Bouwverslag LCF Zeven Provincien

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door FreekS, 31 jul 2008.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ik ben begonnen met mijn eerste schip, na in dit forum en op andere manieren veel informatie te verzamelen.

    Ik heb besloten het LC-fregat Zeven provincien te maken; en wel van tekening. Ik heb na veel wikken en wegen besloten de romp uit gestapelde houten planken te maken (Bread and Butter methode). Gedeeltelijk opdat het zagen en schaven me aantrekt, en gedeeltelijk omdat ik een 90 jaar oud schip van mijn Opa heb wat op deze manier gemaakt is.

    Omdat zo'n schip vrij zwaar gaat worden heb ik besloten 1:100 schaal te gebruiken, en heb ik uitgerekend dat het schip dan ongeveer 6kg zwaar mag worden, waarvan ongeveer 1.2 kg voor de mortoren, accu's e.d.

    Ik heb een bouwtekening ontvangen bij de marine (1:150), en heb daarin de dikte van de planken aangegeven. Het worden 8 planken op elkaar. Op iedere plank vervolgens mbv het spantenplan, wat naalden en een flexibel lang stuk karton de romplijn getekend, en toen uitgezaagt.

    Vreemd genoeg kwam ik er achter dat het spantenplan een 5% kleinere schaal heeft dan de voor- en zij-aanzichten van het schip. Kon het bijna niet geloven maar heb uiteindelijk maar mbv een copieermachine het spantenplan vergroot.

    Nu stond ik voor de keuze of ik de planken individueel zal gaan schaven (makkelijker inklemmen), of eerst de binnenkant eruit zagen en verlijmen, en dan de 'getrapte romp' gaan schaven. Enig getest geeft aan de (nieuw geslepen) schaaf erg geschikt is omredelijk precies het overtollige hout weg te halen, dus ik denk dat ik eerst de binnenkanten uitzaag en het schip lijm, en dan pas ga schaven en schuren.

    later meer

    Freek

    [​IMG]
     
  2. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Deze ga ik zeker volgen, vooral de bouwwijze lijkt me erg interessant..

    Omdat mijn vader in ontwikkeling heeft gezeten van dit mooie schip heb nog steeds een soort zwak voor dit type schip ;).

    succes met de bouw,

    gr robin
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nou Freek petje af,
    alleen al voor het plan met zo'n Nooitgedacht handschaaf te starten !!

    ik ga dit lijntje dan ook volgen hoor

    succes, Brandaris
     
  4. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De combinatie Bread and Butter en RC is een niet veel voorkomende.
    Succes! Ik ga je draad in de gaten houden.

    Heb de LCF's tijdens de vlootdagen (nu Marinedagen) zien liggen. Mooie schepen.

    Wim
     
  5. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Romp begint vorm te krijgen

    Een korte update!

    Iedere in vorm gezaagde plank is overgetrokken op de plank erboven, en daarna heb ik een 1-2cm scheepsdikte getekend. Nu de binnenkanten van de acht planken gezaagd, en de planken op elkaar gelijmd. Ik volg ruwweg een bouwmethode die op de website hieronder wordt beschreven. Dus inclusief de kleine messnedes op de posities van de spanten.

    Bread&Butter Rev: October 11, 2001

    Vanochtend de romp op de weegschaal gehad voor de eerste keer en ik was blij verrast; 3.5 kg voordat schaven en schuren begint. Dat moet genoeg ruimte geven voor de motoren, accus en opbouw.

    Ik vind dat de rompvorm er al een beetje in zit! Nog een hoop werk voor me!

    [​IMG]
     
  6. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Stomme fout!

    OK, als echte beginner een echte beginnersfout.

    Op zichzelf is het bewerken van het hout goed gegaan, met de schaaf was het hele achterschip zeer snel gebeurt, met een beitel het voorschip (wegens de overhang kon daar de schaaf niet bij).

    Toen pas (ja ja) viel het me op dat mijn sonardome door 4 spanten werd doorsneden, terwijl op de zijaanzicht tekening dit er maar 1 was!

    [​IMG]

    Op het spantenplan kruisen ook duidelijk 4 spanten de sonar, maar op de zijaanzichttekening maar 1 plus een stippellijn.

    Omdat op het spantenplan de spanten geen nummers hebben, heb ik ze zelf genummerd en de breedte van het schip op 8 hoogten (8 planken) in volgorde op het hout aangebracht.
    Echter door die vreemde extra spantlijnen rond de sonardome is mijn hele punt te smal geworden! Ik heb de spanten dus niet op de juiste plaats getekent. Daardoor wordt de punt te snel smaller!

    Ben er behoorlijk ziek van! Ik vind de tekening niet erg duidelijk, maar had uiteraard veel beter moeten opletten!

    Ik ben me aan het beraden wat te doen; opnieu beginnen of met een enignszins andere boegvorm toch doorgaan!

    Groeten Freek


    [​IMG]
     
  7. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Balen zeg!

    Hoe was je van plan de countouren te kontroleren?
    Met kartonnen sjablonen?
    (Voor elke spantdoorsnede dus eentje?)

    Die kun je dan op elkaar leggen en dan zie je al enigszins de rompvorm.

    Mocht je met de huidige romp door willen gaan, zou je kunnen overwegen het geheel op te vullen. Eventueel kun je een "wapening" toepassen van bijvoorbeeld katoen of zo. (Heb ik geen ervaring mee, zou je even moeten verifieren)

    Wanneer je opnieuw zou beginnen, is spantenbouw dan wellicht een optie?
    Je ziet dan (doordat je de spanten op de juiste plaats achter elkaar zet) vrij goed of de romp gaat kloppen.

    Wim
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2008
  8. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Schuren gestart

    Ik ben verder gegaan met schuren, hier een foto waaruit duidelijk blijkt dat de rompvorm niet helemaal 'organiek' is, maar de gestapelde planken methode heeft wel een mooi symmetrische romp met scherpe boeg gegeven.
    De sonardome krijgt nog een plankje eronder, waardoor die onder de kielbalk gaat komen.

    Nog wel wat schuurwerk en mogelijk plamuren (weet niet precies waarmee en hoe!)

    Ik heb inderdaad uitgeknipte spanten gebruikt om de rondvorm de controleren.

    Over gewicht; schip is nu 2.6kg (waterverplaatsing zal ongeveel 5-6 L worden). Ik ben van plan het dek in triplex te doen (misschien 500g) en de dekhuizen weet ik nog niet precies; ik zal ze eerst eens tekenen.

    Ik heb ook nog wel de mogelijkheid de binnenkant van de romp minder getrapt te maken maar het heelft natuurlijk geen zin gewicht diep uit het schip weg te halen voor zwaardere opbouw!

    Groeten Freek

    [​IMG]
     
  9. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Eerste deel van de opbouw

    Afgelopen week af en aan aan de LCF Zeven Provincien gewerkt. De romp is dmv schaven bijtel en schuren in vorm gebracht. Ik heb er een eerste grondverflaag op gebracht (binnen en buiten) en heb het achterdek met 4 boutjes en ingelijmde moertjes vastgezet. Dit zal dan open kunnen.

    Ook ben ik met 1.5 mm triplex begonnen aan de opbouw; eerst de helicopter-hangar om eens te wennen aan al die schuine kanten. Die zijn met in vorm gesneden hoekstukjes aan elkaar gelijmd. Hij staat er nog los op en de zijkanten van het bovenste stuk moeten nog gemonteerd worden.

    Omdat het m'n eerste schip is uiteraard weer vergeten goed rekening to houden met de dikte van het hout en welke plank over the kopse kant van de anderen komt, maar het is na enige malen herbewerken wel redelijk geworden.

    [​IMG]

    Of ik de veel moeilijkere opbouw aan de voorkant ook zo doe...? Het is wel een mooi lichte manier van bouwen.

    Volgende stappen zijn het plamuren en schuren van de romp, het boren van de schroefas- en roerkoning-gaten en het volgende stuk van de opbouw.

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2008
  10. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo Freek jij gaat hard zeg !!

    ziet er goed uit hoor !!

    groeten, brandaris
     
  11. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Freek ,

    ik denk dat 3mm voor de opbouw veel te dik is , je had beter een vliegtuigmultiplex kunnen kopen , het bestaat tussen 0,8 tot 1,5 mm dik , duur maar lichter ...

    Met zo'n opbouw , ik zou het in carton gedaan hebben , nog lichter ...

    op zo modellen , moeten de bovenbouwen heel licht gebouwd worden , zo kan je gewicht op de bodem van de romp installeren , om een beter envenwicht te krijgen .

    Je had ook beter de romp met een PU hars , zoals G4 , geimpregneerd , om het volledig waterdicht te krijgen , verf is niet genoeg , ofwel moet je veel lagen aanbrengen , totdat het hout volledig verzaadigd is ( weer gewicht bij )

    Ik heb jaren geleden een romp van een pakketboot op schaal 1/100 gebouwd , lengte 239 centimeters , breedte 26 , diepgang 10,5 cm , en de romp ( huid op spanten ) woog 2,3 kilos voor behandeling , je ziet dus dat het "Bread on butter" systeem meer toespasbaar is op statische modellen ...

    Men leert al doend , he ?

    Strakke romp , alleszins , proficiaat !

    Laurent
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Sorry! Ik heb inderdaad 1.5mm triplex gebruikt! 3mm alleen voor het dek!

    De romp was 2.6 kg (144cm) voordat ik met de dekken begon; is ongeveer 1cm dik (en als het moet kan ik er aan de binnenkant nog wat uitfresen. Ik heb uitgerekend onder 6.4kg full load te moeten blijven (6400 ton / 100^3) en hoop (!) dat ik het zwaartepunt laag genoeg krijg!!

    Er komen zeker nog lagen verf en wat plamuur bij dus het wordt interessant of het allemaal lukt!

    Wel moeilijk om dat 1.5mm triplex precies passend te maken hoor! Zal ik ook wel plamuur of vloeibaar hout voor nodig hebben!

    Bedankt voor het advies; ik blijf lerende!

    Freek


    Inderdaad leer ik doende!
     
  13. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Freek ,

    je gaat zeggen dat ik zaag , maar probeer eens een stukje papier op een effen plank hout te lijmen , je gaat versteld staan van het resultaat , geen plamuur of vloeibaar hout nodig . ABS of polystyreen ( Evergreen ) kan ook , maar komt veel duurder uit .

    de groetjes ,

    Laurent
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Die truc met papier ga ik zeker proberen om gesloten deuren en dergelijke aan te geven.

    Maar als ik je goed begrijp gebruik je dat ook om alle randen onzichtbaar te maken?

    Ik heb het 1.5mm triplex met een stanley-mes gesneden, en toen met wat hoekstukjes verlijmd. Ben net begonnen met het voorste stuk van de opbouw. Er blijven wel wat spleetjes en kieren over maar die krijg ik wel dicht denk ik.

    Bedankt voor alle suggesties!

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2008
  15. Taitennek

    Taitennek Guest

    Ik wist niet dat die LCF zo'n brede achtersteven had.
    Trouwens bedankt voor de link van de scheepsbouwtekeningen.

    Cya
    Tait.

    PS. Freek en ik kennen elkaar van een Naval wargame simulation. Vandaar de familiaire benadering.;)
     
  16. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    ja , dus ...

    papier , eens geimpregneerd zoals hierboven beschreven , is gemakkelijk te schuren , zoals plastic

    de groetjes ,

    Laurent
     
  17. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Dekhuis voor en heli-hangar

    Een paar foto's (ter vermaak en voor mij ter lering!):

    Voortgang deze week:

    - De romp geplamuurd en met 150-schuurpapier geschuurd - ziet er mooi uit maar moet nog wel een keer!

    [​IMG]

    [​IMG]
    Foto na schuren

    - Hangar dekhuis afgemaakt - ik denk dat ik de randen nog wel (met dremel?) gelijk moet schuren en zoals jullie zien zijn er nog wel wat kieren die dicht moeten. Alle dekken en opbouw liggen nog los; plan is dat de opbouw aan de zijkant van het dek gemonteerd word en dat de dekken verwijderbaar (met ingelijmde moertjes en boutjes) en met een rubber (oid) strip op de romp komen. Maar pas nadat ik de dekken en dekhuizen waterdicht heb gemaakt en in grondverf gezet.

    [​IMG]
    Deze foto was nog voor schuren.


    - Dekhuis voor gemaakt - veel schuine kanten en hier begin ik last te krijgen van het feit dat m'n romp niet helemaal de juiste vorm heeft en ik dus niet precies van tekening kon werken. Toch niet slecht gelukt nmm!

    [​IMG]
    de zijkanten van het dekhuis zullen helemaal langs het 3mm triplex dek vallen en eraan verlijmd worden. Dan is de kier onder de voorkant ook weg.


    Bedankt voor alle adviezen zo ver! Het blijft m'n eerste schip en ik moet zeggen dat het me niet tegen valt; de fouten die ik gemaakt heb tot nu toe waren allen 'denk-fouten'!

    Het totaal gewicht van romp, dekken en opbouw is nog ruim binnen m'n maximum (ik heb nog op 1.2kg voor RC, motoren e.d. gerekend). Dus Bread en Butter kan wel met did formaat schip!

    Freek
     
  18. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Zeven Provincien - met opbouw

    Hier een foto van romp, dek en opbouw.

    Romp van gestapelde vurenhouten planken,
    Dek van 3 mm triplex
    Opbouw van 1.5mm triplex (plus wat ping-pong balletjes)

    Nog een heleboel werk te doen maar het begint toch wel te lijken op het echte schip!

    [​IMG]

    En hier is het echter schip (nou ja, de Ruyter) zoals ik die bij Sail zag. Spot The Difference!

    [​IMG]

    Freek
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2008
  19. robdekens

    robdekens Guest

    ;) ;)verdorie Freek dat ziet er mooi uit, en dit is uw eerste schip? knap gedaan ;)
     
  20. J.Poortman

    J.Poortman Guest

    Spot The Difference! Nou mogen we even gemeen doen haha:)

    Nou die van jouw is wit, en de "echte" is grijs !!

    Verder mooi gemaakt hoor!

    Groeten, JP
     

Deel Deze Pagina