar 2 maar ik moet nog een nieuwe zender halen want wat ik nu heb is niet storing vrij ik ga kijken vor de DX6I
en als ik die heb ga ik met een nieuw project beginnen van een zwever

En voor de afwisseling maar is begonnen met het bespannen van de vleugel! voor de vleugel gekozen voor de originele bespanning, omdat ik de ronde vormen wel erg vet vind, en het lijkt op een geebee! :D

Dus, begonnen met bespannen, doorzichtig geel, kost wat tijd, maar dan wordt het wel mooi!
20120512123751.jpg

En de ronde vormen erop, kost nog meer tijd, maar ziet er vet uit :D
20120512140358.jpg

En nog eentje van een andere hoek:
20120512140438.jpg

Kreeg het niet goed op de foto, maar er zitten toch aardig wat luchtbelletjes tussen de 2 folielagen. op de delen waar het direct op hout gelijmt is krijg ik ze er makkelijk uitgevreven, maar op de open delen dus niet.. Iemand ervaring hiermee, en hoe dit op te lossen? Ziet er een beetje slordig uit namelijk!

Ga trouwens de aileron uitslag wat hoger zetten, kan altijd de dualrates nog aanzetten! Want de uitslagen van een halve inch up en down vind ik eerlijk gezegd wel heulll weinig voor zo'n sloom toestel!

Bubbeltjes kun je eruit te krijgen met een hele dunne naald. Klein gaatjes prikken en wat hitte erop, zijn ze zo weg. Je vliegt niet met brandstof dus geen probleem. Normaal de onderste laag op diverse plekken prikken, dan de bovenste erop.

En die uitslagen geen zorgen over maken, je ailerons zijn al schuifdeuren en de bee heeft echt niet veel nodig. Mijn uitslagen zijn ook miniem

Back