Bouwverslag M-fregat karel Doorman schaal 1/100 scratchbuild

Forumleden,

Ik ga hier het bouwverslag bijhouden van mijn M-fregat karel Doorman schaal 1/100 scratchbuild. Spantenplan heb ik al af en moet nu beginnen met zagen.

Ik heb bouwtekeningen van de Marine en van de Nederlandse Vereniging Modelbouwers gekregen.

Lagopus

Tof! Lijkt me erg mooi. Mijn broer zit nu met de Lynx gestationeerd op de Hr.Ms. Van Speijk, zelfde klasse
1:100 word dus een lengte van 1.2 meter? FLink scheepje :D.
Enige schip wat ik heb gebouwd is een revel doosje van de Hms Manchester van 20cm...

Hallo allemaal,

Ik wel graag foto's uploaden, maar kan nergens de knop vinden om dit te doen. HELP!!!!

B.v.d.

Lagopus

Foto's kun je niet naar het forum uploaden. Je moet ze zelf ergens neerzetten (Imageshack, Photobucket, you name it) en dan linken met

Foto's kun je niet naar het forum uploaden. Je moet ze zelf ergens neerzetten (Imageshack, Photobucket, you name it) en dan linken met -tags[/QUOTE]
[COLOR="Red"] Er staat wel degelijk
Vrienden Foto Upload
En voor zover als ik het kan zien is hij of zij toch vriend
mvg
Frederik :D :D[/COLOR]

Hallo,

De bouw is begonnen en ik heb nu een manier om mijn foto's te tonen.

De tekening komt van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers.

IMG_4390.JPG

IMG_4393.JPG

IMG_4394.JPG

IMG_4391.JPG

IMG_4387.JPG

Zoals jullie zien moet ik nu beginnen met zagen. Dit zal nog wel een hele klus worden. Ik wil de boot op de kop opbouwen, dus hier heb ik al rekening gehouden met het spanten plan.

De huidige status van de kosten is:

Tekeningen NVM: € 26,87
Tekeningen Marine: € 12,00
Multiplex spanten: € 12,50

Sub-totaal: € 51,37

Lagopus

Laatst bewerkt:
Ik heb de spanten inmiddels ruw klaar. Ik moet ze nog uithollen en dan kunnen ze geplaatst worden.

oto6

IMG_4396.JPG

Lagopus

Laatst bewerkt:
Hoi,

je kan je foto's, die op je eigen site staan, wel 'embedden' in de post. Kijk:

IMG_4395.JPG

Taggs er omheen, url van de foto erin, klaar. Als je deze post quote, zie je hoe het werkt.

Succes verder, leuk project!

Hugo

Ziet er goed uit lagopus,

de tekeningen die je gekregen hebt zien er uit als de laatste versie van de M-fregatten serie namelijk met de laatste versie Satcom bollen ipv van de tekening die ik heb met nog de versie bollen die op de GW's aan wezig waren.

Ga je nog gebruik maken van een kielbalk want ik zie nog geen inkepingen.

In ieder geval een leuk project om te blijven volgen.

succes met het vervolg.

Gr. Gert.

Ziet er goed uit lagopus,

de tekeningen die je gekregen hebt zien er uit als de laatste versie van de M-fregatten serie namelijk met de laatste versie Satcom bollen ipv van de tekening die ik heb met nog de versie bollen die op de GW's aan wezig waren.

Ga je nog gebruik maken van een kielbalk want ik zie nog geen inkepingen.

In ieder geval een leuk project om te blijven volgen.

succes met het vervolg.

Gr. Gert.

Beste Gert,

Inderdaad moet de kielbalk nog gelegd worden. Ik heb de spanten nu ruw af en moet ook nog de spanten uithollen. Ik begin echter de twijfelen of ik de lipjes boven op de spanten wel lang genoeg heb gemaakt voor de montage op een plank.

Misschien heeft er iemand nog tip's and trick's, Ik zit er namelijk over te denken om voor de kielbalk een ronde balk te gebruiken. Ik wil dan een gat boren door de spanten en ze dan met een rond balkje aan elkaar maken. Hierdoor komt de kielbalk echter niet onder op de bodem te liggen (wel bijna).

Lagopus

Laatst bewerkt:
Die ronde kielbalk zou je misschien meer werk kunnen kosten dan je er profijt van hebt.
Ik zou een gewone kielbalk gebruiken,die kun je dan schaven/schuren zoals je wil,en ook zo sterk/zwaar maken als je wil.
Op een gewone kiel kun je ook makkelijker uw huid monteren.

Die lipjes(op de spanten) zijn toch prima?Wanneer ze tegen een lat kunnen ben je er toch?

Deze zal ik in ieder geval volgen.Mooi projekt.

Grtz...

Marc

Die ronde kielbalk zou je misschien meer werk kunnen kosten dan je er profijt van hebt.
Ik zou een gewone kielbalk gebruiken,die kun je dan schaven/schuren zoals je wil,en ook zo sterk/zwaar maken als je wil.
Op een gewone kiel kun je ook makkelijker uw huid monteren.

Die lipjes(op de spanten) zijn toch prima?Wanneer ze tegen een lat kunnen ben je er toch?

Deze zal ik in ieder geval volgen.Mooi projekt.

Grtz...

Marc

Beste Marc,

je hebt gelijk. Een gewone kiel is wel makkelijker schaven/schuren. Het lijkt me alleen lastig aan de voorkant van het schip (misschien zie ik wel beren op de weg).

Beste Gert,

Inderdaad moet de kielbalk nog gelegd worden. Ik heb de spanten nu ruw af en moet ook nog de spanten uithollen. Ik begin echter de twijfelen of ik de lipjes boven op de spanten wel lang genoeg heb gemaakt voor de montage op een plank.

Misschien heeft er iemand nog tip's and trick's, Ik zit er namelijk over te denken om voor de kielbalk een ronde balk te gebruiken. Ik wil dan een gat boren door de spanten en ze dan met een rond balkje aan elkaar maken. Hierdoor komt de kielbalk echter niet onder op de bodem te liggen (wel bijna).

Lagopus

Hoi,
Kijk ook even bij mijn verslagje (Hr. MS. Tromp). Ik heb nl. de spanten per stuk aan een plank vastgemaakt. En van onderaf pas de kielbak erin geplakt.
Luc

hoi

binnenkort krijgt de ex doorman een nieuw achterdek.
Maar voor de moment zitten we nog voor libanon.
En kheb ook nog een paar mooie onderwater foto's, maar das voor als ik thuis ben.

Groetjes Geert

Back