Bouwverslag Liberty Sport Sig

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Remco van Mechelen, 29 dec 2021.

  1. Remco van Mechelen

    Remco van Mechelen

    Lid geworden:
    25 okt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Wormer
    Zal me even voorstellen.
    Ik ben Remco en redelijk nieuw hier op het form en met modelvliegtuigen heb via MP en bouwkit aangeschaft van een Liberty Sport van het merk Sig.
    Na bestudering van het bouwplan en tekeningen ben ik al tot de conclusie gekomen dat ik gelijk de lat behoorlijk hoog heb gelegd.
    Maar als ik het stapje voor stapje doe en met jullie hulp en advies moet het te doen zijn lijkt me.
     
  2. Remco van Mechelen

    Remco van Mechelen

    Lid geworden:
    25 okt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Wormer
    Hobbykamer en werkblad reeds gereed voor de start.
    Alle spullen een gereedschap aangeschaft.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses, jan brilman en Peter Houweling vinden dit leuk.
  3. Remco van Mechelen

    Remco van Mechelen

    Lid geworden:
    25 okt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Wormer
  4. Remco van Mechelen

    Remco van Mechelen

    Lid geworden:
    25 okt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Wormer
    Balsa hout gesorteerd, start kan beginnen !!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ramses en Peter Houweling vinden dit leuk.
  5. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Succes, ik ga dit verslag volgen. Je gaat in ieder geval goed voorbereid aan de gang! :)
    Brandstof of elektro aangedreven?
     
    Remco van Mechelen vindt dit leuk.
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Dapper om met zo iets als eerste vliegtuig te beginnen Remco!

    Met een dergelijke brede romp met relatief sterk gebogen zijkanten is het belangrijk dat je iets hebt waar beide zijkanten precies op hun plaats geduwd kunnen worden voordat je de dwarse balkjes er tussen lijmt, en die zijkanten moeten dan ook nog loodrecht op de bouwplank staan. Daar zijn speciale verstelbare mallen voor, maar met wat inventiviteit kun je zelf ook we iets in elkaar zetten. Je moet er in ieder geval rekening mee houden.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Sinds een paar modellen dek ik de bouwtekening niet meer af met plastic, maar ik plak breed doorzichtig tape op de tekening waar alle liggers etc. moeten komen. Lijm hecht daar niet aan, en je tekening blijft stevig voor als je 'm later nog es nodig hebt. Die tape kost een paar kwartjes bij de Action.
     
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Afdekken met folie zoals waar bloemisten boeketten in wikkelen werkt ook goed.

    Heeft de Action ook wel, dacht ik.


    jan.
     
  9. Remco van Mechelen

    Remco van Mechelen

    Lid geworden:
    25 okt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Wormer
    Brandstof
    Ik heb inmiddels een SUPER TIGRE 90 aangeschaft
     
    ramses en Peter Houweling vinden dit leuk.
  10. Remco van Mechelen

    Remco van Mechelen

    Lid geworden:
    25 okt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Wormer
    Bedankt voor de Tip !!
     
  11. Remco van Mechelen

    Remco van Mechelen

    Lid geworden:
    25 okt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Wormer
    Ben inmiddels gestart met de bouw van het hoofdframe.
    wat werkt dit verslavend
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Thedo, jan brilman, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Gaat lekker zo!:)
     
    Remco van Mechelen vindt dit leuk.
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er goed uit:thumbsup: ga zo door.
     
    Remco van Mechelen vindt dit leuk.
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooi project, veel plezier met de bouw :thumbsup:
    En een mooie brandstofmotor erop, helemaal gaaf!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Remco van Mechelen vindt dit leuk.
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Hoi Remco, welkom. Ik ben zelf geen houtbouwer, maar wie weet komt het er ooit nog eens van. Ik ga je natuurlijk wel volgen. Veel succes. Het begin ziet er al goed uit.

    Helixer
     
  16. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Goede dag,
    Zelfde kist andere omgeving.
    De SIG Liberty is van eigenaar gewisseld.
    Als herintreder in de modelvliegsport was ik op zoek naar een winter bouw project. Op marktplaats kwam ik hem tegen de kist en mn project.
    Vele boxen worden geticked, een dubbel dekker, houtbouw, winter project, next level qua vlieg prestaties.
    Bij thuis komst met het pakket Remco had het allemaal klaar staan. Incl. Bouwplank.
    Alles eens goed bekeken. Tja old school bouwen.
    Lezen van de beschrijving en tekening bekijken.
    En mn eigen ideen krijgen vorm met de uiteindelijke uitvoering. Zoals, e-voortstuwing, closed loop voor het rudder,hoog/laag servo achter in de romp, koolstofpijp in de vleugels, enlarged ailerons, oracover, echte scharnieren ( low frictie), aileron servo,s in de vleugel.
    Na veel wikken en wegen en bekijken van de mogelijkheden mbt verbrandings motoren (vette zooi van nitro wil ik niet meer) benzine mogelijk alternatief en dan 4takt ivm beter geluid door lager rpm. Ook dat niet geworden. Zijn te groot.
    Uiteindelijk ben ik uit gekomen op electra.
    Dit in detail nog uitwerken i.o.m. ervaren vlieg collega,s op de club.
    Het bouwen,
    Eerst de romp eens bekeken. Deze bleek krom. Wat te doen? Ik heb de staart in een emmer met warm water laten weken. En ja hoor de lijm kwam los ik kon de constructie zonder beschadiging losnemen.
    Laten drogen en opnieuw inelkaar gelijmt. Nu recht althans wat de laser laat zien.
    Nu wachten op de koolstof pijp. Voordat ik met de vleugels kan beginnen.
    Een klus waar ik tegen op zie is het beplanken van de voorkant van de romp. Balsa laten weken maar dan nog ben ik bang dat het gaat breken. En met nat balse word de houtlijm ook verdunt?
    Hoewel hier een foto van de status verwacht ik geen volledig bouwverslag te maken.
    Groet Theo
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jan brilman vindt dit leuk.
  17. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hier de foto met rechte romp.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jan brilman vindt dit leuk.
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik laat balsa weken met een beetje ammonia, kleinscheutje in een bakje water. Hierdoor wordt het balsa erg goed buigbaar in alle richtingen en breekt het niet, het lijkt er ook taaier van te worden. Als het nat is klem ik het op de romp in dit geval, en zorg ik dat het goed ik vorm zit (op voldoende punten vast zetten). Dan laten drogen, liefst een nacht of volgende dag pas verder. Als je het balsa dan los haalt, blijft het voor 90% in die vorm staan, het buigt altijd ietsje terug namelijk, maar dat is niet erg. Vervolgens lijm ik het nu pas op de romp en zet ik het opnieuw vast, het inmiddels droge stukje balsa dus. Het vraagt wat meer geduld, maar je hebt het voordeel van nat buigen en van droog lijmen, krijg je de mooiste en stevigste resultaten van.
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  19. ilioSS

    ilioSS

    Lid geworden:
    10 aug 2020
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Friesland
    Hallo bipeflyer,
    Inmiddels de romp balsa planking in form gekregen zonder te breken.
    In water laten weken twee dagen. Flink nat op de romp aangebracht met elastieken in de form gedrukt.
    Laten drogen. Droge delen afgenomen. Blijven mooi in form.
    Nu pas maken en op de romp lijmen.
    Het is tijdrovend maar beslist de moeite waard.
    Idd nat buigen droog lijmen.
    Nu eerst de delen pas maken en lijmen.
    Groet Theo
     
    Peter Houweling en bipeflyer vinden dit leuk.
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mooi dat het gelukt is! Benieuwd naar de foto’s. Met ammonia is een half uurtje genoeg overigens, misschien zelfs maar 5 minuten. Twee dagen weken is wel veel en natter dan nat kan het niet worden. Je kan het voor het op de romp klemmen ook al wat af deppen, want het water zit toch in het hout.
     

Deel Deze Pagina